• Volkswagen T-Roc R od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 s, a do 200 km/h – w 20,7 s
  • Napęd na obie osie to wyposażenie seryjne T-Roca R
  • Uwaga: przeciętna skuteczność hamulców przed rozgrzaniem!

Do tego zdążyliśmy się już przyzwyczaić: kompaktowe crossovery z hipsterską nutą (niekoniecznie praktyczne, ale za to modne!) cieszą się dużym wzięciem na rynku. Szczególnie ze zdroworozsądkowym silnikiem, który udanie łączy niezłe osiągi z niskim spalaniem. Volkswagen poszedł o krok dalej i do T-Roca wpakował 300-konny motor, napęd 4x4 i 7-biegową skrzynię DSG.

Podrasował wygląd, usztywnił (i obniżył o 20 mm) zawieszenie, dorzucił trochę sportowych gadżetów, wszystko po to, aby podkreślić rasowy image. Tak powstał Volkswagen T-Roc R – nieduży, ale zadziorny crossover. Ma udowodnić, że jest nie tylko szybki, lecz także bezkompromisowy. Czy to się udało?

Już po kilku przejazdach zauważyliśmy, że w porównaniu z Golfem R, który jest bardzo szybką i precyzyjną maszyną, ale też nieprzesadnie wylewną w okazywaniu emocji, rasowy T-Roc jest jeszcze bardziej ułożony. W codziennej jeździe okazuje się przyjemniejszy, szczególnie w standardowych ustawieniach (Normal). Tyle że nawet po włączeniu topowego trybu Race da się odczuć, że Volkswagen nie zestroił ekstremalnie T-Roca R. Trochę nam tego brakowało, ale może właśnie o to chodziło...

Volkswagen T-Roc R – poniżej 5 s do „setki”

Zresztą po kilku dniach testu uznaliśmy, że tryb Race jest w sam raz na co dzień – nie za ostry, ale też daje poczucie prowadzenia sportowego auta. Do tego szybkiego! W topowych ustawieniach 300-konny benzyniak 2.0 TSI ma bardziej agresywną mapę, 7-biegowa skrzynia działa szybko i optymalnie dobiera przełożenia, a napęd 4x4 zapewnia świetną trakcję. Co ważne, elektronika wykonuje kawał dobrej roboty, bo choć tu i ówdzie ingeruje podczas ostrej jazdy, to jednak nie jest nadgorliwa. Do „setki” T-Roc R przyspieszył po 4,8 s, czyli w takim czasie, jak podaje producent, a po nieco ponad 20 s na liczniku pojawiło się 200 km/h.

Wrażenia podczas jazdy podkręcał opcjonalny układ wydechowy Performance (z tytanu), który w trybie Race początkowo brzmi trochę sztucznie, ale podczas dynamicznej jazdy nabiera charakteru, a każda zmiana biegu jest poprzedzona strzałem z wydechu. Do tego można liczyć na międzygazy, bezpośredni układ kierowniczy i dobrze zestrojone zawieszenie, ale w sytuacji hamowania „na zimno” uzyskaliśmy stosunkowo słaby wynik 35,9 m. Spalanie? Rozsądne. Średnie na pętli pomiarowej wyniosło 9,9 l/100 km, a z całego testu – ok. 12 l/100 km, musimy jednak zaznaczyć, że korzystaliśmy głównie z trybu Race. Można też włączyć tryb Eco, wprowadzić własne ustawienia, a oddzielnym pokrętłem zwiększyć m.in. efektywność jazdy po śniegu i w terenie.

Volkswagen T-Roc R – atrakcyjnie wygląda, ale tani nie jest

Jeśli chodzi o kabinę, to i jej wielkość, i walory użytkowe są typowe dla crossoverów o długości ok. 4,2 m, natomiast wersję R wyróżniają sportowe fotele, bogate wyposażenie i elementy z logo „R” (nie brakuje ich też na zewnątrz). Niesmak pozostawiają za to twarde plastiki użyte do wykonania deski rozdzielczej i boczków drzwi. Cena startuje od przeszło 170 000 zł, a po doliczeniu kilku obowiązkowych dodatków oscyluje w granicach 200 000 zł. Tanio więc nie jest.

Volkswagen T-Roc R – to nam się podoba

  • Świetna dynamika
  • Rozsądne spalanie (jak na moc 300 KM)
  • Efektywny napęd 4x4
  • Bogate wyposażenie seryjne
  • Dobre własności jezdne
  • Atrakcyjny wygląd

Volkswagen T-Roc R – to nam się nie podoba

  • Dość wysoka cena zakupu
  • Przeciętna skuteczność hamulców przed rozgrzaniem
  • Kiepska jakość plastików w kabinie

Volkswagen T-Roc R – naszym zdaniem

T-Roc R atrakcyjnie wygląda, jest szybki i ma dobrą trakcję. W ustawieniach Race potrafi wywołać uśmiech na twarzy, ale... nie ma tego hardcore’u, którego spodziewałem się po tym mocnym crossoverze. Oczywiście, to moje subiektywne odczucie, być może spowodowane sporymi oczekiwaniami i spojrzeniem na T-Roca przez pryzmat Golfa R, który może nie jest modnym autem, ale ma trochę więcej zadziorności, jest lepiej wykonany i do tego oferowany w podobnej cenie.

Volkswagen T-Roc R – nasze pomiary testowe

0-50 km/h 1,8 s
0-100 km/h 4,8 s
0-130 km/h 7,6
0-160 km/h 11,6 s
60-100 km/h 2,5 s (aut.)
80-120 km/h 3,2 s (aut.)
Masa rzeczywista/ładowność 1530/540 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Średnica zawracania (lewo/prawo) 11,1/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne hamulce) 35,9 m (opony letnie)
Hamowanie ze 100 km/h (rozgrzane hamulce) 34,7 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 66 dB (A)
przy 130 km/h 72 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 9,9 l/100 km
Zasięg 555 km

Volkswagen T-Roc R – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa (cm3) 1984
Moc silnika (KM/obr./min) 300/5300
Maks. mom. (Nm/obr./min) 400/2000
Skrzynia biegów/napęd aut. 7 (DSG)/4x4
Przyspieszenie 0-100 km/h (s; fabryczne) 4,8
Prędkość maks. (km/h) 250
Śr. spalanie (WLTP; l/100 km; fabryczne) 8,5
Emisja CO2 (g/km) 192
Poj. bagażnika/zb. paliwa (l) 392-1237/55
Marka i model opon test. auta Continental SportCont. 5
Rozmiar opon 235/40 R 19

Volkswagen T-Roc R – wyposażenie

Airbagi czołowe i boczne S
Kurtyny powietrzne S
Reflektory LED S
Progresywny układ kierowniczy S
Zawieszenie adaptacyjne 3780 zł
Tapicerka z alcantary S
Układ wydechowy Performance 16 560 zł
Sportowe zawieszenie S
Alufelgi Pretoria 19" 3830 zł

Volkswagen T-Roc R – ceny i gwarancja

Cena podst. testowanej wersji 171 090 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co rok
Cena testowanego auta 208 960 zł