Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Volkswagen T-Cross 1.5 TSI - pospieszny i pocieszny

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI - pospieszny i pocieszny

Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński

Przez pierwszy rok od debiutu T-Cross musiał sobie radzić na naszym rynku wyłącznie z 3 cylindrami pod maską. Opóźnione pojawienie się w ofercie 150-konnego 1.5 TSI czyni małego crossovera Volkswagena atrakcyjną, ale dość drogą propozycją

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI
Zobacz galerię (25)
Auto Świat / Igor Kohutnicki
Volkswagen T-Cross 1.5 TSI
  • Volkswagen T-Cross jest niewielki z zewnątrz, ale zadziwiająco przestronny w środku
  • Silnik 1.5 TSI występuje w T-Crossie tylko w połączeniu z DSG – to niestety winduje cenę
  • 1.5 TSI potrzebowało w naszym teście niewiele więcej paliwa niż słabsze 1.0 TSI

T-Crossa zdążyliśmy już bardzo polubić za jego praktyczny format, ergonomicznie dopracowaną kabinę i dobre właściwości jezdne. Mimo że nie należy do najtańszych propozycji w swoim bardzo konkurencyjnym segmencie, udało mu się też wygrać szereg porównań, nie tylko na łamach naszego tytułu.

Do niedawna jednak w Polsce oferowano go wyłącznie z 3-cylindrowymi silnikami o mocy 95 lub 115 KM. Diesel 1.6 TDI nie był do nas importowany, więc w ofercie brakowało czegoś z nieco większym zapasem mocy. Bo przy wszelkich zaletach 1.0 TSI: gdy podróżuje się w czwórkę z większym bagażem, ta jednostka szybko dochodzi do granic swoich możliwości.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Silnik 1.5 TSI z nawiązką wypełnia ten brak w ofercie i dodaje T-Crossowi powagi (4 cylindry), dynamiki (150 KM), a kierowcy – więcej frajdy. Jest dostępny jednak tylko w połączeniu ze skrzynią DSG, co z automatu winduje cenę – 88 690 zł kosztuje najtańszy T-Cross z tym motorem (środkowa wersja Life, z uwzględnieniem rabatu 4000 zł). To o 4700 zł więcej niż za 115-konne 1.0 TSI z DSG. Jeżeli zatem chcecie mieć „automat”, to warto rozważyć mocniejszy wariant. Jeśli jednak możecie się bez niego obyć, to za te same pieniądze dostaniecie większego T-Roca 1.5 TSI z „manualem”.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – sprawne DSG

Przeczytaj też:

„Automat” jak najbardziej może być argumentem „za”. Dwusprzęgłowa, siedmiostopniowa przekładnia to ten prostszy wariant bez chłodzenia tarcz w kąpieli olejowej, ale bardzo sprawnie działa i łatwo się z nią dogadać przez pedał gazu. T-Cross płynnie rusza i nie denerwuje skokowym „pełzaniem” podczas manewrowania. Po przestawieniu dźwigni w tryb S układ napędowy jeszcze przyjemnie się ożywia. Opcjonalne łopatki przy kierownicy (320 zł) też się w pewnych sytuacjach przydają, ale nie są tu niezbędne.

Już przy 1500 obr./min 1.5 TSI osiąga maksimum momentu (250 Nm). O wiele płynniej i równomierniej niż 1.0 TSI rozwija też moc. Jest przyjemniejszy w codziennej jeździe, a realne spalanie... niemalże na tym samym poziomie. Na naszej pętli testowej T-Cross 1.5 TSI zużył średnio 6,8 l/100 km – zaledwie o 0,3 l więcej niż 115-konny wariant z DSG na tej samej trasie. W mieście, w zależności od natężenia ruchu, spalanie wahało się od 6,6 do 8,8 l/100 km, na autostradzie T-Cross zużył 7,1 l, na ekspresówce 6,7 l, a na drodze krajowej – 5,8 l/100 km. Tylko w tym ostatnim przypadku 1.0 TSI okazuje się zauważalnie oszczędniejsze.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – oszczędnościowe sztuczki silnika

Układ start-stop działa w 1.5 TSI sprawniej, ale ponadto w oszczędzaniu paliwa pomagają też inne rozwiązania. W czasie jazdy z jednostajną prędkością elektronika daje odpocząć dwóm cylindrom – robi to w każdym trybie, także w Sporcie. Natomiast kiedy DSG jest w domyślnym ustawieniu D, potrafi też wrzucać na luz, gdy odpuszcza się gaz.

Równie starannie, jak układ napędowy, zostało zestrojone zawieszenie. Jego dość jędrna charakterystyka z mięsistym resorowaniem daje pewny kontakt z jezdnią i dobrze współgra z osiągami auta. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po 8,3 s. Nie czyni to T-Crossa jeszcze „hot crossoverem”, ale z precyzyjnym układem kierowniczym składa się w dynamicznie satysfakcjonującą całość. Dla dobra komfortu warto pozostać przy seryjnych 17-calowych kołach – „18-ki” dobrze wyglądają, ale nieco tłuką na dziurach.

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się podoba

  • Dużo miejsca w niewielkim nadwoziu
  • Wygodne siedzenia
  • Prosta obsługa
  • Dobre prowadzenie
  • Bardzo udany układ napędowy

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – to nam się nie podoba

  • Tanie plastiki psują kokpit
  • Subwoofer ogranicza funkcjonalność bagażnika
  • Brak 1.5 TSI z manualną skrzynią biegów
  • Wysoka cena

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasza opinia

Z silnikiem 1.5 TSI T-Cross staje się jeszcze lepszy i bardziej wszechstronny. Wysoką cenę częściowo usprawiedliwiają świetne właściwości i bardzo bogaty pakiet systemów asystujących. Ale ostatecznie dopłaca się za automatyczną klimę, CarPlaya inne drobiazgi – 120 000 zł pęka, a twarde plastiki i tak zostają. Trochę żal...

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wymiary

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI
Volkswagen T-Cross 1.5 TSIŻródło: Auto Świat

*po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca (odpowiada to ustawieniu dla kierowcy przeciętnego wzrostu)

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – nasze pomiary testowe

0-50 km/h3,3 s
0-100 km/h8,3 s
0-130 km/h13,5 s
60-100 km/h4,3 s
80-120 km/h5,6 s
Masa rzeczywista/ładowność1313/477 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo)10,7/10,7 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce)42,7 m (opony zimowe)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce)48,2 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h56 dB (A)
przy 100 km/h65 dB (A)
przy 130 km/h69 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.)6,8 l/100 km
Zasięg590 km

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Napęd rozrządupasek
Pojemność skokowa (cm3)1498
Moc maks. silnika spalinowego (KM/obr./min)150/5000
Maks. moment obr. silnika spalinowego (Nm/obr./min)250/1500-2500
Skrzynia biegówaut. 2-sprzęgłowa 7b.
Napędprzedni
0-100 km/h (s)8,5
V maks. (km/h)200
Średnie spalanie wg WLTP (l/100 km)6,6
Emisja CO2 (g/km)148
Pojemność bagażnika (l)385 (455)-1281
Pojemność zbiornika paliwa (l)40
Marka i model opon test. autaDunlop Winter Sport 5
Rozmiar opon215/45 R 18

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – wyposażenie

WersjaStyle
Reflektory LED1600 zł
Klimatyzacja aut. 2-strefowa2890 zł (pakiet)
System mutliedialnyS
Nawigacja2410 zł
Nagłośnienie Beats Audio2140 zł
Wirtualne zegary2890 zł (pakiet)
Kluczyk zbliżeniowy1600 zł
Adaptacyjny tempomatS
Podgrzewane fotele3590 zł (pakiet)
Czujniki parkowania, przód i tył3590 zł (pakiet)
Kamera cofania1200 zł
Asystent pasa ruchu/martwego polaS/S
Lakier czerwony880 zł
18-calowe alufelgi2070 zł

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI – ceny i gwarancja

Cena podstawowa testowanej wersji97 370 zł
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km lub 2 lata
Cena testowanego egzemplarza121 960 zł
Autor Błażej Buliński
Błażej Buliński
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków