• Nowe Audi wygląda na lifting poprzedniej „a-trójki”
  • Mocne diesle są dynamiczne i bardzo mało palą
  • Myślisz, że to podobne auta? Zaraz zobaczysz, że są różne!

Jaskrawoczerwony lakier nazywa się „Czerwony Tango”. To w sumie pasuje, bo nowe Audi A3 Sportback stawiło się tu, by w gorącym technologicznym tańcu zdetronizować klasę A i BMW serii 1. Zaraz się okaże, czy to się uda.

Przy czym A3 jest tak samo „gruntownie odnowione”, jak Golf VIII. Gdy obchodzi się Sportbacka dookoła, oko identyfikuje nowe reflektory, jeszcze większy grill, a z boku – znaną z poprzednika strukturę karoserii. Co to oznacza? Że pod względem wymiarów i przestronności nie należy się spodziewać dużych różnic w stosunku do poprzedniej generacji.

Nowości czekają za to w centrum dowodzenia i zaczniemy od razu od tych niemiłych, wynikających z panoszących się oszczędności w koncernie VW. Znane z poprzednika pokrętło regulacji głośności, którym można było też przełączać piosenki i stacje radiowe, w nowym A3 zastąpiono premierowym wynalazkiem: okrągłym małym gładzikiem dotykowym – to wyraźne pogorszenie ergonomii obsługi, podobnie jak wycofanie wielofunkcyjnego pokrętła MMI do sterowania funkcjami na głównym ekranie systemu inforozrywki.

W nowym A3, jak i A4 teraz cała obsługa odbywa się dotykowo bezpośrednio na ekranie. Obsługa głosowa (bez aktywacji głosowej) procesuje zapytania tak szybko i pewnie, jak systemy konkurentów, jednak rozwiązania BMW i Mercedesa mają bardziej kompleksowe rozumienie.

Na szczęście Audi zachowało panel obsługi klimatyzacji, jednak zamiast precyzyjnie pracujących, ładnie klikających pokręteł jak w poprzedniku teraz są banalne przyciski. Jakość wykończenia robi równie dobre wrażenie, jak w serii 1 czy klasie A, tyle że A3 straciło swoją dotychczasową przewagę nad rywalami w tej kwestii.

Audi A3 - kokpit Foto: Auto Bild
Audi A3 - kokpit

Sportback nadal jednak może się pochwalić najlepszą przestronnością kabiny na miejscach przednich, a także widocznością, czym zapewnia sobie triumf w kategorii nadwozia. Zbiera w każdym rozdziale dużo punktów, jednak „nadwozie” pozostaje jedynym, w którym udaje mu się trzymać rywali na dystans. Weźmy na przykład fotele – w Audi na wszystkich miejscach siedzi się bardzo dobrze, wygodniej niż u rywali.

Szczególną wygodą cieszą się kierowca i przedni pasażer, bo ich fotele mają opanowany niezwykły szpagat między sportem a komfortem. Siedzenia w serii 1 oferują zbliżony poziom trzymania bocznego, ale ma się wrażenie, jakby były o rozmiar mniejsze i ciaśniejsze.

Może nie odczuwa się tego tak mocno, jak w starej tylnonapędowej „jedynce”, w której kierowca i pasażer siedzieli w wąskich lukach ze względu na szeroki tunel centralny, ale na tle Audi jest po prostu inaczej. A co na to Mercedes? „Umeblowanie” klasy A koncentruje się głównie na wygodzie. Chciałoby się powiedzieć: „typowy Mercedes”. Ale z drugiej strony – jak bardzo przez te lata Mercedes się zmienił!

Bardzo, bardzo dawno temu, prezentowaliśmy podobne porównanie. W tamtych czasach kompaktowy „merol” był jeszcze minivanem z wysokim nadwoziem (typoszereg W169), a seria 1 miała tylny napęd. Wówczas nie wpadlibyśmy na to, że wiele lat później BMW zdobędzie w kategorii napędu i zawieszenia mniej punktów niż klasa A.

A teraz rzeczywiście tak się stało. Mercedes zawdzięcza to hamulcom, pewnemu zachowaniu na drodze oraz układowi kierowniczemu, który pracuje mniej syntetycznie i z lepszym wyczuciem. Ten w serii 1 najmocniej przenosi siły przedniego napędu na kierownicę.

BMW serii 1 - kokpit Foto: Auto Bild
BMW serii 1 - kokpit

Audi tu też nie poddaje się tak łatwo. Także jego progresywny układ kierowniczy pracuje precyzyjnie i porównaniu z BMW zapewnia konsekwentne opór oraz siłę prostowania. Na krętej bocznej drodze najwięcej frajdy będzie dostarczało właśnie lekko prowadzące się 150-konne Audi. To samo dotyczy manewrowania, bowiem maksymalny skręt kół wymaga w „A-trójce” najmniej obracania kierownicą ze względu na bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego.

Mercedes klasy A - kokpit Foto: Auto Bild
Mercedes klasy A - kokpit

Cała trójka ma przekonujące jednostki napędowe, ale są pewne różnice. Silnik klasy A jest nastawiony na wysublimowaną dyskrecję. Wysokoprężny motor serii 1 już tak dobrze wyciszony nie jest. A najbardziej dieslowskie spalanie słychać i czuć w A3. Choć A 200 d jest cięższe i w pomiarach tylko o ułamki sekundy szybsze od 118d i A3 35 TDI, Mercedes wydaje się podczas przyspieszania bardziej energiczny i żywiołowy.

Ważne punkty Audi zdobywa w dziedzinie komfortu jazdy. Inżynierom konstruującym zawieszenie udało się uzyskać najlepszy miks przyjemnej sztywności z bardzo wyważonymi reakcjami na nierówności jezdni. Mercedes z krótkim skokiem zawieszenia bardzo szybko dochodzi do swoich granic, co kłóci się z odprężającym charakterem kabiny i miejsca kierowcy.

BMW resoruje prawie tak solidnie, jak Audi, ale czasem denerwuje mocniejszymi ruchami nadwozia. Po pofalowaniach asfaltu A3 przechodzi po prostu spokojniej. Jednak dla porządku: w większości codziennych sytuacji także Mercedes ponadprzeciętnie dobrze tłumi nierówności. To są układy jezdne klasy premium i to, co teraz robimy, jest już wybrzydzaniem. Wysokie ceny, duże wymagania.

1. Mercedes A 200 d

Zwycięzca

Jeszcze całkiem nowy Mercedes klasy A w wersji 200 d z pakietem Progressive kosztuje wyjściowo 143 548 zł. A to dopiero uwertura, bo po uzupełnieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami cena rośnie do 172 903 zł. Drogo? To znaczy, że nie stać Cię na Mercedesa - tak mówi legenda.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Jak na Mercedesa przystało, klasa A ma bardzo dużo miejsca na nogi dla kierowcy i ogromny zakres regulacji poziomej fotela. Z przodu nikomu nie powinno być ciasno, chyba że ma ponad dwa metry. Z tylu jest dużo miejsca na nogi, co nie dziwi wobec dużego rozstawu osi, ale siedzisko kanapy umieszczono zbyt nisko, co utrudnia zajmowanie miejsc na kanapie.

Plusy
  • dynamiczny silnik wysokoprężny
  • niskie spalanie testowe niemal pokrywa się z katalogowym
  • precyzyjny i komunikatywny układ kierowniczy
  • dużo miejsca na nogi z tyłu
  • harmonijne resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy
  • skuteczne hamulce
Minusy
  • niskie siedzisko kanapy utrudnia zajmowanie miejsc
  • najmniejszy bagażnik w porównaniu
  • wysoka cena (podobnie jak u rywali)
  • dłoń kierowcy przesłania wirtualny kokpit
  • pakietowane wyposażenie
Podsumowanie

Na podium tego porównania jest bardzo, bardzo ciasno i różnice punktowe pozwalają wybrać dowolne z aut i cieszyć się kompaktem klasy premium. Ale Mercedes zaprezentował najbardziej przekonujący pakiet umiejętności. Brawa za wygraną w porównaniu o tak wyśrubowanym poziomie!

Ocena: 449/600 punktów (szczegóły w tabelach)

2. Audi A3 Sportback 35 TDI

Audi A3 Sportback 35 TDI S line kosztuje wyjściowo 142 500 zł. To niemal tyle samo, co Mercedes klasy A. Po wyrównaniu i uzupełnieniu poziomu wyposażenia cena rośnie do pokaźnych 178 580 zł i jest to najwyższy koszt zakupu w tym porównaniu. Patrząc na Audi trudno oprzeć się wrażeniu, że nie ma tu żadnej rewolucji, tylko głęboki lifting wcześniejszej generacji tego modelu.

Rzeczywiste wymiary kabiny

Podobnie jak Mercedes, Audi również oferuje bardzo przestronne miejsce kierowcy. Na tylnej kanapie jest nieco mniej miejsca na nogi niż w klasie A, jednak siedzisko umieszczono wyżej, a wyprofilowanie siedzeń jest bardzo dobre. Jak na kompakt klasy premium, a tym bardziej jak na samochód o znacznie skromniejszym niż w Mercedesie rozstawie osi, A3 okazuje się wygodnym autem.

Plusy
  • dynamiczny silnik wysokoprężny
  • niskie spalanie testowe
  • komunikatywny układ kierowniczy
  • wygodna pozycja na tylnej kanapie
  • komfortowe resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy
  • skuteczne hamulce
Minusy
  • niepotrzebne dotykowe zagwozdki ergonomiczne w kokpicie
  • wysoka cena (podobna jak u rywali, ale po doposażeniu jednak najwyższa)
  • brak niektórych opcji dostępnych u rywali
Podsumowanie

Audi nadal jest bardzo dobre, ale nie zdetronizowało rywala ze Stuttgartu. Przewaga nad BMW jest niewielka i jesteśmy pewni, że nabywca nowego A3 będzie zadowolony z wyboru, bo ten samochód prawie wszystko robi bardzo dobrze. Gratulujemy drugiej lokaty w elitarnym porównaniu!

Ocena: 447/600 punktów (szczegóły w tabelach)

3. BMW 118d

BMW 118d Sport Line z automatem kosztuje wyjściowo najwięcej, bo 150 972 zł. Jednak po uzupełnieniu i wyrównaniu poziomu wyposażenia, okazuje się najtańsze w porównaniu z ceną 170 041 zł. Jeżeli ktoś lubi wybierać pojedyncze opcje z cennika i bez ograniczeń konfigurować swoje auto, to BMW pozostawia największe pole manewru, bo większość opcji dostępna jest pojedynczo.

Rzeczywiste wymiary kabiny

BMW serii 1 po rezygnacji z tylnego napędu i przejściu na poprzeczny zespół napędowy na pewno nie jest ciasne, ale jednak nie zapewnia takiego poczucia swobody ruchów, jak rywale. To, co jednych ucieszy, a innych zmartwi, to znacznie węższy tunel między przednimi fotelami, który nie musi już mieścić tylnej części silnika i skrzyni biegów.

Plusy
  • dynamiczny silnik wysokoprężny
  • niskie spalanie testowe
  • płynnie pracujący automat
  • harmonijne resorowanie
  • wysoka stabilność jazdy
  • skuteczne hamulce
Minusy
  • wysoka cena przed doposażeniem
  • przestronność ustępuje rywalom
  • słaba czytelność wirtualnych zegarów
  • wąskie przednie fotele
Podsumowanie

Kompetentne i dynamiczne BMW to bardzo przyjemne auto, ale w tym zestawieniu jako całość rywale okazali się lepsi ze swoimi pakietami kompetencji. BMW nadal jest w wielkiej trójce kompaktowej klasy premium.

Ocena: 442/600 punktów (szczegóły w tabelach)

Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Mercedes AUDI BMW
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,9 s 2,9 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,4 s 8,6 s 8,5 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,9 s 14,3 s 14,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 4,6 s 4,9 s 4,7 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 6,0 s 6,2 s 6,2 s
Masa rzeczywista/ładowność 1553/442 kg 1496/464 kg 1519/461 kg
Rozdział masy (przód/tył) 62/38 proc. 62/38 proc. 60/40 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/11,0 m 10,7/11,0 m 11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,3 m 35,4 m 35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,9 m 34,6 m 34,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 65 dB (A) 66 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 5,3 l/100 km 5,6 l/100 km 5,7 l/100 km
Zasięg 810 km 890 km 870 km

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka Mercedes klasy A Audi A3 BMW 118d
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1180 1185 1160
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1470 1480 1465
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1015 1030 1010
Zakres regulacji fotela (mm) 240 235 220
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 760 735 740
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1450 1445 1430
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 940 940 930
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 300 340 325

Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta A 200 d A3 118d
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./pasek wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1950 1968 1995
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3400 150/3000 150/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 320/1400 360/1600 350/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 220 224 218
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 8-biegowa dwusprzęgłowa, 7-biegowa automatyczna, 8-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 345-1185 380-1200 380-1200
Pojemność zbiornika paliwa (l) 43 50 50
Marka i model opon testowanego auta Michelin Pilot Sport 4 Bridgestone Turanza T005 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 225/45 R 18 225/40 R 18 225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km) 134 128 138
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1600/745 1496/464 1300/750

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie A 200 d A3 118d
Wersja wyjściowa Progressive Sportback 35 TDI S line Sport Line + „automat”
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S
Światła p.mgielne/LED/aktywne LED N/1921 (pakiet)/2061 zł N/S/7970 zł (matrycowe) S/S/2238 zł (adaptacyjne)
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S (1-str.), 1921 zł (2-str., p.) S/2960 zł (2-strefowa) N/S (1-str.), 2462 zł (2-str.)
Elektrochromatyczne lusterko 13 521 zł (pakiet) S 761 zł
Elektrycznie składane lusterka boczne 13 521 zł (pakiet) 1660 zł (aut. przyciemniane) 1 119 zł
System multimedialny/nawigacja S/13 521 zł (pakiet) S/8970 zł S/4700 zł
Bluetooth/USB/DAB/skórzana tapicerka S/S/S/6822 zł S/S/S/6520 zł S/S/S/7610 zł
Apple CarPlay/Android Auto S/S 1510 zł (własny system Audi) 851 zł/N
Aktywne amortyzatory/sportowe fotele 4859/1153 zł 4560/1810 zł 2238 zł/S
Kluczyk zbliżeniowy/elektr. szyby tylne 1963 zł/S 2160 zł/S 2238 zł/S
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/13 521 zł (pakiet) 1510/2910 zł S/2014 zł
Czujniki parkowania tylne/przednie 2920 zł (pak.) za 2 opcje S/1760 zł (pakiet) S/S
Kamera cofania/automat parkujący 2920 zł (pak.) za 2 opcje 2060/1760 zł (pakiet) 1343 zł za obie opcje
Podgrzewane fotele/kierownica 1423/785 zł 1710 zł/N 1791/895 zł
Ekran head-up/wirtualne zegary 4859/2208 zł 4010 zł/S 4253 zł/S
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy S/S S/N S/S
Skaner znaków/asystent pasa ruchu 13 521 zł (pakiet) 1260 zł/S S/S
Czujnik martwego pola lusterek/ruchu z tyłu 13 521 zł (pakiet) 2660 zł za obie opcje 3357 zł za obie opcje
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie 2896/3926 zł (18 cali) 3510/4510 zł (18 cali) 3357 zł/S (17 cali)

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny A 200 d A3 118d
Cena wyjściowa 143 548 zł 142 500 zł 150 972 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 46,2 proc. 46,7 proc. 48,4 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 30 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 25 tys. km wg wskazań komputera wg wskazań komputera
Cena po doposażeniu 172 903 zł 178 580 zł* 170 041 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. *cena Audi zawiera dodatkowo progresywny układ kierowniczy za 1260 zł, **cena BMW zawiera także bak paliwa o pojemności 50 l za 224 zł.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - punkty i klasyfikacja

 Nadwozie Maks. pkt. Mercedes Audi BMW
Przestronność z przodu 40 35 36 33
Przestronność z tyłu 30 20 19 18
Pojemność bagażnika 25 12 13 13
Ładowność 15 9 9 9
Widoczność 20 14 16 15
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 28 27
Ergonomia obsługi 20 16 16 18
Jakość wykończenia 20 18 18 18
Suma punktów 200 151 155 151
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Mercedes Audi BMW
Przyspieszenie 25 17 17 17
Elastyczność 25 21 21 21
Poziom hałasu 15 12 11 12
Skrzynia biegów 15 12 12 13
Zachowanie na drodze 30 27 27 26
Komfort jazdy 30 25 27 26
Układ kierowniczy 15 13 13 12
Średnica zawracania 5 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 35 32 33
Suma punktów 200 166 164 163
Koszty Maks. pkt. Mercedes Audi BMW
Cena po doposażeniu 50 22 20 23
Utrata wartości 15 9 9 8
Zużycie paliwa 30 29 27 27
Wyposażenie – komfort 40 27 27 27
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 24 24
Ubezpieczenia 10 4 4 4
Gwarancja 15 9 10 8
Przeglądy 10 8 7 7
Suma punktów 200 132 128 128
Wynik końcowy 600 449 447 442
Miejsce w teście  1. 2. 3.

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test Spalania Audi BMW Mercedes Foto: Auto Bild
Test Spalania Audi BMW Mercedes

Jakiś czas temu Mercedes dokonał zmiany generacyjnej w rodzinie czterocylindrowych silników wysokoprężnych. Dziś już wiemy, że mamy tu do czynienia z jednym z najoszczędniejszych i najciszej pracujących turbodiesli na rynku. Nie tylko spalanie testowe okazało się znacznie niższe niż u rywali, lecz także różnica procentowa w stosunku do katalogowego zużycia paliwa jest jednocyfrowa. Brawo!

Mercedes A 200 d kontra Audi A3 Sportback 35 TDI i BMW 118d - podsumowanie

Hej, Mercedes, wiesz, że wygrałeś właśnie porównanie w „Auto Świecie”? Nie wiadomo, co MBUX odpowiedziałby na takie pytanie, ale w dobie sztucznej inteligencji nie jest wykluczone, że nowa klasa A posiądzie taką wiedzę, kiedy ten artykuł trafi do internetu.

Wybór spośród tej kompaktowej trójki to w zasadzie kwestia gustu, bo mamy tu do czynienia z naprawdę znakomitymi samochodami z wysokiej półki. I w odpowiednio wysokiej cenie – taka kasa to nie są żarty.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!