Poprzecznie umieszczone silniki, napęd na przednią oś lub obie i części wspólne z vanem... Nie, to nie senny koszmar fanów BMW. To rzeczywistość! Bawarska firma nie zna świętości i według tego przepisu przygotowała X1. Dobra wiadomość: ta formuła się sprawdza!

Przejdźmy więc do szczegółów. W nowym X1 znacząco polepszyła się przestronność kabiny, szczególnie w jej tylnej części, gdzie jest odczuwalnie i mierzalnie więcej miejsca niż w Audi (tu z kolei bardzo podobały nam się wygodne fotele). BMW podwyższyło wysokość siedzisk i teraz siedzi się przyjemnie wyprostowanym.

W Audi z przodu sportowe fotele doskonale pasują, jednak pozycja siedziska jest zbyt wysoka. Do tego dochodzi niewystarczający poziomy zakres regulacji kierownicy. W BMW siedzi się po prostu lepiej niż w Audi, jest się głębiej osadzonym w samochodzie, bliżej drogi. Tyle że sportowe fotele w modelu X1 są dosyć wąskie.

Pod względem ergonomii powoli już się odczuwa, że Q3 nie jest konstrukcją pierwszej świeżości. Panel obsługi klimatyzacji zbyt nisko umieszczono, a system multimedialny ma 7-calowy ekran i kontroler na środku kokpitu. BMW punktuje 8,8-calowym wyświetlaczem, bardzo ładną grafiką i perfekcyjnie działającym kontrolerem iDrive z polem dotykowym.

X1 jest napędzane 2-litrowym silnikiem o mocy 231 KM. Pracuje on zadziwiająco kulturalnie, bardzo wcześnie dostarcza moc, ładnie się wkręca i harmonijnie współpracuje z uważną 8-stopniową skrzynią biegów. I – uwaga – ta przekładnia nie pochodzi z ZF, lecz od Japończyków z Aisina.

W Q3 pracuje 2-litrowe, 220-konne TFSI, połączone z 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową. To zgrany zespół. Kulturalne TFSI nie ukrywa genów z GTI, ma moc i temperament, a także długo pozostaje ciche. Dopiero powyżej 3 tys. obrotów mogą przeszkadzać warczące dźwięki. Skrzynia szybko reaguje i gładko zmienia biegi.

Czy zatem wszystko w porządku? Niezupełnie, bowiem skrzynia S-tronic i układ start-stop wcale się nie lubią. Ruszaniu po postoju na światłach towarzyszy szarpanie. Zdecydowanie lepiej sprawdza się komfortowe, regulowane zawieszenie.

To wszystko brzmi nieźle, dopóki nie usiądzie się w BMW. Testowy egzemplarz był wyposażony w zawieszenie M. Ten układ znakomicie pasuje do żywiołowego, mocnego silnika benzynowego. W takiej konfiguracji X1 jeździ zwinnie, precyzyjnie i lekko. Całość sprawia wrażenie dobrze zgranego układu (chyba że ktoś zapragnie zjechać na polną drogę – to zdecydowanie nie jest konfiguracja na wyboje).

Duży udział w tym ma precyzyjny, bezpośredni układ kierowniczy – nie da się go porównać ze zbyt lekko pracującym, jakby niepołączonym mechanicznie z kołami, układem Audi. Ciemną stroną przyjemności z jazdy BMW jest – musimy to niestety wytknąć – dość sztywne resorowanie. Tym, którzy lubią komfort, polecamy wybór adaptacyjnego zawieszenia.

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - dane techniczne producentów

Bmw Audi
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16 t.benz./R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1998 1984
Moc maksymalna (KM/obr./min) 231/5000 220/4500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 350/1250 350/1500
Prędkość maksymalna (km/h) 235 233
Skrzynia biegów aut. 8 aut. 7
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/t
Pojemność bagażnika (l) 505-1550 460-1365
Opony testowanego auta 225/50 R 18 235/50 R 18
Pojemność zbiornika paliwa (l) 61 64
Emisja CO2 (g/km) 149 154
Dł./szer./wys. (mm) 4439/1821/1598 4388/1831/1590

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wyniki pomiarów drogowych

X1 Q3
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s 2,5 s
0-100 km/h 7,0 s 6,4 s
0-130/0-160 km/h 11,1/16,7 s 10,3/16,2 s
Elastyczność60-100 km/h 3,7 s 3,4 s
80-120 km/h 4,6 s 4,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 1653/487 kg 1650/515 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 57/43 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,2/11,4 m 11,9/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,7 m 35,7 m
ze 100 km/h (gorące) 34,3 m 35,3 m
Hałas w kabinieprzy 50 km/h 58 dB (A) 57 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A) 65 dB (A)
przy 130 km/h 70 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 8,2 l/100 km 7,8 l/100 km
Zasięg 740 km 820 km
BMW jest wierne wzdłużnemu silnikowi do tego stopnia, że stosuje go nawet w kompaktowych hatchbackach. X1 pokazuje, że czasy się jednak zmieniają!

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wymiary kabin

Jednostka miary X1 Q3
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1140 1130
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1460 1490
Wysokość wnętrza z przodu maks. (mm) 1050 1020
Zakres regulacji fotela (mm) 215 200
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 735 710
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1460 1440
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 1000 960
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 385 365

*mierzone po odsunięciu oparcia przedniego fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - wyposażenie

X1 Q3
Wersja xDrive 25i aut. Sport Line 2.0 TFSI quattro aut. Sport
6 airbagów/poduszka kolanowa kierowcy S/N S/N
Reflektory p.mgielne/ksenonowe lub LED S/5558 zł (LED) N/S (ksenon; LED: 4010 zł)
Klimatyzacja manualna/automatyczna N/S S/2090 zł
Elektrycznie sterowane szyby p/t/lusterka S/S/S S/S/S
Radioodtwarzacz CD/USB/Bluetooth 529 zł/S/S S/27701)/2770 zł1)
Sterowanie radiem na kierownicy/nawigacja S/4170 zł S/5640 zł
Tempomat/podgrzewane fotele/alufelgi S/1456 zł/S 1460/1650 zł/S
Ostrzeganie lub hamowanie przed przeszkodą S N
Monitoring martwego pola lusterek N 2 430 zł
Asystent utrzymania pasa ruchu 3 308 zł 2 920 zł
Czujniki parkowania/deszczu/lakier met. S/S/3043 zł 1950/780/3260 zł
Silnik Q3 2.0 TFSI znamy z kultowego Golfa GTI. Napędzany nim kompaktowy SUV ma rewelacyjne – i lepsze od BMW – osiągi. Do „setki” przyspiesza w 6,4 sekundy!

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - koszty, gwarancja, utrata wartości

X1 Q3
Cena podstawowa testowanej wersji 185 000 zł 173 280 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) 48,0 proc. 48,0 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy wg wskazań wg wskazań
Cena po doposażeniu 194 352 zł2) 195 470 zł3)

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji

– cena po doposażeniu to cena punktowana; 1)pakiet; 2)zawiera zmienny sportowy układ kierowniczy za 1103 zł, zawieszenie M za 1500 zł, sportową skrzynię za 662 zł; 3)zawiera 18-calowe koła za 4370 zł i reg. amortyzatory za 4760 zł.

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - spalanie testowe kontra dane producenta

Foto: Auto Świat
Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - spalanie, osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testu

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - procentowa różnica między spalaniem kantalogowym a testowym

Foto: Auto Świat
Zwinne i bardzo szybkie - Audi Q3 kontra BMW X1 - spalanie, osiągi, wymiary, dane techniczne, wyniki testu

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. Pkt. x1 q3
Przestronność z przodu 40 31 30
Przestronność z tyłu 30 25 22
Pojemność bagażnika 25 23 21
Ładowność 15 10 11
Widoczność 20 18 18
Fotele, pozycja kierowcy 30 29 28
Ergonomia obsługi 20 18 17
Jakość wykończenia 20 18 19
Suma punktów 200 172 166
Napęd i zawieszenie Maks. Pkt. X1 Q3
Przyspieszenie 25 22 23
Elastyczność 25 24 25
Poziom hałasu 15 12 14
Skrzynia biegów 15 14 13
Zachowanie na drodze 30 28 27
Komfort jazdy 30 25 27
Układ kierowniczy 15 15 13
Średnica zawracania 5 3 2
Skuteczność hamulców 40 37 34
Suma punktów 200 180 178
Koszty Maks. Pkt. X1 Q3
Cena po doposażeniu 50 24 24
Utrata wart. (3 lata/60 tys. km) 15 8 8
Zużycie paliwa 30 15 16
Wyposażenie – komfort 30 19 19
Wyposażenie – bezpieczeństwo 30 19 14
Ubezpieczenia 10 4 4
Gwarancja 15 8 10
Przeglądy 20 13 13
Suma punktów 200 110 108
Wynik końcowy 600 462 452
Miejsce w teście 1. 2.

Audi Q3 2.0 TFSI kontra BMW X1 xDrive 25i - podsumowanie: BMW zrobiło Audi w poprzek

Ten bawarski „SUV-ik” nie ma wzdłużnego silnika, 6 cylindrów ani typowego dla BMW tylnego napędu. Genetycznie to przednionapędowiec, tyle że z dodanym napędem tylnej osi. Teoretycznie więc wszystko tu jest nie tak. A jednak ta maszyneria zadziałała. I to tak skutecznie, że zmiotła ze szczytu podium Q3. Sorry, Audi!

Zapraszamy do komentowania - najciekawsze wpisy mogą liczyć na odpowiedzi redakcji w dedykowanym artykule!