Auto Świat Testy Porównania samochodów Czy nowe Audi A3 zawstydzi BMW serii 1 i Mercedesa klasy A?

Czy nowe Audi A3 zawstydzi BMW serii 1 i Mercedesa klasy A?

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowe Audi A3 musi w pierwszym porównaniu stawić czoła dystyngowanym rywalom. Zaraz się okaże, kto tu będzie rumiany z radości, a kto czerwony ze wstydu...

Porównanie: nowe Audi A3 kontra BMW serii 1 i Mercedes klasy A
Auto Bild
Porównanie: nowe Audi A3 kontra BMW serii 1 i Mercedes klasy A
  • Nowe Audi wygląda na lifting poprzedniej „a-trójki”
  • Mocne diesle są dynamiczne i bardzo mało palą
  • Myślisz, że to podobne auta? Zaraz zobaczysz, że są różne!

Jaskrawoczerwony lakier nazywa się „Czerwony Tango”. To w sumie pasuje, bo nowe Audi A3 Sportback stawiło się tu, by w gorącym technologicznym tańcu zdetronizować klasę A i BMW serii 1. Zaraz się okaże, czy to się uda.

Przy czym A3 jest tak samo „gruntownie odnowione”, jak Golf VIII. Gdy obchodzi się Sportbacka dookoła, oko identyfikuje nowe reflektory, jeszcze większy grill, a z boku – znaną z poprzednika strukturę karoserii. Co to oznacza? Że pod względem wymiarów i przestronności nie należy się spodziewać dużych różnic w stosunku do poprzedniej generacji.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowości czekają za to w centrum dowodzenia i zaczniemy od razu od tych niemiłych, wynikających z panoszących się oszczędności w koncernie VW. Znane z poprzednika pokrętło regulacji głośności, którym można było też przełączać piosenki i stacje radiowe, w nowym A3 zastąpiono premierowym wynalazkiem: okrągłym małym gładzikiem dotykowym – to wyraźne pogorszenie ergonomii obsługi, podobnie jak wycofanie wielofunkcyjnego pokrętła MMI do sterowania funkcjami na głównym ekranie systemu inforozrywki.

Po prostu genialne: 150-konne diesle mają niezłego „kopa” i naprawdę bardzo mało palą, a przy okazji spełniają restrykcyjne normy czystości spalin

W nowym A3, jak i A4 teraz cała obsługa odbywa się dotykowo bezpośrednio na ekranie. Obsługa głosowa (bez aktywacji głosowej) procesuje zapytania tak szybko i pewnie, jak systemy konkurentów, jednak rozwiązania BMW i Mercedesa mają bardziej kompleksowe rozumienie.

Na szczęście Audi zachowało panel obsługi klimatyzacji, jednak zamiast precyzyjnie pracujących, ładnie klikających pokręteł jak w poprzedniku teraz są banalne przyciski. Jakość wykończenia robi równie dobre wrażenie, jak w serii 1 czy klasie A, tyle że A3 straciło swoją dotychczasową przewagę nad rywalami w tej kwestii.

Audi A3 - kokpit
Audi A3 - kokpitAuto Bild

Sportback nadal jednak może się pochwalić najlepszą przestronnością kabiny na miejscach przednich, a także widocznością, czym zapewnia sobie triumf w kategorii nadwozia. Zbiera w każdym rozdziale dużo punktów, jednak „nadwozie” pozostaje jedynym, w którym udaje mu się trzymać rywali na dystans. Weźmy na przykład fotele – w Audi na wszystkich miejscach siedzi się bardzo dobrze, wygodniej niż u rywali.

Szczególną wygodą cieszą się kierowca i przedni pasażer, bo ich fotele mają opanowany niezwykły szpagat między sportem a komfortem. Siedzenia w serii 1 oferują zbliżony poziom trzymania bocznego, ale ma się wrażenie, jakby były o rozmiar mniejsze i ciaśniejsze.

Może nie odczuwa się tego tak mocno, jak w starej tylnonapędowej „jedynce”, w której kierowca i pasażer siedzieli w wąskich lukach ze względu na szeroki tunel centralny, ale na tle Audi jest po prostu inaczej. A co na to Mercedes? „Umeblowanie” klasy A koncentruje się głównie na wygodzie. Chciałoby się powiedzieć: „typowy Mercedes”. Ale z drugiej strony – jak bardzo przez te lata Mercedes się zmienił!

Przeczytaj też:

Bardzo, bardzo dawno temu, prezentowaliśmy podobne porównanie. W tamtych czasach kompaktowy „merol” był jeszcze minivanem z wysokim nadwoziem (typoszereg W169), a seria 1 miała tylny napęd. Wówczas nie wpadlibyśmy na to, że wiele lat później BMW zdobędzie w kategorii napędu i zawieszenia mniej punktów niż klasa A.

A teraz rzeczywiście tak się stało. Mercedes zawdzięcza to hamulcom, pewnemu zachowaniu na drodze oraz układowi kierowniczemu, który pracuje mniej syntetycznie i z lepszym wyczuciem. Ten w serii 1 najmocniej przenosi siły przedniego napędu na kierownicę.

BMW serii 1 - kokpit
BMW serii 1 - kokpitAuto Bild

Audi tu też nie poddaje się tak łatwo. Także jego progresywny układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i porównaniu z BMW zapewnia konsekwentne opór oraz siłę prostowania. Na krętej bocznej drodze najwięcej frajdy będzie dostarczało właśnie lekko prowadzące się 150-konne Audi. To samo dotyczy manewrowania, bowiem maksymalny skręt kół wymaga w „A-trójce” najmniej obracania kierownicą ze względu na bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego.

Mercedes klasy A - kokpit
Mercedes klasy A - kokpitAuto Bild

Cała trójka ma przekonujące jednostki napędowe, ale są pewne różnice. Silnik klasy A jest nastawiony na wysublimowaną dyskrecję. Wysokoprężny motor serii 1 już tak dobrze wyciszony nie jest. A najbardziej dieslowskie spalanie słychać i czuć w A3. Choć A 200 d jest cięższe i w pomiarach tylko o ułamki sekundy szybsze od 118d i A3 35 TDI, Mercedes wydaje się podczas przyspieszania bardziej energiczny i żywiołowy.

Ważne punkty Audi zdobywa w dziedzinie komfortu jazdy. Inżynierom konstruującym zawieszenie udało się uzyskać najlepszy miks przyjemnej sztywności z bardzo wyważonymi reakcjami na nierówności jezdni. Mercedes z krótkim skokiem zawieszenia bardzo szybko dochodzi do swoich granic, co kłóci się z odprężającym charakterem kabiny i miejsca kierowcy.

BMW resoruje prawie tak solidnie, jak Audi, ale czasem denerwuje mocniejszymi ruchami nadwozia. Po pofalowaniach asfaltu A3 przechodzi po prostu spokojniej. Jednak dla porządku: w większości codziennych sytuacji także Mercedes ponadprzeciętnie dobrze tłumi nierówności. To są układy jezdne klasy premium i to, co teraz robimy, jest już wybrzydzaniem. Wysokie ceny, duże wymagania.

1. Mercedes A 200 d

Mercedes A 200 d
Mercedes A 200 dAuto Bild

Jeszcze całkiem nowy Mercedes klasy A w wersji 200 d z pakietem Progressive kosztuje wyjściowo 143 548 zł. A to dopiero uwertura, bo po uzupełnieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami cena rośnie do 172 903 zł. Drogo? To znaczy, że nie stać Cię na Mercedesa - tak mówi legenda.

Mercedes Klasy A Schemat Wymiarów
Mercedes Klasy A Schemat WymiarówAuto Bild

Jak na Mercedesa przystało, klasa A ma bardzo dużo miejsca na nogi dla kierowcy i ogromny zakres regulacji poziomej fotela. Z przodu nikomu nie powinno być ciasno, chyba że ma ponad dwa metry. Z tylu jest dużo miejsca na nogi, co nie dziwi wobec dużego rozstawu osi, ale siedzisko kanapy umieszczono zbyt nisko, co utrudnia zajmowanie miejsc na kanapie.

Plusy:

  • dynamiczny silnik wysokoprężny
  • niskie spalanie testowe niemal pokrywa się z katalogowym
  • precyzyjny i komunikatywny układ kierowniczy
  • dużo miejsca na nogi z tyłu
  • harmonijne resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy
  • skuteczne hamulce

Minusy:

  • niskie siedzisko kanapy utrudnia zajmowanie miejsc
  • najmniejszy bagażnik w porównaniu
  • wysoka cena (podobnie jak u rywali)
  • dłoń kierowcy przesłania wirtualny kokpit
  • pakietowane wyposażenie

Podsumowanie:

Na podium tego porównania jest bardzo, bardzo ciasno i różnice punktowe pozwalają wybrać dowolne z aut i cieszyć się kompaktem klasy premium. Ale Mercedes zaprezentował najbardziej przekonujący pakiet umiejętności. Brawa za wygraną w porównaniu o tak wyśrubowanym poziomie!

Ocena: 449/600 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Audi A3 Sportback 35 TDI

Audi A3 Sportback FL
Audi A3 Sportback FLAudi

Audi A3 Sportback 35 TDI S line kosztuje wyjściowo 142 500 zł. To niemal tyle samo, co Mercedes klasy A. Po wyrównaniu i uzupełnieniu poziomu wyposażenia cena rośnie do pokaźnych 178 580 zł i jest to najwyższy koszt zakupu w tym porównaniu. Patrząc na Audi trudno oprzeć się wrażeniu, że nie ma tu żadnej rewolucji, tylko głęboki lifting wcześniejszej generacji tego modelu.

Audi A3 Schemat Wymiarów
Audi A3 Schemat WymiarówAuto Bild

Podobnie jak Mercedes, Audi również oferuje bardzo przestronne miejsce kierowcy. Na tylnej kanapie jest nieco mniej miejsca na nogi niż w klasie A, jednak siedzisko umieszczono wyżej, a wyprofilowanie siedzeń jest bardzo dobre. Jak na kompakt klasy premium, a tym bardziej jak na samochód o znacznie skromniejszym niż w Mercedesie rozstawie osi, A3 okazuje się wygodnym autem.

Plusy:

  • dynamiczny silnik wysokoprężny
  • niskie spalanie testowe
  • komunikatywny układ kierowniczy
  • wygodna pozycja na tylnej kanapie
  • komfortowe resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy
  • skuteczne hamulce

Minusy:

  • niepotrzebne dotykowe zagwozdki ergonomiczne w kokpicie
  • wysoka cena (podobna jak u rywali, ale po doposażeniu jednak najwyższa)
  • brak niektórych opcji dostępnych u rywali

Podsumowanie:

Audi nadal jest bardzo dobre, ale nie zdetronizowało rywala ze Stuttgartu. Przewaga nad BMW jest niewielka i jesteśmy pewni, że nabywca nowego A3 będzie zadowolony z wyboru, bo ten samochód prawie wszystko robi bardzo dobrze. Gratulujemy drugiej lokaty w elitarnym porównaniu!

Ocena: 447/600 punktów (szczegóły w tabelach)

3. BMW 118d

BMW 118d
BMW 118dAuto Bild

BMW 118d Sport Line z automatem kosztuje wyjściowo najwięcej, bo 150 972 zł. Jednak po uzupełnieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia, okazuje się najtańsze w porównaniu z ceną 170 041 zł. Jeżeli ktoś lubi wybierać pojedyncze opcje z cennika i bez ograniczeń konfigurować swoje auto, to BMW pozostawia największe pole manewru, bo większość opcji dostępna jest pojedynczo.

BMW Serii 1 Schemat Wymiarów
BMW Serii 1 Schemat WymiarówAuto Bild

BMW serii 1 po rezygnacji z tylnego napędu i przejściu na poprzeczny zespół napędowy na pewno nie jest ciasne, ale jednak nie zapewnia takiego poczucia swobody ruchów, jak rywale. To, co jednych ucieszy, a innych zmartwi, to znacznie węższy tunel między przednimi fotelami, który nie musi już mieścić tylnej części silnika i skrzyni biegów.

Plusy:

  • dynamiczny silnik wysokoprężny
  • niskie spalanie testowe
  • płynnie pracujący automat
  • harmonijne resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy
  • skuteczne hamulce

Minusy:

  • wysoka cena przed doposażeniem
  • przestronność ustępuje rywalom
  • słaba czytelność wirtualnych zegarów
  • wąskie przednie fotele

Podsumowanie:

Kompetentne i dynamiczne BMW to bardzo przyjemne auto, ale w tym zestawieniu jako całość rywale okazali się lepsi ze swoimi pakietami kompetencji. BMW nadal jest w wielkiej trójce kompaktowej klasy premium.

Ocena: 442/600 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuMercedesAUDIBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h2,9 s2,9 s3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s8,6 s8,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,9 s14,3 s14,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)4,6 s4,9 s4,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)6,0 s6,2 s6,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1553/442 kg1496/464 kg1519/461 kg
Rozdział masy (przód/tył)62/38 proc.62/38 proc.60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,9/11,0 m10,7/11,0 m11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,3 m35,4 m35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,9 m34,6 m34,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)59 dB (A)58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)66 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe5,3 l/100 km5,6 l/100 km5,7 l/100 km
Zasięg810 km890 km870 km

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaMercedes klasy AAudi A3BMW 118d
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)118011851160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)147014801465
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)101510301010
Zakres regulacji fotela(mm)240235220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)760735740
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)145014451430
Wysokość nad głową z tyłu(mm)940940930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)300340325

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producentaA 200 dA3118d
Silnik: typ/cylindry/zaworydiesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)195019681995
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/3400150/3000150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)320/1400360/1600350/1750
Prędkość maksymalna (km/h)220224218
Skrzynia biegówdwusprzęgłowa, 8-biegowadwusprzęgłowa, 7-biegowaautomatyczna, 8-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)345-1185380-1200380-1200
Pojemność zbiornika paliwa (l)435050
Marka i model opon testowanego autaMichelin Pilot Sport 4Bridgestone Turanza T005Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 18225/40 R 18225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)134128138
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg)1600/7451496/4641300/750

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieA 200 dA3118d
Wersja wyjściowaProgressiveSportback 35 TDI S lineSport Line + „automat”
Airbagi czołowe/boczne/kurtynyS/S/SS/S/SS/S/S
Światła p.mgielne/LED/aktywne LEDN/1921 (pakiet)/2061 złN/S/7970 zł (matrycowe)S/S/2238 zł (adaptacyjne)
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/S (1-str.), 1921 zł (2-str., p.)S/2960 zł (2-strefowa)N/S (1-str.), 2462 zł (2-str.)
Elektrochromatyczne lusterko13 521 zł (pakiet)S761 zł
Elektrycznie składane lusterka boczne13 521 zł (pakiet)1660 zł (aut. przyciemniane)1 119 zł
System multimedialny/nawigacjaS/13 521 zł (pakiet)S/8970 złS/4700 zł
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerkaS/S/S/6822 złS/S/S/6520 złS/S/S/7610 zł
Apple CarPlay/Android AutoS/S1510 zł (własny system Audi)851 zł/N
Aktywne amortyzatory/sportowe fotele4859/1153 zł4560/1810 zł2238 zł/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. szyby tylne1963 zł/S2160 zł/S2238 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/13 521 zł (pakiet)1510/2910 złS/2014 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie2920 zł (pak.) za 2 opcjeS/1760 zł (pakiet)S/S
Kamera cofania/automat parkujący2920 zł (pak.) za 2 opcje2060/1760 zł (pakiet)1343 zł za obie opcje
Podgrzewane fotele/kierownica1423/785 zł1710 zł/N1791/895 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary4859/2208 zł4010 zł/S4253 zł/S
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcyS/SS/NS/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu13 521 zł (pakiet)1260 zł/SS/S
Czujnik martwego pola lusterek/ruchu z tyłu13 521 zł (pakiet)2660 zł za obie opcje3357 zł za obie opcje
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie2896/3926 zł (18 cali)3510/4510 zł (18 cali)3357 zł/S (17 cali)

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyA 200 dA3118d
Cena wyjściowa143 548 zł142 500 zł150 972 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)46,2 proc.46,7 proc.48,4 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna30 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 25 tys. kmwg wskazań komputerawg wskazań komputera
Cena po doposażeniu172 903 zł178 580 zł*170 041 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera dodatkowo progresywny układ kierowniczy za 1260 zł, **cena BMW zawiera także bak paliwa o pojemności 50 l za 224 zł.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - punkty i klasyfikacja

 NadwozieMaks. pkt.MercedesAudiBMW
Przestronność z przodu40353633
Przestronność z tyłu30201918
Pojemność bagażnika25121313
Ładowność15999
Widoczność20141615
Fotele, pozycja kierowcy30272827
Ergonomia obsługi20161618
Jakość wykończenia20181818
Suma punktów200151155151
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.MercedesAudiBMW
Przyspieszenie25171717
Elastyczność25212121
Poziom hałasu15121112
Skrzynia biegów15121213
Zachowanie na drodze30272726
Komfort jazdy30252726
Układ kierowniczy15131312
Średnica zawracania5443
Skuteczność hamulców40353233
Suma punktów200166164163
KosztyMaks. pkt.MercedesAudiBMW
Cena po doposażeniu50222023
Utrata wartości15998
Zużycie paliwa30292727
Wyposażenie – komfort40272727
Wyp. – bezpieczeństwo30242424
Ubezpieczenia10444
Gwarancja159108
Przeglądy10877
Suma punktów200132128128
Wynik końcowy600449447442
Miejsce w teście 1.2.3.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test Spalania Audi BMW Mercedes
Test Spalania Audi BMW MercedesAuto Bild

Jakiś czas temu Mercedes dokonał zmiany generacyjnej w rodzinie czterocylindrowych silników wysokoprężnych. Dziś już wiemy, że mamy tu do czynienia z jednym z najoszczędniejszych i najciszej pracujących turbodiesli na rynku. Nie tylko spalanie testowe okazało się znacznie niższe niż u rywali, lecz także różnica procentowa w stosunku do katalogowego zużycia paliwa jest jednocyfrowa. Brawo!

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - podsumowanie

Hej, Mercedes, wiesz, że wygrałeś właśnie porównanie w „Auto Świecie”? Nie wiadomo, co MBUX odpowiedziałby na takie pytanie, ale w dobie sztucznej inteligencji nie jest wykluczone, że nowa klasa A posiądzie taką wiedzę, kiedy ten artykuł trafi do internetu.

Wybór spośród tej kompaktowej trójki to w zasadzie kwestia gustu, bo mamy tu do czynienia z naprawdę znakomitymi samochodami z wysokiej półki. I w odpowiednio wysokiej cenie – taka kasa to nie są żarty.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski