BMW G01, czyli BMW X3 trzeciej generacji, zostało wprowadzone na rynek w 2017 roku. Wcześniej BMW sprzedało na całym świecie 1,5 mln sztuk dwóch poprzednich generacji tego modelu. Trzecia odsłona wymiarami przypomina pierwsze BMW X5, a z przodu nawet ciężko odróżnić te modele, co denerwuje właścicieli większego BMW. BMW X3 G01 wciąż jest w produkcji. Model produkowany jest w USA i RPA.
BMW kupcie z silnikami benzynowymi, jako hybrydę plug-in, z motorami wysokoprężnymi, a nawet w wersji elektrycznej. Rozpiętość mocowa aut produkowanych od 2017 roku waha się do 150 KM w sDrive18d do 510 w wersji M Competition. Większość modeli na napęd 4x4 (xDrive), ale podstawowa benzyna 20i/184 KM oferowana była i jest także z napędem na jedną oś (sDrive), tego typu napęd przewidziany jest również dla diesla 18d/150 KM (w jego wypadku nie ma opcji 4x4). Na które napędy trzeba uważać, a które są bezpiecznym wyborem?
BMW X3 III – poradnik kupującegoŹródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
BMW X3 III to sporej wielkości samochód, z dużą ilością miejsca na kanapie oraz w bagażniku (550-1600 l dla wersji podstawowych). Warto jednak pamiętać, że ze standardowym zawieszeniem (dostępne było i jest też aktywne), wóz ma dość sztywne nastawy podwozia, co nie wszystkim się spodoba. To oczywiście ma znaczenie, ale jeszcze większe w przypadku auta używanego, ma jego awaryjność. Sprawdziliśmy, jak wygląda to w przypadku tego dość jeszcze świeżego modelu.
Z dalszej części artykułu dowiesz się m.in.:
- co się psuje w BMW X3;
- co ile Niemcy każą wymieniać olej w BMW X3 i co na ten temat sądzą mechanicy;
- który silnik w BMW X3 najlepiej wybrać.
BMW X3 G01 – silniki. Który silnik wybrać
Na początku ostatniej dekady BMW nie miało szczęścia do czterocylindrowych silników większe i mniejsze problemy, przytrafiały się zarówno benzyniakom, jak i dieslom. Do tego okazało się, że przez złą konstrukcję osprzętu auta z silnikami wysokoprężnymi potrafią spłonąć (słynna już afera z EGR-em)! A to właśnie na motorach R4 stoi większość produkcji BMW X3 III, w przypadku benzyniaków do 252 KM, a w przypadku diesli do 231. Dopiero mocniejsze odmiany (nie licząc rzadkiej wersji e), mają doładowane motory R6. Oznacza to, że na rynku dużo więcej jest aut z silnikami o czterech cylindrach, niż tych z dwoma więcej. Inna sprawa to cena – auta z R4 były i są wyraźniej tańsze, a do tego ich obsługa serwisowa, powinna być mniej kosztowna. I co ciekawe, rzeczywiście tak jest.
BMW X3 III – poradnik kupującegoŹródło: Auto Bild
Przeszukiwanie forów internetowych niewiele dało, jeśli chodzi o awaryjność podstawowych silników w tym BMW X3. Co prawda zdarzały się pojedyncze przypadki wymiany dwulitrowego benzyniaka na gwarancji, ale jak na wielkość produkcji, naszym zdaniem o niczym nie świadczą. Warto dodać, że w BMW X3 G01 nie znajdziemy już motorów dwulitrowych, o których pisze się, że są silnikami podwyższonego ryzyka – nie ma już N2 (benzyna) i N47 (diesel). Silnik te zastąpiono nowszą serią modułowych motorów B48 (benzyna) i B47 (diesel), które, póki co okazują się bardzo trwałe i to pomimo ich dużego skomplikowania. W przypadku silnika 2.0 T dostępne moce to: 184, 224, 245 i 252 KM w przypadku diesla 2.0: 150, 190 oraz 231 KM.
Dwulitrowe benzyniaki nie sprawiają problemów, a diesle, na razie sporadycznie. Słyszeliśmy o problemach z kołem pasowym wału korbowego (20d) oraz alternatorem. Zdarzały się także uszkodzenia turbosprężarki w tym samym silniku, ale nie są one częste. Warto dodać, że co prawda o czasie wymiany oleju decyduje w BMW komputer, to użytkownicy wskazują na fakt, że wymiany wypadają co 30 tys. km, jak się pewnie domyślacie, mechanicy radzą skrócić ten czas do 15 tys. km. Problemów przysporzyć mogą także filtry cząstek stałych w dieslach.
BMW X3 III – awaryjność. Co się psuje w używanym BMW X3
Najnowsza generacja BMW X3 to już w zasadzie jeżdżący komputer. Instalacja elektroniczna jest tu tak rozbudowana, że nie da się uniknąć problemów. Ale co ciekawe nie są one nagminne. Prezentowane na zdjęciach auto to wersja BMW X3 xDrive20d oczywiście z automatyczną skrzynią 8HP produkcji ZF (tylko diesel z napędem na tył mógł mieć opcjonalnie manualną przekładnię, reszta modeli zawsze ma skrzynie automatyczne). Samochód z niemieckiego rynku ma przebieg 91,5 tys. km i jak się okazuje niewiele problemów. Koledzy z Auto Bilda, w których ręce wpadł ten egzemplarz, piszą jedynie o akcjach serwisowych (co ciekawe była też taka na EGR i to w 2020 roku, czyli mniej więcej wtedy, kiedy miała miejsce afera z płonącymi BMW z silnikami serii N) oraz o problemach z dostępem bezkluczykowym (popsuły się tylne czujniki).
BMW X3 III – poradnik kupującegoŹródło: Auto Bild
Na forum BMW można przeczytać o kilku innych kłopotach z elektroniką w tym aucie, ale ciężko jednoznacznie wskazać powtarzające się problemy. My znaleźliśmy wzmianki o anomaliach w działaniu systemów wspomagania kierowcy (problem z kamerami - serwis radził wymienić komputer sterujący za prawie 4 tys. zł), zacinaniem się elektrycznej klapy, zawieszające się stacje multimedialne itp. Dodajmy jednak, że ich występowanie jest dość losowe i ciężko, na razie wskazać, na typowe słabe punkty.
W BMW X3 zdarzają się także różnego rodzaju hałasy. Zdarza się, że stukają maglownice (był to problem drugiej generacji X3 póki co nie słychać o częstej wymianie tego elementu, ale warto mieć to z tyłu głowy), za dziwne dźwięki z przodu pojazdu odpowiedzialne mogą być także uszkodzone odboje amortyzatorów, które potrafią ocierać się o gumową osłonę. Inne przypadłości to: skrzypiący fotel kierowcy oraz parujące reflektory (czasem ASO wymienia je na gwarancji).
BMW X3 – opinie. Naszym zdaniem
Na razie nie jest źle. Zarówno popularne dwulitrowe silniki dają w BMW X3 radę, jak i rozbudowana elektronika. Oczywiście w przypadku tego typu samochodu niezwykle ważna jest historia serwisowa, ale większość dostępnych egzemplarzy ją posiada. Polecamy wersję z dwulitrowym benzyniakiem, który wydaje się mniej ryzykowną opcją od diesla (chociaż silnik 2.0 d też nie jest zły).