• Trwały (czyli prosty) i oszczędny znaczy słaby – czy taki motor w dużym aucie ma sens?
  • Za kilkanaście tys. zł można znaleźć auto z nowoczesnym benzyniakiem (np. 1.4 czy 1.8 TFSI w Passacie B6 lub 1.6 THP w Citroenie C5), ale nie są to bezpieczne rozwiązania
  • W tej klasie trzeba się liczyć ze spalaniem 7-8,5 l/100 km

Klasa średnia? To musi być z dieslem, najlepiej dwulitrowym – bardzo często można usłyszeć taką opinię. Rzeczywiście, nie jest ona pozbawiona podstaw. Diesel ma wysoki moment obrotowy, przydatny podczas wyprzedzania na trasie czy usprawniający jazdę załadowanym autem. Ale liczenie na taki pojazd w idealnym stanie, z rozsądnym przebiegiem (najlepiej 100-150 tys. km), w cenie kilkunastu tys. zł jest nieco naiwne. Również w tej klasie postanowiliśmy więc sprawdzić podstawowe silniki benzynowe. Wybór jest dość duży, a zużycie benzyny nie szokuje.

Oczywiście, warunkiem oszczędzania jest postawienie na skromny silnik. Ale poza niskim spalaniem (przynajmniej w czasie spokojnej jazdy) ma to dodatkową zaletę – takie wersje wybierali zazwyczaj kierowcy jeżdżący nie za dużo i nie za szybko. Jest więc większa szansa na względnie dobry stan techniczny.

Zużycie paliwa nie było jednak naszym jedynym kryterium. Staraliśmy się wybrać auta dające szansę na niski poziom usterek. Dlatego nie ma BMW serii 3, które z silnikiem 1.6 ma zadowalać się średnio zaledwie 5,9 l/100 km! Do ciekawych propozycji zaliczamy np. Citroëna C5 II ze starszymi silnikami 1.8 i 2.0, Peugeota 407 (motor 1.8 potrzebuje 7,7 l/100 km) czy Renault Lagunę III z jednostką 1.6 (średnie spalanie 7,6 l/100 km). Niedużo pali Toyota Avensis II 1.6, ale ani ten model, ani silnik nie zbierają zbyt dobrych opinii.

Dane techniczne (firmowe) aut klasy średniej z polecanymi benzyniakami, które można kupić za kilkanaście tys. zł:

Samochód Rok Silnik Przysp. 0-100 km/h Średnie spalanie
Mazda 6 2007 1.8/120 KM 11,3 s 6,8 l/100 km
Opel Vectra 2008 1.6/105 KM 12,6 s 6,8 l/100 km
Ford Mondeo 2007 1.6/110 KM 12,7 s 7,2 l/100 km
Toyota Avensis 2007 1.8/129 KM 10,3 s 7,2 l/100 km
Fiat Croma 2008 1.8/140 KM 10,2 s 7,4 l/100 km
Saab 9-3 2007 2.0/150 KM 9,5 s 7,5 l/100 km
Renault Laguna 2008 1.6/110 KM 11,7 s 7,6 l/100 km
Audi A4 2006 1.6/102 KM 12,6 s 7,7 l/100 km
Volkswagen Passat 2008 1.6/102 KM 12,4 s 7,7 l/100 km
Honda Accord 2004 2.0/155 KM 8,9 s 7,8 l/100 km
Citroen C5 2008 1.8/127 KM 12,2 s 7,9 l/100 km
Mercedes C 180 K 2005 1.8/143 KM 9,7 s 7,9 l/100 km
Peugeot 407 2009 2.0/140 KM 10,3 s 8,1 l/100 km
Subaru Legacy 2007 2.0/150 KM 9,8 s 8,6 l/100 km
Volvo S60 2005 2.4/140 KM 10,2 s 8,8 l/100 km