- Volkswagen T-Cross jest niewielki z zewnątrz, ale zadziwiająco przestronny w środku
- Silnik 1.5 TSI występuje w T-Crossie tylko w połączeniu z DSG – to niestety winduje cenę
- 1.5 TSI potrzebowało w naszym teście niewiele więcej paliwa niż słabsze 1.0 TSI
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – sprawne DSG
- Przeczytaj też:
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – oszczędnościowe sztuczki silnika
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się podoba
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się nie podoba
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasza opinia
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wymiary
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – dane techniczne
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wyposażenie
- Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – ceny i gwarancja
T-Crossa zdążyliśmy już bardzo polubić za jego praktyczny format, ergonomicznie dopracowaną kabinę i dobre właściwości jezdne. Mimo że nie należy do najtańszych propozycji w swoim bardzo konkurencyjnym segmencie, udało mu się też wygrać szereg porównań, nie tylko na łamach naszego tytułu.
Do niedawna jednak w Polsce oferowano go wyłącznie z 3-cylindrowymi silnikami o mocy 95 lub 115 KM. Diesel 1.6 TDI nie był do nas importowany, więc w ofercie brakowało czegoś z nieco większym zapasem mocy. Bo przy wszelkich zaletach 1.0 TSI: gdy podróżuje się w czwórkę z większym bagażem, ta jednostka szybko dochodzi do granic swoich możliwości.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoSilnik 1.5 TSI z nawiązką wypełnia ten brak w ofercie i dodaje T-Crossowi powagi (4 cylindry), dynamiki (150 KM), a kierowcy – więcej frajdy. Jest dostępny jednak tylko w połączeniu ze skrzynią DSG, co z automatu winduje cenę – 88 690 zł kosztuje najtańszy T-Cross z tym motorem (środkowa wersja Life, z uwzględnieniem rabatu 4000 zł). To o 4700 zł więcej niż za 115-konne 1.0 TSI z DSG. Jeżeli zatem chcecie mieć „automat”, to warto rozważyć mocniejszy wariant. Jeśli jednak możecie się bez niego obyć, to za te same pieniądze dostaniecie większego T-Roca 1.5 TSI z „manualem”.
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – sprawne DSG
Przeczytaj też:
„Automat” jak najbardziej może być argumentem „za”. Dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa przekładnia to ten prostszy wariant bez chłodzenia tarcz w kąpieli olejowej, ale bardzo sprawnie działa i łatwo się z nią dogadać przez pedał gazu. T-Cross płynnie rusza i nie denerwuje skokowym „pełzaniem” podczas manewrowania. Po przestawieniu dźwigni w tryb S układ napędowy jeszcze przyjemnie się ożywia. Opcjonalne łopatki przy kierownicy (320 zł) też się w pewnych sytuacjach przydają, ale nie są tu niezbędne.
Już przy 1500 obr./min 1.5 TSI osiąga maksimum momentu (250 Nm). O wiele płynniej i równomierniej niż 1.0 TSI rozwija też moc. Jest przyjemniejszy w codziennej jeździe, a realne spalanie... niemalże na tym samym poziomie. Na naszej pętli testowej T-Cross 1.5 TSI zużył średnio 6,8 l/100 km – zaledwie o 0,3 l więcej niż 115-konny wariant z DSG na tej samej trasie. W mieście, w zależności od natężenia ruchu, spalanie wahało się od 6,6 do 8,8 l/100 km, na autostradzie T-Cross zużył 7,1 l, na ekspresówce 6,7 l, a na drodze krajowej – 5,8 l/100 km. Tylko w tym ostatnim przypadku 1.0 TSI okazuje się zauważalnie oszczędniejsze.
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – oszczędnościowe sztuczki silnika
Układ start-stop działa w 1.5 TSI sprawniej, ale ponadto w oszczędzaniu paliwa pomagają też inne rozwiązania. W czasie jazdy z jednostajną prędkością elektronika daje odpocząć dwóm cylindrom – robi to w każdym trybie, także w Sporcie. Natomiast kiedy DSG jest w domyślnym ustawieniu D, potrafi też wrzucać na luz, gdy odpuszcza się gaz.
Równie starannie, jak układ napędowy, zostało zestrojone zawieszenie. Jego dość jędrna charakterystyka z mięsistym resorowaniem daje pewny kontakt z jezdnią i dobrze współgra z osiągami auta. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 8,3 s. Nie czyni to T-Crossa jeszcze „hot crossoverem”, ale z precyzyjnym układem kierowniczym składa się w dynamicznie satysfakcjonującą całość. Dla dobra komfortu warto pozostać przy seryjnych 17-calowych kołach – „18-ki” dobrze wyglądają, ale nieco tłuką na dziurach.
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się podoba
- Dużo miejsca w niewielkim nadwoziu
- Wygodne siedzenia
- Prosta obsługa
- Dobre prowadzenie
- Bardzo udany układ napędowy
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się nie podoba
- Tanie plastiki psują kokpit
- Subwoofer ogranicza funkcjonalność bagażnika
- Brak 1.5 TSI z manualną skrzynią biegów
- Wysoka cena
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasza opinia
Z silnikiem 1.5 TSI T-Cross staje się jeszcze lepszy i bardziej wszechstronny. Wysoką cenę częściowo usprawiedliwiają świetne właściwości i bardzo bogaty pakiet systemów asystujących. Ale ostatecznie dopłaca się za automatyczną klimę, CarPlaya inne drobiazgi – 120 000 zł pęka, a twarde plastiki i tak zostają. Trochę żal...
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wymiary
*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasze pomiary testowe
0-50 km/h | 3,3 s |
0-100 km/h | 8,3 s |
0-130 km/h | 13,5 s |
60-100 km/h | 4,3 s |
80-120 km/h | 5,6 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1313/477 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 61/39 proc. |
Średnica zawracania (lewo/prawo) | 10,7/10,7 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) | 42,7 m (opony zimowe) |
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) | 48,2 m (opony zimowe) |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 6,8 l/100 km |
Zasięg | 590 km |
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Napęd rozrządu | pasek |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 |
Moc maks. silnika spalinowego (KM/obr./min) | 150/5000 |
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min) | 250/1500-2500 |
Skrzynia biegów | aut. 2-sprzęgłowa 7b. |
Napęd | przedni |
0-100 km/h (s) | 8,5 |
V maks. (km/h) | 200 |
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km) | 6,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 148 |
Pojemność bagażnika (l) | 385 (455)-1281 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 |
Marka i model opon test. auta | Dunlop Winter Sport 5 |
Rozmiar opon | 215/45 R 18 |
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wyposażenie
Wersja | Style |
Reflektory LED | 1600 zł |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | 2890 zł (pakiet) |
System mutliedialny | S |
Nawigacja | 2410 zł |
Nagłośnienie Beats Audio | 2140 zł |
Wirtualne zegary | 2890 zł (pakiet) |
Kluczyk zbliżeniowy | 1600 zł |
Adaptacyjny tempomat | S |
Podgrzewane fotele | 3590 zł (pakiet) |
Czujniki parkowania, przód i tył | 3590 zł (pakiet) |
Kamera cofania | 1200 zł |
Asystent pasa ruchu/martwego pola | S/S |
Lakier czerwony | 880 zł |
18-calowe alufelgi | 2070 zł |
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – ceny i gwarancja
Cena podstawowa testowanej wersji | 97 370 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km lub 2 lata |
Cena testowanego egzemplarza | 121 960 zł |