Nawet jeśli po kilku latach cena samochodu spadnie z kilkuset tysięcy do kilkudziesięciu tysięcy zł, wyzwaniem dla budżetu będą wydatki na paliwo i obsługę. Problem w tym, że rynek zamienników do SUV-ów klasy premium jest mocno ograniczony, a części oryginalne są bardzo drogie. Jeśli jednak stać nas na takie auto, na pewno będziemy pod wrażeniem jego możliwości.
Audi Q7 (od 2005 r.) – drogi, luksusowo wyposażony i bardzo duży SUV, zaprojektowany pod kątem amerykańskiego rynku. Zakup jednego z pierwszych egzemplarzy z udanym dieslem 3.0 TDI to wydatek blisko 95 tys. zł. Mimo stałego napędu 4x4 najlepiej czuje się na asfalcie.
BMW X5 (2000-07) można kupić już za 30 tys. zł. Auto ma typowo szosowy charakter, a w wersji is – wręcz sportowy. Paleta silników jest dość bogata, ale rozsądnym wyborem będzie diesel 3.0d/218 KM. Koszty obsługi okazują się przystępne jak na luksusowego SUV-a.
Jeep Grand Cherokee III (2004-11) ma wszystko, co potrzebne do jazdy w terenie. Ze względu na przystępne ceny (już od 40 tys. zł) może wydawać się atrakcyjną propozycją. Niestety, silniki benzynowe są bardzo paliwożerne (najmniejszy 3,7 l), a diesle – mało popularne.
Range Rover III (od 2002 r.) ma samonośne nadwozie, niezależne zawieszenie i silniki BMW. Doskonale jeździ nie tylko po asfalcie, lecz także w terenie (po zmianie opon). Można go kupić już za ok. 40 tys. zł. Uwaga! Drogie naprawy – często zawodzi elektronika.
Lexus RX (2003-09) wyróżnia się niezawodnością, jednak ma typowo szosowy charakter. Napędzają go wyłącznie jednostki benzynowe V6 o mocy 201-279 KM. Na egzemplarz z początku produkcji trzeba przeznaczyć około 40 tys. zł. Awarie nie są częste, ale nawet podstawowa obsługa potrafi sporo kosztować.
Mercedes GL (od 2006 r.) to kosztowne (cena od 120 tys. zł), ale bardzo uniwersalne auto – doskonale prowadzi się je na szosie i jest wyposażone we wszystko, co potrzebne do jazdy w terenie. Największych malkontentów zadowoli bogate wyposażenie, obszerne wnętrze i pojemny kufer GL-a.
Porsche Cayenne I (2002-10) w salonie kosztuje krocie, ale używane jest dostępne już za 60 tys. zł. Niestety, na oferowaną od 2008 r. wersję z dieslem trzeba wydać co najmniej 150 tys. zł. Własności terenowe są dobre, jednak mocne silniki (nawet 550 KM) sprawiają, że szybka jazda po szosie to żywioł auta.
Toyota Land Cruiser 100 (1998-2007) to solidna terenówka o ramowej konstrukcji. Auto zapewnia wysoki komfort jazdy, ale ma ograniczoną ofertę silników. Niestety, benzyniak 4.7 sporo pali, z kolei diesel 4.2 zapewnia słabe osiągi. Ceny zaczynają się od 39 tys. zł.
VW Touareg I (2002-10). Wszechstronne, luksusowe auto. Spokrewnione jest z Porsche Cayenne'em i dobrze radzi sobie poza utwardzonymi drogami. Racjonalny wybór to diesel 3.0 TDI V6. Blisko 40 tys. zł wystarczy na zakup auta z początku produkcji.
Volvo XC90 (od 2002 r.) jest komfortowe, bogato wyposażone, ale też kosztowne w utrzymaniu. Piętą achillesową okazują się nietrwałe automatyczne skrzynie biegów. Polecamy diesla 2.4 D/163 KM. Ceny tego modelu na rynku wtórnym zaczynają się od 38 tys. zł.
BMW X5 (2000-07) można kupić już za 30 tys. zł. Auto ma typowo szosowy charakter, a w wersji is – wręcz sportowy. Paleta silników jest dość bogata, ale rozsądnym wyborem będzie diesel 3.0d/218 KM. Koszty obsługi okazują się przystępne jak na luksusowego SUV-a.
Jeep Grand Cherokee III (2004-11) ma wszystko, co potrzebne do jazdy w terenie. Ze względu na przystępne ceny (już od 40 tys. zł) może wydawać się atrakcyjną propozycją. Niestety, silniki benzynowe są bardzo paliwożerne (najmniejszy 3,7 l), a diesle – mało popularne.
Range Rover III (od 2002 r.) ma samonośne nadwozie, niezależne zawieszenie i silniki BMW. Doskonale jeździ nie tylko po asfalcie, lecz także w terenie (po zmianie opon). Można go kupić już za ok. 40 tys. zł. Uwaga! Drogie naprawy – często zawodzi elektronika.
Lexus RX (2003-09) wyróżnia się niezawodnością, jednak ma typowo szosowy charakter. Napędzają go wyłącznie jednostki benzynowe V6 o mocy 201-279 KM. Na egzemplarz z początku produkcji trzeba przeznaczyć około 40 tys. zł. Awarie nie są częste, ale nawet podstawowa obsługa potrafi sporo kosztować.
Mercedes GL (od 2006 r.) to kosztowne (cena od 120 tys. zł), ale bardzo uniwersalne auto – doskonale prowadzi się je na szosie i jest wyposażone we wszystko, co potrzebne do jazdy w terenie. Największych malkontentów zadowoli bogate wyposażenie, obszerne wnętrze i pojemny kufer GL-a.
Porsche Cayenne I (2002-10) w salonie kosztuje krocie, ale używane jest dostępne już za 60 tys. zł. Niestety, na oferowaną od 2008 r. wersję z dieslem trzeba wydać co najmniej 150 tys. zł. Własności terenowe są dobre, jednak mocne silniki (nawet 550 KM) sprawiają, że szybka jazda po szosie to żywioł auta.
Toyota Land Cruiser 100 (1998-2007) to solidna terenówka o ramowej konstrukcji. Auto zapewnia wysoki komfort jazdy, ale ma ograniczoną ofertę silników. Niestety, benzyniak 4.7 sporo pali, z kolei diesel 4.2 zapewnia słabe osiągi. Ceny zaczynają się od 39 tys. zł.
VW Touareg I (2002-10). Wszechstronne, luksusowe auto. Spokrewnione jest z Porsche Cayenne'em i dobrze radzi sobie poza utwardzonymi drogami. Racjonalny wybór to diesel 3.0 TDI V6. Blisko 40 tys. zł wystarczy na zakup auta z początku produkcji.
Volvo XC90 (od 2002 r.) jest komfortowe, bogato wyposażone, ale też kosztowne w utrzymaniu. Piętą achillesową okazują się nietrwałe automatyczne skrzynie biegów. Polecamy diesla 2.4 D/163 KM. Ceny tego modelu na rynku wtórnym zaczynają się od 38 tys. zł.