- Volkswagen Golf R 8. generacji ma 2-litrowy doładowany silnik o mocy 320 KM
- Volkswagen Golf R przyspiesza 0-100 km/h w 4,5 s, rozpędza się do 270 km/h
- O trakcję dba napęd 4x4, z tyłu wyposażony w elektronicznie sterowane sprzęgła
Wielu z nas marzy o tym, by jeździć szybkim autem, ale nie każdy może je mieć. Powody mogą być różne – nie tylko związane z finansami, lecz także wynikające choćby z rodzinnych potrzeb. Jest jeszcze inna grupa użytkowników – takich, którzy lubią samochody niepozorne z wyglądu, ale za to potrafiące zostawić przed światłami pojazdy sportowe. W końcu mina kierowcy zaskoczonego w takiej sytuacji jest bezcenna.
Testowany Golf R spełnia oczekiwania wspomnianych osób. Jest niepozornie wyglądającym kompaktowym hatchbackiem, dysponuje silnikiem o mocy 320 KM, potrafi rozpędzić się do 270 km/h, uzyskuje przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 s, a do tego hamuje z tej prędkości do zera na dystansie 33 m. Z takimi osiągami może pod światłami narobić wstydu kierowcom Porsche 718 Cayman czy Fordów Mustangów z potężnym silnikiem 5.0 V8. Jest nie tylko szybki na prostej, ale o tym za chwilę...
Z daleka wygląda jak zwykły Golf, po bliższym przyjrzeniu – jak Golf... po tuningu. Uwagę zwracają duże, 19-calowe felgi aluminiowe, spod których przebijają się potężne tarcze hamulcowe z dużymi niebieskimi zaciskami. Rasowość tej wersji dodatkowo podkreślają mocno wystający spoiler dachowy oraz dwie podwójne końcówki wydechu, umieszczone z obu stron dyfuzora. Zmiany są na tyle dyskretne, że nie powinny wzbudzać zazdrości sąsiada ani przełożonego w pracy.
Volkswagen Golf R – wilk w owczej skórze
Wnętrze Golfa R jest zaskakujące, ale w sumie wcale nie odbiega aż tak bardzo od pozostałych odmian rodzinnego kompaktu. Uwagę zwracają wirtualne zegary, duży ekran multimediów i dżojstik w miejscu klasycznego lewarka biegów – elementy te znajdziecie także w innych wersjach Golfa. Detalami wyróżniającymi "R-kę" są wstawki wykończeniowe Black Lead Grey na desce rozdzielczej, sportowe fotele zintegrowane z zagłówkiem i bogatsze wyposażenie (w serii m.in. 3-strefowa klimatyzacja automatyczna i nawigacja).
Użytkownik "R-ki" nie traci nic z wysokiej praktyczności, z której znany jest klasyczny Golf. W obu rzędach siedzeń wygodnie będzie czterem dorosłym pasażerom, a w 374-litrowym bagażniku bez trudu zmieścicie nie tylko weekendowy, lecz także wakacyjny bagaż. Mamy tylko jedną uwagę: osoby, które zamówią opcjonalne nagłośnienie, będą miały ograniczoną przestrzeń, bowiem pomniejszy ją subwoofer znajdujący się pod podłogą. Na plus zaliczyć trzeba za to seryjny podłokietnik w tylnej kanapie z funkcją przewożenia długich przedmiotów.
Volkswagen Golf R – świetny także na torze
Przeczytaj też:
Podwozie "R-ki" dostosowano do potężnej mocy silnika – jest nie tylko utwardzone, lecz także o 20 mm obniżone. W testowanym egzemplarzu doposażono je w adaptacyjną regulację amortyzatorów. Jest wyraźnie sztywniejsze niż w zwykłych wersjach Golfa, ale nie na tyle twarde, by męczyło podczas codziennej eksploatacji. Doskonałość podwozia ujawnia się dopiero podczas jazdy torowej. Mimo że na przednią oś przypada znacznie większa masa niż na tylną, zachowanie nadwozia w zakrętach jest zaskakująco neutralne. Duża w tym zasługa napędu na cztery koła, wyposażonego przy tylnej osi w dwa elektronicznie sterowane sprzęgła pozwalające bardzo elastycznie rozdzielać moc między koła. Bez obaw o utratę trakcji i stabilności można więc na wyjściu z zakrętu wcisnąć gaz do oporu. Trochę tylko jesteśmy zawiedzeni skrzynią biegów, która co prawda w trybie sportowym błyskawicznie zmienia przełożenia w górę, ale już po ostrym hamowaniu za długo dobiera właściwy bieg, by móc ponownie błyskawicznie przyspieszyć. Chwalić będziemy za to precyzję progresywnego układu kierowniczego oraz skuteczność hamulców, która zwiększa się po rozgrzaniu układu.
Kierowcy, w których żyłach zamiast krwi płynie paliwo, docenią nowe torowe tryby jazdy: Drift i Special. Pierwszy w szczególności sprawiał nam frajdę, bo pozwalał na jazdę poślizgami, drugi doceniliśmy w jeździe na czas. Ustawiał bowiem parametry napędu i elektroniki tak, by móc bić rekordy na torze, choć przeznaczony jest wg VW na Pętlę Północną toru Nürburgring.
Nadwozie: funkcjonalnością nie odbiega od innych wersji Golfa – dużo miejsca dla pasażerów, przeciętny kufer. Dobre materiały. Ocena 5+
Napęd: mimo dużego zapasu mocy – łagodna charakterystyka silnika i skrzyni. W trybach sportowych szokuje brutalną reakcją i wspaniałym dźwiękiem. Osiągi godne supersportowca. Ocena: 6
Prowadzenie: wyraźnie czuć, że podwozie ma sportową charakterystykę, ale jazda na co dzień jest łatwa i nie męczy. Na torze świetna przyczepność, neutralne zachowanie i skuteczność hamulców. Ocena: 6
Multimedia: imponujące możliwości multimediów i cyfrowych zegarów. Ocena: 5+
Spalanie: aż o 1,5 l więcej od obietnic VW, ale wobec 320 KM spalanie 9,4 l/100 km to wcale niedużo. Ocena: 5
Komfort: twardo, ale do wytrzymania. Ocena: 5
Koszty: "ćwierć bańki" to sporo, ale warto zapłacić tyle za takie osiągi. Ocena: 4
Volkswagen Golf R – naszym zdaniem
Choć VW oferuje Golfa w wielu sportowych wariantach (GTE, GTI i GTD), to jednak "R-ka" jest wyjątkowa. Nie tylko ze względu na najwyższą moc i lepsze osiągi, lecz głównie dzięki dopracowanemu podwoziu oraz zaawansowanemu napędowi na obie osie. Wyjątkowa jest także jego cena (250 000 zł), ale auta stricte sportowe są droższe.
Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s |
0-100 km/h | 4,5 s |
0-130/0-200 km/h | 6,8/16,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,2 s (aut.) |
80-120 km/h | 2,7 s (aut.) |
Masa własna/ładowność | 1520/510 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (fabr.) | 11,9/11,9 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 34,3 m |
gorące | 33,4 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 60 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Średnie spalanie 98 okt. | 9,4 l/100 km |
Zasięg rzeczywisty | 530 km |
Dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 320 KM/5350 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 420 Nm/2100 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 4,7 s; 270 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 7,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 179 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 374-1230/50 l |
Marka i model opon test. auta | Bridgestone Potenza S005 |
Rozmiar opon (przód i tył) | 235/35 ZR 19 |
Wyposażenie
Wersja | Golf R |
6 airbagów/światła LED Matrix | S/4000 zł |
Klima aut. 3-strefowa/head-up | S/2880 zł |
System multim./dostęp bezklucz. | S/1830 zł |
Aktyw. temp., aut. parkow., utrzym. pasa | 2 930 zł |
Zawiesz. adapt./nagł. Harman Kar. | 3550/2790 zł |
Lakier metalik/wydech R-Perfor. | 3150/15 610 zł |
Prędkość maks. do 270 km/h, progres. układ kierow. dla 19-calowych felg | 9 520 zł |
Gwarancje/ceny
Cena podst. wersji silnikowej | 198 690 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata, b.o./12 lat |
Przeglądy | wg wskazań komputera |
Cena testowanego auta | 251 500 zł |