Skoro trafiliście na tę stronę, to pewnie jesteście już po lekturze porównania RAV4 z Kadjarem. Tę dwójkę można polecić 4-osobowym rodzinom, jednak dla piątki lepszym wyborem będzie Touran, a jeśli w grę wchodzi częste wożenie wózka dziecięcego, to już w ogóle! A wiecie, co jest jego największą wadą? Że nie jest SUV-em!
Jako kompaktowy van Touran został skrojony pudełkowato – z korzyścią dla przestronności i funkcjonalności, ale ze stratą dla... seksapilu. Bo przecież teraz wszyscy chcą SUV-ów jak ekologicznych jajek! Renault próbuje jakoś reagować na ten owczy pęd, robi z Espace’a i Scénica crossovery. Niemcy wolą jednak trzymać się wydeptanej ścieżki i pielęgnują swojego vana.
Volkswagen Touran - Van musi być przestronny
Stosunek wymiarów kabiny do gabarytów nadwozia jest bezkonkurencyjny, żaden SUV ze swoimi dużymi nadkolami i szerokimi progami nie może się równać. Podwyższona pozycja za kierownicą przypomina tę z SUV-a, jednak znowu Touran przewyższa np. takie RAV4 widocznością. W kabinie na każdym kroku czuć, że projektanci urządzili to wnętrze z myślą o typowych sytuacjach rodzin z małymi dziećmi. Nie brakuje tu schowków, kieszonek, wkładek, stolików itp. skrojonych pod typowe wymiary butelek, chusteczek czy też tabletów. Boczne szyby są przyciemniane i mogą być wyposażone w rolety przeciwsłoneczne.
Pomyślano o nawiewach w drugim rzędzie siedzeń z osobną regulacją temperatury, coby maluchy się nie poprzeziębiały. Na fotelach pasażerów w 2. i 3. rzędzie są gniazda Isofix. Ale wystarczy zamocować tylko na dwóch z nich foteliki z dziecięcą, wrzeszczącą zawartością, żeby uwaga kierowcy była rozproszona. VW jeszcze nie opatentował asystenta uciszania pociech, ale rodzic na pewno doceni opcjonalny automat parkujący, który przejmie za niego manewrowanie w stresującej sytuacji. Rozwiązaniem na czasie jest też możliwość podłączenia kamery GoPro przez Wi-Fi do systemu multimedialnego – można wówczas monitorować na ekranie dzieciaki podróżujące w 3. rzędzie foteli. Ułatwi to być może mediacje w konfliktach z cyklu: „Maaamo, to on zaczął!”. Grzecznym dzieciom można też cyknąć fotkę, jak sobie słodko drzemią. A dzięki systemowi wzmocnienia mowy (oparty na zestawie głośnomówiącym) Touran dba też o to, żeby słowa starszych docierały do młodzieży bez konieczności podnoszenia głosu.
Volkswagen Touran - TDI pali 50 proc. ponad normę
Gadżetów jest wiele, ale tworząc je, VW nie zapomniał o podstawie, czyli poręcznym, komfortowo jeżdżącym aucie. Nasz testowy egzemplarz napędzało 2-litrowe, 150-konne TDI. Oficjalnie – czyste! Jak zwykle należy jednak z rezerwą podchodzić do fabrycznych danych spalania. Zamiast 5,3 l/100 km Touran palił w mieście 7,6 l ON, natomiast poza nim zużywał 5,9 l/100 km, choć katalog mówi o 4 l. W obu przypadkach różnica sięga 50 proc. – to bardzo dużo, tyle że ten sam silnik zamontowany w SUV-ie spali więcej.
Volkswagen Touran - nasza ocena
Jest drogi, ale dobry. Nie trzeba koniecznie decydować się na wersję Highline, jednak wobec stu kilkunastu tysięcy złotych wydanych na auto rodzinne warto rozważyć Tourana zamiast modnego SUV-a. To praktyczniejszy wybór, zbudowany bardzo z myślą o rodzinie.
Volkswagen Touran - to nam się podoba
Bezpieczne, poręczne prowadzenie, superpraktycznie urządzone przestronne wnętrze, wysoka jakość wykonania.
Volkswagen Touran - to nam się nie podoba
Znacznie wyższe spalanie niż w danych fabrycznych, silnik powyżej 3 tys. obrotów zaczyna głośno pracować.
Volkswagen Touran 2.0 TDI highline - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność | 1968 ccm |
Ustawienie/zasilanie silnika | poprzecznie z przodu/wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 150 KM/3500-4000 obr./min. |
Maks. moment obr. | 340 Nm/1750-3000 obr./min. |
Skrzynia biegów/napęd | manualna, 6-stopniowa/na przednie koła |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s |
Prędkość maksymalna | 206 km/h |
Średnie spalanie | 6,5 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4527/1829/1659 mm |
Rozstaw osi | 2791 mm |
Pojemność bagażnika | 137-1857 l |
Cena podst. testowanej wersji | 113 090 zł |
Touran to europejski bestseller w segmencie, który traci na popularności na rzecz crossoverów. Nowa generacja kompaktowego vana VW jest jednak tak dopracowana pod względem „rodzinności”, że każdy SUV truchleje
Komfort amortyzacji jest dobry, ale można go jeszcze zwiększyć, zamawiając adaptacyjne zawieszenie za 3380 zł
Gdzie nie spojrzysz – schowek. Czego nie obsłużysz – od razu to ogarniasz. Wzór w tej klasie
Seryjny układ wyboru trybów jazdy pozwala regulować reakcję silnika na gaz i układ kier.
Seryjne w Highline fotele TopComfort są bardzo wygodne, ale można zamówić opcję „ergoActive” z większym zakresem regulacji
Wszystkie fotele mają gniazda Isofix, te w środkowym rzędzie są przesuwane i wystarczająco duże dla dorosłych. Tylne – już nie
Tylne miejsca należy traktować jako "awaryjne"
Fotele łatwo się składają, powstaje płaska podłoga. Roletę chowa się pod podłogą, a w jej gniazda wkłada pomysłowe zaślepki
Mniejsze przedmioty można schować w dodatkowym schowku
Z kolei przy wozie dużych rzeczy, przestrzeń pasażerską można oddzielić od bagazowej specjalną siatką
Jako kompaktowy van Touran został skrojony pudełkowato – z korzyścią dla przestronności i funkcjonalności, ale ze stratą dla... seksapilu.
Szklany dach (otwierany) skutecznie doświetla wnętrze samochodu
Nowoczesny silnik Diesla co kilka tys. km wymaga dolewania dodatku AdBlue
Jest drogi, ale dobry. Nie trzeba koniecznie decydować się na wersję Highline, jednak wobec stu kilkunastu tysięcy złotych wydanych na auto rodzinne warto rozważyć Tourana zamiast modnego SUV-a. To praktyczniejszy wybór, zbudowany bardzo z myślą o rodzinie.