Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1

Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Pachnące nowością BMW X1 staje naprzeciw uznanego konkurenta – Audi Q3. Co może wyniknąć z tego spotkania? Tylko pasjonująca rywalizacja dynamicznych SUV-ów z ognistymi silnikami benzynowymi!

Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testu
Zobacz galerię (14)
Auto Bild
Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testu

Poprzecznie umieszczone silniki, napęd na przednią oś lub obie i części wspólne z vanem... Nie, to nie senny koszmar fanów BMW. To rzeczywistość! Bawarska firma nie zna świętości i według tego przepisu przygotowała X1. Dobra wiadomość: ta formuła się sprawdza!

Przejdźmy więc do szczegółów. W nowym X1 znacząco polepszyła się przestronność kabiny, szczególnie w jej tylnej części, gdzie jest odczuwalnie i mierzalnie więcej miejsca niż w Audi (tu z kolei bardzo podobały nam się wygodne fotele). BMW podwyższyło wysokość siedzisk i teraz siedzi się przyjemnie wyprostowanym.

W Audi z przodu sportowe fotele doskonale pasują, jednak pozycja siedziska jest zbyt wysoka. Do tego dochodzi niewystarczający poziomy zakres regulacji kierownicy. W BMW siedzi się po prostu lepiej niż w Audi, jest się głębiej osadzonym w samochodzie, bliżej drogi. Tyle że sportowe fotele w modelu X1 są dosyć wąskie.

BMW wkroczyło na nowe dla siebie pole i coraz swobodniej sobie poczyna

Pod względem ergonomii powoli już się odczuwa, że Q3 nie jest konstrukcją pierwszej świeżości. Panel obsługi klimatyzacji zbyt nisko umieszczono, a system multimedialny ma 7-calowy ekran i kontroler na środku kokpitu. BMW punktuje 8,8-calowym wyświetlaczem, bardzo ładną grafiką i perfekcyjnie działającym kontrolerem iDrive z polem dotykowym.

X1 jest napędzane 2-litrowym silnikiem o mocy 231 KM. Pracuje on zadziwiająco kulturalnie, bardzo wcześnie dostarcza moc, ładnie się wkręca i harmonijnie współpracuje z uważną 8-stopniową skrzynią biegów. I – uwaga – ta przekładnia nie pochodzi z ZF, lecz od Japończyków z Aisina.

W Q3 pracuje 2-litrowe, 220-konne TFSI, połączone z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową. To zgrany zespół. Kulturalne TFSI nie ukrywa genów z GTI, ma moc i temperament, a także długo pozostaje ciche. Dopiero powyżej 3 tys. obrotów mogą przeszkadzać warczące dźwięki. Skrzynia szybko reaguje i gładko zmienia biegi.

Czy zatem wszystko w porządku? Niezupełnie, bowiem skrzynia S-tronic i układ start-stop wcale się nie lubią. Ruszaniu po postoju na światłach towarzyszy szarpanie. Zdecydowanie lepiej sprawdza się komfortowe, regulowane zawieszenie.

To wszystko brzmi nieźle, dopóki nie usiądzie się w BMW. Testowy egzemplarz był wyposażony w zawieszenie M. Ten układ znakomicie pasuje do żywiołowego, mocnego silnika benzynowego. W takiej konfiguracji X1 jeździ zwinnie, precyzyjnie i lekko. Całość sprawia wrażenie dobrze zgranego układu (chyba że ktoś zapragnie zjechać na polną drogę – to zdecydowanie nie jest konfiguracja na wyboje).

Duży udział w tym ma precyzyjny, bezpośredni układ kierowniczy – nie da się go porównać ze zbyt lekko pracującym, jakby niepołączonym mechanicznie z kołami, układem Audi. Ciemną stroną przyjemności z jazdy BMW jest – musimy to niestety wytknąć – dość sztywne resorowanie. Tym, którzy lubią komfort, polecamy wybór adaptacyjnego zawieszenia.

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - dane techniczne producentów

BmwAudi
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R4/16t.benz./R4/16
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3)19981984
Moc maksymalna (KM/obr./min)231/5000220/4500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)350/1250350/1500
Prędkość maksymalna (km/h)235233
Skrzynia biegówaut. 8aut. 7
Napęd4x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/t
Pojemność bagażnika (l)505-1550460-1365
Opony testowanego auta225/50 R 18235/50 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l)6164
Emisja CO2 (g/km)149154
Dł./szer./wys. (mm)4439/1821/15984388/1831/1590

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wyniki pomiarów drogowych

X1Q3
Przyspieszenie 0-50 km/h2,7 s2,5 s
0-100 km/h7,0 s6,4 s
0-130/0-160 km/h11,1/16,7 s10,3/16,2 s
Elastyczność60-100 km/h3,7 s3,4 s
80-120 km/h4,6 s4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność1653/487 kg1650/515 kg
Rozdział masy (przód/tył)57/43 proc.57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)11,2/11,4 m11,9/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)34,7 m35,7 m
ze 100 km/h (gorące)34,3 m35,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h58 dB (A)57 dB (A)
przy 100 km/h66 dB (A)65 dB (A)
przy 130 km/h70 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe8,2 l/100 km7,8 l/100 km
Zasięg740 km820 km
BMW jest wierne wzdłużnemu silnikowi do tego stopnia, że stosuje go nawet w kompaktowych hatchbackach. X1 pokazuje, że czasy się jednak zmieniają!
BMW jest wierne wzdłużnemu silnikowi do tego stopnia, że stosuje go nawet w kompaktowych hatchbackach. X1 pokazuje, że czasy się jednak zmieniają!Auto Bild

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wymiary kabin

Jednostka miaryX1Q3
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)11401130
Szerokość wnętrza z przodu(mm)14601490
Wysokość wnętrza z przodu maks.(mm)10501020
Zakres regulacji fotela(mm)215200
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)735710
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)14601440
Wysokość nad głową z tyłu(mm)1000960
Wysokość siedziska z tyłu(mm)385365

*mierzone po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wyposażenie

X1Q3
WersjaxDrive 25i aut. Sport Line2.0 TFSI quattro aut. Sport
6 airbagów/poduszka kolanowa kierowcyS/NS/N
Reflektory p.mgielne/ksenonowe lub LEDS/5558 zł (LED)N/S (ksenon; LED: 4010 zł)
Klimatyzacja manualna/automatycznaN/SS/2090 zł
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterkaS/S/SS/S/S
Radioodtwarzacz CD/USB/Bluetooth529 zł/S/SS/27701)/2770 zł1)
Sterowanie radiem na kierownicy/nawigacjaS/4170 złS/5640 zł
Tempomat/podgrzewane fotele/alufelgiS/1456 zł/S1460/1650 zł/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodąSN
Monitoring martwego pola lusterekN2 430 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu3 308 zł2 920 zł
Czujniki parkowania/deszczu/lakier met.S/S/3043 zł1950/780/3260 zł
Silnik Q3 2.0 TFSI znamy z kultowego Golfa GTI. Napędzany nim kompaktowy SUV ma rewelacyjne – i lepsze od BMW – osiągi. Do „setki” przyspiesza w 6,4 sekundy!
Silnik Q3 2.0 TFSI znamy z kultowego Golfa GTI. Napędzany nim kompaktowy SUV ma rewelacyjne – i lepsze od BMW – osiągi. Do „setki” przyspiesza w 6,4 sekundy!Auto Bild

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - koszty, gwarancja, utrata wartości

X1Q3
Cena podstawowa testowanej wersji185 000 zł173 280 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km)48,0 proc.48,0 proc.
Gwarancja mechaniczna2 lata3 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat
Przeglądywg wskazańwg wskazań
Cena po doposażeniu194 352 zł2)195 470 zł3)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji

– cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)zawiera zmienny sportowy układ kierowniczy za 1103 zł, zawieszenie M za 1500 zł, sportową skrzynię za 662 zł; 3)zawiera 18-calowe koła za 4370 zł i reg. amortyzatory za 4760 zł.

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - spalanie testowe kontra dane producenta

Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - spalanie, osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testu
Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - spalanie, osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testuAuto Świat

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - procentowa różnica między spalaniem kantalogowym a testowym

Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - spalanie, osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testu
Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - spalanie, osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testuAuto Świat

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. Pkt.x1q3
Przestronność z przodu403130
Przestronność z tyłu302522
Pojemność bagażnika252321
Ładowność151011
Widoczność201818
Fotele, pozycja kierowcy302928
Ergonomia obsługi201817
Jakość wykończenia201819
Suma punktów200172166
Napęd i zawieszenieMaks. Pkt.X1Q3
Przyspieszenie252223
Elastyczność252425
Poziom hałasu151214
Skrzynia biegów151413
Zachowanie na drodze302827
Komfort jazdy302527
Układ kierowniczy151513
Średnica zawracania532
Skuteczność hamulców403734
Suma punktów200180178
KosztyMaks. Pkt.X1Q3
Cena po doposażeniu502424
Utrata wart. (3 lata/60 tys. km)1588
Zużycie paliwa301516
Wyposażenie – komfort301919
Wyposażenie – bezpieczeństwo301914
Ubezpieczenia1044
Gwarancja15810
Przeglądy201313
Suma punktów200110108
Wynik końcowy600462452
Miejsce w teście1.2.

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - podsumowanie: BMW zrobiło Audi w poprzek

Ten bawarski „SUV-ik” nie ma wzdłużnego silnika, 6 cylindrów ani typowego dla BMW tylnego napędu. Genetycznie to przednionapędowiec, tyle że z dodanym napędem tylnej osi. Teoretycznie więc wszystko tu jest nie tak. A jednak ta maszyneria zadziałała. I to tak skutecznie, że zmiotła ze szczytu podium Q3. Sorry, Audi!

Zapraszamy do komentowania - najciekawsze wpisy mogą liczyć na odpowiedzi redakcji w dedykowanym artykule!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków