Auto Świat Testy Volvo V40 D3 - początek testu długodystansowego

Volvo V40 D3 - początek testu długodystansowego

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Zakup kompaktowego hatchbacka za 145 000 zł wydaje się irracjonalny. Może nie zawsze, gdyż Volvo V40 D3 Ocean Race jest warte tych pieniędzy. Zaczynamy właśnie półroczny test odświeżonego niedawno modelu.

Volvo V40 D3
Zobacz galerię (10)
Auto Świat / Adam Mikuła
Volvo V40 D3

Samochody marek premium, zwłaszcza mniejsze (miejskie i kompakty), rządzą się innymi prawami niż mniej prestiżowe pojazdy. Przy ich wyborze klienci nie kierują się ceną zakupu, spalaniem ani przestronnością wnętrza. Liczą się za to: jakość materiałów, bogactwo wyposażenia, zaawansowanie techniczne, prestiż i oczywiście – przyjemność prowadzenia. Takimi kryteriami kierowaliśmy się, gdy zamawialiśmy Volvo V40.

Zanim przejdziemy do oceny auta, dwa zdania wyjaśniające, dlaczego zdecydowaliśmy się na półroczny test nie najmłodszego już, a jednocześnie najmniejszego modelu Volvo. Choć V40 zadebiutowało w 2012 roku, to w tym roku przeszło lifting (nowe: grill, reflektory, lakiery, felgi, tapicerki i funkcje Volvo On Call). Euro NCAP uznał ten model za najbezpieczniejszy kompakt na świecie. Jest to także najlepiej sprzedające się Volvo w Europie.

Volvo V40 D3 - tak skonfigurowaliśmy nasz egzemplarz

Wybraliśmy wersję wysokoprężną D3. Dlaczego? Ponieważ ma 150 KM mocy, a chcieliśmy jeździć autem ze skrzynią automatyczną. Benzyniak o zbliżonej mocy (1.5 T3/152 KM) byłby co prawda o 10 100 zł tańszy i rozpędzałby V40 do „setki” w niemal takim samym czasie, jak D3, ale spalałby więcej paliwa (wg Volvo o 1,5 l/100 km). Ze względu na niższy aż o 70 Nm maksymalny moment obrotowy benzyniak byłby mniej elastyczny. Zdecydowaliśmy się na diesla także dlatego, żeby nie mieć w teście długodystansowym kolejnego kompaktu z benzyniakiem (nadal jeździmy Astrą 1.0 i „308-ką” 1.2).

Skoro V40 to pojazd premium, postanowiliśmy (tak jak klienci tej klasy) dobrze je wyposażyć. Wybraliśmy wersję Kinetic za 119 000 zł (seryjnie m.in. 2-strefowa klimatyzacja aut., 7 airbagów, City Safety), ale doposażyliśmy ją w: lakier perłowy (2700 zł), przyciemniane szyby (1790 zł), czujnik deszczu (500 zł), czarną podsufitkę (1240 zł), koło dojazdowe (280 zł) oraz pakiety Volvo Ocean Race (10 600 zł) i Made by Sweden (9600 zł).

Volvo V40 D3
Volvo V40 D3Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Test rozpoczęliśmy przed miesiącem i jest już za nami jedno nieprzyjemne zdarzenie. Auto dwukrotnie myliśmy w myjni automatycznej. Za pierwszym razem okazało się, że połowa tylnej szyby, felgi, progi oraz dolne części zderzaków nie były umyte. Drugim razem myjnia pozbawiła V40 tylnej wycieraczki z ramieniem. Trzeci raz nie sprawdzaliśmy, auto czyścimy już ręcznie.

Volvo V40 D3 - przyjemność z jazdy

Turbodiesel o mocy 150 KM sprawnie rozpędza V40, i to niezależnie od rodzaju trasy i obciążenia auta. Dynamice sprzyja szybko działający „automat”. Do zalet można zaliczyć też spalanie (średnie z 3,5 tys. km – 6,8 l/100 km). Dostrzegliśmy także wady napędu, takie jak głośna praca silnika na zimno i po mocnym wciśnięciu gazu. Podczas manewrów przeszkadzają duża średnica zawracania i słaba widoczność do tyłu. Mimo 17-calowych kół V40 jest komfortowe i choć precyzji układu kierowniczego daleko do ideału, to jednak pasuje do charakteru auta. W V40 zachwycają jakość skórzanej tapicerki i wygoda foteli, przeszkadza ciasnota w 2. rzędzie (nawet gdy wozi się dzieci w fotelikach).

Więcej wrażeń z jazd przekażemy w kolejnej relacji z testu długodystansowego.

Volvo V40 D3 - to nam się podoba

Dynamiczny i oszczędny silnik, „automat” szybki w działaniu, znakomite fotele, wysoka jakość wykończenia, nowoczesne multimedia, dobre prowadzenie i komfort.

Volvo V40 D3 - to nam się nie podoba

Silnik głośny na zimno i podczas przyspieszania, mało przestrzeni z tyłu, zbyt agresywna reakcja systemu City Safety przy dojeździe do szlabanu.

Volvo V40 D3 - nasza ocena: warte swoich pieniędzy

Muszę przyznać, że gdybym szukał kompaktu klasy premium, to nie zastanawiałbym się długo i kupiłbym V40 w takiej konfiguracji, jak testowe auto. Dlaczego? Owszem, nie ma 300 KM i napędu na obie osie, ale przyjemność z jego prowadzenia jest naprawdę duża.

Volvo V40 D3 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zaworyt.diesel/R4/16
Pojemność skokowa1969 cm3
Moc maksymalna150 KM/3750 obr./min.
Maks. moment obrotowy320 Nm/1750-3000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h8,4 s
Prędkość maksymalna210 km/h
Średnie spalanie wg. producenta4,0 l/100 km
Skrzynia biegów/napędaut. 6-biegowa/przedni
Pojemność bagażnika335-1052 l
Długość/szerokość/wysokość4369/1857/1420 mm
Rozstaw osi2647 mm
Gwarancja mech./perforacyjna2 lata/12 lat
Przeglądyco 30 tys. km
Cena podst. testowanej wersji119 000 zł
Cena egz. po doposażeniu145 710 zł
Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków