• Taigo to miejski SUV Volkswagena zbliżony wymiarami i rozwiązaniami do T-Crossa
  • Wersja 1.0 TSI 110 KM DSG osiąga 0-100 km/h w 11,3 s i spala 7,2 l/100 km
  • Ceny Volkswagena Taigo zaczynają się od 87 190 za wersję 1.0 TSI/95 KM Life

Taigo to pierwszy SUV coupé w gamie Volkswagena. Bazuje na platformie MQB i podobnie jak T-Cross, na którym technicznie bazuje, należy do klasy miejskich crossoverów segmentu B. Pierwowzorem pojazdu ze ściętym tyłem jest produkowany w Brazylii i oferowany na południowoamerykańskim rynku model Nivus. Europejskie Taigo jest produkowane w hiszpańskiej Pampelunie, gdzie wytwarzane jest także Polo.

Volkswagen Taigo – z modnym nadwoziem

Pomysł na crossovery z nadwoziem w stylu coupé został zaczerpnięty z modeli klasy premium. Najbardziej rozpoznawalnym przykładem jest choćby dostępne od 2007 roku luksusowe BMW X6 (bazuje X5). Moda na SUV-y ze ściętym tyłem trafiła także do bardziej przystępnych cenowo samochodów, przykładem jest zaprezentowany na europejskim rynku w 2020 roku Renault Arkana. Poza ściętą tylną częścią nadwozia, która najczęściej ogranicza przestrzeń w bagażniku, ale i ilość miejsca nad głowami tylnych pasażerów typową cechą SUV-ów coupé są także ich wyższe (względem klasycznych wersji nadwoziowych) ceny, ale i standardy wyposażenia. Jak jest w przypadku Volkswagena Taigo przekonamy się testując wersję Style ze 110-konnym doładowanym benzyniakiem połączonym z dwustopniową skrzynią DSG?

Volkswagen Taigo – wymiary Foto: Auto Świat
Volkswagen Taigo – wymiary

Volkswagen Taigo – równie praktyczny jak T-Cross

Taigo bazuje na tej samej platformie modułowej co Polo, T-Cross i inne maluchy koncernu Volkswagena. Rozstaw osi względem zbliżonego gabarytami T-Crossa jest niemal identyczny – w Taigo większy zaledwie o 3 mm. Przewaga w długości nowego modelu Volkswagena wynosi 160 mm, w przypadku szerokości nadwozia jeszcze mniej – 3 mm. Do ściętego tyłu Taigo doskonale pasuje mniejsza o 66 mm względem T-Crossa wysokość nadwozia. Pokusiliśmy się także o porównanie przestronności wnętrz. Z przodu ilość miejsca jest niemal identyczna, piszemy niemal, gdyż niższe nadwozie oferuje nieco mniej przestrzeni nad głowami kierowcy i pasażera. Wysocy niech się nie obawiają, za kółkiem wygodnie może zasiąść mężczyzna o wzroście 190 cm.

Nachylony ku tyłowi dach nie będzie stanowił poważnego zagrożenia dla wysokich pasażerów tylnej miejsc, gdyż inżynierowie obniżyli względem T-Crossa położenie siedziska kanapy. Miejsca nad głową jest więc pod dostatkiem, wysokie osoby przy opuszczaniu tylnych miejsca muszą jednak mocniej niż w T-Crossie nachylić głowy. Ilość miejsca na wysokości kolan jest zupełnie wystarczająca dla podróżnych o wzroście 183 cm.

Volkswagen Taigo – z cyfrowym wnętrzem

Do wykończenia deski rozdzielczej użyto twardych materiałów, ale wnętrze ożywiają panele w kolorze nadwozia oraz dwukolorowe tworzywa. We wnętrzu Taigo uwagę zwraca cyfrowy kokpit, na który składają się bardzo czytelne wirtualne zegary (seryjny w Style 8-calowy, 10-calowy Pro za 1550 zł ), nowoczesny system multimedialny z nawigacją i ekranem dotykowym o przekątnej 8 cali (od 2760 zł) oraz dotykowy panel klimatyzacji automatycznej (w Style seryjna manualna, aut. 2-strefowa za 1710 zł). Jesteśmy pod wrażeniem możliwości, jakie oferują multimedia (bezprzewodowa łączność ze smartfonami wyposażonymi w Apple CarPlay, przewodowa w Android Auto, usługi We Connect, łączność internetowa) i zapewniają intuicyjność obsługi, ale brakuje nam analogowego pokrętła do radia, a w klimatyzacji łatwo wyczuwalnych pod palcami przycisków sterowania. Dobrze, że Volkswagen zdecydował pozostawić klasyczne dźwignie hamulca ręcznego i wyboru przełożeń.

Volkswagen Taigo – pojemny kufer

Za dzielonym oparciem tylnej kanapy mieści się całkiem spory bagażnik. Przy standardowym ustawieniu foteli ma pojemność 440 l, po złożeniu oparć 1222 litrów – niemal tyle samo co T-Cross – odpowiednio 455 i 281 l. Kufer wyposażony jest w podwójną podłogę, która przy jej górnym ustawieniu i złożeniu oparć kanapy tworzy płaską powierzchnię ułatwiającą załadunek dłuższych przedmiotów lub ukrycie mniejszych w powstałym w ten sposób schowku.

Volkswagen Taigo – żwawe TSI

Do pierwszego testu Taigo otrzymaliśmy wersję z trzycylindrowym doładowanym benzyniakiem 1.0 TSI o mocy 110 KM połączonym z dwustopniową skrzynią DSG. Jednostka zapewnia ważącemu 1,2 tony autu dobre osiągi (0-100 km/h w 11,3 s), podczas przyspieszania żywiołowo reaguje na gaz już od niskich obrotów. Dźwięk trzycylindrowca jest całkiem dobrze zamaskowany, nie drażnią także wibracje silnika na wolnych obrotach. Jedyny mankament zespołu napędowego to opóźniona reakcja przy starcie. Po puszczeniu hamulca i dodaniu gazu następuje chwila zwłoki, a następnie auto ostro rusza z nieprzyjemnym szarpnięciem. Podczas testu na pętli pomiarowej Taigo 1.0 TSI/110 KM zużyło aż 20 procent więcej paliwa niż obiecuje norma WLTP (średnio 7,2 l/100 km).

Volkswagen Taigo – precyzyjny, ale niedoskonały

Układ kierowniczy Taigo działa płynnie i precyzyjnie. Inne elementy podwozia nie są już tak dopracowane, jak w innych autach Volkswagena wykorzystujących platformę MQB. Zawieszenie jest stosunkowo sztywne, nadwozie na nierównościach poprzecznych potrafi wpadać w nieprzyjemne drgania, a przednia oś wręcz hałasować. Taigo jest zwrotne (średnica zawracania 10,6 m), ale jego układ hamulcowy tylko przeciętny pod względem skuteczności. Przy próbie pierwszego hamowania na nierozgrzanym układzie droga hamowania jest długa (36,7 m). Sytuacja poprawia się dopiero po kilku hamowania. Dystans wytracania prędkości ze 100 km/h do zera skraca się wówczas aż o 1,4 m.

Volkswagen Taigo – droższy od T-Crossa

Ceny Taigo startują od 87 190 zł. Tyle zapłacimy za bazową wersję Life ze 95-konnym benzyniakiem 1.0 TSI, czyli drożej o 4800 zł od T-Crossa 1.0 TSI/95 KM Life (biorąc pod uwagę promocyjną cenę T-Cross dopłata do Taigo wynosi tylko 1800 zł). Wersja Style w Taigo jest droższa o 13 000 zł i oprócz bogatszego wyposażenia oferuje silnik mocniejszy o 15 KM. Każde Taigo jest standardowo wyposażone w systemy asystujące, m.in. Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście i system Lane Assist. W wersji Style auto ma seryjne matrycowe reflektory LED IQ. Light oraz znaną m.in. z elektrycznych modeli ID podświetlaną listwą w osłonie chłodnicy.

Volkswagen Taigo – moim zdaniem

Crossover z nadwoziem w stylu coupé doskonale uatrakcyjnił gamę modelową Volkswagena i stanowi ciekawą alternatywę dla klasycznego T-Crossa. Zainteresowani zakupem Taigo muszą jednak liczyć się z większymi wydatkami niż w przypadku starszego brata. Nowy model ma co prawda nieco bogatsze wyposażenie (m.in. seryjny cyfrowy kokpit, pełne oświetlenie LED), ale jego podwozie pracuje mniej harmonijnie niż w przypadku T-Crossa. Mimo to uważamy, że ze względu na modne nadwozie cieszyć się będzie dużym zainteresowaniem.

Volkswagen Taigo 1.0 TSI – ocena końcowa: 5-

Volkswagen Taigo 1.0 TSI – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s
0-100/0-130 km/h 11,3/18,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 6,2 s
    80-120 km/h 8,0 s
Masa własna/ładowność 1258/462 kg
Rozdział masy przód/tył 60/40 proc.
Średnie spalanie (95 okt.) 7,2l/100 km
Hałas 50/100/130 km/h 58/65/73 dB (A)
Zasięg rzeczywisty 555 km
100-0 km/h (zimne/rozgrz.) 36,7/35,3 m

Volkswagen Taigo 1.0 TSI – dane producenta

Silnik t.benz./R3/12
Pojemność skokowa 999 cm3
Maksymalna moc silnika 110 KM/5500 obr./min
Łączny maks. moment obrotowy 200 Nm/2000 obr./min
Napęd/skrzynia biegów przedni/aut. 7
Prędkość maks. 191 km/h
Dł./szer./wys. 4266/1757/1518 mm
Poj. bagażnika/zbior. paliwa 440-1222/40 l
Rozmiar opon (testowe) 215/45 R 18 (Pirelli Cinturato)

Volkswagen Taigo 1.0 TSI – wyposażenie

Wersja 1.0 TSI 110 KM DSG Style
6 airbagów/reflektory LED Matrix S/S
Klimatyzacja man./aut./unikanie kolizji/aktywny temp. z f. zatrzymania S/1710 zł/S
Czujniki parkowania z przodu i z tyłu/kamera cofania S/1280 zł
System multimedialny/nawigacja z ekr. 8 cal./3xgniazda UBS-C S/od 2760 zł/S
Fotele kierowcy i pasażera z reg. wysokości/podgrzewane S/1500 zł
Wybór profili jazdy, blokada mech. różnic. XDS/dostęp bezkluczykowy 1410 zł (pakiet Sport)/1710 zł
Lakier metalik/alufelgi 17 cali/18 cali 2460 zł/S/1550 zł

Volkswagen Taigo 1.0 TSI – gwarancja/ceny

Cena wersji 1.0 TSI 110 KM DSG Style od 108 290 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 2 lata bez ograniczeń/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km