• Volkswagen T-Cross jest niewielki z zewnątrz, ale zadziwiająco przestronny w środku
  • Silnik 1.5 TSI występuje w T-Crossie tylko w połączeniu z DSG – to niestety winduje cenę
  • 1.5 TSI potrzebowało w naszym teście niewiele więcej paliwa niż słabsze 1.0 TSI
  • Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

T-Crossa zdążyliśmy już bardzo polubić za jego praktyczny format, ergonomicznie dopracowaną kabinę i dobre właściwości jezdne. Mimo że nie należy do najtańszych propozycji w swoim bardzo konkurencyjnym segmencie, udało mu się też wygrać szereg porównań, nie tylko na łamach naszego tytułu.

Do niedawna jednak w Polsce oferowano go wyłącznie z 3-cylindrowymi silnikami o mocy 95 lub 115 KM. Diesel 1.6 TDI nie był do nas importowany, więc w ofercie brakowało czegoś z nieco większym zapasem mocy. Bo przy wszelkich zaletach 1.0 TSI: gdy podróżuje się w czwórkę z większym bagażem, ta jednostka szybko dochodzi do granic swoich możliwości.

Silnik 1.5 TSI z nawiązką wypełnia ten brak w ofercie i dodaje T-Crossowi powagi (4 cylindry), dynamiki (150 KM), a kierowcy – więcej frajdy. Jest dostępny jednak tylko w połączeniu ze skrzynią DSG, co z automatu winduje cenę – 88 690 zł kosztuje najtańszy T-Cross z tym motorem (środkowa wersja Life, z uwzględnieniem rabatu 4000 zł). To o 4700 zł więcej niż za 115-konne 1.0 TSI z DSG. Jeżeli zatem chcecie mieć „automat”, to warto rozważyć mocniejszy wariant. Jeśli jednak możecie się bez niego obyć, to za te same pieniądze dostaniecie większego T-Roca 1.5 TSI z „manualem”.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – sprawne DSG

„Automat” jak najbardziej może być argumentem „za”. Dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa przekładnia to ten prostszy wariant bez chłodzenia tarcz w kąpieli olejowej, ale bardzo sprawnie działa i łatwo się z nią dogadać przez pedał gazu. T-Cross płynnie rusza i nie denerwuje skokowym „pełzaniem” podczas manewrowania. Po przestawieniu dźwigni w tryb S układ napędowy jeszcze przyjemnie się ożywia. Opcjonalne łopatki przy kierownicy (320 zł) też się w pewnych sytuacjach przydają, ale nie są tu niezbędne.

Już przy 1500 obr./min 1.5 TSI osiąga maksimum momentu (250 Nm). O wiele płynniej i równomierniej niż 1.0 TSI rozwija też moc. Jest przyjemniejszy w codziennej jeździe, a realne spalanie... niemalże na tym samym poziomie. Na naszej pętli testowej T-Cross 1.5 TSI zużył średnio 6,8 l/100 km – zaledwie o 0,3 l więcej niż 115-konny wariant z DSG na tej samej trasie. W mieście, w zależności od natężenia ruchu, spalanie wahało się od 6,6 do 8,8 l/100 km, na autostradzie T-Cross zużył 7,1 l, na ekspresówce 6,7 l, a na drodze krajowej – 5,8 l/100 km. Tylko w tym ostatnim przypadku 1.0 TSI okazuje się zauważalnie oszczędniejsze.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – oszczędnościowe sztuczki silnika

Układ start-stop działa w 1.5 TSI sprawniej, ale ponadto w oszczędzaniu paliwa pomagają też inne rozwiązania. W czasie jazdy z jednostajną prędkością elektronika daje odpocząć dwóm cylindrom – robi to w każdym trybie, także w Sporcie. Natomiast kiedy DSG jest w domyślnym ustawieniu D, potrafi też wrzucać na luz, gdy odpuszcza się gaz.

Równie starannie, jak układ napędowy, zostało zestrojone zawieszenie. Jego dość jędrna charakterystyka z mięsistym resorowaniem daje pewny kontakt z jezdnią i dobrze współgra z osiągami auta. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 8,3 s. Nie czyni to T-Crossa jeszcze „hot crossoverem”, ale z precyzyjnym układem kierowniczym składa się w dynamicznie satysfakcjonującą całość. Dla dobra komfortu warto pozostać przy seryjnych 17-calowych kołach – „18-ki” dobrze wyglądają, ale nieco tłuką na dziurach.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się podoba

  • Dużo miejsca w niewielkim nadwoziu
  • Wygodne siedzenia
  • Prosta obsługa
  • Dobre prowadzenie
  • Bardzo udany układ napędowy

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się nie podoba

  • Tanie plastiki psują kokpit
  • Subwoofer ogranicza funkcjonalność bagażnika
  • Brak 1.5 TSI z manualną skrzynią biegów
  • Wysoka cena

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasza opinia

Z silnikiem 1.5 TSI T-Cross staje się jeszcze lepszy i bardziej wszechstronny. Wysoką cenę częściowo usprawiedliwiają świetne właściwości i bardzo bogaty pakiet systemów asystujących. Ale ostatecznie dopłaca się za automatyczną klimę, CarPlaya inne drobiazgi – 120 000 zł pęka, a twarde plastiki i tak zostają. Trochę żal...

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wymiary

{ "uuid": "a31ccddc-118d-4703-9e85-f5595d36908a", "caption": "Volkswagen T-Cross 1.5 TSI", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/YzU7MDA_/98a76750a0cc84a12ce8bdd3b7440eaa.png", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2020-10-12 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat", "image": { "publicationId": { "ocdn": "386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734", "ocdnExt": "png", "type": "ocdn" }, "size": { "height": 92, "width": 66 }, "uuid": "0632e2cc-1479-4f48-b22c-f10d91d9f080", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTY7MDA_/386d71e6a0f1f4505e04f83adeb45734.png" } }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "98a76750a0cc84a12ce8bdd3b7440eaa", "ocdnExt": "png" }, "size": { "height": 460, "width": 1031, "bytes": 254994 }, "_gql": { "description": { "abstract": "" }, "url": "https://ocdn.eu/pulscms/MDA_/98a76750a0cc84a12ce8bdd3b7440eaa.png", "caption": { "main": "Volkswagen T-Cross 1.5 TSI" }, "source": { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Volkswagen T-Cross 1.5 TSI Foto: Auto Świat
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 3,3 s
0-100 km/h 8,3 s
0-130 km/h 13,5 s
60-100 km/h 4,3 s
80-120 km/h 5,6 s
Masa rzeczywista/ładowność 1313/477 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 10,7/10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 42,7 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 48,2 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 6,8 l/100 km
Zasięg 590 km

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Napęd rozrządu pasek
Pojemność skokowa (cm3) 1498
Moc maks. silnika spalinowego (KM/obr./min) 150/5000
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min) 250/1500-2500
Skrzynia biegów aut. 2-sprzęgłowa 7b.
Napęd przedni
0-100 km/h (s) 8,5
V maks. (km/h) 200
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) 6,6
Emisja CO2 (g/km) 148
Pojemność bagażnika (l) 385 (455)-1281
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40
Marka i model opon test. auta Dunlop Winter Sport 5
Rozmiar opon 215/45 R 18

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wyposażenie

Wersja Style
Reflektory LED 1600 zł
Klimatyzacja aut. 2-strefowa 2890 zł (pakiet)
System mutliedialny S
Nawigacja 2410 zł
Nagłośnienie Beats Audio 2140 zł
Wirtualne zegary 2890 zł (pakiet)
Kluczyk zbliżeniowy 1600 zł
Adaptacyjny tempomat S
Podgrzewane fotele 3590 zł (pakiet)
Czujniki parkowania, przód i tył 3590 zł (pakiet)
Kamera cofania 1200 zł
Asystent pasa ruchu/martwego pola S/S
Lakier czerwony 880 zł
18-calowe alufelgi 2070 zł

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji 97 370 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza 121 960 zł