- Używane auta za 15 tys. zł na ogół mają proste i sprawdzone silniki
- Jeśli używana Toyota Corolla to tylko po liftingu
- Każdy z opisywanych modeli to bezpieczny wybór
Diesle w kilkunastoletnich kompaktach są w odwrocie! Wiedzą o tym osoby zajmujące się handlem i coraz częściej importują samochody z silnikami benzynowymi. Ale klienci kupujący starsze pojazdy również coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że motory benzynowe to zdecydowanie mniejsze wydatki w przypadku awarii.
Specjalnie dla Was wybraliśmy cztery interesujące propozycje za ok. 15 tys. zł – ich wspólną cechą są bardzo trwałe silniki o pojemności 1,6 l i mocy nieco ponad 100 KM. W szranki stają: Citroën C4 I, Renault Mégane II, Toyota Corolla IX oraz Volkswagen Golf V.
Tylko proste i sprawdzone
Prezentowane pojazdy poza jednym mają 16-zaworowe silniki. To wynik tego, że motor 1.6 FSI z Volkswagena, z 16-zaworową głowicą i wtryskiem bezpośrednim, nie do końca spełnia nasze założenie o wyjątkowej trwałości (ma problemy np. z gromadzącym się nagarem), do tego nie jest idealny do zasilania LPG. W przypadku Golfa radzimy więc poszukać starszej generacji motoru 1.6 8V (w tym modelu oferowana niemal do końca produkcji, czyli do 2008 r.).
Powiecie, że mocno odbiega ona osiągami od prezentowanych konkurentów, i rzeczywiście, gdy spojrzy się na nasze pomiary dotyczące przyspieszenia – tak jest. Jeśli jednak skierujecie wzrok nieco niżej, zobaczycie, że pod względem elastyczności ten silnik nie odbiega mocno od porównywanych pojazdów. Jakby tego było mało, spala najmniejsze ilości paliwa.
Wszystkie opisywane wersje silnikowe nadają się do LPG
Najbardziej paliwożernymi silnikami na pętli pomiarowej okazały się jednostki Renault i Toyoty. Dobrze wypada motor TU5 w C4, który nie dość, że okazuje się oszczędny, to na dodatek zapewnia całkiem niezłe osiągi. Największą przegraną w tabeli ze zmierzonymi przez nas osiągami jest Toyota, która nie tylko okazuje się najmniej dynamiczna i sporo paląca, lecz także najgłośniejsza.
Różnice w osiągach są na tyle nieduże, że nie wpływają na ocenę
Za to pod względem trwałości motor Toyoty nie ma sobie praktycznie równych, szczególnie w wersji po face liftingu (2004 r.), a za nasze bazowe 15 tys. zł właśnie wśród takich pojazdów będziecie wybierać. Jednak i do pozostałych silników nie ma dużych zastrzeżeń – jednostki francuskie zmagają się głównie z zabrudzeniem przepustnicy i problemami z cewkami zapłonowymi, które nie są już drogie do usunięcia. Zastrzeżeń nie ma też do jednostki Volkswagena, oczywiście, pod warunkiem że nie pokonała już setek tysięcy kilometrów na LPG.
Prezentowane przez nas pojazdy mają też jednak wyraźne różnice. Przede wszystkim widać je w relacji ceny do roku produkcji. Wyraźnie oddzielić da się francuskie pojazdy, które za naszą bazową kwotę mogą mieć nawet mniej niż 10 lat, od Toyoty i Volkswagena. Szczególnie w przypadku Corolli nie poszalejecie z rocznikiem za 15 tys. zł, bo ta suma wystarczy w najlepszym razie na wybór spośród 12-letnich egzemplarzy. Nawet porównywany Volkswagen za tę samą kwotę może być o rok młodszy.
Jak jest z awaryjnością?
Różnice te wynikają z opinii, jaką mają modele różnych producentów. Auta francuskie są uważane za bardziej awaryjne od japońskich i niemieckich. I rzeczywiście, gdy zapomnimy na chwilę o bardzo udanych silnikach, Citroën C4 I i Renault Mégane II wymagają częstszych wizyt w warsztacie, ale czy to powoduje, że nie będziemy ich polecać? Zdecydowanie nie, bo większość awarii można w ich wypadku relatywnie tanio naprawić. Poza tym dzięki niższym cenom kupicie w tym przypadku młodsze egzemplarze, jest więc spora szansa na mniej wyeksploatowany pojazd.
Trudniej o okazję
Jeśli chodzi o Toyotę i Volkswagena, to zdecydowanie trudniej o zadbane auto w okazyjnej cenie, bo gdy takie trafi na rynek, długo nie czeka na nowego nabywcę. Warto baczniej przyjrzeć się podwoziu Corolli, gdyż może być już skorodowane. Jeśli blacha nie jest zaatakowana, powinniście zdawać sobie sprawę z tego, że nawet tak na pozór niegroźna rdza na śrubach zawieszenia może być kłopotliwa. Podobnie ma się rzecz ze skorodowanym bakiem paliwa.
Golf z kolei niesie z sobą o wiele większe ryzyko na egzemplarz po poważnym „dzwonie” lub z cofniętym licznikiem, ponieważ bardzo dużo samochodów tego typu trafiło do naszego kraju – czujność jest więc jak najbardziej wskazana.
Bardzo tanie części
Wszystkie prezentowane przez nas modele łączy, oprócz zbliżonych i trwałych jednostek napędowych, także bardzo łatwy dostęp do części zamiennych. Nie brakuje zarówno elementów do silników (większość z nich trafiła co najmniej do kilku modeli i bardzo często się je spotyka), jak i pozostałych. Porównanie ich cen (tabela na końcu tekstu) nie wykazuje wyraźnych różnic. Minimalnie droższe są jedynie elementy do Toyoty, ale nie jest to poziom sprzed kilku lat. Jeśli weźmie się pod uwagę wyższą wytrzymałość „japończyka”, koszty są bardzo porównywalne.
Citroën C4 I (2004-10) - od 7000 zł
C4 z polecanym przez nas silnikiem 1.6/109 KM było produkowane do 2008 r. Dzisiaj auta z tego rocznika kupicie już za ok. 15 tys. zł. Nie polecamy nowszych, z motorem 1.6 VTi oraz THP, bo są one o wiele bardziej awaryjne. Starsza jednostka jest znana z wielu innych modeli koncernu PSA, co sprawia, że tanio ją naprawicie, do tego zapewnia niezłe osiągi, a kompakt z nią nie pali zbyt dużo benzyny (niemal najmniej w naszym teście).
C4 nie jest najprzestronniejszym autem w segmencie, ale rodzinie 2+2 powinno wystarczyć. Uwagę zwraca dość kosmiczny kokpit pojazdu, z kierownicą z nieruchomym środkiem (w kolejnej generacji producent zrezygnował z tego rozwiązania).
Niewątpliwą zaletą C4 są niskie ceny zakupu – lepszą relację ceny do wieku ma tylko Renault. Większość napraw tego auta nie jest skomplikowana, co przekłada się na akceptowalne koszty. C4 nie jest jednak bezawaryjnym samochodem.
Ocena: 3,5
Renault Mégane II (2002-08) - od 5000 zł
Kwota 15 tys. zł wystarczy na zakup Mégane’a z ostatniego roku produkcji z polecanym przez nas benzyniakiem 1.6 16V. W tej generacji kompaktowego Renault stosowano następujące wersje mocy tego silnika: 112, 113 oraz 116 KM. Była też 105-konna odmiana na etanol, jednak na rynku łatwiej o Mégane’y zasilane LPG (silniki serii K bardzo dobrze to znoszą). Generalnie lepiej poszukać egzemplarza, który nie ma jeszcze gazu.
Zaletą tego modelu jest bardzo atrakcyjna cena zakupu – zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę wyposażenie i wielkość pojazdu (sporo miejsca z tyłu i całkiem ustawny kufer). Oczywiście, zła opinia, którą ma „meganka”, nie jest przypadkowa, bo ten model nie jest bezawaryjny.
Z drugiej strony dzięki prostej budowie i elementom z innych modeli (przede wszystkim silnikom i skrzyniom biegów) naprawy nie będą drogie. Niestety, na rynku nie brakuje też aut, które mocno już wyeksploatowano.
Ocena: 3
Toyota Corolla IX (2001-07) - od 8000 zł
Jeśli Corolla E12 z benzyniakiem 1.6, to najlepiej po liftingu (2004 r.), bo wtedy Toyota zmodernizowała jednostkę napędową. Starsze silniki mają tendencję do zbyt dużego zużycia oleju, a te powstałe po modernizacji – już nie. Takie egzemplarze kosztują zwykle od 13 tys. zł. Silnik 1.6 zapewnia wystarczające osiągi, jedyne zastrzeżenie jest tu zgłaszane do zbyt dużego zużycia paliwa (w naszym teście 9,3 l/100 km). To z tego powodu w części samochodów spotkacie instalacje LPG (nie polecamy tych aut, bo źle wyregulowana instalacja powoduje problemy z głowicą).
Poza tym jednak Corolla to auto, do którego zwykle nie trzeba zbyt dużo dokładać, do tego ceny części zamiennych nie są już szczególnie wysokie. Warunkiem jest oczywiście to, że kupicie doinwestowane auto, najlepiej z przebiegiem do 200 tys. km. Obraz niezłego samochodu uzupełnia bardzo prosta budowa. Kupując Corollę, trzeba jednak pamiętać o tym, że ma słabsze wyposażenie.
Ocena: 3,5
VW Golf V (2003-09) - od 11 000 zł
Golf z benzyniakiem? Najbezpieczniejszym wyborem w przypadku „piątki” będzie starszy silnik 1.6 8V MPI/102 KM, który w naszych testach nie odbiega aż tak od 16-zaworowej konkurencji, do tego jest oszczędniejszy. To idealna jednostka do zasilania LPG, w przeciwieństwie do silnika 1.6 FSI o mocy 115 KM, gdyż ten cierpi także na problemy z gromadzącym się nagarem. Volkswagena z polecanym przez nas motorem kupicie już za ok. 11-12 tys. zł, ale będzie to egzemplarz z początku produkcji. Gdy zaś dorzucicie ok. 3 tys. zł, będziecie mogli wybierać wśród aut z lat 2005-06.
Golf to trwały samochód, z tanimi częściami i dość prostą budową (chociaż z tyłu ma już wielowahaczowe zawieszenie, a nie – jak poprzednik – belkę skrętną). Niestety, w przypadku Golfa trzeba liczyć się z tym, że wiele aut ma na koncie poważne przygody blacharskie i cofnięte liczniki. VW z podstawowym benzyniakiem zwykle jest także dość ubogo wyposażony.
Ocena: 4
Kompakty z udanymi benzyniakami - dane techniczne:
Dane producenta | Citroën C4 | Renault Mégane | Toyota Corolla | VW Golf |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1587 | 1598 | 1598 | 1595 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 109/5750 | 113/6000 | 110/6000 | 102/5600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 147/4000 | 152/4200 | 150/4400 | 148/3800 |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni | man. 5/przedni | man. 5/przedni | man. 5/przedni |
Hamulce przód/tył | tarczowe went./tarczowe | tarczowe went./tarczowe | tarczowe went./tarczowe | tarczowe went./tarczowe |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4260/1769/1456 | 4209/1777/1458 | 4180/1710/1475 | 4204/1759/1485 |
Rozstaw osi (mm) | 2608 | 2625 | 2600 | 2578 |
Pojemność bagażnika (l) | 320-1023 | 330-1190 | 289-1190 | 350-1305 |
Kompakty z udanymi benzyniakami - osiągi:
Osiągi (dane testowe) | Citroën C4 | Renault Mégane | Toyota Corolla | VW Golf |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,4 s | 3,5 s | 3,5 s | 3,8 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s | 10,7 s | 10,2 s | 12,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 10,2 s | 10,7 s | 10,5 s | 11,0 s |
Elastyczność 80-120 km/h (5. bieg) | 15,7 s | 16,4 s | 15,1 s | 15,0 s |
Prędkość maksymalna | 194 km/h | 192 km/h | 190 km/h | 184 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 8,4 l/100 km | 9,2 l/100 km | 9,3 l/100 km | 8,0 l/100 km |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 38,4/37,1 m | 37,6/37,9 m | 38,1/39,1 m | 40,2/40,2 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 58/68/71 dB (A) | 59/68/70 dB (A) | 60/69/72 dB (A) | 61/68/71 dB (A) |
Masa własna rzeczywista/ładowność | 1275/457 kg | 1295/430 kg | 1190/465 kg | 1270/530 kg |
Kompakty z udanymi benzyniakami - materiały eksploatacyjne:
Eksploatacja | Citroën C4 | Renault Mégane | Toyota Corolla | VW Golf |
Olej silnikowy | 5W-30 (3,4 l) | 0W-30 (4,2 l) | 5W-30 (3,7 l) | 5W-30 (4,5 l) |
Olej w manualnej skrzyni biegów | 75W-80 Semi-Synth. (2,0 l) | 75W-80 (3,4 l) | 75W-90 (1,9 l) | 75W-80 Synth. (1,9 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 | DOT 4 | DOT 4 | DOT 4 |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glik. (6,7 l) | płyn na bazie glik. (7,9 l) | płyn na bazie glik. (6,0 l) | płyn na bazie glik. (6,0 l) |
Rozrząd | pasek | pasek | łańcuch | pasek |
Kompakty z udanymi benzyniakami - serwis:
Kiedy wymieniać? | Citroën C4 | Renault Mégane | Toyota Corolla | VW Golf |
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km lub co rok | co 30 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 15 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | co 160 tys. km | co 120 tys. km | łańcuch | co 120 tys. km |
Kompakty z udanymi benzyniakami - ceny części:
Ile kosztują zamienniki? | Citroën C4 | Renault Mégane | Toyota Corolla | VW Golf |
Filtr oleju/powietrza | 32/33 zł | 20/27 zł | 17/20 zł | 24/40 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | 150/310 zł | 120/380 zł | 190/400 zł | 170/440 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | 280/260 zł | 320/310 zł | 460/360 zł | 440/360 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko, koło dwumasowe) | 570 zł | 450 zł | 450 zł | 390 zł |
Zestaw rozrządu (komplet) | 489 zł | 550 zł | 979 zł (łańcuch) | 380 zł |
Naszym zdaniem: trudny wybór
Każdy z prezentowanych modeli z silnikiem 1.6 ma niezaprzeczalne zalety: Golf jest poprawny, C4 awangardowe, Corolla trwała, a Mégane – tani. Wybór będzie więc trudny!