Nie jest łatwo konkurować z Kią Sportage trzeciej generacji. Auto wyjątkowo "dobrze się starzeje" - nieco futurystyczne jak na ówczesne czasy kształty karoserii wciąż wyglądają nowocześnie. Qashqai spodoba się za to bardziej konserwatywnym kierowcom. Oba auta cieszą się niesłabnącą popularnością na rynku wtórnym - ogłoszeń sprzedaży jest sporo, bo i Qashqai pierwszej generacji, i Sportage III sprzedawały się w Polsce bardzo dobrze. Nie brakuje zatem aut z polskich salonów, z łatwą do weryfikacji przeszłością. Co na temat awaryjności obu SUV-ów mają do powiedzenia mechanicy? Czy warto interesować się tymi samochodami? Na podstawie opinii mechaników i naszych wrażeń z redakcyjnych testów wystawiliśmy autom oceny, które wyłoniły zwycięzcę pojedynku.
Przeczytaj także: Mechanik wybrał nam trzy SUV-y z Japonii. "Nie są drogie, a to pewniaki". Takich ocen nie było
Nissan Qashqai I - silniki, ceny
Nissan Qashqai (I)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2007-13
- SILNIKI: 1.5-2.0 103-150 KM
- CENY: OD 17 500 zł
Najmłodsze Qashqaie I kończą w tym roku 11 lat, najstarsze – 17. To sporo, zważywszy na to, że nigdy nie był to samochód idealny pod względem trwałości. Najdroższe auta kosztują do ok. 35 tys. zł i im bliżej tej kwoty, tym szansa na przyzwoity egzemplarz wzrasta. Polecamy benzyniaki 2.0 (czasem z napędem 4x4), z wyjątkiem wersji ze skrzynią CVT po większych przebiegach (drogie naprawy). Podstawowy silnik 1.6 też jest solidny, ale nieco za słaby do napędu auta.
Jeśli diesel, to zdecydowanie 2.0 dCi – oczywiście, tylko po wnikliwej weryfikacji i z niedużym przebiegiem. Podstawowa jednostka wysokoprężna 1.5 dCi, zwłaszcza z początku produkcji modelu, bywała kapryśna. Oprócz zwykłej 5-osobowej wersji jest też Qashqai+2, który ma dodatkowy trzeci rząd awaryjnych miejsc. Jego podaż na rynku jest jednak dość niska. Duża popularność auta przekłada się na dobry dostęp do części zamiennych.
Po latach widać coraz więcej niedoskonałości wnętrza Qashqaia I. Dobre wyposażenie to domena aut po liftinguŹródło: Auto Świat
Nissan Qashqai I - dane techniczne, wymiary
Nadwozie SUV 5d: wym. 4380/1806/1590 mm, poj. bagażnika 401 l, prześwit 180 mm, średnica zawracania 10,7 m.
Silniki benzynowe, DIG-T, R4, turbo, wtrysk bezp.: 1.2/115, 1.3 (od 2018 r.)/140, 158 lub 160, 1.6/163 KM; turbodiesle, dCi, R4: 1.5 8V/110 lub 115, 1.6 16V/130, 1.7 16V (od 2019 r.)/150 KM.
Nissan Qashqai I - awarie i usterki
Karoseria
W najstarszych egzemplarzach coraz częściej słychać o problemach z korozją. Rdza atakuje głównie elementy podwozia Qashqaia. Dużo zastrzeżeń zgłaszanych jest także do jakości wnętrza, zwłaszcza aut z pierwszych lat produkcji.
Elektryka
Przegrzanie sterownika wspomagania kierownicy. Losowe problemy z systemami bezpieczeństwa. Usterki radia oraz klimatyzacji.
Napęd
Podwyższone zużycie oleju w silnikach benzynowych (wynik wyeksploatowania). Niska trwałość turbosprężarki w 1.5 dCi oraz ryzyko obrócenia panewki. W dieslu 1.6 możliwe kłopoty ze smarowaniem (uszkodzona głowica). W największym dieslu kłopoty z łańcuchem rozrządu (na szczęście dopiero po większych przebiegach). Drogie awarie skrzyni bezstopniowej.
Zawieszenie
Wybicie tulei amortyzatorów z tyłu. Szybkie zużycie drążków kierowniczych.
Używany Nissan Qashqai - nasza opinia
To ten model wypromował podwyższone auta w Europie. Dzisiaj nie jest to już pierwszy wybór, ale wciąż można się nim zainteresować. Celujcie jednak w auta z końca produkcji za 30-35 tys. zł. Im tańsze i starsze auto, tym większe ryzyko problemów jakościowych.
Kia Sportage III - silniki, ceny
Kia Sportage III (2010-15)Źródło: Auto Świat / Archiwum
- NA RYNKU: 2010-16
- SILNIKI: 1.6-2.0 115-184 KM
- CENY: OD 33 500 zł
Używany Sportage III to częsty bywalec ogłoszeń. Cena startuje od blisko 35 tys. zł, ale wybór zaczyna się mniej więcej od 40 tys. zł. Celujcie w zadbane auta od pierwszego właściciela (nadal się zdarzają), które owszem, tanie nie będą, ale w perspektywie to opłacalny zakup. Na razie nie słychać o lawinie problemów z korozją, choć rdzawe naloty pojawiają się coraz częściej na różnych elementach podwozia (uważajcie!). I choć ogólna trwałość auta jest dość dobra (szczególnie mechaniki), w ostatnim czasie coraz częściej słychać o problemach z elektryką, a także usterkach wynikających z wieku i przebiegu.
Wielkość kabiny? Przeciętna, ale już bagażnik jest spory (465-564-1353 l). Godne polecenia są dwulitrówki, choć skłaniamy się bardziej w stronę benzyniaka, bo diesel to dziś większe ryzyko (oba mogą mieć 4x4; trwały, ale drogi w ewentualnych naprawach). Benzyniak 1.6 i diesel 1.7 (oba tylko FWD) są trochę za słabe.
Na początku lat 2000. Koreańczycy nauczyli się robić auta podobające się w Europie, ale wyposażenie jeszcze miało brakiŹródło: Auto Świat
Kia Sportage III - wymiary, bagażnik
Nadwozie SUV 5d: wym. 4528/1840/1689 mm, rozstaw osi 2755 mm, poj. bagażnika 450-1550 l, prześwit 187-201 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0T/184 lub 211 KM, V6, 24V: 3.0/231, 3.5/272 oraz 306 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.1 turbo/143, 2.1 biturbo/170 i 204 KM, V6, 24V: 3.0 turbo/224, 231 lub 265 KM.
Kia Sportage III - awarie i usterki
Karoseria
Korozja elementów podwozia (zawieszenie, bak paliwa, przewody hamulcowe). Pierwsze oznaki rdzy na podłużnicach. Uszkodzone klamki zewnętrzne.
Elektryka
Niska jakość obrazu z kamerki cofania. Akcja serwisowa na czujnik pedału hamulca. Uszkodzony czujnik kluczyka w stacyjce.
Napęd
W dieslach słaba trwałość koła dwumasowego, pompy podciśnienia, osprzętu i zapychające się sitko wstępnego oczyszczania paliwa w baku (spadek mocy). W wersji 4x4 kiepska kondycja tarcz sprzęgła wielopłytkowego i wyrabiające się frezy półosi.
Zawieszenie
Szybko wybijają się łączniki stabilizatora, przeciętną trwałość mają końcówki drążków. Zastane zaciski tylnych hamulców. Korozja wewnątrz przednich amortyzatorów (akcja serwisowa na ich uszczelnienie w 2017 r.). Drgania z okolic maglownicy (droga wymiana).
Używana Kia Sportage - nasza opinia
Kia Sportage dość wolno się starzeje – wciąż dobrze wygląda, relatywnie rzadko się psuje i całkiem przyjemnie jeździ. Nie jest to najtańszy kompaktowy SUV na rynku, ale za 40-50 tys. zł macie szansę na niezły egzemplarz z polskiej sieci dilerskiej.