Skoro trafiliście na tę stronę, to pewnie jesteście już po lekturze porównania RAV4 z Kadjarem. Tę dwójkę można polecić 4-osobowym rodzinom, jednak dla piątki lepszym wyborem będzie Touran, a jeśli w grę wchodzi częste wożenie wózka dziecięcego, to już w ogóle! A wiecie, co jest jego największą wadą? Że nie jest SUV-em!

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline

Jako kompaktowy van Touran został skrojony pudełkowato – z korzyścią dla przestronności i funkcjonalności, ale ze stratą dla... seksapilu. Bo przecież teraz wszyscy chcą SUV-ów jak ekologicznych jajek! Renault próbuje jakoś reagować na ten owczy pęd, robi z Espace’a i Scénica crossovery. Niemcy wolą jednak trzymać się wydeptanej ścieżki i pielęgnują swojego vana.

Volkswagen Touran - Van musi być przestronny

Stosunek wymiarów kabiny do gabarytów nadwozia jest bezkonkurencyjny, żaden SUV ze swoimi dużymi nadkolami i szerokimi progami nie może się równać. Podwyższona pozycja za kierownicą przypomina tę z SUV-a, jednak znowu Touran przewyższa np. takie RAV4 widocznością. W kabinie na każdym kroku czuć, że projektanci urządzili to wnętrze z myślą o typowych sytuacjach rodzin z małymi dziećmi. Nie brakuje tu schowków, kieszonek, wkładek, stolików itp. skrojonych pod typowe wymiary butelek, chusteczek czy też tabletów. Boczne szyby są przyciemniane i mogą być wyposażone w rolety przeciwsłoneczne.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Volkswagen Touran 2.0 TDI Highline

Pomyślano o nawiewach w drugim rzędzie siedzeń z osobną regulacją temperatury, coby maluchy się nie poprzeziębiały. Na fotelach pasażerów w 2. i 3. rzędzie są gniazda Isofix. Ale wystarczy zamocować tylko na dwóch z nich foteliki z dziecięcą, wrzeszczącą zawartością, żeby uwaga kierowcy była rozproszona. VW jeszcze nie opatentował asystenta uciszania pociech, ale rodzic na pewno doceni opcjonalny automat parkujący, który przejmie za niego manewrowanie w stresującej sytuacji. Rozwiązaniem na czasie jest też możliwość podłączenia kamery GoPro przez Wi-Fi do systemu multimedialnego – można wówczas monitorować na ekranie dzieciaki podróżujące w 3. rzędzie foteli. Ułatwi to być może mediacje w konfliktach z cyklu: „Maaamo, to on zaczął!”. Grzecznym dzieciom można też cyknąć fotkę, jak sobie słodko drzemią. A dzięki systemowi wzmocnienia mowy (oparty na zestawie głośnomówiącym) Touran dba też o to, żeby słowa starszych docierały do młodzieży bez konieczności podnoszenia głosu.

Volkswagen Touran - TDI pali 50 proc. ponad normę

Gadżetów jest wiele, ale tworząc je, VW nie zapomniał o podstawie, czyli poręcznym, komfortowo jeżdżącym aucie. Nasz testowy egzemplarz napędzało 2-litrowe, 150-konne TDI. Oficjalnie – czyste! Jak zwykle należy jednak z rezerwą podchodzić do fabrycznych danych spalania. Zamiast 5,3 l/100 km Touran palił w mieście 7,6 l ON, natomiast poza nim zużywał 5,9 l/100 km, choć katalog mówi o 4 l. W obu przypadkach różnica sięga 50 proc. – to bardzo dużo, tyle że ten sam silnik zamontowany w SUV-ie spali więcej.

Volkswagen Touran - nasza ocena

Jest drogi, ale dobry. Nie trzeba koniecznie decydować się na wersję Highline, jednak wobec stu kilkunastu tysięcy złotych wydanych na auto rodzinne warto rozważyć Tourana zamiast modnego SUV-a. To praktyczniejszy wybór, zbudowany bardzo z myślą o rodzinie.

Volkswagen Touran - to nam się podoba

Bezpieczne, poręczne prowadzenie, superpraktycznie urządzone przestronne wnętrze, wysoka jakość wykonania.

Volkswagen Touran - to nam się nie podoba

Znacznie wyższe spalanie niż w danych fabrycznych, silnik powyżej 3 tys. obrotów zaczyna głośno pracować.

Volkswagen Touran 2.0 TDI highline - dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zawory turbodiesel/R4/16
Pojemność 1968 ccm
Ustawienie/zasilanie silnika poprzecznie z przodu/wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna 150 KM/3500-4000 obr./min.
Maks. moment obr. 340 Nm/1750-3000 obr./min.
Skrzynia biegów/napęd manualna, 6-stopniowa/na przednie koła
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Prędkość maksymalna 206 km/h
Średnie spalanie 6,5 l/100 km
Długość, szerokość, wysokość 4527/1829/1659 mm
Rozstaw osi 2791 mm
Pojemność bagażnika 137-1857 l
Cena podst. testowanej wersji 113 090 zł