Auto Świat > Używane > Co warto kupić > Nowy Volkswagen Polo kontra Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza

Nowy Volkswagen Polo kontra Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowy Volkswagen chce być wielki. Chce być Golfem w mniejszym formacie. Puszy się i myśli, że wszystko potrafi. Ale nie jest sam - konkurenci zaraz przykręcą mu śrubę!

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaŹródło: Auto Bild

P rzy całym szacunku do wypasionych limuzyn, pięknych coupé czy modnych SUV-ów – prawdziwie wielkie są małe samochody. Dlaczego? Bo człowiekowi niewiele więcej potrzeba. Taki wyciągamy wniosek po tygodniu spędzonym w nowym Polo i jego konkurentach. Moc od 90 do 100 koni wystarcza, żeby w mieście żwawo się poruszać, na autostradzie nie tracić oddechu, a na drogach lokalnych czerpać trochę frajdy z jazdy.

Odrobina samodyscypliny pozwala uzyskać średni wynik spalania z piątką przed przecinkiem. Z kolei czterometrowe nadwozie umożliwia bezstresowe parkowanie pod sklepem i przeciskanie się przez miejską dżunglę, gdzie często mniej znaczy więcej. Pytacie: które auto oferuje najwięcej? Właśnie to chcemy wam zdradzić. Zebraliśmy wokół debiutującej 6. generacji Polo poważnych rywali.

Polo jest tak przestronne, jakby miało kiedyś... zastąpić Golfa!

Pod blachą małego Volkswagena tkwi mnóstwo techniki z Golfa. Mamy tu zatem bardzo „dorosłe” multimedia, jak i systemy asystujące oraz świetne właściwości jezdne przy „młodzieżowych” wymiarach zewnętrznych. W naszym porównaniu rywalizują benzyniaki. Mają po litr pojemności, trzy cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie.

Z tego powinno dać się wyciągnąć porządne i przydatne w codziennej jeździe osiągi przy jednocześnie umiarkowanym spalaniu.Oprócz Polo z 95-konnym silnikiem 1.0 i pięciobiegową skrzynią do porównania stanął blisko spokrewniony Seat Ibiza z tym samym napędem, a do tego Opel Corsa 1.0 Ecotec Turbo z 6-biegową przekładnią. Ford wystawia 100-konną Fiestę 1.0 EcoBoost, wyposażoną w 6-biegową przekładnię. Brzmi jak bardzo wyrównana stawka. Czy rzeczywiście tak jest, przeczytacie już za moment.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaŹródło: Auto Bild

Znowu dali radę! Mowa oczywiście o inżynierach Forda, odpowiedzialnych za konstrukcję i zestrojenie układu jezdnego. Fiesta sprawia wrażenie dojrzałego i harmonijnego samochodu. Auto pewnie trzyma się drogi, dzięki dobrze skalibrowanemu układowi kierowniczemu skręca zawsze czysto i nigdy nerwowo. Ta ostatnia cecha jest bardzo istotna, bowiem poprzedniej generacji tego modelu czasem można było zarzucić zbyt bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego w jego centralnym położeniu.

Silnik nowej Fiesty, znana i ciekawa konstrukcja, doceniana w plebiscytach, bardzo spokojnie pracuje. Równo buduje moc, którą można wykorzystywać na 6 biegach. Zapewnia dobre osiągi, ale rywale ze stajni VW i Seata są bardziej dynamiczni. Nie pytajcie dlaczego – na papierze Ford ma od nich nieco wyższą moc i o ile Seat ma przewagę, bo jest sporo lżejszy, o tyle Volkswagen waży niemal tyle samo, co Ford. Dlaczego Fiesta nie wygrała tego porównania?

Ponieważ konkurencja pokazuje Fordowi, iż w nadwoziu auta klasy B można wyczarować wnętrze, które przestronnością dorównuje wielu współczesnym (!) kompaktom. Usiądź na kanapie Fiesty, a zrozumiesz, że tej sztuki Ford dopiero musi się uczyć.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - plusy: Pewne zachowanie podczas jazdy, silnik linearnie buduje moc, mnóstwo systemów asystujących.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - minusy: Mniej przestronny od rywali, co szczególnie odczują pasażerowie na kanapie, stosunkowo filigranowe fotele.

Opel Corsa 1.0 Turbo

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaŹródło: Auto Bild

Opel odstaje od rywali. Corsa staje do walki z najsłabszym silnikiem i chociaż różnica na niekorzyść Opla wydaje się bardzo niewielka, to niestety, z jakiegoś powodu wyraźnie można ją odczuć podczas jazdy. Trzycylindrowy silnik trzeba bardziej poganiać, jednocześnie w każdym zakresie obrotów ta jednostka brzmi na bardziej strudzoną niż silniki rywali (mimo subiektywnie niewielkiego hałasu). Lewarek skrzyni biegów niechętnie daje się przełączać, a układ kierowniczy jest zbyt ostry i brakuje mu też oporu budzącego zaufanie.

Ale nie tylko to hamuje frajdę z jazdy. Fotele zbyt słabo podpierają ciało, oparcia wydają się zbyt sztywne – już po kilku kilometrach jazdy nieprzyjemnie uciskają plecy. Ponadto Opel powinien też łagodniej amortyzować nierówności. Trudno powiedzieć, co takiego zmieniono w układzie jezdnym tego sympatycznego samochodu, bo we wcześniej testowanych egzemplarzach jego zestrojenie wydawało się bardziej trafione. W kabinie ekran multimediów zdecydowanie za nisko osadzono.

Czy zatem Corsa „dała ciała” na całej linii? Nie, bowiem można ją wyposażyć w nowoczesną technikę (reflektory ksenonowe to standard w specyfikacji Cosmo), oferuje też wiele systemów asystujących.

Opel Corsa 1.0 Turbo - plusy: Popularne i lubiane auto z dobrymi cenami... niżej pozycjonowanych

w cenniku wersji silnikowych.

Opel Corsa 1.0 Turbo - minusy: Z tyłu ciaśniejszy od Polo i Ibizy, twardawe zawieszenie, mierne osiągi, niewygodne fotele.

Seat Ibiza 1.0 TSI

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaŹródło: Auto Bild

Dlaczego ktoś miałby jeszcze kupować Polo zamiast Ibizy? Seat nie dość, że ma dłuższą gwarancję, to na dodatek w ofercie jest wersja z pełnymi światłami LED w standardzie. I ta odmiana ma bardzo dobrą cenę. Gdybyśmy wybrali ją do tego porównania, to Seat mógłby nawet wygrać z Volkswagenem, ale niestety, podstawione do testu auto miało koła w rozmiarze niedostępnym w Ibizie 1.0 TSI Full Led, bo tak brzmi pełna nazwa handlowa wersji, która ma szansę zostać rynkowym przebojem za 56 000 zł.

Nasza testowa Ibiza to odmiana Xcellence, co sugeruje „wbudowaną” doskonałość. Aż tak dobrze, niestety, nie jest: nie wszystkie tworzywa użyte do wykończenia kabiny robią wrażenie solidnych i przyjemnych w dotyku, podczas włączania piątego biegu zdarza się opór, a panel multimediów zamontowano zbyt nisko. Polo, które jest z technicznego punktu widzenia niemal identyczne, pokazuje, jak można to zrobić lepiej.

Ale to tyle, jeśli chodzi o krytykę Ibizy. Zawieszenie pracuje pilnie i precyzyjnie (choć jest twardsze niż w Polo). Zachowanie podczas jazdy, bezpieczeństwo prowadzenia, jazda na wprost, kultura pracy silnika – wszystko na najwyższym poziomie. Szeroka kabina zapewnia znakomitą przestronność z przodu i z tyłu.

Seat Ibiza 1.0 TSI - plusy: Znakomite zwinność i stabilność jazdy, bardzo dużo miejsca, elastyczny silnik, najdłuższa gwarancja.

Seat Ibiza 1.0 TSI - minusy: Szerokie niskoprofilowe opony potrafią hałasować na kiepskich drogach, luki

w dostępności systemów asystujących.

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaŹródło: Auto Bild

Czy auto z segmentu B z niewielkim silnikiem warte jest 80 000 zł? Trudno nie zauważyć, że ta cena odstrasza, ale tyle właśnie trzeba zapłacić za Polo 1.0 TSI po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami. Tak, to astronomiczna kwota. Ale mimo to nowe Polo jest tak dobre, że nie daje się zepchnąć z podium. Gdybyście wzięli nową Ibizę, która jest naprawdę znakomitym samochodem, i pozbawili ją niewielu, ale jednak wad, to ta zamieniłaby się w Polo.

Ten samochód, podobnie jak Seat, jest prawdziwą alternatywą do miasta dla wysokiego kierowcy i dorosłych pasażerów. Wygląda na to, że Volkswagenowi spodobała się koncepcja Skody, która od lat produkuje auta z gigantyczną ilością miejsca na tylnych kanapach, i postanowił zastosować ten pomysł u siebie. Polo przy czterech osobach na pokładzie może z powodzeniem konkurować przestronnością kabiny z wieloma autami klasy kompaktowej.

Nie będziemy ich wymieniać, żeby nie robić wstydu producentom, chociaż... Chcecie? Fiat Tipo, Peugeot 308, Renault Mégane, Mazda 3, Opel Astra... Nowe Polo to dobre auto – miękko amortyzuje nierówności, oferuje nienaganne fotele, sumiennie zestrojony układ kierowniczy oraz cichy i dynamiczny silnik. Cena – do wymiany.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - plusy: Nienaganne zachowanie podczas jazdy, dobre hamulce, dynamiczny napęd, bardzo przestronna kabina.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - minusy: Silnik 1.0 TSI/95 KM dostępny tylko z pięciobiegową skrzynią, zniechęcająca cena zakupu po doposażeniu auta.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Seat VW Ford Opel
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,2 s 3,5 s 3,4 s 3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,8 s 10,9 s 11,4 s 12,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 18,7 s 19,1 s 19,4 s 24,3 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,8 s (4. bieg) 9,8 s (4. bieg) 10,0 s (4. bieg) 10,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 15,0 s (5. bieg) 15,6 s (5. bieg) 22,5 s (6. bieg) 21,6 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1093/447 kg 1149/461 kg 1160/510 kg 1175/505 kg
Rozdział masy (przód/tył) 61/39 proc. 61/39 proc. 61/39 proc. 63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,6/10,7 m 10,7/10,6 m 10,7/10,6 m 10,8/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,2 m 35,5 m 36,7 m 37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,9 m 34,8 m 34,6 m 35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 60 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A) 68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 71 dB (A) 70 dB (A) 70 dB (A) 72 dB (A)
Spalanie testowe 6,1 l/100 km 5,9 l/100 km 5,7 l/100 km 5,6 l/100 km
Zasięg 650 km 675 km 735 km 800 km

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wymiary kabin (oceniane)

VW Polo Seat Ibiza Ford Fiesta Opel Corsa
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1170 1170 1130 1135
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1455 1440 1390 1400
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1015 1000 1015
Zakres regulacji fotela (mm) 220 220 230 225
Indeks miejsca na nogi z tyłu* (mm) 745 745 690 715
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1425 1415 1360 1395
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 950 950 920 930
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 355 355 350 340

*zmierzone przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - dane katalogowe producentów (nieoceniane poza pojemnościami bagażników)

Ibiza Polo Fiesta Corsa
Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R3/12 t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/pasek wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 999 999 998 999
Moc maksymalna (KM/obr./min) 95/5000 95/5000 100/4500 90/3700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 175/1500 175/2000 170/1500 170/1800
Prędkość maksymalna (km/h) 182 187 183 180
Skrzynia biegów manualna, 5-biegowa manualna, 5-biegowa manualna, 6-biegowa manualna, 6-biegowa
Napęd na przednie koła na przednie koła na przednie koła na przednie koła
Hamulce (przód/tył) tw/b tw/b tw/b tw/b
Pojemność bagażnika (l) 355-1165 351-1125 292-1093 285-1120
Pojemność zbiornika paliwa (l) 40 40 42 45
Marka i model opon testowanego auta Michelin Primacy 3 Michelin Primacy 3 Michelin Pilot Sport 4 Michelin Energy Saver
Rozmiar opon testowanego auta 215/45 R 17 215/45 R 17 205/45 R 17 195/55 R 16
Emisja CO2 (g/km) 106 101 97 105
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 1000/560 1000/570 1000/580 1200/560

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Ibiza Polo Fiesta Corsa
Wersja 1.0 TSI Xcellence 1.0 TSI Beats 1.0 EcoBoost Titanium 1.0 Turbo Cosmo
Airbagi czołowe/boczne z przodu S/S S/S S/S S/S
Kurtyny powietrzne S S S S
Pełne światła LED/ksenonowe/przeciwmgielne 2579 zł/N/S 3490/N/990 zł N/N/S N/S/S
Klimatyzacja manualna/automatyczna S/1257 zł S/3400 zł S/1600 zł N/S
System multimedialny/nawigacja S/3533 zł S/3920 zł S/1580 zł S/1500 zł
Złącza Bluetooth/USB S/S S/S S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne 1117 zł (pakiet) 690 zł (pakiet) 600 zł (pakiet) 700 zł (pakiet)
Elektrycznie sterowane szyby przód/tył S/607 zł S/S S/800 zł S/650 zł
Lusterka, elektr.: sterowane/podgrz./składane S/S/1117 zł (pakiet) S/S/670 zł S/S/1500 zł (pakiet) S/S/N
Centralny zamek z pilotem/kluczyk zbliżeniowy S/S S/1500 zł S/2200 zł S/N
Czujniki park. z tyłu/kamera cofania/automat parkujący S/1517 zł/N 1600 (p+t)/1090 zł/N 450/1150/2950 zł (zaw. kamerę) S/1200/1500 zł (pakiet)
Tempomat/adaptacyjny tempomat S/910 zł N/2070 zł 400/2000 zł (pakiet) S/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/czujnik martwego pola N/N 1240 zł za obie opcje S/1500 zł (pakiet) 2900 (pakiet)/1500 zł (pakiet)
Czujnik deszczu/zmierzchu 1117 zł (pakiet, za obie opcje) 690 zł (pakiet, za obie opcje) 600 zł (pakiet)/S 700 zł (pakiet, za obie opcje)
System unikania kolizji/skaner znaków drogowych S/N S/N 2000 zł (pakiet, za obie opcje) 2900 zł (pakiet, za obie opcje)
Podgrzewane fotele/kierownica 1517 zł/N 1680 zł/N 1000 zł za obie opcje 1750 zł za obie opcje
Lakier metalizowany 2 328 zł 1 860 zł 1 600 zł 1 800 zł
Koła standardowe/testowanego auta 15 cali/17 cali (2883 zł) 16 cali/17 cali (2190 zł) 16 cali/17 cali (1700 zł) 16 cali/16 cali (S)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Samochody prezentowane na zdjęciach mogą się różnić wyposażeniem od specyfikacji przyjętych do porównania w tabeli.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

Ibiza Polo Fiesta Corsa
Cena podstawowa 60 500 zł 62 280 zł 56 050 zł 64 750 zł
Gwarancja mechaniczna 4 lata 2 lata 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 72 324 zł 81 640 zł 71 430 zł 73 200 zł

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Ibiza Polo FIesta Corsa
Przestronność z przodu 40 33 33 29 30
Przestronność z tyłu 30 26 26 22 23
Pojemność bagażnika 25 16 16 13 13
Ładowność 15 11 11 12 12
Widoczność 20 17 18 16 16
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 27 26 25
Ergonomia obsługi 20 17 18 17 16
Jakość wykończenia 20 17 18 16 16
Suma punktów 200 164 167 151 151
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Ibiza Polo FIesta Corsa
Przyspieszenie 25 17 17 16 13
Elastyczność 25 17 17 15 15
Poziom hałasu 15 10 11 11 10
Skrzynia biegów 15 13 14 15 12
Zachowanie na drodze 30 27 27 28 26
Komfort jazdy 30 25 26 24 22
Układ kierowniczy 15 14 14 14 12
Średnica zawracania 5 3 3 3 3
Skuteczność hamulców 40 35 36 34 33
Suma punktów 200 161 165 160 146
Koszty Maks. pkt. Ibiza Polo FIesta Corsa
Cena po doposażeniu 50 34 28 34 34
Zużycie paliwa 30 17 18 19 19
Wyposażenie – komfort 30 25 25 27 25
Wyp. – bezpieczeństwo 30 20 22 23 25
Ubezpieczenia 10 5 5 5 5
Gwarancja 15 12 8 8 8
Przeglądy 20 20 20 20 20
Suma punktów 185 133 126 136 136
Wynik końcowy 585 458 458 447 433
Miejsce w teście  1. 1. 3. 4.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Źródło: Auto Świat

Najuczciwiej w tym gronie wypada spalanie katalogowe Opla, który do tego zużył podczas jazd testowych najmniej benzyny. Produkty koncernu VW okazały się nie aż tak oszczędne, a Ford, mimo że jego silnik ma już dojrzały wiek, niemal nie ustępuje Oplowi. Małe benzynowe silniki turbo mają jednak pewną, dość znaną już wadę – nawet jeśli średnie wyniki spalania są zachęcające, to pamiętajcie, że na autostradzie te samochody szybko przestają być ekonomiczne.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - podsumowanie

Bat na Fiestę szybko się znalazł. Ford ma udany napęd i układ jezdny, ale przestronnością znacznie ustępuje konkurencji z koncernu VW. Polo (i jego klon Ibiza) jest tak przestronne, jakby szefostwo firmy przymierzało się do wygaszenia produkcji Golfa. Corsa z dużą stratą zamyka stawkę.

A co Wy byście wybrali? Wolicie zwinność Fiesty, przestronność Polo, praktyczność i dynamiczne prowadzenie Ibizy czy po prostu macie sentyment do Opla i tak czy inaczej wybralibyście Corsę? Zapraszamy do komentowania!

Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków