Auto Świat Testy Porównania samochodów Nissan Juke kontra Volkswagen T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - trendsetter i peleton naśladowców

Nissan Juke kontra Volkswagen T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - trendsetter i peleton naśladowców

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

To z pewnością prawda niewygodna dla konkurencji, ale pierwszy mini-SUV pod nazwą Juke wyjechał na ulice na długo przed tym, jak Hyundai, Jeep i Volkswagen odkryły ten segment rynku dla siebie. Czas sprawdzić aktualny układ sił!

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade
Zobacz galerię (22)
Auto Bild
Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade
  • Nowy Nissan Juke czerpie garściami ze stylu poprzednika
  • Jeep Renegade spalił znacznie więcej paliwa od rywali
  • To są "tanie" małe SUV-y, a mimo to ceny... Sami zobaczycie!

Trochę to dziwne – kolarz hobbysta kupuje sobie dziś rower z karbonową ramą, by możliwie jak najbardziej zejść z masą. I nawet nie zauważa, że jego własny brzuszek daje największy potencjał oszczędzenia kilogramów.

Przeczytaj też:

Nie inaczej wygląda to wśród SUV-ów. Jeśli ktoś chce usiąść nieco wyżej, sięga często po wielką terenówkę – nawet gdy napęd na 4 koła czy możliwość holowania ciężkiej przyczepy nie mają dla niego najmniejszego znaczenia. Nissan Juke jest jednak przykładem na to, że są sprytniejsze rozwiązania. Łączy nietuzinkową, przyciągającą spojrzenia stylistykę z kompaktowymi wymiarami i koncepcją przydatnego na co dzień SUV-a. Do tego nie potrzebuje więcej niż napęd na przednie koła, ręczna skrzynia biegów i 117 KM.

To bardzo sympatyczne założenie, które stosują też inni producenci. Na przykład Jeep z Renegade’em. Najmniejszy kowboj wysyła 120 koni przez manualną skrzynię na przednią oś. Tę samą moc oddaje do dyspozycji Hyundai Kona. „Koreańczyk” też obywa się bez napędu 4x4 i „automatu”. A VW T-Cross? Tutaj silnik rozwija 115 KM, „pogania” się je lewarkiem i wypuszcza na przednią oś. Czyli mamy cztery krótkie i sprytne auta, które darują sobie zbędne terenowe gadżety. Ale czy Juke’owi uda się wyjść na prowadzenie? Przeczytajcie na kolejnych stronach nasze porównanie z punktami, a wszystko będzie jasne.

Zanim przejdziemy dalej, przyjrzymy się najpierw podstawowym cenom, bo jak się zapewne domyślacie, do testów nie trafiają najtańsze „golasy”. Hyundai Kona z silnikiem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM i manualną skrzynią biegów z 6 przełożeniami startuje w wersji Classic Plus od 73 200 zł. Po niej jest specyfikacja Comfort za 78 200 zł i nasza testowana Style za 85 200 zł. Najtańszego Jeepa Renegade’a 1.0/120 KM z manualną skrzynią w wersji Sport można mieć za 74 990 zł.

Dalej jest odmiana Longitude za 82 900 zł i nasza testowana Limited za 91 900 zł. Nissan Juke 1.0 DIG-T 117 kosztuje w wersji Visia 66 900 zł. Wyżej stoi Acenta za 72 400 zł i testowana N-Connecta za 79 900 zł. W przypadku VW T-Crossa ze 115-konnym silnikiem TSI ceny startują od 73 690 zł (Life), a testowana wersja Style kosztuje 81 290 zł. Postaramy się w miarę możliwości wyrównać te poziomy wyposażenia. A teraz omówimy po kolei wszystkie auta, po czym zajmiemy się danymi pomiarowymi i specyfikacjami, zebranymi w jak zwykle opasłych tabelach. Zapraszamy!

Jeep Renegade 1.0 T-GDI

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep Renegade
Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep RenegadeAuto Bild

Ostatni taki kanciasty: tak można w skrócie trafnie opisać najmniejszego Jeepa. Choć z punktu widzenia techniki to Fiat 500X, który nie słynie z przygodowości, swoim wyglądem Renegade prowokuje do bycia odważnym. Karoseria w typowym dla Jeepa stylu ma 1,7 m wysokości, sporo miejsca w środku, zapewnia dobrą widoczność, ale też mocno opiera się opływowi powietrza.

Z tego też względu Renegade nie należy do najszybszych, do tego… dużo pali (8,3 l/100 km na pętli pomiarowej) i szybko robi się głośny. W funkcjonalnym, ale raczej prosto urządzonym wnętrzu czekają: nieprecyzyjnie działająca gałka zmiany biegów, bardzo gruba kierownica i masywny uchwyt przed pasażerem – tu trzeba prawdziwego chłopa.

Jeep Renagade - plusy: Sensowna przestronność kabiny, dobra widoczność, styl karoserii – nie do podrobienia.

Jeep Renegade - minusy: Niezrównoważone zawieszenie, wysokie spalanie, odpychająca cena po doposażeniu

Hyundai Kona 1.0 T-GDI

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep Renegade
Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep RenegadeAuto Bild

Hyundai odrobił swoje lekcje. Kona może się poszczycić dobrymi właściwościami, które ucieszą kierowcę. Wygląda ciekawie i do tego dostaje się 5 lat gwarancji. Dlaczego zatem nie wygrywa? Bo jednak nie wszystko potrafi tak świetnie. Trzycylindrowy silnik jest zbyt mocno słyszalny i wcale nie dostarcza najlepszych osiągów. Ilość miejsca z przodu się zgadza, ale z tyłu nie imponuje.

Profil siedziska kanapy zmusza wyższych pasażerów bardziej do kucania niż odprężającego siedzenia. Sztywne zawieszenie potrafi na nierównym asfalcie nieźle zmieszać podróżujących. Za to podoba nam się przejrzyście urządzony kokpit. Fotele mogłyby pewniej trzymać biodra.

Hyundai Kona - plusy: 5 lat gwarancji, dobre hamulce, prosta obsługa instrumentów, oryginalny styl karoserii.

Hyundai Kona - minusy: Częściowo proste materiały wykończeniowe, mrukliwy silnik, ciasno skrojony tył.

Przeczytaj też:

Nissan Juke DIG-T 117

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep Renegade
Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep RenegadeAuto Bild

Nissan stylistycznie nieco „ugładził” drugą generację Juke’a, ale ten mały crossover pozostał wierny swojemu stylowi. Pod stylizowaną na coupé blachą siedzi się z przodu przyjemnie nisko, czuć sportowego ducha. Na kanapie z kolei szybko robi się ciasno, dorośli nie będą tu chętnie podróżować. Jeżeli ktoś zechce wybrać się na wakacje we dwoje, to szybko osiągnie niski limit bagażu. Maksymalnie 1088 l po rozłożeniu kanapy i załadowaniu po dach to raczej kiepski wynik, ale taka jest cena modnego tyłu.

Pod względem osiągów Juke wypada na tle rywali przyzwoicie. 117 koni naprawdę się stara i pozwala rozpędzać w 11 sekund od zera do 100 km/h. W górnym zakresie obrotów jednak silnik już nieźle się męczy i wydaje się skrępowany. Mimo to trzycylindrowiec z turbo odznacza się dobrą kulturą pracy i niezłymi manierami akustycznymi.

Zawieszenie mogłoby się za to nieco bardziej starać, więcej „połykać”. Sztywne amortyzatory zapewniają na równym asfalcie poczucie dobrego zespolenia z drogą, ale potykają się o drobne nierówności, wprowadzając nerwowość w jazdę. Mało przekonujący jest też lewarek skrzyni biegów – ma długi skok i niechętnie się porusza między przełożeniami. Juke’a jak na razie można kupić tylko z jednym silnikiem, ale za to istnieje możliwość zamówienia automatycznej skrzyni biegów.

Nissan Juke - plusy: Porządne osiągi, spokojnie pracujący silnik 3-cylindrowy, długa gwarancja mechaniczna, oryginalny styl.

Nissan Juke - minusy: Bardzo wąska kabina, dość mało miejsca z tyłu, długi skok lewarka biegów, nieporadne zawieszenie.

VW T-Cross 1.0 TSI

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep Renegade
Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona, Jeep RenegadeAuto Bild

Bądźmy rozsądni. T-Cross wygrywa to porównanie nie dlatego, bo coś nas wiąże z Volkswagenem. Nie, najkrótszy mini-SUV tego porównania zwycięża, ponieważ ma dużo zalet i niewiele wad. Chętnie to wytłumaczymy. T-Cross oferuje najlepszą koncepcję wnętrza, tylko o 13 cm dłuższy Renegade sprawia wrażenie przestronniejszego (ale głównie za sprawą wysokości) i mieści podobną ilość bagażu (jednak tylko po rozłożeniu kanapy).

Litrowy 3-cylindrowiec wyciąga ze swoich 115 KM najwięcej temperamentu, dostarcza najlepszych przyspieszenia i elastyczności. Jednocześnie jednostka TSI zużywa najmniej paliwa – na pętli pomiarowej zadowoliła się 6,4 l/100 km. Hamulce też są skuteczne. Wyraźną przewagę za to notujemy w zawieszeniu i prowadzeniu. Mały „wolfsburczyk”, który jest produkowany w hiszpańskiej Pampelunie, bardzo łagodnie i pewnie resoruje na każdym rodzaju nierówności.

Wystarczająco bezpośredni i komunikatywny układ kierowniczy czyni prowadzenie przyjemnym, lewarek skrzyni biegów obsługuje się najprzyjemniej z testowanej czwórki aut. Jeśli już mamy na coś narzekać, to na zbyt mocno wyprostowaną pozycję za kierownicą, jednak niektórzy kierowcy mogą to uznać za zaletę – wedle gustu prowadzącego. T-Cross może i nie jest jakimś wystrzałem geniuszu, ale wszystko robi dobrze, a czasem bardzo dobrze. I w tym jest nie do pokonania.

Volkswagen T-Cross - plusy: Dobrze wyważone zawieszenie, oszczędny silnik, zwinne prowadzenie.

Volkswagen T-Cross - minusy: Wysoka cena po doposażeniu, tylko 2 lata gwarancji, niska masa przyczepy.

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testuVWNissanHyundaiJEEP
Przyspieszenie 0-50 km/h3,8 s3,7 s4,1 s4,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,3 s11,0 s11,9 s11,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h16,6 s18,3 s19,6 s19,3 s
Elastyczność 60-100 km/h (na 4. biegu)8,0 s8,8 s9,4 s8,7 s
Elastyczność 80-120 km/h (na 6. biegu)15,1 s15,1 s19,9 s14,9 s
Masa rzeczywista/ładowność1249/491 kg1224/476 kg1308/467 kg1434/426 kg
Rozdział masy (przód/tył)59/41 proc.62/38 proc.60/40 proc.58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,7/10,8 m11,2/11,4 m11,1/11,1 m11,8/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,5 m36,1 m35,6 m37,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)34,7 m35,1 m35,2 m36,3 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h63 dB (A)65 dB (A)66 dB (A)66 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)68 dB (A)69 dB (A)68 dB (A)
Spalanie testowe6,4 l/100 km7,2 l/100 km7,3 l/100 km8,3 l/100 km
Zasięg620 km630 km680 km570 km

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

WymiarJednostkaVolkswagen T-CrossNissan JukeHyundai KonaJeep Renegade
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1160110511301130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1470141014701475
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1025102010001070
Zakres regulacji fotela(mm)220215230210
Indeks miejsca na nogi z tyłu(mm)750695680690
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1430139014601480
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950910935985
Wysokość siedziska z tyłu(mm)395330375340

Indeks miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela kierowcy o metr od pedału hamulca, co odpowiada ustawieniu dla kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - dane katalogowe (nieoceniane za wyjątkiem pojemności bagażników)

Dane producentaT-CrossJukeKonaRenegade
Silnik: typ/cylindry/zaworybenzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuchwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999999998999
Moc maksymalna (KM/obr./min)115/5000117/5250120/6000120/5750
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)200/2000180/1750172/1500190/1750
Prędkość maksymalna (km/h)193180181185
Skrzynia biegówmanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/ttw/ttw/ttw/t
Pojemność bagażnika (l)455-1281422-1088361-1143351-1297
Pojemność zbiornika paliwa (l)40465048
Marka i model opon testowanego autaPirelli Cinturato P7Bridgestone Turanza T005Hankook Ventus Prime 3Bridgestone Dueler H/P Sport
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 18215/60 R 17235/45 R 18235/45 R 19
Emisja CO2 (g/km)/filtr cząstek stałych140/S135/S146/S138/S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1100/6201250/6281200/6001250/600

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

WyposażenieT-CrossJukeKonaRenegade
Wersja1.0 TSI StyleDIG-T 117 N-Connecta1.0 T-GDI Style1.0 T-GDI Limited
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny powietrzneS/S/SS/S/SS/S/SS/S/S
Automatyczne światła drogowe650 złSNS
Światła dzienne LED/pełne światła LED/p.mgielneS/S/SS/S/SS/N/SS/4140 zł/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/2890 zł (pakiet)N/SN/SN/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczneS/710 złS/SS/NS/3100 zł (pakiet I)
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzneNSSS
System multim./nawigacja/radio DABS/2350/1020 złS/2200 zł/SS/3700 zł (pakiet, za obie opcje)S/5500 zł/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android AutoS/S/940 złS/S/SS/S/NS/S/S
Kierownica wielofunkcyjna/kluczyk zbliżeniowyS/1560 złS/SS/SS/3100 zł (pakiet I)
Ekran head-up/wirtualne zegaryN/2890 zł (pakiet)N/SN/NN/S
Podgrzewane fotele/kierownica1370 zł/N1700 zł/NS/S1430/1000 zł
Automat parkujący2 660 złNN3100 zł (pakiet II)
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/SS/2750 zł (pakiet)S/NS/S
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania2040 zł za obie opcje/1170 złS/N/SS/S/SS/S/1200 zł
System unikania kolizji/czujnik martwego polaS/SS/2750 zł (pakiet)N/NS/3100 zł (pakiet II)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowychS/NS/SS/3700 zł (pakiet)S/S
Wykrywanie zmęczenia kierowcyS2750 zł (pakiet)SN
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie2060/2020 zł (18 cali)2400 zł/S (17 cali)2400/3600 zł (18 cali)2650/5200 zł (19 cali)

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Gwarancja/cenyT-CrossJukeKonaRenegade
Cena wyjściowa81 290 zł79 900 zł85 200 zł91 900 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)34,3 proc.37,2 proc.40,5 proc.37,5 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata5 lat5 lat2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 20 tys. kmco 15 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu100 670 zł86 550 zł92 500 zł116 570 zł

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.VWNissanHyundaiJeep
Przestronność z przodu4032262930
Przestronność z tyłu3023171920
Pojemność bagażnika2518171515
Ładowność1511111110
Widoczność2014101215
Fotele, pozycja kierowcy3025262324
Ergonomia obsługi2016141616
Jakość wykończenia2014131412
Suma punktów200153134139142
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.VWNissanHyundaiJeep
Przyspieszenie2516151414
Elastyczność2518181618
Poziom hałasu1512121011
Skrzynia biegów15119108
Zachowanie na drodze3025232422
Komfort jazdy3023202119
Układ kierowniczy1514121311
Średnica zawracania55443
Skuteczność hamulców4031313128
Suma punktów200155144143134
KosztyMaks. pkt.VWNissanHyundaiJeep
Cena po doposażeniu5030353324
Utrata wartości1515141314
Zużycie paliwa3023212119
Wyposażenie – komfort4021191722
Wyp. – bezpieczeństwo3021221121
Ubezpieczenia107568
Gwarancja15814148
Przeglądy10107510
Suma punktów200135137120126
Wynik końcowy600443415402402
Miejsce w teście 1.2.3.3.

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Żródło: Auto Świat

Stare czasy wracają? Popatrzcie na wynik Jeepa. Według europejskiego cyklu pomiarowego powinien on palić 5,8 l na 100 km. Tymczasem pochłonął aż 8,3 l w naszym redakcyjnym teście spalania, a więc o 43 proc. więcej niż podaje producent. Tak nie powinno być i inne firmy nie pozwalają sobie na takie wystrzały wycelowane prosto w zaufanie klientów. Nissanowi poszło lepiej na tle danych fabrycznych, Hyundaiowi – jeszcze lepiej. A VW pokazał wszystkim figę.

Nissan Juke, VW T-Cross, Hyundai Kona i Jeep Renegade - podsumowanie

Bez poważnych wad, za to z dojrzałą techniką T-Cross zapewnia sobie zwycięstwo. Juke jest za mało praktyczny, by zagrozić na podium Volkswagenowi, ma zbyt wąską kabinę i bardzo niewiele miejsca na tylnej kanapie. Do tego nie prowadzi się go aż tak dobrze, jak T-Crossa, a resorowanie nie jest tak dojrzałe. Kona nie zaskakuje niczym szczególnym, ale to porządne auto z prostą obsługą. Jeep technicznie wyraźnie za rywalami, ale oryginalność ma w genach.

A które auto jest Twoim typem? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków