- Golf Variant 8. generacji urósł o 7 cm, a jego rozstaw osi powiększył się o 5 cm
- Bagażnik nowego Golfa kombi oferuje o 6 l więcej (o 20 l po złożeniu oparć kanapy)
- Dwulitrowe TDI o mocy 150 KM zapewnia świetną dynamikę i niskie spalanie
Niemal każdy materiał w dziale „Testy” dotyczył ostatnio samochodu z miękką hybrydą, pełną lub taką ładowaną z gniazdka. Już nawet częściej od zwykłych benzyniaków pojawiały się testy elektryków. Ten sam problem dotyczył wersji nadwoziowych: klasycznych hatchbacków, kombi, coupé czy sedanów też pojawiało się niewiele – zostały wyparte przez SUV-y. Nawet najnowszy Mustang w wersji elektrycznej jest SUV-em. To oczywiście znak czasu, przyczyn jest wiele: moda, wymogi ekologii itp. Czy warto więc zainteresować się niezbyt modnym kombi z mocno krytykowanym w dzisiejszych czasach silnikiem Diesla? Przekonamy się o tym, testując najnowszą odsłonę Golfa Varianta.
Zacznijmy od funkcjonalności. Wnętrze kompaktowego kombi oferuje 5 miejsc, ale w komfortowych warunkach będzie w nim podróżowała czwórka dorosłych pasażerów. Kierowcy w testowym modelu (wersja Style) docenili wygodę podróżowania w fotelu ergoActive, który jest świetnie wyprofilowany, a ponadto ma regulację wzdłużną siedziska i odcinka lędźwiowego. Dorosłe osoby siedzące z tyłu docenią z kolei odpowiedni zapas przestrzeni na wysokości kolan i nad głową, a o ich komfort dba trzecia strefa klimatyzacji. Choć w stosunku do poprzednika auto urosło o 7 cm, a rozstaw osi powiększył się o 5 cm, to we wnętrzu przesiadający się z poprzedniej generacji Varianta do nowej nie odczują diametralnej różnicy.
Podobnie będzie z przestrzenią w bagażniku. Poprzednik oferował bardzo dobrą jak na kompaktowe kombi pojemność 605-1622 l, najnowsza odsłona przy standardowym ustawieniu tylnych foteli – o 6 l więcej (o 20 l po złożeniu oparć kanapy). Kufer Varianta jest nie tylko wielki, lecz także funkcjonalny. Dzięki podłodze regulowanej na wysokość – gdy ta znajduje się w górnym położeniu – uzyskamy wraz ze złożonymi oparciami płaską powierzchnię, a pod podłogą przestrzeń na drobiazgi. Istotną dla niektórych użytkowników informacją będzie to, że koło dojazdowe 18 cali jest w standardzie – zestaw naprawczy występuje seryjnie jedynie w bazowej odmianie Golf. Mniej spodobała nam się informacja, że za elektrycznie unoszoną pokrywę kufra trzeba dopłacić 2110 zł.
Nowy Volkswagen Golf Variant – nowoczesne wnętrze, ale czy udane?
Wróćmy jeszcze na chwilę do przestrzeni pasażerskiej, a konkretnie miejsca pracy kierowcy. Cieszymy się, że Golf 8. generacji ma cyfrowe wnętrze z doskonale czytelnymi wirtualnymi zegarami i imponującymi możliwościami systemu multimedialnego, ale uważamy, że pod względem obsługi niektórych instrumentów przesadzono z nowoczesnością. Przykładowo system multimedialny nie ma wygodnego w użyciu pokrętła głośności, zamiast ikonki z napisem „menu” jest ikona z pustym kwadratem, również sterowanie temperaturą znajdujące się na wąskich i mało czytelnych przy dużym nasłonecznieniu przyciskach trudno uznać za wygodne. Przyznamy, że przez te „unowocześnienia” uznaliśmy, że pod względem ergonomii to najmniej udana generacja Golfa Varianta.
W samych superlatywach wypowiadać się będziemy w kwestii napędu. Pracujący pod maską 150-konny diesel gwarantuje Golfowi świetne przyspieszenie (zmierzone 9,1 s od 0 do 100 km/h) i elastyczność. To zasługa nie tylko odpowiednio dużego zapasu mocy, lecz przede wszystkim typowego dla diesla wysokiego momentu obrotowego (360 Nm), dostępnego już od 1600 obr./min. Mile zaskoczyła nas także kultura pracy jednostki, a zwłaszcza niski poziom hałasu. I z tym parametrem mamy do przekazania historię. Otóż umówieni byliśmy z VW na użyczenie wersji 1.5 eTSI/150 KM, tymczasem o tym, że użytkujemy diesla o tej samej mocy, dowiedzieliśmy się praktycznie dopiero podczas pierwszej próby tankowania...
Nowy Volkswagen Golf Variant – średnie spalanie 5,6 l/100 km
Oprócz dobrego wyciszenia doceniliśmy ekonomiczność silnika TDI. W mieście zużycie wynosiło między 5,5 a 6,1 l/100 km, na autostradzie – przy przepisowych 140 km/h – 6,7 l/100 km. Kto potrafi umiejętnie obchodzić się z pedałem gazu, może zejść ze spalaniem poniżej 5 l/100 km, my tymczasem, normalnie użytkując samochód, uzyskaliśmy średnie spalanie 5,6 l/100 km.
Pochlebnie wyrażamy się także o prowadzeniu. Układ kierowniczy Varianta dostarcza odpowiednio podaną dawkę informacji zwrotnych o tym, co się dzieje z kołami, ponadto sprawia, że auto jest zwrotne (śr. zawracania 11 m). Z kolei adaptacyjne zawieszenie DCC (4290 zł) gwarantuje pewne prowadzenie przy dużych prędkościach i na ostrych łukach, zawsze też zapewnia odpowiedni zapas komfortu.
Nowy Volkswagen Golf Variant – naszym zdaniem
Może i SUV-y są ładne i modne, ale mają większą masę i wyżej położony środek ciężkości, przez co więcej palą i nie dorównują kombi w dziedzinie prowadzenia. Co do silnika Diesla – owszem, hybrydy są ekonomiczne (głównie w mieście), ale w trasie nic nie zastąpi potężnego momentu obrotowego dostępnego w dieslu!
Nadwozie: wygodne dla czterech dorosłych osób, pojemny kufer, niezła jakość i cyfrowe wnętrze. Ocena: 6.
Napęd: pod maską diesel, który nie klekocze, za to mało pali, zapewnia niezłego „kopa” i dobrze współpracuje ze skrzynią DSG. Ocena: 6.
Prowadzenie: układ kierowniczy daje świetne wyczucie kół, a jednocześnie nie wymaga ciągłego skupienia od kierowcy. Pewnie na zakrętach. Ocena: 6.
Multimedia: imponujące możliwości: bezprzewodowy Apple CarPlay, wi-fi, nawigacja z informacjami w czasie rzeczywistym, personalizowane wirtualne zegary – niestety, obsługa nie zawsze intuicyjna. Ocena: 5.
Spalanie: średnio 5,6 l/100 km, ale gdy się pobawić w ekojazdę, to poniżej 5 l. Ocena: 5+.
Komfort: adaptacyjne zawieszenie to gwarancja świetnego resorowania. Ocena: 6.
Koszty: tanio nie jest, a za wiele elementów trzeba płacić (head-up, dostęp bezkluczykowy, elektr. ster. klapa). Ocena: 4+.
VW Golf Variant – Wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,2 s |
0-100 km/h | 9,1 s |
0-130/0-160 km/h | 14,7/24,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,9 s |
80-120 km/h | 6,3 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1538/522 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 58/42 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,0/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 41,3 m (opony zimowe) |
gorące | 42,7 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 63 dB (A) |
przy 130 km/h | 67 dB (A) |
Spalanie testowe (ON) | 5,6 l/100 km |
Zasięg | 890 km |
VW Golf Variant – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/4000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm/1600-2750 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7/przedni |
0-100 km/h/prędkość maks. | 8,7 s/223 km/h |
Średnie spalanie fabr. | 4,8 l/100 km |
Emisja CO2 | 126 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 611-1642/50 l |
Dop. masa przyczepy z hamulc. | 1600 kg |
Marka i model opon test. auta | Continental WinterContact TS 850P |
Rozmiar opon | 225/40 R 18 |
VW Golf Variant – wyposażenie
6 airbag./elektr. blok. dyfra XDS | S/S |
Klima 3-stref./refl. LED Matrix | S/3960 zł |
Adapt. temp., aut. parkowanie | 390,00 zł |
System multim. Discover Pro | 6 740,00 zł |
Dostęp bezkluczyk/zawiesz. adap. | 1810/4240 zł |
Unikanie kolizji/utrzym. pasa ruchu | S/S |
Lakier metalik/alufelgi 18 cali | 3090/2660 zł |
VW Golf Variant – ceny/gwarancje
Cena podst. wersji silnikowej | 135 390 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata bez ograniczeń/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km |
Cena testowanego auta | 169 970 zł |
Galeria zdjęć
Wyglądem, funkcjonalnością i sposobem prowadzenie Golf 8. generacji niewiele odbiega od poprzednika. To wcale nie wada, zwłaszcza że był dopracowany. Na pewno kabina nowego modelu jest lepiej wytłumiona. Klekot Diesla jest prawie niesłyszalny.
Układ kierowniczy Golfa Varianta dostarcza odpowiednią podaną dawkę informacji zwrotnych o tym co się dzieje z kołami.
Golf 8. generacji ma cyfrowy kokpit z mocno rozbudowanymi wirtualnymi zegarami i multimediami o imponujących możliwościach, choć nie zawsze intuicyjnej obsłudze.
Wirtualne zegary z możliwością personalizacji imponują możliwościami. Są czytelne i łatwe w obsłudze.
Imponujące możliwości systemu multimedialnego Discover Pro: bezprzewodowy Apple CarPlay, wi-fi, nawigacja z informacjami w czasie rzeczywistym – niestety obsługa nie zawsze jest intuicyjna. Ikona w pustym kwadratem z lewej strony ekranu to przycisk menu...
Dżojstik wygląda nowocześnie, ale jest czuły i precyzyjny. Podwójne kliknięcie do tyłu włącza sportowy tryb pracy skrzynie DSG.
Dwójce dorosłych osób z tyłu będzie wygodnie. Panel sterowania trzecią strefową klimatyzacji dostępny jest w pakiecie.
W oparciach przednich foteli znajdują się wygodne kieszonki na telefon.
Niezwykle pojemny (611 l) i funkcjonalny bagażnik (otwór na narty, równa podłoga po złożeniu oparć). Elektrycznie unoszona klapa za 2110 zł.
Dobrze, że pod podłogą kufra znalazło się 18-calowe koło dojazdowe (std. w Style).
Estetycznie, ale czy praktycznie Do często używanych funkcji przewdziano przyciski. Nie mają one jednak wybrzuszenia, a ono ułatwia nakierowanie palca na właściwe miejsce.
Ergonomiczna pozycja za, do tego świetnie podpierające ciało na zakrętach fotele. W Style elektryczne sterowanie, regulacja odcinka lędźwiowego i funkcją masażu.
Tryby jazdy z charakterem. Kierowca ma do wyboru kilka gotowych programów oraz tryb Individual pozwalający regulować poszczególne podzespoły.
Aktywne zawieszenie: testowy egzemplarz miał regulację pracy amortyzatorów, z możliwością precyzyjnej zmiany ustawień.
Regulacja temperatury odbywa się mało wygodnymi przyciskami znajdującymi się pod ekranem. Zamiast nich przydałby się klasyczny panel z pokrętłami.
Nastrojowe wnętrze: kolorowe oświetlenie to oczywiście bajer, ale wraz dobrym nagłośnienie mogą stworzyć udaną atmosferę.
Volkswagen Golf Variant występuje z benzyniakami o mocy 110 KM, 130 KM lub 150 KM oraz dieslami (115, 150 i 200 KM). Ceny zaczynają się od 92 690 zł.
Testowa wersja 2.0 TDI/150 KM DSG tania nie jest, a za wiele elementów trzeba jeszcze płacić (m.in. head up, dostęp bezkluczykowy, el. ster. klapa bagażnika sterowana gestem.