• T-Roc R to najmocniejszy obecnie wariant crossovera Volkswagena
  • Auto zapewnia czysto sportowe emocje i przyspieszenie do setki w mniej niż 5 s
  • T-Roc R jest też nierozsądnie drogi, ale zapewnia duże dawki świetnej zabawy

Napęd na obie osie i moc 300 KM w kompaktowym opakowaniu to już samo w sobie zaproszenie do dobrej zabawy za kierownicą. I rzeczywiście, topowy wariant T-Roca pod wieloma względami może kusić klientów stawiających na sportowy charakter i styl jazdy.

Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG

Volkswagen T-Roc R – solidna dawka mocy

Dzieje się tak w dużej mierze za sprawą sprawdzonego układu napędowego, w którym turbodoładowany silnik 2.0 TSI przekazuje solidne 400 Nm momentu obrotowego na obie osie za pośrednictwem 7-stopniowej, dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej. To konfiguracja, choć o różnych poziomach mocy, znana z innych usportowionych modeli Grupy Volkswagena, w tym ze Škody Octavii RS, Cupry Leona czy VW Golfa R, i w przypadku T-Roca radzi sobie rewelacyjnie.

Dynamika jest więcej niż dobra, reakcje na ruchy pedałem gazu niemal natychmiastowe, zwłaszcza w trybie Race, a swoboda, z jaką auto przyspiesza, stale prowokuje do głębszego wciskania pedału gazu. W naszych pomiarach T-Roc R osiągał setkę w 4,8 s, czyli o 0,1 s szybciej niż deklaruje producent, i bez zbędnego ociągania rozpędzał się na torze do 250 km/h – progu elektronicznego ograniczenia prędkości.

Zobacz też: Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI 310 DSG 7 4Drive – narowiste kombi

W ramach face liftingu zmodyfikowano pas przedni z nową ledową listwą na grillu Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W ramach face liftingu zmodyfikowano pas przedni z nową ledową listwą na grillu

Powody do zadowolenia daje też elastyczność, która zapewnia bezpieczne wyprzedzanie na trasie, choć drobne zastrzeżenia mamy do delikatnie spóźnionych reakcji na kick-down. Warto w takich momentach skorzystać z dużych łopatek przy kierownicy i ręcznie zredukować przełożenie. Pewien niedosyt zostawia brzmienie wydechu, który owszem, w trybie Race przyjemnie warczy podczas przyspieszania i redukcji biegów, robi to jednak raczej w stonowany sposób. Rozwiązaniem jest opcjonalny wydech Akrapovicia, ale kosztuje on ponad 16 000 zł. Sporo wydacie też na tankowanie, bo 300 KM lubi być dobrze karmione. Na autostradzie zanotowaliśmy blisko 15 l/100 km, a średnia z testu to 9,6 l/100 km.

Łopatki przy kierownicy mają słuszne rozmiary Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Łopatki przy kierownicy mają słuszne rozmiary

Volkswagen T-Roc R – sprytna pewność

Sportowy potencjał T-Roc R ujawnia podczas szybkiej jazdy na zakrętach, kiedy to nawet po wyłączeniu ESP rzadko zdarza się coś nieoczekiwanego i trzeba mocno przegiąć z prędkością, by zakłócić fenomenalną trakcję auta. To po części zasługa dość sztywnej charakterystyki zawieszenia (w testowanym egzemplarzu bez opcjonalnej regulacji amortyzacji), która pasuje do dynamicznej jazdy, a jednocześnie nie wpływa znacząco na obniżenie komfortu. Dzięki temu na co dzień T-Roca R docenią nie tylko kierowcy o sportowym zacięciu.

Zobacz też: Kto oferuje lepszą wejściówkę do klasy premium? BMW X1 czy Mercedes GLA?

Volkswagen T-Roc R – nie tylko dla singla

Dużą przyjemność sprawia również zwykłe użytkowanie auta. Miejsca dla czterech pasażerów jest wystarczająco dużo, bagażnik mieści rozsądne 392 l (1237 l po rozłożeniu siedzeń), świetnie działają multimedia z cyfrowymi zegarami i dużym, 10-calowym ekranem dotykowym. Po liftingu poprawiono jakość materiałów, ale dolne elementy kokpitu, konsoli środkowej i drzwi nadal pokrywa twardy plastik.

Zobacz też: Hyundai Kona N – następny narwany

Digital Cockpit Pro bez dopłaty. Wiele systemów obsługiwanych przez dotykowe przyciski, w tym na kierownicy Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Digital Cockpit Pro bez dopłaty. Wiele systemów obsługiwanych przez dotykowe przyciski, w tym na kierownicy

Volkswagen T-Roc R – naszym zdaniem

Odmiana R to topowy wariant T-Roca, który pod względem osiągów, wyposażenia i ceny wykazuje aspiracje do segmentu premium. Potencjał jego napędu potrafi uwodzić i dostarcza dużo przyjemności podczas jazdy, a na co dzień ten kompaktowy crossover okazuje się bardzo zwinnym autem. Przyznam jednak, że do Volkswagena Golfa R czy niewiele droższego Mercedesa-AMG GLA 35 trochę mu brakuje.

Czytaj więcej o VOLKSWAGEN T-ROC

Ocena: 4+

Volkswagen T-Roc R – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,8 s
0-100 km/h 4,8 s
0-130/0-160/0-200 km/h 7,6/11,6/20,3 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 4,5 s (aut.)
80-120 km/h 6,0 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1540/520 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,2/11,2 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 35,4 m
                                             gorące  33,5 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Średnie zużycie w teście (95 okt.) 9,6 l/100 km
Zasięg 570 km

Volkswagen T-Roc R – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośr./łańcuch
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 300 KM/5300 obr./min
Maks. moment obrotowy 400 Nm/2000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd aut. 7 (DSG)/4x4
0-100 km/h; prędkość maks. 4,9 s; 250 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 8,8 l/100 km
Emisja CO2  wg WLTP 199 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 392-1237/55 l
Masa przyczepy ham./bez ham. 1700/750 kg
Marka i model opon test. auta Hankook Ventus S1 evo2
Rozmiar opon 235/40 R 19

Volkswagen T-Roc R – wyposażenie

Wersja R 2.0 TSI 4Motion DSG
7 airbagów/reflektory Full LED S/S
Klimatyzacja aut. 2-strefowa S
Pakiet Komfort/Zimowy 16 412 zł/S
Reflektory IQ.Light LED Matrix 3670 zł
Kamera cofania 1380 zł
Alufelgi 19 cali 3840 zł
Lakier metaliczno-perłowy 5890 zł

Volkswagen T-Roc R – gwarancja/ceny

Cena podstawowa wersji 202 290 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata/12 lat
Przeglądy (wymiana oleju) co 30 tys. km lub rok
Cena testowanej wersji 232 800 zł
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG – wymiary Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG – wymiary
I tak dobra skuteczność hamulców wzrasta po rozgrzaniu tarcz Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
I tak dobra skuteczność hamulców wzrasta po rozgrzaniu tarcz
Z tyłu wystarczająca ilość miejsca dla dwóch osób, także nad głowami. Gorzej jest natomiast z przestrzenią na stopy pod przednimi fotelami Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu wystarczająca ilość miejsca dla dwóch osób, także nad głowami. Gorzej jest natomiast z przestrzenią na stopy pod przednimi fotelami
Z tyłu wystarczająca ilość miejsca dla dwóch osób, także nad głowami. Gorzej jest natomiast z przestrzenią na stopy pod przednimi fotelami Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Z tyłu wystarczająca ilość miejsca dla dwóch osób, także nad głowami. Gorzej jest natomiast z przestrzenią na stopy pod przednimi fotelami
Sportowe fotele są wygodne, z dobrym zakresem regulacji. Obszyto je efektownym materiałem Karoso Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Sportowe fotele są wygodne, z dobrym zakresem regulacji. Obszyto je efektownym materiałem Karoso
Turbodoładowany benzyniak robi robotę – T Roc R może rywalizować z hot hatchami Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Turbodoładowany benzyniak robi robotę – T Roc R może rywalizować z hot hatchami
Pojemność bagażnika sięga od 392 do 1237 l Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Pojemność bagażnika sięga od 392 do 1237 l
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 4Motion DSG
Kąt natarcia p/t 17,2°/17,5° i rampowy 13,5° to raczej w lżejszy teren Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Kąt natarcia p/t 17,2°/17,5° i rampowy 13,5° to raczej w lżejszy teren
W trybach pracy napędu mamy m.in. offroad expert, który pozwala na osobną regulację działania wybranych elementów układu Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
W trybach pracy napędu mamy m.in. offroad expert, który pozwala na osobną regulację działania wybranych elementów układu