Poprzecznie umieszczone silniki, napęd na przednią oś lub obie i części wspólne z vanem... Nie, to nie senny koszmar fanów BMW. To rzeczywistość! Bawarska firma nie zna świętości i według tego przepisu przygotowała X1. Dobra wiadomość: ta formuła się sprawdza!
Przejdźmy więc do szczegółów. W nowym X1 znacząco polepszyła się przestronność kabiny, szczególnie w jej tylnej części, gdzie jest odczuwalnie i mierzalnie więcej miejsca niż w Audi (tu z kolei bardzo podobały nam się wygodne fotele). BMW podwyższyło wysokość siedzisk i teraz siedzi się przyjemnie wyprostowanym.
W Audi z przodu sportowe fotele doskonale pasują, jednak pozycja siedziska jest zbyt wysoka. Do tego dochodzi niewystarczający poziomy zakres regulacji kierownicy. W BMW siedzi się po prostu lepiej niż w Audi, jest się głębiej osadzonym w samochodzie, bliżej drogi. Tyle że sportowe fotele w modelu X1 są dosyć wąskie.
Pod względem ergonomii powoli już się odczuwa, że Q3 nie jest konstrukcją pierwszej świeżości. Panel obsługi klimatyzacji zbyt nisko umieszczono, a system multimedialny ma 7-calowy ekran i kontroler na środku kokpitu. BMW punktuje 8,8-calowym wyświetlaczem, bardzo ładną grafiką i perfekcyjnie działającym kontrolerem iDrive z polem dotykowym.
X1 jest napędzane 2-litrowym silnikiem o mocy 231 KM. Pracuje on zadziwiająco kulturalnie, bardzo wcześnie dostarcza moc, ładnie się wkręca i harmonijnie współpracuje z uważną 8-stopniową skrzynią biegów. I – uwaga – ta przekładnia nie pochodzi z ZF, lecz od Japończyków z Aisina.
W Q3 pracuje 2-litrowe, 220-konne TFSI, połączone z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową. To zgrany zespół. Kulturalne TFSI nie ukrywa genów z GTI, ma moc i temperament, a także długo pozostaje ciche. Dopiero powyżej 3 tys. obrotów mogą przeszkadzać warczące dźwięki. Skrzynia szybko reaguje i gładko zmienia biegi.
Czy zatem wszystko w porządku? Niezupełnie, bowiem skrzynia S-tronic i układ start-stop wcale się nie lubią. Ruszaniu po postoju na światłach towarzyszy szarpanie. Zdecydowanie lepiej sprawdza się komfortowe, regulowane zawieszenie.
To wszystko brzmi nieźle, dopóki nie usiądzie się w BMW. Testowy egzemplarz był wyposażony w zawieszenie M. Ten układ znakomicie pasuje do żywiołowego, mocnego silnika benzynowego. W takiej konfiguracji X1 jeździ zwinnie, precyzyjnie i lekko. Całość sprawia wrażenie dobrze zgranego układu (chyba że ktoś zapragnie zjechać na polną drogę – to zdecydowanie nie jest konfiguracja na wyboje).
Duży udział w tym ma precyzyjny, bezpośredni układ kierowniczy – nie da się go porównać ze zbyt lekko pracującym, jakby niepołączonym mechanicznie z kołami, układem Audi. Ciemną stroną przyjemności z jazdy BMW jest – musimy to niestety wytknąć – dość sztywne resorowanie. Tym, którzy lubią komfort, polecamy wybór adaptacyjnego zawieszenia.
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - dane techniczne producentów
Bmw | Audi | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 | t.benz./R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni | wtrysk bezpośredni |
Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1984 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 231/5000 | 220/4500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 350/1250 | 350/1500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 235 | 233 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. 7 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 505-1550 | 460-1365 |
Opony testowanego auta | 225/50 R 18 | 235/50 R 18 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 61 | 64 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 154 |
Dł./szer./wys. (mm) | 4439/1821/1598 | 4388/1831/1590 |
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wyniki pomiarów drogowych
X1 | Q3 | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,7 s | 2,5 s |
0-100 km/h | 7,0 s | 6,4 s |
0-130/0-160 km/h | 11,1/16,7 s | 10,3/16,2 s |
Elastyczność60-100 km/h | 3,7 s | 3,4 s |
80-120 km/h | 4,6 s | 4,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1653/487 kg | 1650/515 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 57/43 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,4 m | 11,9/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,7 m | 35,7 m |
ze 100 km/h (gorące) | 34,3 m | 35,3 m |
Hałas w kabinieprzy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) |
przy 100 km/h | 66 dB (A) | 65 dB (A) |
przy 130 km/h | 70 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,2 l/100 km | 7,8 l/100 km |
Zasięg | 740 km | 820 km |
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wymiary kabin
Jednostka miary | X1 | Q3 | |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1140 | 1130 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1460 | 1490 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1050 | 1020 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 215 | 200 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu* | (mm) | 735 | 710 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1460 | 1440 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 1000 | 960 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 385 | 365 |
*mierzone po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wyposażenie
X1 | Q3 | |
Wersja | xDrive 25i aut. Sport Line | 2.0 TFSI quattro aut. Sport |
6 airbagów/poduszka kolanowa kierowcy | S/N | S/N |
Reflektory p.mgielne/ksenonowe lub LED | S/5558 zł (LED) | N/S (ksenon; LED: 4010 zł) |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | N/S | S/2090 zł |
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka | S/S/S | S/S/S |
Radioodtwarzacz CD/USB/Bluetooth | 529 zł/S/S | S/27701)/2770 zł1) |
Sterowanie radiem na kierownicy/nawigacja | S/4170 zł | S/5640 zł |
Tempomat/podgrzewane fotele/alufelgi | S/1456 zł/S | 1460/1650 zł/S |
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą | S | N |
Monitoring martwego pola lusterek | N | 2 430 zł |
Asystent utrzymania pasa ruchu | 3 308 zł | 2 920 zł |
Czujniki parkowania/deszczu/lakier met. | S/S/3043 zł | 1950/780/3260 zł |
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - koszty, gwarancja, utrata wartości
X1 | Q3 | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 185 000 zł | 173 280 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 48,0 proc. | 48,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 194 352 zł2) | 195 470 zł3) |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji
– cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)zawiera zmienny sportowy układ kierowniczy za 1103 zł, zawieszenie M za 1500 zł, sportową skrzynię za 662 zł; 3)zawiera 18-calowe koła za 4370 zł i reg. amortyzatory za 4760 zł.
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - spalanie testowe kontra dane producenta
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - procentowa różnica między spalaniem kantalogowym a testowym
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. Pkt. | x1 | q3 | |
Przestronność z przodu | 40 | 31 | 30 | |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 22 | |
Pojemność bagażnika | 25 | 23 | 21 | |
Ładowność | 15 | 10 | 11 | |
Widoczność | 20 | 18 | 18 | |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 29 | 28 | |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 17 | |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 19 | |
Suma punktów | 200 | 172 | 166 | |
Napęd i zawieszenie | Maks. Pkt. | X1 | Q3 | |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 23 | |
Elastyczność | 25 | 24 | 25 | |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 14 | |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 27 | |
Układ kierowniczy | 15 | 15 | 13 | |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 2 | |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 34 | |
Suma punktów | 200 | 180 | 178 | |
Koszty | Maks. Pkt. | X1 | Q3 | |
Cena po doposażeniu | 50 | 24 | 24 | |
Utrata wart. (3 lata/60 tys. km) | 15 | 8 | 8 | |
Zużycie paliwa | 30 | 15 | 16 | |
Wyposażenie – komfort | 30 | 19 | 19 | |
Wyposażenie – bezpieczeństwo | 30 | 19 | 14 | |
Ubezpieczenia | 10 | 4 | 4 | |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 | |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 | |
Suma punktów | 200 | 110 | 108 | |
Wynik końcowy | 600 | 462 | 452 | |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - podsumowanie: BMW zrobiło Audi w poprzek
Ten bawarski „SUV-ik” nie ma wzdłużnego silnika, 6 cylindrów ani typowego dla BMW tylnego napędu. Genetycznie to przednionapędowiec, tyle że z dodanym napędem tylnej osi. Teoretycznie więc wszystko tu jest nie tak. A jednak ta maszyneria zadziałała. I to tak skutecznie, że zmiotła ze szczytu podium Q3. Sorry, Audi!
Zapraszamy do komentowania - najciekawsze wpisy mogą liczyć na odpowiedzi redakcji w dedykowanym artykule!