- Golf Variant 8. generacji urósł o 7 cm, a jego rozstaw osi powiększył się o 5 cm
- Bagażnik nowego Golfa kombi oferuje o 6 l więcej (o 20 l po złożeniu oparć kanapy)
- Dwulitrowe TDI o mocy 150 KM zapewnia świetną dynamikę i niskie spalanie
Niemal każdy materiał w dziale „Testy” dotyczył ostatnio samochodu z miękką hybrydą, pełną lub taką ładowaną z gniazdka. Już nawet częściej od zwykłych benzyniaków pojawiały się testy elektryków. Ten sam problem dotyczył wersji nadwoziowych: klasycznych hatchbacków, kombi, coupé czy sedanów też pojawiało się niewiele – zostały wyparte przez SUV-y. Nawet najnowszy Mustang w wersji elektrycznej jest SUV-em. To oczywiście znak czasu, przyczyn jest wiele: moda, wymogi ekologii itp. Czy warto więc zainteresować się niezbyt modnym kombi z mocno krytykowanym w dzisiejszych czasach silnikiem Diesla? Przekonamy się o tym, testując najnowszą odsłonę Golfa Varianta.
Zacznijmy od funkcjonalności. Wnętrze kompaktowego kombi oferuje 5 miejsc, ale w komfortowych warunkach będzie w nim podróżowała czwórka dorosłych pasażerów. Kierowcy w testowym modelu (wersja Style) docenili wygodę podróżowania w fotelu ergoActive, który jest świetnie wyprofilowany, a ponadto ma regulację wzdłużną siedziska i odcinka lędźwiowego. Dorosłe osoby siedzące z tyłu docenią z kolei odpowiedni zapas przestrzeni na wysokości kolan i nad głową, a o ich komfort dba trzecia strefa klimatyzacji. Choć w stosunku do poprzednika auto urosło o 7 cm, a rozstaw osi powiększył się o 5 cm, to we wnętrzu przesiadający się z poprzedniej generacji Varianta do nowej nie odczują diametralnej różnicy.
Podobnie będzie z przestrzenią w bagażniku. Poprzednik oferował bardzo dobrą jak na kompaktowe kombi pojemność 605-1622 l, najnowsza odsłona przy standardowym ustawieniu tylnych foteli – o 6 l więcej (o 20 l po złożeniu oparć kanapy). Kufer Varianta jest nie tylko wielki, lecz także funkcjonalny. Dzięki podłodze regulowanej na wysokość – gdy ta znajduje się w górnym położeniu – uzyskamy wraz ze złożonymi oparciami płaską powierzchnię, a pod podłogą przestrzeń na drobiazgi. Istotną dla niektórych użytkowników informacją będzie to, że koło dojazdowe 18 cali jest w standardzie – zestaw naprawczy występuje seryjnie jedynie w bazowej odmianie Golf. Mniej spodobała nam się informacja, że za elektrycznie unoszoną pokrywę kufra trzeba dopłacić 2110 zł.
Nowy Volkswagen Golf Variant – nowoczesne wnętrze, ale czy udane?
Wróćmy jeszcze na chwilę do przestrzeni pasażerskiej, a konkretnie miejsca pracy kierowcy. Cieszymy się, że Golf 8. generacji ma cyfrowe wnętrze z doskonale czytelnymi wirtualnymi zegarami i imponującymi możliwościami systemu multimedialnego, ale uważamy, że pod względem obsługi niektórych instrumentów przesadzono z nowoczesnością. Przykładowo system multimedialny nie ma wygodnego w użyciu pokrętła głośności, zamiast ikonki z napisem „menu” jest ikona z pustym kwadratem, również sterowanie temperaturą znajdujące się na wąskich i mało czytelnych przy dużym nasłonecznieniu przyciskach trudno uznać za wygodne. Przyznamy, że przez te „unowocześnienia” uznaliśmy, że pod względem ergonomii to najmniej udana generacja Golfa Varianta.
W samych superlatywach wypowiadać się będziemy w kwestii napędu. Pracujący pod maską 150-konny diesel gwarantuje Golfowi świetne przyspieszenie (zmierzone 9,1 s od 0 do 100 km/h) i elastyczność. To zasługa nie tylko odpowiednio dużego zapasu mocy, lecz przede wszystkim typowego dla diesla wysokiego momentu obrotowego (360 Nm), dostępnego już od 1600 obr./min. Mile zaskoczyła nas także kultura pracy jednostki, a zwłaszcza niski poziom hałasu. I z tym parametrem mamy do przekazania historię. Otóż umówieni byliśmy z VW na użyczenie wersji 1.5 eTSI/150 KM, tymczasem o tym, że użytkujemy diesla o tej samej mocy, dowiedzieliśmy się praktycznie dopiero podczas pierwszej próby tankowania...
Nowy Volkswagen Golf Variant – średnie spalanie 5,6 l/100 km
Oprócz dobrego wyciszenia doceniliśmy ekonomiczność silnika TDI. W mieście zużycie wynosiło między 5,5 a 6,1 l/100 km, na autostradzie – przy przepisowych 140 km/h – 6,7 l/100 km. Kto potrafi umiejętnie obchodzić się z pedałem gazu, może zejść ze spalaniem poniżej 5 l/100 km, my tymczasem, normalnie użytkując samochód, uzyskaliśmy średnie spalanie 5,6 l/100 km.
Pochlebnie wyrażamy się także o prowadzeniu. Układ kierowniczy Varianta dostarcza odpowiednio podaną dawkę informacji zwrotnych o tym, co się dzieje z kołami, ponadto sprawia, że auto jest zwrotne (śr. zawracania 11 m). Z kolei adaptacyjne zawieszenie DCC (4290 zł) gwarantuje pewne prowadzenie przy dużych prędkościach i na ostrych łukach, zawsze też zapewnia odpowiedni zapas komfortu.
Nowy Volkswagen Golf Variant – naszym zdaniem
Może i SUV-y są ładne i modne, ale mają większą masę i wyżej położony środek ciężkości, przez co więcej palą i nie dorównują kombi w dziedzinie prowadzenia. Co do silnika Diesla – owszem, hybrydy są ekonomiczne (głównie w mieście), ale w trasie nic nie zastąpi potężnego momentu obrotowego dostępnego w dieslu!
Nadwozie: wygodne dla czterech dorosłych osób, pojemny kufer, niezła jakość i cyfrowe wnętrze. Ocena: 6.
Napęd: pod maską diesel, który nie klekocze, za to mało pali, zapewnia niezłego „kopa” i dobrze współpracuje ze skrzynią DSG. Ocena: 6.
Prowadzenie: układ kierowniczy daje świetne wyczucie kół, a jednocześnie nie wymaga ciągłego skupienia od kierowcy. Pewnie na zakrętach. Ocena: 6.
Multimedia: imponujące możliwości: bezprzewodowy Apple CarPlay, wi-fi, nawigacja z informacjami w czasie rzeczywistym, personalizowane wirtualne zegary – niestety, obsługa nie zawsze intuicyjna. Ocena: 5.
Spalanie: średnio 5,6 l/100 km, ale gdy się pobawić w ekojazdę, to poniżej 5 l. Ocena: 5+.
Komfort: adaptacyjne zawieszenie to gwarancja świetnego resorowania. Ocena: 6.
Koszty: tanio nie jest, a za wiele elementów trzeba płacić (head-up, dostęp bezkluczykowy, elektr. ster. klapa). Ocena: 4+.
VW Golf Variant – Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,1 s |
0-130/0-160 km/h | 14,7/24,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,9 s |
80-120 km/h | 6,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1538/522 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,0/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,3 m (opony zimowe) |
gorące | 42,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 5,6 l/100 km |
Zasięg | 890 km |
VW Golf Variant – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/4000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm/1600-2750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/przedni |
0-100 km/h/prędkość maks. | 8,7 s/223 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 4,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 126 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 611-1642/50 l |
Dop. masa przyczepy z hamulc. | 1600 kg |
Marka i model opon test. auta | Continental WinterContact TS 850P |
Rozmiar opon | 225/40 R 18 |
VW Golf Variant – wyposażenie
6 airbag./elektr. blok. dyfra XDS | S/S |
Klima 3-stref./refl. LED Matrix | S/3960 zł |
Adapt. temp., aut. parkowanie | 390,00 zł |
System multim. Discover Pro | 6 740,00 zł |
Dostęp bezkluczyk/zawiesz. adap. | 1810/4240 zł |
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 18 cali | 3090/2660 zł |
VW Golf Variant – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 135 390 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata bez ograniczeń/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 169 970 zł |