• Nowe Audi A3 urosło tylko nieco ponad trzy centymetry (dł. 4,34 m)
  • 150-konne TDI zapewnia doskonałą dynamikę i niskie spalanie (5,6 l/100 km)
  • Ceny nowego Audi A3 Sportback zaczynają się od 99 700 zł

Pierwsza połowa tego roku obfitowała w Grupie Volkswagena w rynkowe premiery kompaktowych modeli. Wiosną na krajowych drogach testowaliśmy 8. generację Golfa, następnie – 4. odsłonę wyrośniętej Octavii. Kolejnym autem, którym jeździliśmy, był Seat Leon 4. generacji. Teraz przyszedł czas na model klasy premium: Audi A3 Sportback. Podobnie jak pozostałe kompakty z grupy, auto jest zbudowane na płycie MQB evo, a to oznacza m.in., że ma ten sam rozstaw osi (2,64 m), co poprzednik, również niewiele różni się pod względem gabarytów zewnętrznych – urosło tylko nieco ponad trzy centymetry (dł. 4,34 m).

Czy to zła wiadomość dla osób przymierzających się do zakupu? I tak, i nie. Z jednej strony nazwanie przez Audi 4. generacji A3 nowym modelem jest na wyrost, z drugiej – gdy porównamy jej wymiary z pierwszą (występowała tylko w 3-drzwiowej wersji), to dostrzeżemy progres (dł. 4,15 m, rozstaw osi 2,51 m). Nie można przecież w nieskończoność powiększać wymiarów auta, bo za chwilę awansuje ono do wyższej klasy (tak stało się np. z obecnym VW Polo, który osiągnął wymiary Golfa I).

{ "uuid": "516274b2-754e-43de-9f73-db33fc05bde1", "caption": "Schemat wymiarów – Audi A3 Sportback", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NGE7MDA_/e4c14ef9c188d69851ffa4e4555cf1ee.jpg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-07-24 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "e4c14ef9c188d69851ffa4e4555cf1ee", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 298, "width": 545, "bytes": 59121 }, "asyncAdSlot": null } Schemat wymiarów – Audi A3 Sportback Foto: Auto Świat
Schemat wymiarów – Audi A3 Sportback

Nam nie przeszkadza, że nowe A3 Sportback oferuje podobną ilość miejsca jak poprzednik, bo to oznacza, że cztery osoby mogą podróżować w komfortowych warunkach. Docenią nie tylko swobodę ruchów, lecz także wygodę foteli (też tylnej kanapy) i wszelkiego rodzaju udogodnienia (dostępne za dopłatą), takie jak: 3-strefowa klima, świetne nagłośnienie firmy Bang & Olufsen czy możliwość ładowania smartfonów bezprzewodowo lub z gniazda USB (z przodu typ A i C, z tyłu – 2 x C).

Cyfryzacja wnętrza w zasadzie dotknęła każdego ze wspomnianych kompaktów Volkswagena, ale uważamy, że w A3 Sportbacku jest ona w najlepszym wydaniu (bądź co bądź to model premium). I nie mamy tu na myśli wyłącznie wirtualnych zegarów (w wersji plus z dodatkowymi projekcjami) czy rozbudowanych multimediów (modułowa platforma infotainment 3. generacji, o 10 razy wyższej mocy obliczeniowej od poprzedniczki, usługi w standardzie LTE, zintegrowany hotspot wi-fi) oraz obsługi dżojstikiem automatycznej skrzyni biegów, mówimy też o najwygodniejszym sterowaniu klimatyzacją. W testowanych przez nas Octavii i Leonie, by obniżyć temperaturę chłodzenia, konieczne było wywołanie odpowiedniego ekranu. Także w nowym Golfie – dotychczasowym wzorze ergonomii – było podobnie, ale tu sytuację ułatwiała analogowa listwa, znajdująca się tuż pod ekranem. W A3 Sportbacku jest najprościej, bowiem zastosowano klasyczny panel klimatyzacji. Zawiera nie tylko analogowe przyciski, lecz także wyświetlacz temperatury i nawiewu.

Kwestia przewożenia bagaży nigdy nie była najmocniejszą stroną modeli premium. Kufer nowego A3 Sportbacka ma taką samą pojemność, jak w poprzedniku (380 l – tyle co w Golfie i Leonie, o 210 l mniej niż w będącej już niemal czterema kołami w klasie średniej Octavii), a to oznacza tylko przeciętną wartość wśród kompaktowych hatchbacków. Niemniej bagażnik Audi ma seryjnie dwupoziomową podłogę i po złożeniu oparć tworzy się równa powierzchnia. Ci, którzy oczekują luksusów na poziomie premium, mogą nowe A3 wyposażyć w elektrycznie unoszoną pokrywę kufra, sterowaną także ruchem stopy.

Znany z poprzednika jest także dieslowski napęd, oznaczony przekornie „35 TDI”, który w rzeczywistości ma 2 litry pojemności i generuje moc 150 KM. Ale złego słowa o nim nie możemy powiedzieć. Dzięki świetnemu wyizolowaniu kabiny nie drażni klekotem ani zbędnymi wibracjami i niemal w całym zakresie obrotów jest cichy. Co najważniejsze, zapewnia A3 Sportbackowi doskonałą dynamikę (zmierzone 8,6 s od 0 do 100 km/h), świetną elastyczność i – to, za co doceniane są diesle – niskie spalanie (5,6 l/100 km).

Dwulitrowe TDI doskonale dogaduje się z dwusprzęgłowym S tronikiem. Nie przeciąga przy starcie i kiedy trzeba, szybko reaguje redukcją po mocniejszym nacisku na pedał gazu. Zresztą dzięki ustawieniu Individual każdy dostosuje szybkość reakcji napędu do własnych potrzeb.

Nowe Audi A3 Sportback - wzorowy komfort

Równie pozytywnie, jak o napędzie, wypowiemy się o układzie jezdnym nowego A3 Sportbacka. Mimo sportowego zawieszenia (seryjne w S line) samochód zaskoczył nas łagodnością resorowania. Poziom komfortu jest tak wysoki, że kierowcy testowi podświadomie bali się na początku testu szybko pojechać w zakręcie. Oczekiwali bowiem, że w komfortowych nastawach wychyły nadwozia będą duże, tymczasem pozostawało ono niewzruszone. Takie wrażenie potęgował dodatkowo progresywny układ kierowniczy, silnie wspomagany w zakresie miejskich prędkości (kierownica kręciła się bez wyraźnego oporu), który znacznie „usztywniał się” przy wyższych i wówczas dawał doskonałe czucie tego, co aktualnie dzieje się z kołami. Podsumowując: inżynierom od podwozia udało się uzyskać najlepsze połączenie przyjemnej sztywności z bardzo wyważonymi reakcjami na nierówności jezdni, poza jedną rzeczą – doskonale pasującymi wyglądem do wersji S line 19-calowymi kołami (opcja). Wyposażone w szerokie i niskoprofilowe ogumienie (235/35) potrafiły po najechaniu z małą prędkością na poprzeczną nierówność, np. próg zwalniający, solidnie wstrząsnąć nadwoziem i wywołać nieprzyjemny hałas z tylnej osi. Duża masa nieresorowana koła, które ma małe ugięcie, sprawiała, że czar dopracowanego przez inżynierów podwozia na krótką chwilę pryskał.

Podczas pomiarów trakcyjnych świetnie wypadły hamulce, które w czasie pierwszej próby potrafiły zatrzymać auto ze 100 km/h na dystansie 35,4 m, a po solidnym rozgrzaniu jeszcze skrócić ten wynik o prawie metr. Zaskoczył nas też pomiar średnicy zawracania (poniżej 11 m), gdyż kompaktowy hatchback Audi okazał się tak zwrotny, jak auta o rozmiar mniejsze.

Nowe Audi A3 Sportback - nowocześni asystenci nie zawsze działają

Producent chwali się, że nowe A3 ma systemy wspomagające z aut klasy wyższej. Poza seryjnym systemem unikania kolizji i asystentem utrzymania pasa ruchu za dopłatą dostępne są ostrzeżenia o zmianie pasa i o ruchu poprzecznym czy też wspomaganie parkowania. Wymienione układy, współpracujące z adaptacyjnym tempomatem, sprawiają, że nowe A3 pozwala na półautonomiczną jazdę. Oczywiście, pod warunkiem że systemy te będą zawsze działały. W testowym samochodzie od czasu do czasu odmawiały posłuszeństwa i na ekranie pojawiał się komunikat o ich dezaktywacji. Mamy nadzieję, że to problem przedprodukcyjnego auta i inżynierowie Audi szybko sobie z nim poradzą.

Nie mamy wątpliwości, że A3 Sportback to najbardziej dopracowany, choć nie największy kompakt Grupy Volkswagena. Za to – jak przystało na markę premium – jest najdroższy (cena od 99 700 zł). Tyle zapłacicie za dostępny w nieco późniejszym terminie 3-cylindrowy doładowany wariant benzynowy 30 TFSI z manualną skrzynią. Golf z tym napędem kosztuje 72 890 zł, Leon – 77 300 zł, a na wyrośniętą Octavię trzeba wydać aż 82 200 zł. W porównaniu z rywalami premium ze 150-konnymi dieslami cena Audi A3 Sportback 35 TDI jest najniższa (142 500 zł), bo Mercedes A 200 d kosztuje 142 550 zł, a BMW 118 d – 150 970 zł.

To nam się podoba: wysoka jakość, intuicyjna obsługa, świetne osiągi, niskie spalanie, wyciszenie, prowadzenie i komfort jazdy, przestronność wnętrza.

To nam się nie podoba: nie można zamówić analogowych zegarów, przeciętna pojemność kufra, trudności z zamykaniem drzwi, 19-calowe koła obniżają komfort jazdy.

Nowe Audi A3 Sportback - podsumowanie

Nowe Audi A3 wygląda, jakby w rzeczywistości przeszło duży lifting, a nie stało się nowym modelem. Nie zmienia to faktu, że jest niezwykle dopracowanym autem. Ma wszystko to, czego oczekują teraz klienci w nowoczesnym kompakcie premium, czyli świetną jakość, wzorowe prowadzenie, nowoczesne multimedia z łącznością internetową oraz systemy asystujące pozwalające na półautonomiczną jazdę. Aż strach pomyśleć, co pojawi się w kolejnej generacji A3...

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s
0-100 km/h 8,6 s
0-130/0-160 km/h 14,3/23,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,9 s (aut.)
80-120 km/h 6,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1496/464 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,7/11,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,4 m (opony letnie)
gorące 34,6 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,6 l/100 km
Zasięg 890 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc silnika (KM/obr./min) 150/3000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 360/1600-2750
Skrzynia biegów/napęd aut. 2-sprzęgł. 7b/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4
Prędkość maksymalna (km/h) 224
Średnie spalanie (l/100 km) 4,5-5,1 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 119-133/Euro 6d-Temp-ISC
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) 380-1200/50
Marka i model opon Bridgestone Potenza S005
Rozmiar opon 235/35 R 19

Wyposażenie

Wersja Sportback 35 TDI S line
7 airbagów/reflekt. LED Matrix S/7970 zł
Klima aut. 3-strefowa/skóra 4460/2760 zł
Zawiesz. sport./nagł. B&O 3D S/3960 zł
System multimedialny/USB (A i C) S/S
Lakier metalik/alufelgi 19 cali 3510/11 030 zł
Nawigacja plus, wirtualny kokpit plus, Audi phone box + LTE 10 600 zł (pakiet Technology)

Gwarancje/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 142 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 90 tys. km/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 237 030 zł