Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Wiemy, jaka jest nowa Lancia Thema

Wiemy, jaka jest nowa Lancia Thema

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska

Fiat po przejęciu Chryslera zaadaptował rdzennie amerykański model klasywyższej – 300 – dla potrzeb europejskich odbiorców samochodów marek premium. Oto nowy włoski okręt flagowy – Lancia Thema

Wiemy, jaka jest nowa Lancia Thema
Zobacz galerię (21)
Lancia
Wiemy, jaka jest nowa Lancia Thema

Jak zbudować limuzynę, która spodoba się w Nowym Jorku, Rzymie i Warszawie? To znany problem w przypadku „modeli światowych”. Tym razem też nie było łatwo pogodzić amerykańskiego ducha wolności, widocznego w surowości form i dużych rozmiarach, z wyrafinowanym włoskim stylem.

Thema jest dopieszczonym, dofinansowanym kwotą miliarda euro Chryslerem – pozbawionym jego uroczej kanciastości, za to starannie wykończonym tapicerką słynnej marki Poltrona Frau, z kokpitem pachnącym skórą i drewnem.

Thema wkracza na trudny teren, na którym w Europie prawie niepodzielnie panują Niemcy ze swoim Audi A6, BMW serii 5 i Mercedesem klasy E. Szukający odmiany wybierają Jaguara XF albo Volvo V80. Czym – oprócz marki bogatej w tradycję – może ich przekonać nowa Lancia?

Potężny (3,05 m) rozstaw osi (dla porównania: A6 – 2,91 m, klasa E – 2,87 m) przekłada się na obszerne wnętrze, w którym wygodnie siedzi się z przodu i z tyłu. Często dotykane elementy wykonano z przyjemnych, miękkich materiałów. Grube koło kierownicy dobrze leży w dłoniach. Razi niebieskie podświetlenie wskaźników, niestosowne w aucie tej klasy.

Obsługa przełączników, ich rozmieszczenie i czytelność zegarów nie budzą zastrzeżeń. Fotele są wygodne, ale na zakrętach nie dają rewelacyjnego podparcia. Do wyboru są silniki V6 – wysokoprężny w dwóch wersjach mocy i benzynowy. Diesel 3.0 to włoska konstrukcja, benzynowe 3.6 należy do chryslerowskiej rodziny Pentastar.

W ofercie dla Europy zrezygnowano z V8 Hemi, nie będzie więc także sportowego SRT8. Ani kombi. Wybrany przez nas do pierwszej jazdy 239-konny diesel zgodnie współpracuje z 5- stopniowym „automatem”, choć stosowniejsza byłaby tu łączona z silnikiem benzynowym 8-stopniowa skrzynia. Jak nas zapewniano, nowoczesną przekładnię ZF ma w 2012 r. otrzymać także wersja dieslowska.

Thema dobrze się prowadzi, usztywnione zawieszenie zapobiega przechyłom nadwozia i do tego sprawnie neutralizuje nierówności nawierzchni. Wnętrze jest komfortowo wyciszone i wyposażone w nowoczesny sprzęt elektroniczny, służący komunikacji i rozrywce. Czy to wystarczy?

Podsumowanie - Produkowana w Kanadzie „włoszka” od amerykańskich rodziców – trudno o większą globalizację w jednym modelu. Życzymy jej dobrze, bo w klasie zdominowanej przez niemieckie marki potrzeba odmiany, ale nie wróżymy łatwego sukcesu.

Autor Ewa Czechowska
Ewa Czechowska
Powiązane tematy: