- T-Roc R to najmocniejszy obecnie wariant crossovera Volkswagena
- Auto zapewnia czysto sportowe emocje i przyspieszenie do setki w mniej niż 5 s
- T-Roc R jest też nierozsądnie drogi, ale zapewnia duże dawki świetnej zabawy
Napęd na obie osie i moc 300 KM w kompaktowym opakowaniu to już samo w sobie zaproszenie do dobrej zabawy za kierownicą. I rzeczywiście, topowy wariant T-Roca pod wieloma względami może kusić klientów stawiających na sportowy charakter i styl jazdy.
Volkswagen T-Roc R – solidna dawka mocy
Dzieje się tak w dużej mierze za sprawą sprawdzonego układu napędowego, w którym turbodoładowany silnik 2.0 TSI przekazuje solidne 400 Nm momentu obrotowego na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. To konfiguracja, choć o różnych poziomach mocy, znana z innych usportowionych modeli Grupy Volkswagena, w tym ze Škody Octavii RS, Cupry Leona czy VW Golfa R, i w przypadku T-Roca radzi sobie rewelacyjnie.
Dynamika jest więcej niż dobra, reakcje na ruchy pedałem gazu niemal natychmiastowe, zwłaszcza w trybie Race, a swoboda, z jaką auto przyspiesza, stale prowokuje do głębszego wciskania pedału gazu. W naszych pomiarach T-Roc R osiągał setkę w 4,8 s, czyli o 0,1 s szybciej niż deklaruje producent, i bez zbędnego ociągania rozpędzał się na torze do 250 km/h – progu elektronicznego ograniczenia prędkości.
Zobacz też: Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive – narowiste kombi
Powody do zadowolenia daje też elastyczność, która zapewnia bezpieczne wyprzedzanie na trasie, choć drobne zastrzeżenia mamy do delikatnie spóźnionych reakcji na kick-down. Warto w takich momentach skorzystać z dużych łopatek przy kierownicy i ręcznie zredukować przełożenie. Pewien niedosyt zostawia brzmienie wydechu, który owszem, w trybie Race przyjemnie warczy podczas przyspieszania i redukcji biegów, robi to jednak raczej w stonowany sposób. Rozwiązaniem jest opcjonalny wydech Akrapovicia, ale kosztuje on ponad 16 000 zł. Sporo wydacie też na tankowanie, bo 300 KM lubi być dobrze karmione. Na autostradzie zanotowaliśmy blisko 15 l/100 km, a średnia z testu to 9,6 l/100 km.
Volkswagen T-Roc R – sprytna pewność
Sportowy potencjał T-Roc R ujawnia podczas szybkiej jazdy na zakrętach, kiedy to nawet po wyłączeniu ESP rzadko zdarza się coś nieoczekiwanego i trzeba mocno przegiąć z prędkością, by zakłócić fenomenalną trakcję auta. To po części zasługa dość sztywnej charakterystyki zawieszenia (w testowanym egzemplarzu bez opcjonalnej regulacji amortyzacji), która pasuje do dynamicznej jazdy, a jednocześnie nie wpływa znacząco na obniżenie komfortu. Dzięki temu na co dzień T-Roca R docenią nie tylko kierowcy o sportowym zacięciu.
Zobacz też: Kto oferuje lepszą wejściówkę do klasy premium? BMW X1 czy Mercedes GLA?
Volkswagen T-Roc R – nie tylko dla singla
Dużą przyjemność sprawia również zwykłe użytkowanie auta. Miejsca dla czterech pasażerów jest wystarczająco dużo, bagażnik mieści rozsądne 392 l (1237 l po rozłożeniu siedzeń), świetnie działają multimedia z cyfrowymi zegarami i dużym, 10-calowym ekranem dotykowym. Po liftingu poprawiono jakość materiałów, ale dolne elementy kokpitu, konsoli środkowej i drzwi nadal pokrywa twardy plastik.
Zobacz też: Hyundai Kona N – następny narwany
Volkswagen T-Roc R – naszym zdaniem
Odmiana R to topowy wariant T-Roca, który pod względem osiągów, wyposażenia i ceny wykazuje aspiracje do segmentu premium. Potencjał jego napędu potrafi uwodzić i dostarcza dużo przyjemności podczas jazdy, a na co dzień ten kompaktowy crossover okazuje się bardzo zwinnym autem. Przyznam jednak, że do Volkswagena Golfa R czy niewiele droższego Mercedesa-AMG GLA 35 trochę mu brakuje.
Ocena: 4+
Volkswagen T-Roc R – wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,8 s |
0-100 km/h | 4,8 s |
0-130/0-160/0-200 km/h | 7,6/11,6/20,3 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 4,5 s (aut.) |
80-120 km/h | 6,0 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 1540/520 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 60/40 proc. |
Śr. zawracania (lewo/prawo) | 11,2/11,2 m |
Hamow. ze 100 km/h zimne | 35,4 m |
gorące | 33,5 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) |
przy 100 km/h | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 69 dB (A) |
Średnie zużycie w teście (95 okt.) | 9,6 l/100 km |
Zasięg | 570 km |
Volkswagen T-Roc R – dane producenta
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośr./łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 300 KM/5300 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/2000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 7 (DSG)/4x4 |
0-100 km/h; prędkość maks. | 4,9 s; 250 km/h |
Średnie spalanie wg WLTP | 8,8 l/100 km |
Emisja CO2 wg WLTP | 199 g/km |
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa | 392-1237/55 l |
Masa przyczepy ham./bez ham. | 1700/750 kg |
Marka i model opon test. auta | Hankook Ventus S1 evo2 |
Rozmiar opon | 235/40 R 19 |
Volkswagen T-Roc R – wyposażenie
Wersja | R 2.0 TSI 4Motion DSG |
7 airbagów/reflektory Full LED | S/S |
Klimatyzacja aut. 2-strefowa | S |
Pakiet Komfort/Zimowy | 16 412 zł/S |
Reflektory IQ.Light LED Matrix | 3670 zł |
Kamera cofania | 1380 zł |
Alufelgi 19 cali | 3840 zł |
Lakier metaliczno-perłowy | 5890 zł |
Volkswagen T-Roc R – gwarancja/ceny
Cena podstawowa wersji | 202 290 zł |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy (wymiana oleju) | co 30 tys. km lub rok |
Cena testowanej wersji | 232 800 zł |