Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Audi A3 Sportback 35 TDI – nowa generacja, ale czy na pewno?

Audi A3 Sportback 35 TDI – nowa generacja, ale czy na pewno?

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Do salonów Audi wjechała właśnie kolejna, czwarta generacja kompaktowego Audi A3 Sportback. Oferuje nowe cyfrowe wnętrze, ale jej nadwozie ma dobrze znaną sylwetkę, mocno przypominającą poprzednika. Czyżby więc stwierdzenie „nowy model” było w tym przypadku nieco na wyrost? Przekonamy się o tym, testując wersję ze 150-konnym dieslem.

Audi A3 SportbackŹródło: Auto Świat / Igor Kohutnicki
  • Nowe Audi A3 Sportback urosło tylko nieco ponad trzy centymetry (dł. 4,34 m)
  • 150-konne TDI zapewnia doskonałą dynamikę i niskie spalanie (5,6 l/100 km)
  • Ceny nowego Audi A3 Sportback zaczynają się od 99 700 zł

Pierwsza połowa tego roku obfitowała w Grupie Volkswagena w rynkowe premiery kompaktowych modeli. Wiosną na krajowych drogach testowaliśmy 8. generację Golfa, następnie – 4. odsłonę wyrośniętej Octavii. Kolejnym autem, którym jeździliśmy, był Seat Leon 4. generacji. Teraz przyszedł czas na model klasy premium: Audi A3 Sportback. Podobnie jak pozostałe kompakty z grupy, auto jest zbudowane na płycie MQB evo, a to oznacza m.in., że ma ten sam rozstaw osi (2,64 m), co poprzednik, również niewiele różni się pod względem gabarytów zewnętrznych – urosło tylko nieco ponad trzy centymetry (dł. 4,34 m).

Przeczytaj też:

Czy to zła wiadomość dla osób przymierzających się do zakupu? I tak, i nie. Z jednej strony nazwanie przez Audi 4. generacji A3 nowym modelem jest na wyrost, z drugiej – gdy porównamy jej wymiary z pierwszą (występowała tylko w 3-drzwiowej wersji), to dostrzeżemy progres (dł. 4,15 m, rozstaw osi 2,51 m). Nie można przecież w nieskończoność powiększać wymiarów auta, bo za chwilę awansuje ono do wyższej klasy (tak stało się np. z obecnym VW Polo, który osiągnął wymiary Golfa I).

Schemat wymiarów – Audi A3 Sportback
Schemat wymiarów – Audi A3 SportbackŹródło: Auto Świat

Nam nie przeszkadza, że nowe Audi A3 Sportback oferuje podobną ilość miejsca jak poprzednik, bo to oznacza, że cztery osoby mogą podróżować w komfortowych warunkach. Docenią nie tylko swobodę ruchów, lecz także wygodę foteli (też tylnej kanapy) i wszelkiego rodzaju udogodnienia (dostępne za dopłatą), takie jak: 3-strefowa klima, świetne nagłośnienie firmy Bang & Olufsen czy możliwość ładowania smartfonów bezprzewodowo lub z gniazda USB (z przodu typ A i C, z tyłu – 2 x C).

Cyfryzacja wnętrza w zasadzie dotknęła każdego ze wspomnianych kompaktów Volkswagena, ale uważamy, że w A3 Sportbacku jest ona w najlepszym wydaniu (bądź co bądź to model premium). I nie mamy tu na myśli wyłącznie wirtualnych zegarów (w wersji plus z dodatkowymi projekcjami) czy rozbudowanych multimediów (modułowa platforma infotainment 3. generacji, o 10 razy wyższej mocy obliczeniowej od poprzedniczki, usługi w standardzie LTE, zintegrowany hotspot wi-fi) oraz obsługi dżojstikiem automatycznej skrzyni biegów, mówimy też o najwygodniejszym sterowaniu klimatyzacją. W testowanych przez nas Octavii i Leonie, by obniżyć temperaturę chłodzenia, konieczne było wywołanie odpowiedniego ekranu. Także w nowym Golfie – dotychczasowym wzorze ergonomii – było podobnie, ale tu sytuację ułatwiała analogowa listwa, znajdująca się tuż pod ekranem. W Audi A3 Sportbacku jest najprościej, bowiem zastosowano klasyczny panel klimatyzacji. Zawiera nie tylko analogowe przyciski, lecz także wyświetlacz temperatury i nawiewu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kwestia przewożenia bagaży nigdy nie była najmocniejszą stroną modeli premium. Kufer nowego Audi A3 Sportbacka ma taką samą pojemność, jak w poprzedniku (380 l – tyle co w Golfie i Leonie, o 210 l mniej niż w będącej już niemal czterema kołami w klasie średniej Octavii), a to oznacza tylko przeciętną wartość wśród kompaktowych hatchbacków. Niemniej bagażnik Audi ma seryjnie dwupoziomową podłogę i po złożeniu oparć tworzy się równa powierzchnia. Ci, którzy oczekują luksusów na poziomie premium, mogą nowe A3 wyposażyć w elektrycznie unoszoną pokrywę kufra, sterowaną także ruchem stopy.

Znany z poprzednika jest także dieslowski napęd, oznaczony przekornie „35 TDI”, który w rzeczywistości ma 2 litry pojemności i generuje moc 150 KM. Ale złego słowa o nim nie możemy powiedzieć. Dzięki świetnemu wyizolowaniu kabiny nie drażni klekotem ani zbędnymi wibracjami i niemal w całym zakresie obrotów jest cichy. Co najważniejsze, zapewnia Audi A3 Sportbackowi doskonałą dynamikę (zmierzone 8,6 s od 0 do 100 km/h), świetną elastyczność i – to, za co doceniane są diesle – niskie spalanie (5,6 l/100 km).

Dwulitrowe TDI doskonale dogaduje się z dwusprzęgłowym S tronikiem. Nie przeciąga przy starcie i kiedy trzeba, szybko reaguje redukcją po mocniejszym nacisku na pedał gazu. Zresztą dzięki ustawieniu Individual każdy dostosuje szybkość reakcji napędu do własnych potrzeb.

Nowe Audi A3 Sportback - wzorowy komfort

Równie pozytywnie, jak o napędzie, wypowiemy się o układzie jezdnym nowego A3 Sportbacka. Mimo sportowego zawieszenia (seryjne w S line) samochód zaskoczył nas łagodnością resorowania. Poziom komfortu jest tak wysoki, że kierowcy testowi podświadomie bali się na początku testu szybko pojechać w zakręcie. Oczekiwali bowiem, że w komfortowych nastawach wychyły nadwozia będą duże, tymczasem pozostawało ono niewzruszone. Takie wrażenie potęgował dodatkowo progresywny układ kierowniczy, silnie wspomagany w zakresie miejskich prędkości (kierownica kręciła się bez wyraźnego oporu), który znacznie „usztywniał się” przy wyższych i wówczas dawał doskonałe czucie tego, co aktualnie dzieje się z kołami. Podsumowując: inżynierom od podwozia udało się uzyskać najlepsze połączenie przyjemnej sztywności z bardzo wyważonymi reakcjami na nierówności jezdni, poza jedną rzeczą – doskonale pasującymi wyglądem do wersji S line 19-calowymi kołami (opcja). Wyposażone w szerokie i niskoprofilowe ogumienie (235/35) potrafiły po najechaniu z małą prędkością na poprzeczną nierówność, np. próg zwalniający, solidnie wstrząsnąć nadwoziem i wywołać nieprzyjemny hałas z tylnej osi. Duża masa nieresorowana koła, które ma małe ugięcie, sprawiała, że czar dopracowanego przez inżynierów podwozia na krótką chwilę pryskał.

Podczas pomiarów trakcyjnych świetnie wypadły hamulce, które w czasie pierwszej próby potrafiły zatrzymać auto ze 100 km/h na dystansie 35,4 m, a po solidnym rozgrzaniu jeszcze skrócić ten wynik o prawie metr. Zaskoczył nas też pomiar średnicy zawracania (poniżej 11 m), gdyż kompaktowy Audi A3 Sportback okazał się tak zwrotny, jak auta o rozmiar mniejsze.

Nowe Audi A3 Sportback - nowocześni asystenci nie zawsze działają

Producent chwali się, że nowe Audi A3 Sportback ma systemy wspomagające z aut klasy wyższej. Poza seryjnym systemem unikania kolizji i asystentem utrzymania pasa ruchu za dopłatą dostępne są ostrzeżenia o zmianie pasa i o ruchu poprzecznym czy też wspomaganie parkowania. Wymienione układy, współpracujące z adaptacyjnym tempomatem, sprawiają, że nowe A3 pozwala na półautonomiczną jazdę. Oczywiście, pod warunkiem że systemy te będą zawsze działały. W testowym samochodzie od czasu do czasu odmawiały posłuszeństwa i na ekranie pojawiał się komunikat o ich dezaktywacji. Mamy nadzieję, że to problem przedprodukcyjnego auta i inżynierowie Audi szybko sobie z nim poradzą.

Nie mamy wątpliwości, że Audi A3 Sportback to najbardziej dopracowany, choć nie największy kompakt Grupy Volkswagena. Za to – jak przystało na markę premium – jest najdroższy (cena od 99 700 zł). Tyle zapłacicie za dostępny w nieco późniejszym terminie 3-cylindrowy doładowany wariant benzynowy 30 TFSI z manualną skrzynią. Golf z tym napędem kosztuje 72 890 zł, Leon – 77 300 zł, a na wyrośniętą Octavię trzeba wydać aż 82 200 zł. W porównaniu z rywalami premium ze 150-konnymi dieslami cena Audi A3 Sportback 35 TDI jest najniższa (142 500 zł), bo Mercedes A 200 d kosztuje 142 550 zł, a BMW 118 d – 150 970 zł.

  • To nam się podoba: wysoka jakość, intuicyjna obsługa, świetne osiągi, niskie spalanie, wyciszenie, prowadzenie i komfort jazdy, przestronność wnętrza.
  • To nam się nie podoba: nie można zamówić analogowych zegarów, przeciętna pojemność kufra, trudności z zamykaniem drzwi, 19-calowe koła obniżają komfort jazdy.

Nowe Audi A3 Sportback - podsumowanie

Nowe Audi A3 wygląda, jakby w rzeczywistości przeszło duży lifting, a nie stało się nowym modelem. Nie zmienia to faktu, że jest niezwykle dopracowanym autem. Ma wszystko to, czego oczekują teraz klienci w nowoczesnym kompakcie premium, czyli świetną jakość, wzorowe prowadzenie, nowoczesne multimedia z łącznością internetową oraz systemy asystujące pozwalające na półautonomiczną jazdę. Aż strach pomyśleć, co pojawi się w kolejnej generacji A3...

Wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s
0-100 km/h 8,6 s
0-130/0-160 km/h 14,3/23,8 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,9 s (aut.)
80-120 km/h 6,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1496/464 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,7/11,0 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 35,4 m (opony letnie)
gorące 34,6 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,6 l/100 km
Zasięg 890 km

Dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1968
Moc silnika (KM/obr./min) 150/3000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 360/1600-2750
Skrzynia biegów/napęd aut. 2-sprzęgł. 7b/przedni
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 8,4
Prędkość maksymalna (km/h) 224
Średnie spalanie (l/100 km) 4,5-5,1 (wg WLTP)
Emisja CO2 (g/km)/norma 119-133/Euro 6d-Temp-ISC
Pojemność bagażnika/zb. paliwa (l) 380-1200/50
Marka i model opon Bridgestone Potenza S005
Rozmiar opon 235/35 R 19

Wyposażenie

Wersja Sportback 35 TDI S line
7 airbagów/reflekt. LED Matrix S/7970 zł
Klima aut. 3-strefowa/skóra 4460/2760 zł
Zawiesz. sport./nagł. B&O 3D S/3960 zł
System multimedialny/USB (A i C) S/S
Lakier metalik/alufelgi 19 cali 3510/11 030 zł
Nawigacja plus, wirtualny kokpit plus, Audi phone box + LTE 10 600 zł (pakiet Technology)

Gwarancje/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 142 500 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata lub 90 tys. km/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego auta 237 030 zł
Janusz Borkowski
Powiązane tematy:AudiAudi A3
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków