• Zabudowa Escape Box, która zmienia dostawczaka w kampera kosztuje 30 000 zł
  • By stworzyć miejsce do spania wystarczy powysuwać dodatkowe podpórki
  • Na pokładzie lodówka oraz 23-litrowy zbiornik na wodę z elektryczną pompką
  • Z auta w wersji "sypialnej" korzystać też można jesienią, a nawet zimą

Jako miłośnik turystyki i pojemnych aut z zainteresowaniem przyjąłem propozycję testu dużego vana Toyoty z zamontowanym modułem kempingowym. Ciekawiła mnie funkcjonalność zabudowy w co prawda dużym, ale jednak vanie. Zabudowa pochodzi z polskiej firmy i jest dostępna w kilku wersjach wykończenia. Ogromną zaletą jest w miarę łatwa konwersja vana na kampera i odwrotnie – trzeba zdemontować trzeci rząd siedzeń i na jego miejsce włożyć oraz zamocować Escape Box. Oczywiście, wymaga to garażu, bądź innego miejsca, gdzie będziemy składować fotele na zmianę z zabudową.

Na co dzień można korzystać z wygodnego i pojemnego vana dla 7 osób (w opcji – dla 6). Oczywiście, nie należy się spodziewać funkcjonalności jak w prawdziwym kamperze, pytanie bardziej brzmiało: czy rzeczywiście warto zainwestować dodatkowe 30 000 zł w taką zabudowę? Dodajmy, że po zamontowaniu dodatkowego ogrzewania kamper z powodzeniem może też służyć jesienią, a nawet zimą.

Pierwsze wrażenia były raczej mieszane. Co prawda, zabudowa sprawia wrażenie solidnie zmontowanej i dobrze wykorzystującej przestrzeń, jednak pojawiają się wątpliwości – odpada wycieczka rowerowa (bo nie ma miejsca na jednoślady, chyba że usuniemy też drugi rząd foteli lub zamontujemy hak), trochę nie ma też co zrobić z bagażami. Trzeba wrzucić je na łóżko lub upchnąć za fotelami.

Oczywiście, kuchenne szpargały zmieszczą się w szufladach, ale np. na ubrania nie będzie już miejsca. Dobrym dowodem na to mogą być dołączone do zestawu leżaki – nie miały swojego miejsca, a były duże i nieporęczne. Szybko jednak rozwiązanie Escape Box zaczęło zdobywać uznanie. Jazda nawet po dziurawych drogach nie oznacza dodatkowych hałasów, oczywiście, pod warunkiem że poświęcicie chwilę na odpowiednie ułożenie rzeczy w szafkach. Wszystkie szuflady są zabezpieczone sprytnymi blokadami, w podróży nic nie chce opuszczać swojego miejsca.

Kamper Toyoty – pomysłowa zabudowa

Poszczególne funkcje są bardzo pomysłowe. Podstawa pod materac? Wystarczy powysuwać dodatkowe podpórki i już po dosłownie minucie można udać się na odpoczynek. Mycie owoców lub szybki prysznic? Prosta instalacja z 23-litrowym zbiornikiem i elektryczną pompką załatwi sprawę. Chcecie schłodzonych napojów lub świeżo zaparzonej kawy? Wszystko, co potrzebne, znajdziecie na pokładzie, wystarczy wysunąć odpowiednią szufladę.

Stworzony pod wymiary wnętrza ProAce Verso moduł zdaje egzamin. A jak wypadła Toyota w roli „nośnika” Boxu? Testowana wersja to topowa odmiana z dwulitrowym dieslem i 8-biegową skrzynią. Zachwyca wyposażeniem (zdalnie sterowane przesuwane drzwi boczne, masaż w fotelu), komfortem (niezależne zawieszenie wszystkich kół) i dynamiką.

Zużycie paliwa na poziomie 10 l/100 km przy dynamicznej jeździe ekspresówką to akceptowalny poziom, spokojna jazda pozwoli uszczknąć z tego 2-3 l/100 km. Z bagażami można sobie poradzić dzięki montażowi boksu na dachu. Cena? Tanio nie jest, kwota blisko 300 000 zł pozwoli na zakup np. VW Californii z wyposażeniem kempingowym i spaniem nawet dla 4 osób.

Kamper Toyoty – to nam się podoba:

  • możliwość szybkiej adaptacji kamper–van,
  • duża przestrzeń,
  • świetne osiągi,
  • wysoki komfort podróży,
  • dobre wyposażenie.

Kamper Toyoty – to nam się nie podoba:

  • bardzo wysoka cena zakupu,
  • brak przestrzeni na większy bagaż,
  • tylko cztery miejsca dla pasażerów,
  • dwa miejsca do spania,
  • duże gabaryty.

Kamper Toyoty – podsumowanie

Stworzony pod wymiar wnętrza Toyoty ProAce moduł kempingowy zdaje egzamin. Nie zapewni wygody rodzinie podczas dwutygodniowego urlopu na kempingu, ale sprawdzi się w trakcie weekendowego wypadu czy wyjazdu we dwoje. Sama Toyota też okazuje się bardzo wygodnym pojazdem wycieczkowym. Niestety, cena jest wysoka.

Dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni CR
Pojemność skokowa (cm3) 1997
Moc maks. (KM/obr./min) 177/3750
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 400/2000
Skrzynia biegów aut. 8
Napęd przedni
Hamulce (przód/tył) tw/t
Opony testowanego auta Michelin Agilis
Rozmiar opon 215/60 R 17
Dł./szer./wys. (mm) 5309/1920/1910
Rozstaw osi (mm) 3275
Masa własna/ładowność (kg) 2046/794
Przyczepa ham./bez ham. (kg) 2300/750
Poj. zb. paliwa/AdBlue (l) 69/20,6
Poj. bagażnika (l) 989-4554

Osiągi

Prędkość maksymalna 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Spalanie średnie 8,0 l/100 km
Emisja CO2 209 g/km
Teoretyczny zasięg 860 km
Min. średnica zawracania 12,4 m

Wyposażenie

Wersja VIP
6 airbagów/reflektory ksen. S/S (dzienne LED)
Klimatyzacja automatyczna S (dwustrefowa)
System multimed./nawigacja S (7 cali)/S
Dostęp bezkl./el. drzwi boczne S/S
Tempomat/ostrzeg. przed kolizją S (aktywny)/S
Pakiet Selection (m.in. okleiny) 10 000 zł
Lakier metalik/17-calowe felgi 2700 zł/S
Zabudowa kempingowa 30 000 zł

Gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 232 200 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 1 mln km
Gwarancja perforacyjna 6 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena testowanego egzemplarza 282 500 zł