Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Toyota Yaris Cross. Ten mały SUV to strzał w dziesiątkę

Toyota Yaris Cross. Ten mały SUV to strzał w dziesiątkę

Yaris Cross to nowy hit Toyoty. Odkąd pojawił się w ofercie, szybko znalazł się w samej czołówce najlepiej sprzedających się aut osobowych. Nie tylko tej japońskiej marki, ale ogólnie na polskim rynku. Czy w związku z tym ma jakieś wady? Przetestowałem hybrydę w usportowionej wersji GR Sport.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR SportŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski
  • Wariant GR Sport oznacza sportową stylizację i sztywniejsze zawieszenie, osiągi są przeciętne
  • Hybryda Toyoty to idealne auto do miasta — podczas płynnej jazdy jest komfortowa i zachwyca niskim zużyciem paliwa
  • Przy dynamicznej jeździe w środku robi się nieprzyjemnie głośno, to auto raczej dla spokojnych kierowców
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

Producenci gdzie tylko mogą, tam wprowadzają SUV-y, bo to one są obecnie gwarantami sukcesu. Oto kilka przykładów wśród miejskich modeli. Renault ma klasyczne Clio i podniesionego Captura, Citroen sprzedaje C3 i C3 Aircrossa, Nissan oferuje Micrę i Juke’a, w gamie Forda znajdziemy Fiestę i Pumę, a alternatywą dla Kii Rio może być Stonic. Tak można wymieniać i wymieniać. Toyota dołączyła do tego grona stosunkowo późno, bo rozpoczęła sprzedaż miejskiego SUV-a lub, jak kto woli, crossovera dopiero w połowie 2021 r.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Yaris Cross powstał na tej samej platformie co standardowy Yaris, ale oba auta wizualnie dość znacznie się od siebie różnią (kokpity są już identyczne). Nowy model jest dłuższy, szerszy i wyższy (odpowiednio o: 2,4 cm, 2 i 6 cm)., a ponadto jego sylwetka jest masywniejsza, m.in. dzięki nadkolom wykończonym plastikowymi nakładkami i większemu o 3 cm prześwitowi (standardowo wynosi 17 cm). Mamy też przestronniejsze wnętrze z większym o 111 l bagażnikiem (397 l w wersji z napędem na przednie koła), więc swobodniej można planować dalsze wyjazdy. Nie ma jednak nic za darmo. Cena Crossa jest zdecydowanie wyższa niż zwykłego Yarisa – od 10 do nawet 21 tys. zł (w zależności od wersji).

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – robi się przyjemnie

Co dodatkowo zwiększa atrakcyjność danego modelu samochodu? Jego usportowiona wersja. Toyota tutaj także nadrobiła zaległości i od końcówki 2022 r. w ofercie Yarisa Cross jest już dostępny wariant GR Sport nawiązujący do fabrycznego zespołu Gazoo Racing. Samochód w takim wydaniu wyróżnia się m.in. dwukolorowym nadwoziem (jak w wersji Adventure), inaczej wykończonymi zderzakami (tylny z imitacją dyfuzora), 18-calowymi obręczami kół oraz skórzano-zamszową tapicerką foteli z czerwonymi przeszyciami i kierownicą z perforacją. Można narzekać na twarde plastiki czy brak lampki z tyłu, ale to jednak segment B, więc całość wygląda naprawdę smakowicie.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR SportŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Toyota poszła o krok dalej i stuningowała zawieszenie Yarisa Cross, obniżając je o 1 cm i utwardzając nastawy. W rezultacie auto jest ciut sztywniejsze, więc nie buja się na boki przy zmianie kierunku jazdy i pewniej trzyma się drogi. Cierpi na tym trochę komfort jazdy, ale – jak zawsze mówię – coś za coś. Nie ma tu adaptacyjnego zawieszenia, którego ustawieniami można by sterować.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – tego nie da się ukryć

Jeśli chodzi o układ napędowy, to nie zmieniło się nic, więc czy nieco ostrzejszy charakter ma sens w przypadku 116-konnej hybrydy? Na zdrowy rozum nie, ale atrakcyjniejszy wygląd i plakietki „GR” zawsze poprawiają humor, dla wielu osiągi to sprawa drugorzędna. Tak też jest w tym przypadku. Hybrydowy Yaris Cross to auto stworzone do miasta lub spokojnej jazdy poza nim. Na zakorkowanych ulicach czuje się najlepiej, często porusza się na silniku elektrycznym, więc w środku jest cicho, a w dodatku zadowala się znikomą ilością paliwa. W ruchu miejskim wystarcza tylko 4,0-4,5 l/100 km, na drodze krajowej spalanie oscyluje wokół 4 l. To bardzo mało. Pojemność baku wynosi tylko 36 l, ale przy takich wynikach nie trzeba zbyt często tankować.

Zdecydowanie mniej komfortowo robi się, gdy mocniej wciśniesz pedał gazu. Wtedy trzycylindrowy silnik 1.5 (produkowany w Wałbrzychu) za sprawą skrzyni e-CVT wchodzi na wysokie obroty i drażni swoim szorstkim jednostajnym dźwiękiem. Przyspieszenie jest akceptowalne, ale nic poza tym, bo 100 km/h uzyskamy dopiero po 11,2 s. Sporo kilometrów przejechałem autostradą i przy wyższej prędkości bardziej niż hałas benzyniaka drażni słabo wyciszona kabina. Jedno się nie zmienia – nadal jest oszczędnie, bo w takich warunkach zużycie paliwa wynosiło od 6,5 do 6,9 l/100 km.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR SportŻródło: Auto Świat / Krzysztof Słomski

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport – moim zdaniem

Yaris Cross Hybrid to świetne auto do miasta. Wtedy jeździ cicho, płynnie i przede wszystkim prawie nic nie pali. W dodatku pomieści czteroosobową rodzinę, ma przyjazne multimedia, przydatne schowki na drobiazgi, a w stylizacji GR Sport nie przypomina auta przedstawiciela handlowego. Widać na tym zależy obecnie klientom. Według mnie "usuviony" Yaris mógłby być jeszcze nieco szybszy, cichszy i tańszy. Ostatnia uwaga dotyczy obecnie niemal każdego nowego auta.

Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid GR Sport — dane techniczne

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1490 cm3, benz. R4/16 + elektr.
Łączna moc układu hybrydowego 116 KM
Skrzynia biegów e-CVT (bezstopniowa)
Napęd na przednie koła
Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,2 s
Średnie spalanie (wg WLTP) 5,0 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość 4180/1765/1560 mm
Rozstaw osi 2560 mm
Pojemność bagażnika 397-1097 l
Pojemnośc zbiornika paliwa 36 l
Cena testowanego egz. od 135 400 zł
Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:SUVHybrydyToyota
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków