• Powiększony prześwit i seryjny napęd na 4 koła pozwalają śmielej myśleć o zimowych wyprawach w góry i letnich wyjazdach poza miasto
  • Przestronność, udany design, wysoka jakość wykończenia i szlachetne materiały pozostają bez zmian
  • Modernizacja multimediów to dobry kierunek, ale system obsługi nie jest przejrzysty
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Szwedzi lubią, jak coś jest "trevlig", co znaczy tyle, że ma być przyjemnie i ładnie. Volvo jest ucieleśnieniem takiego podejścia od dziesięcioleci. Przestronne, przyjazne rodzinom pojazdy, które zawiozą swoją załogę na miejsce bezpiecznie i niezawodnie. I choć do coraz szykowniejszego świata Volvo rustykalny styl już nie bardzo pasuje, szwedzki producent nie zapomina o odbiorcach lubiących takie nostalgiczne klimaty – ma dla nich samochody, takie jak V90 Cross Country. Szlachetne kombi z powiększonym prześwitem i aurą pojazdu, który wiele może. Jednak po 5 latach nawet takiemu atrakcyjnemu autu należy się mała korekta. Czas na face lifting.

Volvo V90 Cross Country – codzienne użytkowanie

W Volvo V90 Cross Country siedzisz 60 cm nad asfaltem. Kombi samo w sobie budzi mniejsze społeczne kontrowersje niż SUV, a gotowe na przygodę Cross Country jest ciekawsze niż zwykłe kombi. Prześwit 21 cm i seryjny napęd na 4 koła sprawia, że dużemu Volvo niestraszne wyboiste dukty ani zaśnieżone drogi. Jednak wyjazdy w trudniejszy teren powinno się zostawić prawdziwym terenówkom, bo kombi brakuje ochrony spodu i urządzeń takich jak blokady mechanizmu różnicowego czy reduktor. Słaba pociecha: tych ostatnich nie mają zazwyczaj nawet SUV-y.

Retusz modelu na rok 2022 jest raczej kosmetyczny. Zmieniony grill, nowe tylne światła z dynamicznymi kierunkowskazami – te detale nie sprawiają, że przedliftingowy model nie wygląda staro. Ciekawiej robi się we wnętrzu. Wrażenie wysokiej jakości pozostało bez zmian. Skandynawowie obdarzeni są designerskim talentem, mają także dobrą rękę do odpowiednich materiałów. Miękkie tworzywa umieścili także tam, gdzie ich nie widać. Poza tym: chłodny metal zamiast udającego go plastiku i porządnie wykończone ramy drzwi.

W przeszłości słowa krytyki zbierała obsługa auta. I właśnie tym zajęło się Volvo – z umiarkowanym sukcesem. Za kierownicą znajduje się teraz 12,3-calowy monitor z ograniczoną możliwością indywidualizacji: ze wskazaniami nawigacji lub bez – i to by było na tyle. Na konsoli środkowej znajduje się duży ekran dotykowy do obsługi multimediów. Volvo V90 Cross Country jest teraz dzięki połączeniu z Androidem ciągle online, a bazująca na Google'u obsługa głosowa działa bez zarzutu. Oczywiście konieczny jest dostęp do sieci. Podanie celu podróży w garażu podziemnym? Zapomnij. Także zarządzanie systemami asystenckimi i ustawieniami okazuje się bardziej skomplikowane niż kiedykolwiek wcześniej. O ile dawniej obsługa Volvo była jednak dość prosta, o tyle teraz przydatne byłoby przygotowanie informatyczne.

Volvo V90 Cross Country – jazda

Uterenowione kombi Volvo waży 1937 kg, dość szybko się męczy, a na testowej trasie pozwoliło sobie na zużycie średnio 10 l/100 km – mimo 48-woltowej instalacji i zastosowaniu miękkiej hybrydy. Sztywne zawieszenie i niebezpośredni układ kierowniczy także kłócą się z tym, do czego przywykliśmy w tej klasie. Ograniczenie prędkości maksymalnej do 180 km/h nie powinno za to nikomu przeszkadzać, bo to i tak więcej niż u nas dozwolone.

Volvo V90 Cross Country – koszty

Cena bazowa 288 900 zł świadczy o panującym w Volvo wysokim poczuciu własnej wartości. Kilka opcji, drogie ubezpieczenie i koszty zakupu szybują wysoko ponad 300 tys. zł. Na szczęście cena odsprzedaży na rynku wtórnym ma się dobrze. Poza tym samochody marki Volvo, która cieszy się u nas zasłużonym powodzeniem, pozostają dobrą propozycją dla tych, którzy nie chcą Audi, BMW ani Mercedesa.

Volvo V90 Cross Country – dane

Silnik t.benz. R4, miękka hybryda
Pojemność 1969 cm3
Moc 250 KM przy 5400 obr./min
Maks. moment obrotowy 350 Nm przy 1800 obr./min
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 8b
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,4 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Testowe zużycie paliwa 10,0 l/100 km
Emisja CO2 (test) 237 g/km
Pojemność zbiornika paliwa 60 l
Długość/szerokość/wysokość 4939/1879/1543 mm
Rozstaw osi 2941 mm
Wysokość siedzenia 600 mm
Pojemność bagażnika 551-1517 l
Masa własna 1937 kg
Ładowność 513 kg
Masa przyczepy 2400 kg
Cena od 288 900 zł
Ładowanie formularza...