Auto Świat Używane Co warto kupić Nowy Volkswagen Polo kontra Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza

Nowy Volkswagen Polo kontra Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Nowy Volkswagen chce być wielki. Chce być Golfem w mniejszym formacie. Puszy się i myśli, że wszystko potrafi. Ale nie jest sam - konkurenci zaraz przykręcą mu śrubę!

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Zobacz galerię (30)
Auto Bild
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza

P rzy całym szacunku do wypasionych limuzyn, pięknych coupé czy modnych SUV-ów – prawdziwie wielkie są małe samochody. Dlaczego? Bo człowiekowi niewiele więcej potrzeba. Taki wyciągamy wniosek po tygodniu spędzonym w nowym Polo i jego konkurentach. Moc od 90 do 100 koni wystarcza, żeby w mieście żwawo się poruszać, na autostradzie nie tracić oddechu, a na drogach lokalnych czerpać trochę frajdy z jazdy.

Odrobina samodyscypliny pozwala uzyskać średni wynik spalania z piątką przed przecinkiem. Z kolei czterometrowe nadwozie umożliwia bezstresowe parkowanie pod sklepem i przeciskanie się przez miejską dżunglę, gdzie często mniej znaczy więcej. Pytacie: które auto oferuje najwięcej? Właśnie to chcemy wam zdradzić. Zebraliśmy wokół debiutującej 6. generacji Polo poważnych rywali.

Polo jest tak przestronne, jakby miało kiedyś... zastąpić Golfa!

Pod blachą małego Volkswagena tkwi mnóstwo techniki z Golfa. Mamy tu zatem bardzo „dorosłe” multimedia, jak i systemy asystujące oraz świetne właściwości jezdne przy „młodzieżowych” wymiarach zewnętrznych. W naszym porównaniu rywalizują benzyniaki. Mają po litr pojemności, trzy cylindry, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie.

Z tego powinno dać się wyciągnąć porządne i przydatne w codziennej jeździe osiągi przy jednocześnie umiarkowanym spalaniu.Oprócz Polo z 95-konnym silnikiem 1.0 i pięciobiegową skrzynią do porównania stanął blisko spokrewniony Seat Ibiza z tym samym napędem, a do tego Opel Corsa 1.0 Ecotec Turbo z 6-biegową przekładnią. Ford wystawia 100-konną Fiestę 1.0 EcoBoost, wyposażoną w 6-biegową przekładnię. Brzmi jak bardzo wyrównana stawka. Czy rzeczywiście tak jest, przeczytacie już za moment.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaAuto Bild

Znowu dali radę! Mowa oczywiście o inżynierach Forda, odpowiedzialnych za konstrukcję i zestrojenie układu jezdnego. Fiesta sprawia wrażenie dojrzałego i harmonijnego samochodu. Auto pewnie trzyma się drogi, dzięki dobrze skalibrowanemu układowi kierowniczemu skręca zawsze czysto i nigdy nerwowo. Ta ostatnia cecha jest bardzo istotna, bowiem poprzedniej generacji tego modelu czasem można było zarzucić zbyt bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego w jego centralnym położeniu.

Silnik nowej Fiesty, znana i ciekawa konstrukcja, doceniana w plebiscytach, bardzo spokojnie pracuje. Równo buduje moc, którą można wykorzystywać na 6 biegach. Zapewnia dobre osiągi, ale rywale ze stajni VW i Seata są bardziej dynamiczni. Nie pytajcie dlaczego – na papierze Ford ma od nich nieco wyższą moc i o ile Seat ma przewagę, bo jest sporo lżejszy, o tyle Volkswagen waży niemal tyle samo, co Ford. Dlaczego Fiesta nie wygrała tego porównania?

Ponieważ konkurencja pokazuje Fordowi, iż w nadwoziu auta klasy B można wyczarować wnętrze, które przestronnością dorównuje wielu współczesnym (!) kompaktom. Usiądź na kanapie Fiesty, a zrozumiesz, że tej sztuki Ford dopiero musi się uczyć.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - plusy: Pewne zachowanie podczas jazdy, silnik linearnie buduje moc, mnóstwo systemów asystujących.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost - minusy: Mniej przestronny od rywali, co szczególnie odczują pasażerowie na kanapie, stosunkowo filigranowe fotele.

Opel Corsa 1.0 Turbo

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaAuto Bild

Opel odstaje od rywali. Corsa staje do walki z najsłabszym silnikiem i chociaż różnica na niekorzyść Opla wydaje się bardzo niewielka, to niestety, z jakiegoś powodu wyraźnie można ją odczuć podczas jazdy. Trzycylindrowy silnik trzeba bardziej poganiać, jednocześnie w każdym zakresie obrotów ta jednostka brzmi na bardziej strudzoną niż silniki rywali (mimo subiektywnie niewielkiego hałasu). Lewarek skrzyni biegów niechętnie daje się przełączać, a układ kierowniczy jest zbyt ostry i brakuje mu też oporu budzącego zaufanie.

Ale nie tylko to hamuje frajdę z jazdy. Fotele zbyt słabo podpierają ciało, oparcia wydają się zbyt sztywne – już po kilku kilometrach jazdy nieprzyjemnie uciskają plecy. Ponadto Opel powinien też łagodniej amortyzować nierówności. Trudno powiedzieć, co takiego zmieniono w układzie jezdnym tego sympatycznego samochodu, bo we wcześniej testowanych egzemplarzach jego zestrojenie wydawało się bardziej trafione. W kabinie ekran multimediów zdecydowanie za nisko osadzono.

Czy zatem Corsa „dała ciała” na całej linii? Nie, bowiem można ją wyposażyć w nowoczesną technikę (reflektory ksenonowe to standard w specyfikacji Cosmo), oferuje też wiele systemów asystujących.

Opel Corsa 1.0 Turbo - plusy: Popularne i lubiane auto z dobrymi cenami... niżej pozycjonowanych

w cenniku wersji silnikowych.

Opel Corsa 1.0 Turbo - minusy: Z tyłu ciaśniejszy od Polo i Ibizy, twardawe zawieszenie, mierne osiągi, niewygodne fotele.

Seat Ibiza 1.0 TSI

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaAuto Bild

Dlaczego ktoś miałby jeszcze kupować Polo zamiast Ibizy? Seat nie dość, że ma dłuższą gwarancję, to na dodatek w ofercie jest wersja z pełnymi światłami LED w standardzie. I ta odmiana ma bardzo dobrą cenę. Gdybyśmy wybrali ją do tego porównania, to Seat mógłby nawet wygrać z Volkswagenem, ale niestety, podstawione do testu auto miało koła w rozmiarze niedostępnym w Ibizie 1.0 TSI Full Led, bo tak brzmi pełna nazwa handlowa wersji, która ma szansę zostać rynkowym przebojem za 56 000 zł.

Nasza testowa Ibiza to odmiana Xcellence, co sugeruje „wbudowaną” doskonałość. Aż tak dobrze, niestety, nie jest: nie wszystkie tworzywa użyte do wykończenia kabiny robią wrażenie solidnych i przyjemnych w dotyku, podczas włączania piątego biegu zdarza się opór, a panel multimediów zamontowano zbyt nisko. Polo, które jest z technicznego punktu widzenia niemal identyczne, pokazuje, jak można to zrobić lepiej.

Ale to tyle, jeśli chodzi o krytykę Ibizy. Zawieszenie pracuje pilnie i precyzyjnie (choć jest twardsze niż w Polo). Zachowanie podczas jazdy, bezpieczeństwo prowadzenia, jazda na wprost, kultura pracy silnika – wszystko na najwyższym poziomie. Szeroka kabina zapewnia znakomitą przestronność z przodu i z tyłu.

Seat Ibiza 1.0 TSI - plusy: Znakomite zwinność i stabilność jazdy, bardzo dużo miejsca, elastyczny silnik, najdłuższa gwarancja.

Seat Ibiza 1.0 TSI - minusy: Szerokie niskoprofilowe opony potrafią hałasować na kiepskich drogach, luki

w dostępności systemów asystujących.

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza
Porównanie: nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat IbizaAuto Bild

Czy auto z segmentu B z niewielkim silnikiem warte jest 80 000 zł? Trudno nie zauważyć, że ta cena odstrasza, ale tyle właśnie trzeba zapłacić za Polo 1.0 TSI po wyrównaniu poziomu wyposażenia z rywalami. Tak, to astronomiczna kwota. Ale mimo to nowe Polo jest tak dobre, że nie daje się zepchnąć z podium. Gdybyście wzięli nową Ibizę, która jest naprawdę znakomitym samochodem, i pozbawili ją niewielu, ale jednak wad, to ta zamieniłaby się w Polo.

Ten samochód, podobnie jak Seat, jest prawdziwą alternatywą do miasta dla wysokiego kierowcy i dorosłych pasażerów. Wygląda na to, że Volkswagenowi spodobała się koncepcja Skody, która od lat produkuje auta z gigantyczną ilością miejsca na tylnych kanapach, i postanowił zastosować ten pomysł u siebie. Polo przy czterech osobach na pokładzie może z powodzeniem konkurować przestronnością kabiny z wieloma autami klasy kompaktowej.

Nie będziemy ich wymieniać, żeby nie robić wstydu producentom, chociaż... Chcecie? Fiat Tipo, Peugeot 308, Renault Mégane, Mazda 3, Opel Astra... Nowe Polo to dobre auto – miękko amortyzuje nierówności, oferuje nienaganne fotele, sumiennie zestrojony układ kierowniczy oraz cichy i dynamiczny silnik. Cena – do wymiany.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - plusy: Nienaganne zachowanie podczas jazdy, dobre hamulce, dynamiczny napęd, bardzo przestronna kabina.

Volkswagen Polo 1.0 TSI - minusy: Silnik 1.0 TSI/95 KM dostępny tylko z pięciobiegową skrzynią, zniechęcająca cena zakupu po doposażeniu auta.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

SeatVWFordOpel
Przyspieszenie 0-50 km/h3,2 s3,5 s3,4 s3,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s10,9 s11,4 s12,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h18,7 s19,1 s19,4 s24,3 s
Elastyczność 60-100 km/h9,8 s (4. bieg)9,8 s (4. bieg)10,0 s (4. bieg)10,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h15,0 s (5. bieg)15,6 s (5. bieg)22,5 s (6. bieg)21,6 s (6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność1093/447 kg1149/461 kg1160/510 kg1175/505 kg
Rozdział masy (przód/tył)61/39 proc.61/39 proc.61/39 proc.63/37 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)10,6/10,7 m10,7/10,6 m10,7/10,6 m10,8/10,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,2 m35,5 m36,7 m37,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)35,9 m34,8 m34,6 m35,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h60 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h67 dB (A)66 dB (A)67 dB (A)68 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h71 dB (A)70 dB (A)70 dB (A)72 dB (A)
Spalanie testowe6,1 l/100 km5,9 l/100 km5,7 l/100 km5,6 l/100 km
Zasięg650 km675 km735 km800 km

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wymiary kabin (oceniane)

VW PoloSeat IbizaFord FiestaOpel Corsa
Miejsce na nogi z przodu maks.(mm)1170117011301135
Szerokość wnętrza z przodu(mm)1455144013901400
Wysokość wnętrza  z przodu maks.(mm)1010101510001015
Zakres regulacji fotela(mm)220220230225
Indeks miejsca na nogi z tyłu*(mm)745745690715
Szerokość wnętrza z tyłu(mm)1425141513601395
Wysokość nad głową z tyłu(mm)950950920930
Wysokość siedziska z tyłu(mm)355355350340

*zmierzone przy oparciu przedniego fotela odsuniętym od pedału hamulca o metr, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - dane katalogowe producentów (nieoceniane poza pojemnościami bagażników)

IbizaPoloFiestaCorsa
Silnik: typ/cylindry/zaworyt.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12t.benz./R3/12
Ustawienie silnikapoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodupoprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/pasekwtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)999999998999
Moc maksymalna (KM/obr./min)95/500095/5000100/450090/3700
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)175/1500175/2000170/1500170/1800
Prędkość maksymalna (km/h)182187183180
Skrzynia biegówmanualna, 5-biegowamanualna, 5-biegowamanualna, 6-biegowamanualna, 6-biegowa
Napędna przednie kołana przednie kołana przednie kołana przednie koła
Hamulce (przód/tył)tw/btw/btw/btw/b
Pojemność bagażnika (l)355-1165351-1125292-1093285-1120
Pojemność zbiornika paliwa (l)40404245
Marka i model opon testowanego autaMichelin Primacy 3Michelin Primacy 3Michelin Pilot Sport 4Michelin Energy Saver
Rozmiar opon testowanego auta215/45 R 17215/45 R 17205/45 R 17195/55 R 16
Emisja CO2 (g/km)10610197105
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg)1000/5601000/5701000/5801200/560

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

IbizaPoloFiestaCorsa
Wersja1.0 TSI Xcellence1.0 TSI Beats1.0 EcoBoost Titanium1.0 Turbo Cosmo
Airbagi czołowe/boczne z przoduS/SS/SS/SS/S
Kurtyny powietrzneSSSS
Pełne światła LED/ksenonowe/przeciwmgielne2579 zł/N/S3490/N/990 złN/N/SN/S/S
Klimatyzacja manualna/automatycznaS/1257 złS/3400 złS/1600 złN/S
System multimedialny/nawigacjaS/3533 złS/3920 złS/1580 złS/1500 zł
Złącza Bluetooth/USBS/SS/SS/SS/S
Elektrochromatyczne lusterko wsteczne1117 zł (pakiet)690 zł (pakiet)600 zł (pakiet)700 zł (pakiet)
Elektrycznie sterowane szyby przód/tyłS/607 złS/SS/800 złS/650 zł
Lusterka, elektr.: sterowane/podgrz./składaneS/S/1117 zł (pakiet)S/S/670 złS/S/1500 zł (pakiet)S/S/N
Centralny zamek z pilotem/kluczyk zbliżeniowyS/SS/1500 złS/2200 złS/N
Czujniki park. z tyłu/kamera cofania/automat parkującyS/1517 zł/N1600 (p+t)/1090 zł/N450/1150/2950 zł (zaw. kamerę)S/1200/1500 zł (pakiet)
Tempomat/adaptacyjny tempomatS/910 złN/2070 zł400/2000 zł (pakiet)S/N
Asystent utrzymania pasa ruchu/czujnik martwego polaN/N1240 zł za obie opcjeS/1500 zł (pakiet)2900 (pakiet)/1500 zł (pakiet)
Czujnik deszczu/zmierzchu1117 zł (pakiet, za obie opcje)690 zł (pakiet, za obie opcje)600 zł (pakiet)/S700 zł (pakiet, za obie opcje)
System unikania kolizji/skaner znaków drogowychS/NS/N2000 zł (pakiet, za obie opcje)2900 zł (pakiet, za obie opcje)
Podgrzewane fotele/kierownica1517 zł/N1680 zł/N1000 zł za obie opcje1750 zł za obie opcje
Lakier metalizowany2 328 zł1 860 zł1 600 zł1 800 zł
Koła standardowe/testowanego auta15 cali/17 cali (2883 zł)16 cali/17 cali (2190 zł)16 cali/17 cali (1700 zł)16 cali/16 cali (S)

Brakujące (wyróżnione pogrubioną czcionką) elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Samochody prezentowane na zdjęciach mogą się różnić wyposażeniem od specyfikacji przyjętych do porównania w tabeli.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - ceny, gwarancja, przeglądy (oceniane)

IbizaPoloFiestaCorsa
Cena podstawowa60 500 zł62 280 zł56 050 zł64 750 zł
Gwarancja mechaniczna4 lata2 lata2 lata2 lata
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat12 lat12 lat
Przeglądyco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. kmco 30 tys. km
Cena po doposażeniu72 324 zł81 640 zł71 430 zł73 200 zł

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - punkty i klasyfikacja

NadwozieMaks. pkt.IbizaPoloFIestaCorsa
Przestronność z przodu4033332930
Przestronność z tyłu3026262223
Pojemność bagażnika2516161313
Ładowność1511111212
Widoczność2017181616
Fotele, pozycja kierowcy3027272625
Ergonomia obsługi2017181716
Jakość wykończenia2017181616
Suma punktów200164167151151
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.IbizaPoloFIestaCorsa
Przyspieszenie2517171613
Elastyczność2517171515
Poziom hałasu1510111110
Skrzynia biegów1513141512
Zachowanie na drodze3027272826
Komfort jazdy3025262422
Układ kierowniczy1514141412
Średnica zawracania53333
Skuteczność hamulców4035363433
Suma punktów200161165160146
KosztyMaks. pkt.IbizaPoloFIestaCorsa
Cena po doposażeniu5034283434
Zużycie paliwa3017181919
Wyposażenie – komfort3025252725
Wyp. – bezpieczeństwo3020222325
Ubezpieczenia105555
Gwarancja1512888
Przeglądy2020202020
Suma punktów185133126136136
Wynik końcowy585458458447433
Miejsce w teście 1.1.3.4.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - spalanie testowe kontra fabryczne zużycie paliwa

Auto Świat

Najuczciwiej w tym gronie wypada spalanie katalogowe Opla, który do tego zużył podczas jazd testowych najmniej benzyny. Produkty koncernu VW okazały się nie aż tak oszczędne, a Ford, mimo że jego silnik ma już dojrzały wiek, niemal nie ustępuje Oplowi. Małe benzynowe silniki turbo mają jednak pewną, dość znaną już wadę – nawet jeśli średnie wyniki spalania są zachęcające, to pamiętajcie, że na autostradzie te samochody szybko przestają być ekonomiczne.

Nowy VW Polo kontra nowy Ford Fiesta, Opel Corsa i Seat Ibiza - podsumowanie

Bat na Fiestę szybko się znalazł. Ford ma udany napęd i układ jezdny, ale przestronnością znacznie ustępuje konkurencji z koncernu VW. Polo (i jego klon Ibiza) jest tak przestronne, jakby szefostwo firmy przymierzało się do wygaszenia produkcji Golfa. Corsa z dużą stratą zamyka stawkę.

A co Wy byście wybrali? Wolicie zwinność Fiesty, przestronność Polo, praktyczność i dynamiczne prowadzenie Ibizy czy po prostu macie sentyment do Opla i tak czy inaczej wybralibyście Corsę? Zapraszamy do komentowania!

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków