A skoro mowa o nadwoziach: w produkcji Opla Astry wykorzystano stal o wysokiej wytrzymałości, dzięki czemu auta stały się lżejsze. Zadbano też o szeroką paletę silników. Uwaga: choć w czasie produkcji Astry Opel trafił już pod skrzydła PSA, to jednak wszystkie silniki (również 1.2 R3 czy diesel 1.5 – także R3) to konstrukcje GM-u. Czy to dobrze?
Nie są one złe, ale mielibyśmy z pewnością lepszy dostęp do części, a także przeszkolonych mechaników. Tylko jeden silnik w palecie Opla Astry nie korzysta z turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego. To mało żwawa jednostka 1.4 100 KM. Silnik ten jednak w praktyce spotyka się na rynku rzadko, podobnie zresztą jak litrówkę czy motory 1.2 i 1.6 (mocny, ale o spokojnym, a nie sportowym charakterze).
W Oplu Astra wśród benzyniaków dominują doładowane silniki 1.4 w wersjach 125 lub 150 KM. Wśród diesli wybór jest mniejszy, przynajmniej jeśli chodzi o pojemność – do liftingu w 2019 r. stosowano silniki 1.6, później 1.5. Ten starszy jest zdecydowanie najpopularniejszym motorem Opla Astry, a dominujące wersje to 110— i 136-konna.
W tych silnikach problemem jest niska trwałość łańcuchowego napędu rozrządu oraz to, że znajduje się on od strony skrzyni biegów. Jednakże w wielu firmach instrukcja wymiany rozrządu (tego umieszczonego po "właściwej" stronie silnika) zaczyna się od: "wymontować układ napędowy". Koszt całej operacji to około 5 tys. zł.
Szukając używanego Opla Astry, uwagę trzeba też zwrócić na skrzynie biegów, w kilku wariantach pracuje poprawiona, ale ciągle niedoskonała przekładnia M32. To nie koniec kłopotów posiadaczy Opli Astr. Muszą też mierzyć się z problemami elektronicznymi (konieczność aktualizacji sterowników, zawieszające się multimedia), luzami w podwoziu itp. Nie są to nadzwyczaj kosztowne naprawy, jednak mogą czasem uprzykrzyć życie użytkownikowi.
Opel Astra — typowe usterki
- Opel Astra usterki karoserii — bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, problemy z wentylacją (zaparowanie szyb).
- Opel Astra usterki elektryki — błędy w oprogramowaniu: komputera wielofunkcyjnego (nie działa np. ogrzewanie foteli), tablicy wskaźników (błędny poziom paliwa), silników (w 1.4 trudności z odpaleniem, błędy).
- Opel Astra usterki układu npędowego — szybkie zużycie łańcucha rozrządu (1.6 diesel), drobne wycieki oleju. Zużycie łożysk w skrzyni, problemy z przekładniami Easytronic.
- Opel Astra usterki zawieszenia — zużyte osłony gumowe i wycieki oleju z amortyzatorów, blokuje się popychacz pompy hamulcowej. Luzy w przednim zawieszeniu.
Opel Astra — popularne silniki
1.4T | 1.4T | 1.6 CDTI | |
---|---|---|---|
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | t.diesel R4/16 |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1399 | 1399 | 1599 |
Moc maks. (kW/KM/obr./min) | 92/125/4000-5600 | 110/150/5000-5600 | 81/110/3500 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 230/2000-3500 | 230/2000-4000 | 300/1750-2000 |
Prędkość maksymalna (km/h)* | 205 | 210 | 195 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)* | 9,2 | 8,9 | 11 |
Spalanie (l/100 km)** | 6,2/4,2/4,9 | 6,3/4,3/5,1 | 4,0/3,3/3,5 |
*osiągi wersji podstawowej, **zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie
Opel Astra — eksploatacja
- Wymiana oleju silnikowego — co 30 tys. km lub co rok
- Wymiana filtra kabinowego — co 60 tys. km lub 2 lata
- Wymiana filtra powietrza — co 60 tys. km lub 4 lata
- Wymiana świec zapłonowych — co 60 tys. km lub 4 lata
- Wymiana płynu hamulcowego — co dwa lata
- Wymiana płynu chłodzenia — brak okresowej wymiany
- Wymiana napędu rozrządu — co 240 tys. km lub 15 lat w silniku 1.2, w pozostałych silnikach łańcuch rozrządu
Uwaga: wymiana oleju możliwa wg wskazań komp., radzimy skrócić dystans do 15 tys. km.
Opel Astra — naszym zdaniem
Opel Astra ciekawie wygląda, oferuje dobre własności jezdne i szeroką paletę wersji silnikowych (w większości dość mocnych). Jednak od liftingu w 2019 r. pod maski trafiały tylko trzycylindrowe jednostki. Zdarzyło się kilka wpadek jakościowych podnoszących koszty eksploatacji, szczególną uwagę trzeba zwrócić na popularnego diesla 1.6 oraz na skrzynie biegów.