• Potężna moc przekłada się na duży temperament, przy czym napęd pracuje płynnie i bez zbędnego hałasu
  • Do wyboru są cztery tryby jazdy, domyślnie włącza się elektryczny, w tryb hybrydowy przechodzi dopiero, gdy zabraknie prądu
  • Relatywnie duży zasięg przy naładowanym do pełna akumulatorze (ze zwykłego gniazdka trwa to 7 godzin)
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Przez długi czas myślano, że samochody z napędem hybrydowym są powolne, pozbawione wigoru, przeznaczone dla ekosztywniaków. Ta opinia ulega zmianie. Maruderzy powoli się budzą z narzuconego sobie trybu spania. Zwłaszcza weteranka w świecie hybryd, Toyota, pokazuje, że można inaczej. W przypadku nowego RAV4 PHEV rozsądek nie jest najważniejszym kryterium. SUV z wtyczką ma temperament auta sportowego.

Technicznie odpowiada wprawdzie zwykłemu RAV4 Hybrid o mocy 222 KM, jednak drużyna, która w wersji PHEV wspomaga 2,5-litrowy silnik benzynowy (185 KM), jest bardzo solidnie wytrenowana. Podczas gdy silnik elektryczny na tylnej osi rozwija 54 KM, jego odpowiednik z przodu dostarcza 182 KM. Moc systemowa to pokaźne 306 KM. Ekolog na dopalaczach.

Akumulator o masie 155 kg – umieszczony na płasko pod podłogą – dysponuje pojemnością 18,1 kWh, co ma wystarczyć na przejechanie najmocniejszą hybrydą Toyoty dystansu 75 km w trybie elektrycznym.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid jak elektryk

Przy tym RAV4 Plug-in Hybrid jest tak ustawione fabrycznie, że domyślnie wybiera tryb elektryczny. Nawet jeśli kierowca mocniej wdepnie pedał gazu, silnik spalinowy nie daje się wyciągnąć z pozycji rezerwowej. Benzyniak wkracza do akcji dopiero wtedy, gdy w baterii nie ma dość prądu, żeby auto poruszało się w trybie czysto elektrycznym – system przechodzi wtedy automatycznie w tryb hybrydowy. Można też ręcznie wybrać jeden z czterech programów jazdy. W rezultacie Toyota ma osiągać bajeczne (albo raczej bajkowe, w każdym razie niezbyt realistyczne, choć mierzone wg WLTP) zużycie 1 l benzyny na 100 km. Taki wynik staje się prawdopodobny tylko wtedy, gdy jeździ się z naładowanym do pełna akumulatorem. Jeśli natomiast bateria się rozładuje, spalanie zwiększa się skokowo – czasem nawet dziesięciokrotnie.

Bardziej realistyczne okazują się obietnice dotyczące zasięgu podczas jazdy w trybie elektrycznym. Nam w trakcie pierwszej rundy testowej udało się przejechać tak blisko 70 km – i to po części także po autostradzie, na której Toyota w trybie elektrycznym rozwija maksymalną prędkość 135 km/h. Gdy zaczyna brakować prądu, czterocylindrowiec przejmuje główną pracę – płynnie i cicho. Generalnie system hybrydowy zachowuje się zgodnie jak stare małżeństwo. Poza tym RAV4 pozostaje ciche także dzięki dodatkowemu wygłuszeniu kabiny i zastosowaniu specjalnych dźwiękochłonnych szyb.

O tym, że nowy zawodnik Toyoty chce się bardziej przypodobać bywalcom klubów niż w kołach gospodyń, przekonujemy się dobitnie, gdy sięgamy do rezerw mocy. Wtedy nasza „rawka” z wtyczką przyspiesza od startu do „setki” jak sportowa Supra i żwawo rusza do ataku na zakręty (nisko położony środek ciężkości się kłania), zdumiewająco wiernie zachowując tor jazdy.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – naszym zdaniem

Mimo całej tej euforii staramy się jednak zachować realizm. Użytkownicy pokonujący krótkie dystanse odniosą korzyść ze stosunkowo dużego zasięgu – jeśli mają na co dzień gdzie ładować baterie (we własnym i/lub w biurowym garażu), wtedy mogą użytkować Toyotę jak auto elektryczne. Jednak w porównaniu ze zwykłym hybrydowym RAV4 dodatkowe 250 kg masy mocniej obciąża opony, hamulce, a zużycie paliwa i prądu jest też wyższe. Teraz wiele zależy od ceny, którą polski oddział Toyoty ustali na swojego hybrydowego SUV-a w wersji plug-in.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – pierwsze wrażenie

Sprawność działania napędu hybrydowego jest absolutnie przekonująca. Jednak obciąża on SUV-a i jeśli cena nie będzie umiarkowana, to przewaga wersji plug-in może okazać się niewystarczająca.

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid – dane techniczne

Silnik t.benz., R4/16 + 2 x elektr.
Pojemność 2487 cm3
Moc systemowa 306 KM przy 6000 obr./min
Mom. obr. silnika spalin. 227 Nm przy 3200 obr./min
Napęd 4x4/bezstop. skrzynia aut.
Dł./szer./wys. 4600/1855/1685 mm
Masa wł. 1910 kg
Poj. bagażnika 490-1604 l
V maks. 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,0 s
Śr. spalanie 1,0 l/100 km (WLTP)
Emisja CO2 22 g/km
CENA bd.