Auto Świat Testy Porównania samochodów Nowy Golf VIII kontra rywale: nadeszła godzina prawdy...

Nowy Golf VIII kontra rywale: nadeszła godzina prawdy...

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowy Volkswagen Golf: na zewnątrz ewolucja, w kabinie – rewolucja. Czy nowy kompakt z Wolfsburga okaże się groźnym dla rywali drapieżnikiem? Zaraz się o tym przekonamy!

Porównanie: VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra
Zobacz galerię (37)
Auto Bild
Porównanie: VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra
  • Nowy Golf nadal bazuje na platformie MQB. Czy to w takim razie pełna zmiana generacyjna, czy może tylko głęboki lifting?
  • Dawno nie robiliśmy porównania, w którym wszyscy kompaktowi rywale byliby tak kompetentni
  • Czy zelektryfikowany napęd Volkswagena przełoży się na niskie spalanie?

Tym razem, ze względu na stopień szczegółowości i liczbę zawodników, podzieliliśmy materiał nietypowo na kilka działów. Po ogólnym wprowadzeniu napiszemy o ilości miejsca, komforcie siedzeń, bagażniku i wykończeniu. Potem zajmujemy się osiągami i parametrami zawieszenia. Poza tym sprawdzimy też, jak dobre są hamulce. Następnie weźmiemy pod lupę pokładowe multimedia, ze szczególnym uwzględnieniem ergonomii obsługi, a później przyjrzymy się cennikom. Na koniec - tradycyjnie dla naszych porównań - znajdziesz rozległą analizę wyników pomiarów drogowych, pomiarów wnętrz i zestawienie specyfikacji w tabelach. Czas start!

Po pierwsze: jakie one są?

VW Golf VIII

Nie jest zupełnie nowy, zresztą podpowiada to także linia nadwozia. Podobnie jak poprzednik, bazuje na modułowej płycie podłogowej MQB z poprzecznie montowanym silnikiem – czyli postawiono na sprawdzoną technikę. Trochę powęszyliśmy i znaleźliśmy wiele części identycznych z poprzednikiem: wahacze, półka bagażnika, wiązki kabli.

Ale też dużo się zmieniło. Istotną nowością w Golfie jest układ miękkiej hybrydy z 48-woltową siecią pokładową i rozrusznikiem-generatorem. Co więcej, gruntownie zrewidowano koncepcję obsługi. W środku Golf zmienił się nie do poznania – to odważny krok. Jednak moda na to, żeby wszystko było „jak w smartfonie”, nie zawsze wychodzi na dobre producentom samochodów i bezpieczeństwu jazdy, dlatego przyjrzymy się, jak będzie w przypadku nowego Golfa VIII.

BMW serii 1

BMW jeszcze bardziej zmieniło swój kompakt. Generacja F40, która pojawiła się w sprzedaży jesienią 2019 r., ma teraz napęd na przednią oś zamiast na tył, silniki są montowane poprzecznie, a nie wzdłużnie. Dla fanów to prawdziwa profanacja klasycznego układu napędowego, ale BMW już wcześniej stosowało takie rozwiązanie, m.in. w swoim vanie.

Ponadto w wersji 118i przednie koła napędza 3-cylindrowy silnik, ale do tego też już zdążyliśmy się przyzwyczaić. „Jedynka” mogła stracić z tego tytułu niejednego sympatyka. Poprzeczny układ napędowy odczuwalnie poszerzył za to miejsce kierowcy, w którym poprzednio była dosyć wąska luka na nogi.

Kia Ceed

Ceeda znamy już jakiś czas. Sprzedawany od dwóch lat „koreańczyk” sprawia wrażenie bardzo dojrzałego i w naszych porównaniach szło mu znakomicie. Dlatego jesteśmy szczególnie ciekawi, jak sobie poradzi w starciu z Golfem VIII. Poza dobrze znanymi zaletami (korzystna cena, sprytne pakiety wyposażenia, długa gwarancja) Kia ma teraz nowy system inforozrywki, w skład którego wchodzą także jedne z najbardziej eleganckich wirtualnych zegarów na rynku.

Mercedes klasy A

Benz jest nie tylko w niniejszym porównaniu jednym z najdroższych sposobów na zakup kompaktu. Klasa A przyjęła też rolę speca od dynamiki jazdy. Z płaską karoserią, ciasno skrojonymi oknami i drzwiami wydaje się odwracać plecami do dojrzalszego pokolenia i mówić: jeśli nie pasuje, to zapraszamy do klasy B. Czy mimo wysokiej ceny ma w ogóle szansę uplasować się na czele?

Opel Astra

Na pierwszy rzut oka niedawno zliftingowana Astra może wydawać się świeża, ale w środku szybko dostrzega się wiek konstrukcji. Jednak stara szkoła z pokrętłami i przyciskami ma wiele zalet. I do tego Astra nadal należy do samochodów, którymi się chętnie jeździ.

Po drugie: co potrafią?

VW Golf VIII

Jak zwykle – przestronnie. Z miarką w ręce wytropiliśmy tylko nieznaczne różnice w stosunku do Golfa VII. W sumie pod względem przestronności Golf wypada bardzo dobrze. To znajduje odzwierciedlenie także w komforcie. Ale jeśli chodzi o jakość wykonania, to BMW i Mercedes są lepsze. VW ma więcej twardego plastiku w wykończeniu wnętrza, do tego: hacząca pokrywa schowka przed pasażerem, krzywe obudowy poza polem widzenia i wiązki kabli poprowadzone na wierzchu – nieładnie jak na tak drogi wóz.

BMW serii 1

Dosyć głośne auto. Solidnie wykonana seria 1 nie wszystko robi lepiej niż poprzednik. Widać to chociażby na zdjęciu – w drugim rzędzie siedzeń wysocy pasażerowie szybko uderzają głową o dach. Do tego uszy podróżujących są narażone na hałasy: według pomiarów BMW jest w kabinie głośniejsze niż klasa A i Golf. Subiektywnie, nawet ze względu na wyraźnie słyszalne szumy toczenia, BMW wydaje się najgłośniejsze. Podobnie jak Ceed, „jedynka” zapewnia lepszą widoczność niż Opel i Mercedes.

Kia Ceed

Przeszkadza tylko szyberdach. Ceed waży więcej od Golfa i winny temu jest w dużej mierze szyberdach, który zamontowano w testowym aucie. Ponadto mechanika dachu nieco ogranicza miejsce z przodu nad głową. Za to miejsca w Ceedzie jest pod dostatkiem, chociaż wygodna tylna kanapa nie jest aż tak przyjemnie ukształtowana, jak w Golfie. Ładowność jest taka sama, jak w BMW i wynosi 452 kg (Mercedes 457 kg). VW Golf i Opel Astra mogą wziąć na pokład o 70 kg więcej. Przyjemnie wykończona kabina.

Mercedes klasy A

Ciasno, ale ze smakiem. W środku Mercedes sprawia wrażenie, jakby był samochodem sportowym. To zasługa stosunkowo małych okien, które ograniczają widoczność na zewnątrz. Przydatne: przednia kamera wyświetla na ekranie widok na sygnalizację świetlną, gdy stoimy na skrzyżowaniu. Jakość wykończenia jest znakomita, subiektywnie Mercedes wydaje się jeszcze szlachetniejszy niż bardzo dobre pod tym względem BMW. Do tego w małym „merolu” jest podczas jazdy najciszej.

Opel Astra

Lekko i przestronnie. Mimo linii dachu w stylu coupé Astra oferuje zadziwiająco dużo miejsca na kanapie. Bagażnik z kolei jest trochę mniejszy niż w Ceedzie i Golfie, ale w praktyce nie ma to większego znaczenia, bo różnica jest niewielka. Tylne siedzenia nie mogą się równać z tymi w Golfie, ale przednie już tak. Tam Astra przebija wszystkich rywali wysokością siedziska – znajduje się 56 cm nad ziemią, aż o 5 cm wyżej niż w serii 1. Zadziwiające: Astra waży tylko 1325 kg, czyli jest aż o 100 kg lżejsza od klasy A.

Po trzecie: jak jeżdżą?

VW Golf VIII

Jeździ bez zarzutu. Jako eTSI Golf porusza się z imponującym arsenałem techniki obniżającej zużycie paliwa. Silnik 1.5 TSI pracuje z układem odłączania cylindrów i dzięki 48-woltowej sieci elektrycznej potrafi się wyłączyć po zdjęciu nogi z gazu – dzieje się to bezproblemowo i przynosi oczekiwane rezultaty (przy oszczędnej jeździe zużycie 5,1 l/100 km). Paskowy rozrusznik-generator gładko i błyskawicznie uruchamia silnik. I nawet DSG pracuje tutaj zaskakująco płynnie – pomaga mu w tym elektryczny dopalacz. Zestrojenie zawieszenia jest świetne, przekonuje w każdej sytuacji.

BMW serii 1

Żwawy z niego typ. Za kierownicą „jedynka” sprawia wrażenie bardzo solidnej jakby była wytoczona z jednego kawałka. Bardzo skutecznie amortyzuje nierówności gorszych dróg. Zawieszenie (w 118i nie są dostępne regulowane amortyzatory) jest zorientowane na komfort. Mimo niższej mocy seria 1 sprintuje za pomocą układu Launch Control w rekordowym czasie od zera do „setki”. Dwusprzęgłówka przyjemnie pracuje, nie pozwala sobie na żadne zauważalne potknięcia, choć nie jest też tak szybka, jak DSG w Golfie. Wada BMW: nieco nerwowy układ kierowniczy, mierna stabilność w czasie jazdy na wprost.

Kia Ceed

Pewny i sprężysty. Zawieszenie Ceeda ma tak samo duże rezerwy, jak to w Volkswagenie, i bez trudu okiełznałoby znacznie mocniejszy napęd. „Koreańczyk” jest jednak nieco sztywniej zestrojony niż Golf, niespokojniej reaguje na nierówności. Zgrany duet: dobrze brzmiący 4-cylindrowy silnik z pewnie pracującą 7-stopniową dwusprzęgłówką. Po raptem 33,6 m Ceed zatrzymuje się z rozgrzanymi hamulcami z prędkości 100 km/h. W minionym roku Golf VII nie dorównywał temu, dopiero Golf VIII osiągnął już równie dobry wynik, jak Ceed. To pokazuje, jak mocno Koreańczycy dodali gazu w rozwoju aut.

Mercedes klasy A

Brzmi dobitnie, jeździ gładko. Jego 163-konny, 4-cylindrowy silnik ma mniejszą pojemność niż 3-cylindrówki w Oplu i BMW. Poza nieco szorstkim brzmieniem trudno cokolwiek zarzucić oszczędnemu napędowi. Nierówności asfaltu obnażają krótki skok zawieszenia, ale mały „merol” ze spokojem połyka też groźne dziury i pozostaje stabilny. Na równej nawierzchni klasa A świetnie trzyma się drogi, zwinnie skręca. Z nielicznymi wyjątkami dwusprzęgłowa skrzynia biegów z wyczuciem zmienia przełożenia i kiedyś zapewne napisalibyśmy, że nie szarpie podczas ruszania, jak w Golfie, ale... Golf VIII już nie szarpie.

Opel Astra

Lekko ospała. Już w kategorii napędu Astra odstaje od konkurentów. Winna temu jest bezstopniowa skrzynia, która bardzo spokojnie pracuje i ze względu na zaprogramowane „wirtualne” przełożenia nawet potrafi szarpnąć. Syntetyczny układ kierowniczy oddziela kierowcę od wydarzeń, daje niewiele informacji zwrotnych i wokół zera dość późno reaguje, ale jednocześnie za ostro. Na nierównych asfaltach spokojnie zestrojona Astra szybko zaczyna podskakiwać z tyłu. Świetne rezultaty zapewniają za to mocne i pewne hamulce. Mimo niedociągnięć spokojna jazda tym Oplem nadal potrafi być przyjemna.

Po czwarte: jak są sprytne?

Volkswagen Golf VIII

Minimalistycznie, ale nie perfekcyjnie. Nowy Innovision Cockpit radykalnie zredukował liczbę przycisków na desce rozdzielczej. Po zdziwieniu szybko przychodzi rozczarowanie. Obsługa głosowa nie działa tak płynnie, jak w BMW i Mercedesie. Z kolei obsługa manualna wymaga przyzwyczajenia, jest zagmatwana.

W czasie dotykania ekranu trzeba być uważnym, żeby niechcący nie zmienić ustawień klimatyzacji, bowiem pod ekranem umieszczono dyskusyjne ergonomicznie dotykowe suwaki do regulacji temperatury, a także głośności radia. Usługi online’owe mają wiele funkcji, ale co najważniejsze: Golf sam zgłasza kolizję.

BMW serii 1

Świetna obsługa. „Hey BMW” budzi dobry system obsługi głosowej w nowej serii 1 (niedostępny w języku polskim). Wiele swobodnie wypowiadanych komend zostaje szybko rozpoznanych. W zamian za to (i w przeciwieństwie do Golfa) BMW otrzymuje większą od Volkswagena liczbę punktów. Do tego wypowiedzi asystenta głosowego brzmią czyściej i mniej cyfrowo-sztucznie.

Wciąż nie możemy się przekonać do cyfrowych zegarów (Live Cockpit), które nie dają się tak łatwo konfigurować, jak w VW czy Mercedesie. Świetny jest za to ekran head-up z dużą powierzchnią projekcji. Nowy system VW, który też „rzuca” informacje na szybę, nie może się z nim równać.

Kia Ceed

Klasyka i nowoczesność w jednym: wirtualny kokpit, duży i jasny ekran dotykowy oraz bardzo wygodne przyciski. Bardzo dobra rozdzielczość ekranu, układ menu jest dość prosty. Prawym pokrętłem na dolnej krawędzi ekranu łatwo się przybliża i oddala mapę. Dokładnie tej funkcji brakuje w Golfie, gdyż trzeba to w nim robić dwupalcowym gestem, co podczas prowadzenia bardziej absorbuje kierowcę.

Ogólnie na tle Volkswagena obsługa instrumentów Kii dzięki przyciskom i pokrętłom jest bardzo szybka, jednoznaczna i nie odciąga uwagi od drogi. Podobnie jak rywale, także Kia odbiera informacje o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym.

Mercedes klasy A

Pilnie się słucha, ale niemało kosztuje. System obsługi głosowej w MBUX-ie daje dużo satysfakcji, ale potrafi zrobić tylko po jednej rzeczy na komendę: „Hej, Mercedes!” „Tak, proszę?” „Ustaw temperaturę po stronie kierowcy na 22 stopnie” „OK, ustawiam temperaturę po stronie kierowcy na 22 stopnie”. Szybciej da się to zrobić przełącznikiem.

System jest natomiast szczególnie pomocny, kiedy trzeba zanurzyć się głębiej w menu, by obsłużyć jakąś funkcję, na przykład wyłączyć oświetlenie ambientowe, przeszkadzające podczas jazdy po zmroku na nieoświetlonej drodze. Prawa dłoń niektórym kierowcom zasłoni część ekranu.

Opel Astra

Centrum przełączników – bez zarzutu. System multimedialny w swojej najnowszej odsłonie w Astrze ma zaledwie rok. Apple CarPlay i Android Auto są na pokładzie. Rozdzielczość ekranu jest co prawda wysoka, ale wyświetlane pola funkcyjne, na przykład do wprowadzania nazw ulic, są dość małe. Informacje o natężeniu ruchu spływają przez sieć, oczekiwane opóźnienie na poszczególnych odcinkach jednak nie jest wyświetlane.

Także sterowanie głosowe raczej prosto utkano, dobrze nadaje się na przykład do dzwonienia – to akurat udane. Przełączniki w kokpicie zostały przejrzyście zaaranżowane i za to należy się plus.

Po piąte: ile kosztują?

Testowane auta są – jak zwykle – napakowane opcjami do granic możliwości. Poziom ich wyposażenia dokładnie oceniliśmy (szczegóły znajdziesz w tabelach), ale zaraz sprawdzimy (nie oceniając tego), za ile można je kupić najtaniej, czyli ile trzeba wydać pieniędzy na to, żeby kupić sobie konkretny model i silnik za najmniejsze możliwe pieniądze.

VW Golf VIII

W premierowej ofercie Golf ma bardzo wysoką cenę wyjściową, bo z silnikiem 1.5 TSI o mocy 130 KM i manualną skrzynią sześciobiegową kosztuje aż 91 990 zł (specyfikacja Life). Wzrost mocy do 150 KM winduje cenę do 96 390 zł, a wersja z automatyczną skrzynią biegów to wyłącznie miękka hybryda 1.5 eTSI (150 KM), dostępna od 106 090 zł (specyfikacja Life). Za 95 290 zł można kupić nowego Golfa ze 115-konnym dieslem 2.0 TDI, a 2.0 TDI/150 KM z „automatem” DSG kosztuje 128 990 zł.

BMW serii 1

„Gołe” 118i z silnikiem 1.5/140 KM i manualną skrzynią kosztuje 105 900 zł – niewiele więcej niż o 10 KM mocniejszy VW Golf 1.5 eTSI (który jednak ma już w cenie „automat”). Różnica względem odmiany 2.0/306 KM jest ogromna, bo cena M135i xDrive to aż 192 900 zł. Diesel 116d startuje od 113 500 zł, a 150-konne 118d kosztuje 123 400 zł.

Kia Ceed

Najtańsza opcja to motor 1.0 T-GDI/100 KM lub 120 KM za odpowiednio 65 990 zł lub 67 990 zł. 140-konny motor 1.4 T-GDI z manualną skrzynią biegów oznacza wydatek co najmniej 72 490 zł, czyli poprzeczka jest znacznie niżej niż w premierowym cenniku Golfa. 115-konnego turbodiesla 1.6 CRDi wyceniono na 77 990 zł. W kombi dostępna hybryda plug-in od 127 990 zł.

Mercedes klasy A

Paletę silników otwiera A 160 (109 KM) za 97 800 zł. A 180 za 110 500 zł ma 136 KM, a A 200 za 124 300 zł – 163 KM. Mówimy o cenach podstawowych. 224-konna klasa A 250 kosztuje 144 900 zł, a diesle startują od A 160 (95 KM, 106 400 zł).

Opel

1.2 Turbo/110 KM kosztuje 76 500 zł, mocniejsze, 130-konne – 80 500 zł. Mówimy o stałych cenach bez promocji. Co ciekawe, 145 KM można mieć z pojemności 1,2 lub 1,4 litra. Diesle startują od 88 800 zł.

A teraz pora na naszą bezlitosną redakcyjną "tabelkologię", czyli analizę wyników pomiarów drogowych, wymiarów kabin, poziomu wyposażenia i cen wraz z opcjami. Za chwilę będzie wiadomo, kto tutaj pokaże rywalom figę i jakie będą różnice punktowe między samochodami.

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuVWKIAMERCEDESOPELBMW
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,2 s3,1 s3,0 s2,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s8,6 s8,3 s9,1 s8,2 s
Przyspieszenie 0-130 km/h13,2 s14,3 s13,8 s15,2 s14,0 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (przez biegi)4,4 s4,6 s4,4 s5,2 s4,6 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (przez biegi)5,4 s6,2 s5,8 s6,6 s6,2 s
Masa rzeczywista/ładowność1361/519 kg1398/452 kg1428/457 kg1325/520 kg1418/452 kg
Rozdział masy (przód/tył)60/40 proc.60/40 proc.61/39 proc.61/39 proc.59/41 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,8/10,7 m11,1/11,2 m11,1/11,1 m11,4/11,3 m11,4/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,7 m35,7 m35,5 m33,7 m35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)33,5 m33,6 m34,0 m32,7 m33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h59 dB (A)59 dB (A)57 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h64 dB (A)67 dB (A)63 dB (A)67 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h68 dB (A)70 dB (A)68 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)
Spalanie testowe6,8 l/100 km7,4 l/100 km7,0 l/100 km7,0 l/100 km7,2 l/100 km
Zasięg730 km670 km610 km680 km690 km

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

WymiarJednostkaVolkswagen Golf VIIIKia CeedMercedes klasy AOpel AstraBMW serii 1
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11701165118011701160
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14901490147014501465
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)10101015101510401010
Zakres regulacji fotela(mm)230225240245220
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)720725760735740
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14551480145014401430
Wysokość nad głową z tyłu(mm)970945940960930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355355300335325

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - dane katalogowe (nieoceniane z wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producentaGolfCeedA 200Astra118i
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16t.benz./R4/16t.benz./R4/16t.benz./R3/12t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./pasekwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)14981353133213421499
Moc maksymalna (KM/obr./min)150/5000140/6000163/5500145/5000140/4200
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)250/1500242/1500250/1620236/1500220/1480
Prędkość maksymalna (km/h)224205225210213
Napęd/skrzynia biegówprzedni/aut. 2-sprzęgł., 7bprzedni/aut. 2-sprzęgł., 7bprzedni/aut. 2-sprzęgł., 7bprzedni/aut. CVTprzedni/aut. 2-sprzęgł., 7b
Filtr cząstek stałychseryjnyseryjnyseryjnyseryjnyseryjny
Hamulce (przód/tył)tarczowe/tarczowetarczowe/tarczowetarczowe/tarczowetarczowe/tarczowetarczowe/tarczowe
Pojemność bagażnika (l)381-1237395-1291355-1195370-1210380-1200
Pojemność zbiornika paliwa (l)5050434850
Marka i model opon testowanego autaGoodyear Eagle F1 Asy. 3Michelin Pilot Sport 4Michelin Pilot Sport 4Michelin Pilot Sport 4Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta225/45 R 17225/45 R 17225/45 R 18225/45 R 17225/45 R 17
Emisja CO2 (g/km)/norma emisji spalin154/Euro 6d-Temp-Evap-ISCEuro 6d-Temp-Evap-ISCEuro 6d ISC-FCM166/Euro 6d ISC150/Euro 6d-Temp-Evap-ISC
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1500/6901410/6001600/6851450/6601300/695

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieGolfCeedA 200Astra118i
Wersja1.5 eTSI DSG Style1.4 T-GDI 7DCT LA 200 7G-DCT Progressive1.4 Turbo CVT EleganceStandard + pak. Sport Line
Airbagi czołowe, boczne i kurtyny powietrzneSSSSS
Poduszka kolanowa kierowcySNNNN
Lampy p.mgielne/LED/aut. św. drogoweN/S/630 złS/12 000 zł (pakiet)/SN/S/883 zł800/S/4900 zł (matrycowe)S/S/716 zł
Klimatyzacja automatycznaS (3-strefowa)S (2-strefowa)S (2-strefowa)S (2-strefowa)S (1-str.)/2462 zł(2-str.)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/2880 zł (pakiet)S/SS/16 470 zł (pakiet)S/3650 zł (pakiet)S/1119 zł
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneSS16 470 zł (pakiet)S761 zł
System multim./nawigacja/radio DABS/3760 zł/SS/12 000 zł (pak., za 2 opcje)S/16 470 zł (pak., za 2 opcje)S/6500 zł (pak., za 2 opcje)S/8953 (pakiet)/1119 zł
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android AutoS/S/S (App Connect)S/S/SS/S/1472 złS/S/SS/S/851 zł (tylko CarPlay)
Aut. skrzynia biegów/automat parkującyS/2880 zł (pakiet)S/12 000 zł (pakiet)12 111 (p.)/4221 zł (p.)S/3650 zł (pakiet)8505/1343 zł (pakiet)
Kluczyk zbliżeniowy/skóra naturalna/el. fotel1790 zł/N/S12 000 zł (pakiet)/N/N16 470 (p.)/6822/6699 zł1600/8800 zł za 2 opcje2238/7610/4253 zł
Podgrzewane fotele/kierownica1270 zł/NS/S16 470 (pakiet)/785 zł1500 zł za obie opcje1567/895 zł
Wirtualne zegary/wyświetlacz head-upS/2820 zł12 000 zł (pakiet)/N16 470 (pakiet)/4859 zł6500 zł (pakiet)/N8953 (pakiet)/4029 zł
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/4000 zł (pakiet)S/12 111 zł (pakiet)S/3200 zł (pakiet)S/2014 zł
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofaniaS/S/1310 złS/12 000 zł (pakiet)/S4221 zł (pakiet, za 3 opcje)1850 zł za 2 opcje/3650 zł (p.)S/S/1343 zł (pakiet)
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/2880 zł (pakiet)S/4000 zł (pakiet)S/4221 zł (pakiet)S/3650 zł (pakiet)S/3357 zł
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/SS/12 000 zł (pakiet)12 111 zł (pakiet, za 2 opcje)S/3200 zł (pakiet)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcySS12 111 zł (pakiet)NS
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2460 zł/S (17-calowe)2300/12 000 zł (pakiet, 17")2896/3926 zł (18-calowe)2300/1100 zł (17-calowe)3133 zł/S (17-calowe)

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyGolfCeedA 200Astra118i
Cena podstawowa114 790 zł92 490 zł126 957 zł95 200 zł122 900 zł
Gwarancja mechaniczna2 lata7 lat2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat30 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 15 tys. kmco 25 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu130 640 zł1)108 490 zł166 825 zł115 400 zł159 024 zł2)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; 1)cena VW zawiera dodatkowo: adaptacyjne amortyzatory za 4210 zł, 2)cena BMW zawiera dodatkowo: bak paliwa 50 l (standardowo: 42 l) za 224 zł.

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - punkty i klasyfikacja

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

NadwozieMaks. pkt.VWKiaMercedesOpelBMW
Przestronność z przodu403534353533
Przestronność z tyłu302122222120
Pojemność bagażnika251314121313
Ładowność151099109
Widoczność201615141315
Fotele, pozycja kierowcy302725262626
Ergonomia obsługi201316161416
Jakość wykończenia201616181518
Suma punktów200151151152147150
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VWKiaMercedesOpelBMW
Przyspieszenie251716171517
Elastyczność252221222021
Poziom hałasu151310141011
Skrzynia biegów151312121012
Zachowanie na drodze302727272527
Komfort jazdy302623252223
Układ kierowniczy151413141213
Średnica zawracania543333
Skuteczność hamulców403533333833
Suma punktów200171158167155160
KosztyMaks. pkt.VWKiaMercedesOpelBMW
Cena po doposażeniu503136233425
Zużycie paliwa302219212120
Wyposażenie – komfort403633333333
Wyp. – bezpieczeństwo302423222223
Ubezpieczenia1067474
Gwarancja15815988
Przeglądy1096899
Suma punktów185136139120134122
Wynik końcowy585458448439436432
Miejsce w teście 1.2.3.4.5.

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - spalanie katalogowe kontra zmierzone w teście zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Różne pojemności skokowe, różne liczby cylindrów, różne moce, a spalanie... To porównanie pokazuje, jak podobnie w realnym ruchu wypadają tak różne koncepcje napędowe, jak czterocylindrowe turbo ze skrzynią dwusprzęgłową i trzycylindrowe turbo z bezstopniową skrzynią CVT.

Test spalania
Test spalaniaŻródło: Auto Świat

I tutaj brawa dla Opla za uczciwie podane fabryczne spalanie – mimo że procedura pomiarowa nie zależy od producenta, to oprogramowanie silnika już tak. Miło, kiedy marka nie próbuje kreować wirtualnego zużycia paliwa.

VW Golf VIII kontra BMW serii 1, Kia Ceed, Mercedes klasy A i Opel Astra - podsumowanie

Dziś auto jest uznawane za nowoczesne wtedy, gdy ma w kokpicie ekran dotykowy wielkości telewizora, a wszystko można obsługiwać „jak w smartfonie”. Takie mamy czasy. Ale my nie ulegamy tej próżnej modzie, tylko nadal szukamy w samochodach ich rdzennych talentów: dynamiki prowadzenia, stabilności jazdy, przestronności, wygody i bezpieczeństwa. Nie patrzymy na markę, tylko bezlitośnie wybieramy najlepsze auto.

A który samochód jest Twoim typem na zwycięzcę tego porównania?

Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski