Czy Toyota RAV4 czwartej generacji faktycznie jest autem tak trwałym, jak się powszechnie uważa? Jak wypada na tle produkowanego aż przez dziesięć lat Volkswagena Tiguana pierwszej generacji? O obu autach porozmawialiśmy z mechanikami. Sięgnęliśmy też pamięcią do naszych redakcyjnych testów, by ocenić oba auta pod względem praktyczności. Oceny końcowe wyłoniły zdecydowanego zwycięzcę tego pojedynku.
Rozpiętość cen pierwszego Tiguana waha się od 26-27 tys. do ok. 70 tys. zł. Wyższa cena wyraźnie zwiększa prawdopodobieństwo dobrego zakupu i daje szansę na auto z lepszym silnikiem (np. od 2015 r. mniej kłopotliwa seria 1.4 TSI z paskiem rozrządu, a nie łańcuchem). W egzemplarzach z początków produkcji występowało sporo problemów z elektroniką i coraz częściej dotyka te auta korozja. O wiele lepsze i bardziej dopracowane są wersje po liftingu w 2011 r. (zadbane egzemplarze warto kupić).
Uwaga: o tym, że Polacy kochają Tiguana, wiedzą nieuczciwi handlarze – na rynku wtórnym nie brakuje aut po wypadkach i ze skorygowanym licznikiem. Na co jeszcze uważać? Na silnik 2.0 TSI oraz diesle z dużymi przebiegami i nieznaną historią serwisową. Z dystansem podchodźcie też do skrzyni DSG po przebiegach 150-200 tys. km. Nie trzeba za to bać się napędu na obie osie (niektóre wersje silnikowe) – solidny haldex 3. generacji.
Taka obsługa mogłaby być dzisiaj w najnowszym Tiguanie III. Z minusów jednak sporo awarii elektroniki pokładowejŹródło: Auto Świat
Volkswagen Tiguan I - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4426/1809/1703 mm, rozstaw osi 2604 mm, poj. bagażnika 470-1510 l, prześwit 200 mm.
Silniki benzynowe, turbo (w wersjach 1.4/150 KM do 2011 r. i 160 KM – również kompresor), wtrysk bezp. (TSI), R4: 1.4/122, 125, 150 i 160, 2.0/170, 180, 200 i 211 KM; turbodiesle (TDI, CR), R4: 2.0/110, 140, 150, 170, 177 i 184 KM (moment obr. diesli: 280-380 Nm).
Volkswagen Tiguan I - awarie, usterki, wady
Karoseria
Korozja nie jest dużym problemem, ale auta z początków produkcji mogą już mieć rdzawe naloty (głównie na podwoziu, ale coraz częściej nie tylko tam). Niska jakość plastików w kabinie. Uszkodzony kompresor klimatyzacji.
Elektryka
Problemy z działaniem pokładowej elektroniki: zimne luty, uszkodzone czujniki i odbiorniki prądu. Kłopoty z elektrycznym wspomaganiem kierownicy.
Napęd
Kosztowne problemy silników benzynowych – przede wszystkim 1.4 TSI z łańcuchem rozrządu (duży pobór oleju; przypadki pękania tłoków), a w wersji z kompresorem dodatkowo awarie tego elementu. W 2.0 TDI uszkodzenie rozrządu, duże spalanie oleju. Wyeksploatowanie diesli. Awaryjna skrzynia DSG.
Zawieszenie
Uszkodzone podpory wału napędowego. Nietrwałe łączniki stabilizatorów, luzy w zawieszeniu.
Używany Volkswagen Tiguan - naszym zdaniem
Tiguan pierwszej generacji? Czemu nie, choć dużo zależy od roku produkcji i silnika. Szczególnie uważajcie na auta z początku produkcji, w których montowano m.in. felerne benzyniaki. Auta po liftingu z niedużym przebiegiem stanowią niezłą ofertę na rynku.
Nasza ocena: 3+
Toyota RAV4 IV to światowy bestseller od wielu lat
Toyota Rav4 (IV)Źródło: Auto Świat
- NA RYNKU: 2013-18
- SILNIKI: 2.0-2.5 124-197 KM
- CENY: OD 48 000 zł
Jeden z solidniejszych SUV-ów ostatnich lat – nadal nieźle wygląda i oferuje wysoką trwałość, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenach na rynku wtórnym. Wprawdzie najtańsze auta kupicie za mniej niż 50 tys. zł, ale będą to głównie wersje z dieslem 2.0 pod maską, który nie ma dobrego PR-u na rynku wtórnym (szczególnie dotyczy silnika BMW wprowadzonego w 2016 r.).
Ceny wersji benzynowych startują od ok. 60 tys. zł, a hybrydy są jeszcze droższe. Jeśli jednak stawiacie na trwałość, to właśnie te wersje dają gwarancję bezproblemowej jazdy. Benzyniaka 2.0/152 KM polecamy ze skrzynią manualną, gdyż można wtedy liczyć na przyzwoite osiągi i naprawdę rozsądne spalanie (z automatem silnik ten zużywa dość dużo benzyny). Hybryda ma największy sens w mieście, bo na trasie spalanie wyraźnie rośnie. Jest jeszcze benzyniak 2.5 z rynku amerykańskiego, tyle że często auta z nim pod maską mają burzliwą przeszłość.
Niezła jakość wykończenia, solidny montaż. Zdarzają się wersje z dość bogatym wyposażeniemŹródło: Auto Świat
Toyota RAV4 IV - dane techniczne
Nadwozie SUV 5d: wym. 4570/1845/1660 mm, rozstaw osi 2660 mm, poj. bagaż. 547-1746 l (hybryda: 501-1633 l), prześwit 163-178 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 2.0/152, 2.5 (rynek USA)/180 KM; turbodiesle, R4, 16V: 2.0/124 (Toyota), 2.0/143 (BMW), 2.2/150 KM; hybryda: 2.5 + elektr./197 KM (śr. spalanie 4,9 l/100 km).
Toyota RAV4 IV - awarie, usterki
Karoseria
Rdza coraz częściej pojawia się w tylnej części podwozia (na wysokości podłogi bagażnika). Przeciętna trwałość skórzanej tapicerki foteli (przetarcia).
Elektryka
Krótka żywotność baterii w chipie, niedomagania modułu alarmu montowanego (dotyczy aut z polskiej sieci dilerskiej), przypadki zwarcia w układzie podgrzewania dysz spryskiwaczy.
Napęd
Benzyniaki i wersja hybrydowa w zasadzie bez uwag. Co innego diesle, szczególnie dotyczy to silnika 2.0 BMW: uszkodzenie koła pasowego, niedomagania łańcuchowego napędu rozrządu, nieszczelności turbosprężarki i akcja naprawcza zaworu EGR (w wyniku przecieku cieczy może dojść do pożaru). Nasilenie problemów w dieslu Toyoty jest znacznie mniejsze.
Zawieszenie
Dość trwałe, ale zdarzają się już luzy. W autach z dieslem BMW uszkodzenie serwa hamulców.
Używana Toyota RAV4 IV - naszym zdaniem
Atrakcyjny wygląd, duże wnętrze, spory bagażnik to niezaprzeczalne zalety opisywanej Toyoty RAV4 . Co innego trwałość i niezawodność, na którą można liczyć w przypadku benzyniaka 2.0 i hybrydy. Diesel 2.0 to wielka niewiadoma, szczególnie produkcji BMW.
Nasza ocena: 5
Toyota RAV4 czy Volkswagen Tiguan - co wybrać
Toyota RAV4 dostała piątkę, niemiecki konkurent - trójkę z plusem. Szkolna skala jasno pokazuje, którego SUV-a mechanicy polecają częściej i bardziej. Nie oznacza to jednak, że Volkswagen Tiguan nie ma swoich zalet. Jego zakup jest jednak obarczony większym ryzykiem. Szukając więc egzemplarza dla siebie, trzeba mu się przyjrzeć znacznie dokładniej. To podstawowa zasada przy kupnie samochodu używanego.