• Miękka hybryda wyprzedza debiut w pełni elektrycznej „pięćsetki”
  • Ekologiczne podejście widoczne także w urządzeniu wnętrza
  • Stylu w Fiacie 500 jest pod dostatkiem, nowych technologii – tyle, żeby wystarczyło
  • Cena hybrydy jest nieco niższa niż klasycznej wersji z silnikiem 1.2

Delikatna modernizacja zespołu napędowego jest jaskółką rewolucji, która czeka niebawem kultowego włoskiego malucha. Na jesień Fiat zaplanował premierę następnej generacji „pięćsetki” i to auto będzie miało napęd czysto elektryczny. Zanim to nastąpi, w ofercie pozostaje dotychczasowy model w dwóch wersjach nadwozia – zamkniętej i ze składanym miękkim dachem (500C) – i w dwóch wariantach silnikowych: 1.0 Hybrid i 1.2.

Fiat 500 Hybrid - kilka cech szczególnych ekologicznej

Wyglądem zewnętrznym wersja hybrydowa nie różni się od klasycznej, z wyjątkiem oznaczeń „Hybrid”. Nasza miała na słupkach drzwi ładne logo „Launch Edition” i 16-calowe, „koronkowe”, 20-szprychowe alufelgi, zarezerwowane dla tego wariantu wyposażeniowego, podobnie jak kolor nadwozia o dźwięcznej nazwie „zieleń rosy” (Dew). Nam lakier wyglądał raczej na błękitny. Poza tym to samo urocze miejskie autko, które znamy właściwie od 2007 r., a co najmniej od 2015 r., bo wtedy Fiat 500 przeszedł duży face lifting.

We wnętrzu ekologiczny charakter hybrydy Launch Edition podkreślono konkretami – tapicerka jest wykonana z materiałów z recyklingu, z czego 10 proc. pochodzi z mórz. Obicie wygląda estetycznie i ma ciekawy wzór.

Wyposażenie jest nieskomplikowane w obsłudze i oryginalnie zaprojektowane, jak to w „pięćsetce”. Materiały użyte do wykończenia nie są superwysokiej jakości, ale ładnie wyglądają i to się liczy. Multimedia obsługuje się za pomocą ekranu dotykowego, umieszczonego pośrodku. Klimatyzację ustawia się analogowo. Na okrągłym 7-calowym wyświetlaczu cyfrowego kokpitu można śledzić nie tylko takie wskazania, jak prędkość, liczba obrotów, chwilowe spalanie czy poziom paliwa, lecz także np. przepływ energii.

Pozycja za kierownicą „pięćsetki” jest wygodna i wysoka, bardziej w stylu SUV-a niż miejskiego malucha, co sprzyja dobrej widoczności. Na przednich fotelach zmieszczą się nawet bardzo wysokie osoby, ale wtedy na dwóch tylnych miejscach można posadzić tylko dzieci. Bagażnik – naprawdę tyci (185 l) – da się na szczęście powiększyć przez złożenie dzielonego pół na pół oparcia tylnej kanapy.

Fiat 500 Hybrid - czym się różni jazda miękką hybrydą?

Jak się jeździ „pięćsetką” w wersji z miękką hybrydą, którą Fiat połączył z 6-biegową skrzynią manualną? Tak samo jak zwykłą, z tą różnicą, że gdy przy prędkości 30 km/h lub niższej wrzucamy na luz, silnik się wyłącza i samochód zaczyna „żeglować”, pozostając w pełni sterowny. Jeśli potrzeba przyspieszyć, wskazanie na cyfrowym kokpicie podpowiada, który bieg włączyć, i silnik ponownie się uruchamia. Rozrusznik-generator stosowany w miękkiej hybrydzie nie pozwala na jazdę w trybie elektrycznym, lecz jedynie wspomaga silnik spalinowy. Cała ta operacja ma przynieść oszczędność paliwa, jednak deklarowanego przez Fiata średniego zużycia (wg WLTP) 5,6 l/100 km nie udało nam się osiągnąć. Realnie w gęstym ruchu miejskim było to nieco ponad 6 l/100 km. Jeśli chce się zejść niżej, sytuacja staje się problematyczna, bo trzeba zwalniać daleko przed światłami, tym samym wyhamowuje się kolumnę samochodów jadących za nami.

To auto stworzone do miasta. Wygodnie się nim manewruje, jest krótkie, zwrotne i mieści się naprawdę wszędzie tam, gdzie SUV, crossover ani nawet kompakt nie wjadą. To daje duży komfort psychiczny i oszczędza czas, który zwykle musimy poświęcić na zaparkowanie.

Fiat 500 Hybrid – ile to kosztuje?

W przypadku małych samochodów, przeznaczonych do jazdy po mieście i będących często drugim autem w rodzinie, liczy się nie tylko styl, ale zazwyczaj także cena. Launch Edition jest najbogatszą i niestety, najdroższą wersją Fiata 500. O ile ceny wariantu bazowego 1.0 Hybrid Pop startują od 52 000 zł, o tyle na Launch Edition trzeba przeznaczyć co najmniej 63 500 zł. Kilka wartych dokupienia dodatków, jak choćby automatyczna klimatyzacja (1650 zł, w standardzie jest manualna), czujniki parkowania (w pakiecie z czujnikami deszczu i zmierzchu za 1200 zł) czy elektryczne otwieranie szklanego dachu (za 3200 zł, seryjnie otrzymamy szklany dach nieotwierany) i auto kosztuje 70 tysięcy złotych.

Fiat 500 Hybrid – naszym zdaniem

Fiat 500 to idealne auto miejskie – poręczne i łatwe w obsłudze, a przy tym stylowe i budzące wielką sympatię, gdziekolwiek się pojawi. Wersję hybrydową traktujemy jako zapowiedź przełomowych zmian w napędzie – różnica w użytkowaniu i cenie w stosunku do klasycznego modelu jest minimalna.

Fiat 500 Hybrid – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R3/6 + mild hybr.
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 999
Moc maks. (KM/obr./min) 70/6000
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 92/3500
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Hamulce (przód/tył) amulce (przód/tył)
Opony testowanego auta Conti. ContiEcocontact 6
Rozmiar opon 195/45 R 16
Masa własna/ładowność (kg) 1055/305
Rozstaw osi (mm) 2300
Wymiary dł./szer./wys. (mm) 3571/1627/1488
Poj. bagażnika (l) 185-520
Poj. zbiornika paliwa (l) 35

Fiat 500 Hybrid – osiągi (dane fabryczne)

Prędkość maksymalna 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 13,8 s
Spalanie (WLTP) w mieście 4,9 l/100 km
poza miastem 3,6 l/100 km
średnie 5,6 l/100 km
Emisja CO2 (WLTP) 126 g/km
Teoretyczny zasięg 900 km
Min. średnica zawracania 9,2 m

Fiat 500 Hybrid – wyposażenie i ceny

Wersja Launch Edition
7 airbagów S
Klima man./aut. 1-strefowa S/1650 zł
Apple CarPlay i Android Auto S
Tempomat/cyfrowy wyświetlacz wskaźników S/S
Czuj. park., deszczu i zmierzchu 1200 zł (pakiet)
Skórzana kierownica wielofunkcyjna S
Lakier metalik/16-calowe felgi 2100 zł/S
Szklany dach/el. otw. dach S/3200 zł
Cena podst. testowanej wersji 63 500 zł
Cena testowanego egzemplarza 72 900 zł