• SsangYong Rexton występuje tylko z jednym silnikiem Diesla o mocy 202 KM, a napęd przekazywany jest na tył lub wszystkie koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów
  • Standardowo samochód ma pięć miejsc, ale za 4500 zł można kupić 3. rząd siedzeń
  • Testowany egzemplarz występował w najbogatszej odmianie Sapphire i za tak skonfigurowany pojazd trzeba zapłacić 222 900 zł
  • Ten tekst/artykuł pochodzi z nowego wydania „Auto Świata”, które do sprzedaży trafi w poniedziałek 21. marca. Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go wcześniej

SsangYong Rexton to SUV o dwóch obliczach. Z jednej strony ramowa budowa w połączeniu z napędem 4x4, reduktorem i blokadą tylnego mostu czyni z niego auto dzielne w terenie. Z drugiej – okazuje się komfortowy i sprawdza się w roli rodzinnego samochodu.

SsangYong Rexton pierwszej generacji zadebiutował w 2001 r. i powstawał aż do 2017 r. Wówczas do sprzedaży trafił oferowany obecnie następca, który wprawdzie tak, jak poprzednik jest SUV-em, ale to zupełnie nowa, opracowana od podstaw konstrukcja.

SsangYong Rexton w aktualnym wydaniu opracowany został przez Pininfarinę, zatem nie powinny dziwić odpowiednio dobrane proporcje oraz stylistyka karoserii. Wygląd auta zmodyfikowano podczas liftingu w połowie 2020 r.

W miejsce skromnej atrapy chłodnicy pojawił się wówczas potężny grill, a ponadto zmieniono wygląd przednich oraz tylnych świateł. Wprowadzone zmiany sprawiły, że SsangYong Rexton prezentuje się masywniej, a jednocześnie zyskał bardziej elegancki wygląd.

SsangYong Rexton – wysoka jakość i przestronnie

W trakcie modernizacji zmienił się także wystrój wnętrza. Pojawiła się nowa kierownica i inaczej wyglądają przyrządy na konsoli środkowej. Bez zmian są natomiast materiały wykończeniowe wysokiej jakości.

W testowanej odmianie Sapphire standardem jest czarna, skórzana tapicerka, ale na pokładzie testowanego egzemplarza znalazła się brązowa skóra, za którą trzeba zapłacić 2000 zł (do pakietu Executive o wartości 14 tys. zł).

SsangYong Rexton to wyjątkowo przestronny samochód, który w obu rzędach siedzeń zapewnia jadącym mnóstwo przestrzeni na nogi oraz nad głowami. Co istotne podróż odbywa się na obszernych fotelach, które zapewniają wysoki komfort jazdy.

SsangYong Rexton – może być też 7-osobowy

Ponadto dobrze asekurują one jadących, a tym samym zapobiegają nadmiernemu przechylaniu się w trakcie pokonywania zakrętów. Kierowcy, którzy myślą o wożeniu większej liczby pasażerów mogą zamówić za 4500 zł fotele 3. rzędu (na pokładzie testowanego egzemplarza nie było tego dodatku).

SsangYong Rexton, którego testowaliśmy miał za to wyjątkowo pojemny oraz funkcjonalny bagażnik. Standardowo mieści on aż 820 l, a to w zupełności zaspokoi potrzeby rodziny wyjeżdżającej na urlop.

Kanapę można złożyć, a wówczas uzyskuje się kufer o pojemności aż 1977 l. Dla porównania Kia Sorento z 202-konnym dieslem i napędem 4x4 ma kufer o objętości 821-2011 l.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

SsangYong Rexton – silnik dla spokojnych kierowców

SsangYong Rexton występuje tylko z jednym silnikiem Diesla generującym 202 KM i 441 Nm. Wziąwszy pod uwagę wysoką masę pojazdu (2070 kg), nie są to wartości, które mogą zapewnić oszałamiające osiągi. Test potwierdził te przypuszczenia. W sportowym trybie skrzynia szybko zmienia biegi, a i tak auto uzyskuje setkę po 11,2 s, choć producent obiecuje 10 s.

Prawda okazuje się jednak taka, że SsangYong Rexton nie jest pojazdem, który zachęca do dynamicznych sprintów. To raczej pojazd do spokojnego przemieszczania się i dlatego na co dzień do jego charakteru bardziej pasuje tryb Normal. Wprawdzie w tym ustawieniu pojazd nie staje się zawalidrogą, ale przyspieszenie okazuje się odczuwalnie słabsze.

SsangYong Rexton – automat w standardzie

Przyczynia się do tego w dużej mierze praca seryjnej, automatycznej skrzyni. Podczas gdy w sportowym ustawieniu zmienia ona biegi szybko i przy wyższym poziomie obrotów silnika, to w normalnym ustawieniu czyni to niespiesznie. Jednak niezależnie od sposobu jazdy pochwały należą się przekładni za delikatne, niemal nieodczuwalne przełączanie.

Zaletą pojazdu jest akceptowalne spalanie. Według producenta powinno wynosić średnio 8,7 l/100 km, a w teście auto potrzebowało 9,2 l. To tylko o pół litra więcej, a taka nadwyżka jest do przyjęcia.

SsangYong Rexton – udany holownik

SsangYong Rexton w serii ma napęd na tył, ale za 9000 zł staje się autem 4x4, poza tym zyskuje reduktor. Za dodatkowe 2000 zł można mieć też blokadę tylnego mostu – w połączeniu z prześwitem 224 mm wystarczy to do jazdy w terenie. Napęd 4x4 przyda się też kierowcom, którzy planują holować przyczepy. Mogą one mieć masę do 3000 kg (z napędem na tył – 2700 kg).

Zawieszenie SsangYonga Rextona nastawione zostało przede wszystkim na zapewnienie, jak najwyższego komfortu resorowania. Jest ono na tyle miękkie i na tyle skutecznie tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, że ma się poczucie podróżowania luksusową limuzyną, a nie potężnym SUV-em. Z kolei o tym, że mamy do czynienia z autem tego typu przypominają gabaryty, które utrudniają manewrowanie w ciasnych miejscach oraz znalezienie odpowiedniej luki parkingowej.

SsangYong Rexton – dla miłośników komfortu

To prawda, że układ jezdny nie zapobiega nadmiernym przechyłom karoserii podczas szybkiej jazdy na zakrętach, ale jak już wspomnieliśmy SsangYongiem Rextonem przyjemniej podróżuje się w spokojnym stylu. Unikanie dynamicznego pokonywania łuków jest wskazane, tym bardziej że układ kierowniczy nie jest wystarczająco precyzyjny i nie ułatwia opanowania samochodu. Pochwały należą się za to za skuteczny układ hamulcowy, który pozwala zatrzymać to ciężkie auto już po 35,3 m.

SsangYong Rexton ma jeszcze atut w postaci korzystnej ceny. W topowej wersji Sapphire kosztuje 222 900 zł. Tymczasem Kia Sorento ze 193-konnym dieslem, automatyczną skrzynią, napędem 4x4 i w topowej odmianie Prestige Line ma cenę 244 900 zł.

SsangYong Rexton – nasza opinia

Zbudowany na ramie SsangYong Rexton okazuje się samochodem, który dzielnie radzi sobie podczas jazdy w terenie. To jednocześnie pojazd dla kierowców liczących na wysoki komfort podróżowania oraz na funkcjonalne nadwozie – dobra przestronność, świetne tłumienie nierówności i pojemny bagażnik. Dodatkowym atutem okazuje się korzystna cena – jedna z niższych w tej klasie aut.

SsangYong Rexton – ocena 4+

SsangYong Rexton – wyniki testu

0-50 km/h 3,7 s
0-100 km/h 11,6 s
0-130 km/h 19,7 s
0-160 km/h 35,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 6,6 s (aut.)
Czas rozpędzania 80-120 km/h 8,7 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 2240/710 kg
Rozdział masy (przód/tył) 52/48 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,8/11,7 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,1 m
gorące 35,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 9,2 l/100 km
Zasięg rzeczywisty 760 km

SsangYong Rexton – dane producenta

Rodzaj silnika t.diesel R4/16
Pojemność skokowa 2157 ccm
Moc maksymalna 202 KM przy 3800 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 441 Nm przy 1600 obr./min
Skrzynia biegów i napęd aut. 8/4x4
Prędkość maksymalna 184 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s
Zużycie paliwa (WLTP) 8,7 l/100 km
Emisja CO2 228 g/km
Dł./szer./wys. 4850/1960/1825 mm
Rozstaw osi 2865 mm
Pojemność bagażnika 820-1977 l
Pojemność zbiornika paliwa 70 l
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 SUV
Rozmiar opon (przód i tył) 225/60 R 18

SsangYong Rexton – wyposażenie

Ledowe lampy/9 airbagów S/S
Asystent pasa ruchu/automatyczna klimatyzacja S/S
Bezkluczykowy dostęp/aktywny tempomat S/S
Napęd 4x4/blokada tylnego mostu 9000/2000 zł
Skórzana tapicerka 2000 zł
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika 4000 zł
Perłowy lakier/pakiet Executive 3900/14 000 zł

SsangYong Rexton – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 222 900 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 5 lat lub 150 tys. km/6 lat
Przeglądy co 15 tys. km lub co rok
Cena testowanego egzemplarza 259 600 zł