- Terenowo: off-roadowa stylizacja, osłony w podwoziu oraz zwiększony prześwit
- Praktyczność modelu podkreślają kufer 625 l i możliwość uciągu przyczepy 2,2 tony
- Auto prowadzi się pewnie i komfortowo, a napęd 4x4 daje poczucie bezpieczeństwa
Terenowo wystylizowane kombi to oczywista alternatywa dla SUV-a. Superb Scout ma podwyższone nadwozie (prześwit zwiększony o 15 mm), osłony (także spodu) z tworzywa i napęd 4x4, które ułatwić mają nie tyle jazdę w terenie, co poruszanie się na drogach z kiepską nawierzchnią i podczas niepogody. Dodatkowo w testowanym kombi zainstalowano adaptacyjne zawieszenie za 3600 zł – z trybem jazdy terenowej, który nie czyni z niego, rzecz jasna, rasowej terenówki, ale błoto, większe kałuże i wyboista droga nie stanowią dla niego problemu. Jeśli więc mieszkasz w domu pod miastem z dala od asfaltu, nie musisz się obawiać, że podczas ulewy nie dowieziesz dziecka na czas do szkoły. To także wymarzony samochód na zimowe wyprawy na narty.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNasze pierwsze wrażenie na widok nowego Superba Scouta stojącego w garażu: duży i elegancki, a przy tym jakiś taki smuklejszy i zgrabniejszy od większości SUV-ów. Uroda plastikowych osłon jest dyskusyjna, ale nie przeszkadzają one – podkreślają, że Scout może więcej niż zwykłe kombi. Niższy od SUV-a, ma nad nim tę przewagę, że łatwiej zapakować boks dachowy, jeśli nie wszystko (np. narty) zmieści się w przepastnym bagażniku (625-1760 l). A gdyby i tego było mało, Scout może pociągnąć 2,2-tonową przyczepę.
Superb ma jednak przede wszystkim rewelacyjnie przestronne wnętrze. Zwłaszcza miejscem na tylnej kanapie nokautuje konkurencję w klasie średniej. Wykończeniem kabiny, bardzo porządnej jakości, również aspiruje do klasy wyższej. Miłe w dotyku powierzchnie, alcantarowa tapicerka na wygodnych szerokich fotelach z dobrym podparciem, do tego ułatwiające wsiadanie obszerne tylne drzwi, wydające, podobnie jak przednie, miły dźwięk przy zamykaniu – tu się można naprawdę dobrze poczuć. Niestety, niektóre przyjemności trzeba dokupić, bo wyposażenie seryjne ich nie obejmuje. Zwłaszcza kamerę cofania (1600 zł) przydałoby się mieć w standardzie, bo mimo dobrej widoczności manewrowanie na parkingu 4,87-metrowym kombi z napędem 4x4 nie jest łatwe ani przyjemne.
Skoda Superb Scout – nie tylko dynamicznie, ale i oszczędnie
Przeczytaj też:
Škoda oferuje Scouta w dwóch wersjach silnikowych. My jeździliśmy 190-konnym dieslem, w dobrze znanym duecie z 7-stopniowym DSG. Napędzane nim kombi nie jest sprinterem wyczynowcem. Przekładnia została zestrojona z myślą o oszczędzaniu paliwa (skutecznie!). Z adaptacyjnym zawieszeniem auto prowadzi się pewnie i komfortowo, co w połączeniu z napędem 4x4 daje kierowcy w każdej sytuacji drogowej i pogodowej przyjemne poczucie bezpieczeństwa. Sprzyjają temu także wyniki pomiarów drogi hamowania.
Cenę od 170 000 zł za komfortowe duże kombi z 4x4 trzeba uznać za korzystną. Jeśli jednak ktoś upierałby się przy SUV-ie, to Kodiaq Scout z tym samym silnikiem kosztuje tylko o kilka tysięcy złotych więcej.
Skoda Superb Scout – to nam się podoba:
- przestronność wnętrza,
- wielki bagażnik,
- jakość wykończenia,
- sprawny
- napęd,
- oszczędne spalanie,
- komfortowe zawieszenie,
- korzystna cena.
Skoda Superb Scout – to nam się nie podoba:
- mimo bogatej wersji konieczność dopłaty za podstawowe elementy.
Skoda Superb Scout – podsumowanie
Superb Combi w wersji Scout to auto dla rodziny, której członkowie mają żyłkę odkrywcy. Doskonale nadaje się na wyprawy, jest pojemny i może pociągnąć dużą przyczepę. Ma też walor uniwersalności – ładnie wystylizowane i porządnie wykończone całkiem dobrze wypadnie także podczas przejażdżki po mieście.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,5 s |
0-100/0-130 km/h | 7,9/13,1 s |
0-160 km/h | 20,8 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,6 s (aut.) |
80-120 km/h | 5,7 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1727/600 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 55/45 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,6/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h zimne | 36,6 m |
gorące | 35,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 64 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Średnie zużycie w teście | 7,3 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 900 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
Moc (KM/obr./min) | 190/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 400/1750 |
Skrzynia biegów/napęd | dwusprz. 7b/4x4 |
0-100 km/h (s)/v maks.(km/h) | 8,4/223 |
Śr. spal. (l/100 km)/emisja CO2 (g/km) | 6,6/175 |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 625-1760/66 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 2200/750 |
Marka i model opon test. auta | Pirelli SottoZero |
Rozmiar opon seryjnych | 235/45 R 18 |
Prześwit (mm) | 175 |
Wyposażenie
Wersja | Scout |
7 airbagów/reflektory LED matr. | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-stref./3-stref. | S/1200 zł |
Zaw. adapt. z wyb. trybu jazdy | 3 600,00 zł |
Nawigacja (ekr. 9,2'')/Bluetooth | 5600 zł/S |
Tap. alcantara/ogrzewane fotele | 5700/1100 zł |
Lakier metalik/alufelgi 19-cal. | 4900/2900 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podst. testowanej wersji | 168 600 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 229 450 zł |
Galeria zdjęć
Uterenowione kombi zwykle mniej pali i choć nie tak modne, jest poręczniejsze od dużego SUV-a.
Scouta prowadzi się pewnie jak każdego Superba, a z opcjonalnym adaptacyjnym zawieszeniem zapewnia też dużo komfortu.
Nawigacja Columbus z 9,2-calowym ekranem dotykowym kosztuje 5600 zł. Standardowo w Scoucie jest instalowany 8-calowy centralny ekran do obsługi multimediów.
Przycisk do uruchomienia silnika zamiast kluczyka staje się standardem także w Škodzie.
Wirtualny kokpit o przekątnej 10,2 cala (w pokrewnym Passacie – 12,3 cala) kosztuje 1850 zł. Do wyboru jest kilka predefiniowanych ekranów, można je też personalizować.
W wersji Scout dostępny jest dodatkowy tryb Off-road, który wspomaga kierowcę w terenie m.in. kontrolą zjazdu z wzniesienia.
Doceniamy klasyczne analogowe przyciski do często używanych funkcji.
Wiele możliwości: można tu podłączyć karty SIM i SD, a nawet płytę CD, poza tym dezaktywować airbag pasażera .
Komfortowe fotele zamontowano dość wysoko, co sprzyja dobrej widoczności.
Superb to klasowy rekordzista pod względem ilości miejsca w drugim rzędzie.
Rozkładane zagłówki należą do pakietu komfortowego snu (500 zł).
Wakacyjny bagaż, weekendowe zakupy? W przestronnym kufrze Superba (625-1760 l) nie będziesz miał kłopotów z transportem bagaży.
Wygodny dostęp przez pokrywę unoszoną na wysokość 1,87 m. Głębokość kufra po złoże- niu kanapy przekracza 2 m. Przydatna funkcja bezdotykowego otwierania klapy za 800 zł.
Scout ma zawieszenie podwyższone w stosunku do zwykłego Superba Combi o 1,5 cm. Napęd 4x4 i dwusprzęgłowa skrzynia DSG są standardem, także w wersji benzynowej.