Te trzy auta łączy jedno - żadne z nich nie jest już dziś produkowane. Powody są różne: w jednym przypadku wynika to ze zmian w nazewnictwie modeli, w innym - z naturalnego końca cyklu życia produktu. Choć dziś mało kto o tych autach pamięta, to każde z nich - pod warunkiem wyboru odpowiedniej wersji - zasługuje na uwagę podczas zakupu auta używanego. Poznajcie zapomniane SUV-y Mercedesa i Suzuki oraz Alfę Romeo, która nie miała szans w konfrontacji z crossoverami ze swojego segmentu.
Przeczytaj także: Psują się na potęgę. To najgorsze samochody używane. Mamy listę 15 modeli od mechanika
Czy warto kupić używaną Alfę Romeo MiTo?

Alfa Romeo MiToAuto Świat
Jak to jest zjeść ciastko i mieć ciastko? Wiedzą to użytkownicy MiTo, bo z jednej strony to prawdziwa Alfa, z drugiej zaś – płyta i technika z popularnego Fiata Grande Punto.
No, może nie w 100 proc., bo w Alfie montowano silniki, których Punto nie miało. Ale za to w podwoziu jest z grubsza to samo, co oznacza dobry dostęp do niedrogich zamienników. Źródła potencjalnych problemów i wydatków? Na pewno wersja 1.4 z systemem Multiair, w której zawodzi moduł sterujący pracą zaworów (silnik brzmi wtedy jak stary diesel).
Drogie w utrzymaniu mogą być też diesle, niedomagają manualne skrzynie biegów (M32 i M20) oraz dwusprzęgłowa TCT. Co więc wybrać? Wolnossącego benzyniaka 1.4, a najlepiej wersję z turbo – 1.4 T-jet. Pierwszy zapewnia rozsądne koszty eksploatacji, drugi – dobrą trwałość i niezłą dynamikę. Na plus: dość dobre wyposażenie wielu aut, choć zdarzały się odmiany bez klimy (np. bazowa Junior).

Trzeba przyznać, że deska rozdzielcza MiTo dość wolno się starzeje, ale materiały tutaj mają przeciętną jakość.Auto Świat
Alfa Romeo MiTo - dane techniczne, silniki, bagażnik
Nadwozie hatchback 3d: wym. 4065/1720/1454 mm, rozstaw osi 2501 mm, poj. bagaż. 270-950 l, poj. zbiornika paliwa 40 l.
Silniki benzynowe, R2: 0.9 Twinair/84 i 105 KM, R4: 1.4 8V/69, 78
i 79, 1.4 16V/79 i 95, 1.4 M-air/105, 1.4 TB/120 i 155, 1.4 M-air Turbo/135, 140 i 170 KM (usportowione Quadrifoglio Verde: 0-100 km/h w 7,5 s); turbodiesle, R4, 16V: 1.3/84, 90 i 95, 1.6/120 KM.
Alfa Romeo MiTo - awarie i usterki
Karoseria
Korozja elementów podwozia (zawieszenie, układ hamulcowy). Pierwsze naloty rdzy na nadwoziu (tylna klapa oraz progi).
Elektryka
Losowe usterki, np. gasnące zegary, błędy ESP, ABS-u, poduszek powietrznych. Brak wspomagania kierownicy (częściowo naprawiano to na gwarancji, była też akcja serwisowa; warto sprawdzić, czy dane auto ją przeszło). Błędne działanie systemu D.N.A.
Napęd
Skomplikowany i dość drogi w naprawach silnik 0.9. Problemy z systemem Multiair – występuje w benz. 0.9 i 1.4/135, 140 i 170 KM, w 1.4 T-jet pęknięcia kolektora wydechowego, korpusu turbosprężarki i często konieczna wymiana dwumasu. W dieslach często szwankuje osprzęt. Niedomagania skrzyń biegów.
Zawieszenie
Szybkie zużycie łączników stabilizatorów, łożysk kolumn resorujących, tyłu poduszek belki.
Używana Alfa Romeo MiTo - opinia redakcji
MiTo to o wiele ładniejsze i bardziej zaawansowane technicznie Punto. Z jednej strony mamy stylowe miejskie auto, z drugiej – prostą konstrukcję (z paroma wyjątkami), dość niskie koszty utrzymania i sensowną cenę zakupu. Na razie bez poważnych awarii.
Nasza ocena: 4
Czy warto kupić używanego Mercedesa GLK?

Mercedes GLKAuto Świat
- NA RYNKU: 2008-15
- SILNIKI: 2.0-3.5 143-306 KM
- CENY: OD 44 000 zł
Pierwszy kompaktowy SUV Mercedesa był raczej spóźnionym graczem, ale nie można o nim zapominać, szukając prestiżowego auta tej klasy – ogólna trwałość modelu nie jest zła. Oczywiście, trzeba pamiętać, że nie jest to samochód, który cechuje się prostą budową, także za części i fachową obsługę trzeba zapłacić ekstra.
Na początku produkcji auto oferowano tylko z napędem 4x4 (odmiana FWD pojawiła się nieco później), który może już przysporzyć Wam wydatków. Podobnie ma się sprawa z automatyczną skrzynią biegów czy też popularnym na rynku dieslem 2.1 CDI. Może więc lepiej poszukać benzyniaka V6? Niestety, to też nie jest tania opcja, chociaż trwalsza niż diesel. Są też czterocylindrowe benzyniaki, ale dopiero od liftingu w 2013 r., i sześciocylindrowe diesle (wysokie koszty utrzymania). Jeśli chodzi o styl, to GLK wzorowane było na klasie G – ma więc toporny wygląd, ale... wyróżnia się na ulicy.

GLK to trochę Mercedes w stylu lat 2000., na szczęście bez drażniących problemów z jakością i działaniem elektronikiAuto Świat
Mercedes GLK - dane techniczne, silniki, bagażnik
Nadwozie SUV 5d: wym. 4295/1770/1615 mm, rozstaw osi 2670 mm, poj. bagaż. 442-1219 l, prześwit 170 (1.8D)-195 mm (1.6).
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.6/117 KM, 154 Nm, 2.0/150 KM, 195 Nm (w Europie od 2019 r., inne rynki, np. USA – wcześniej); turbodiesle, (DI-D), R4, 16V: 1.6/114 KM, 270 Nm, 1.8/116 KM, 300 Nm i 150 KM, 300 Nm, 2.3/150 KM, 360 Nm.
Mercedes GLK - awarie i usterki
Karoseria
Lekcja z przełomu wieku została odrobiona, bo Mercedes GLK nie ma dużych problemów z korozją. Dość trwałe jest też jego wnętrze. Zdarzają się jednak problemy z odprowadzeniem wody z szyberdachu (przecieka do kabiny).
Elektryka
Jest dość stabilna, ale zdarza się, że jakiś przekaźnik lub odbiornik prądu odmówi posłuszeństwa (np. elektryczna klapa.). Czasem uszkodzeniu ulega też wiązka kabinowa (zwykle powoduje to problemy z oświetleniem zewnętrznym).
Napęd
Wycieki z chłodnicy oleju w dieslach V6. Niska jakość wtryskiwaczy Delphi w dieslach. Problemy z łańcuchem rozrządu w benzyniaku 3.5 V6 z wtryskiem bezpośrednim (od 2011 r.). Przegrzane panewki w dieslach V6. Stuki z tylnych przegubów.
Zawieszenie
Dość kosztowne w serwisie zawieszenie, którego trwałość nie jest zbyt duża.
Używany Mercedes GLK - opinia redakcji
GLK to całkiem niezły kompaktowy SUV. Owszem, ma specyficzny wygląd, ale ogólna trwałość wypada dość dobrze. Zwykle jest też napęd na obie osie. Pamiętajcie jednak, że nie jest to samochód tani w utrzymaniu, serwisowaniu, a także naprawach.
Nasza ocena: 4
Czy warto kupić Suzuki Grand Vitarę II?

Suzuki Grand Vitara (II)Auto Świat
- NA RYNKU: 2005-15
- SILNIKI: 1.6-3.2 106-233 KM
- CENY: OD 17 000 zł
Samochód ten najlepsze lata ma już za sobą, ale jeśli znajdziecie zadbany egzemplarz z końca produkcji i zależy Wam na stosunkowo niedrogim SUV-ie, który dobrze radzi sobie nie tylko na drodze, lecz także w terenie, to Grand Vitara II może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Owszem, w tej generacji modelu zrezygnowano z ramy na rzecz nadwozia samonośnego, jednak i tak zadbano o solidną budowę karoserii, co w połączeniu z efektywnym napędem 4x4 (w większości aut pracują centralny dyferencjał z blokadą i reduktor) sprawia, że dzielność w lekkim terenie tego auta jest zaskakująco dobra. Gorzej z korozją – to obecnie wróg numer jeden modelu. Ryzykowny jest też turbodiesel 1.9 pochodzący z Renault (jeszcze z czasów, gdy silnik ten zmagał się z poważnymi awariami). Solidne są benzyniaki, z których rozsądnie prezentuje się dwulitrówka (5d), gdyż bazowe 1.6 (3d) jest za słabe, a odmiany V6 (w 5d) dużo palą.

W kabinie brylują twarde plastiki, które dość skutecznie opierają się czasowi. Niezłe wyposażenie wielu autAuto Świat
Suzuki Grand Vitara II - dane techniczne, silniki, bagażnik
Nadwozie SUV 3d: dł. 4060 mm, rozstaw osi 2440 mm, poj. bagaż. 184-964 l; SUV 5d: wym. 4500/1810/1695 mm, rozstaw osi 2649 mm, poj. bagaż. 398-1386 l; prześwit (oba) 200 mm.
Silniki benzynowe, R4, 16V: 1.6/106 (3d), 2.0/140 (5d), 2.4/166 (3d) i 169 KM (5d), V6, 24V (5d): 2.7/173, 3.2/233 KM; turbodiesle, R4, 8V (DDiS): 1.9/129 KM (3d/5d).
Suzuki Grand Vitara II - awarie i usterki
Karoseria
Korozja podwozia była problemem już kilka lat temu, obecnie jest jeszcze gorzej. Do tego często hałasują stelaże foteli i zatykają się kanały odpływowe klimatyzacji.
Elektryka
Nie ma tragedii jak na wiek auta, ale coraz częściej zawodzą różne czujniki (np. od ESP). Znamy przypadki niedomagania systemu bezkluczykowego.
Napęd
Zadbane benzyniaki rzadko zawodzą, choć trzeba się liczyć z podwyższonym zużyciem oleju silnikowego i kłopotami z katalizatorem. Diesel to bardzo ryzykowny napęd, m.in. pęknięte wały korbowe, obracające się panewki oraz problemy z osprzętem (turbiny, DPF). Szwankują sprzęgła blokującego w skrzyniach automatycznych, a w manualnych – łożyska i elementy synchronizatorów.
Zawieszenie
Luzy się zdarzają (m.in. na wahaczach), często "stukają" stabilizatory.
Używane Suzuki Grand Vitara - opinia redakcji
Zadbany i nieskorodowany egzemplarz nadal jest wart uwagi. Jak na SUV-a samochód ten dobrze radzi sobie w lekkim terenie. Zastrzeżenia mamy do praktyczności (np. nieduży kufer), ale największe zagrożenia to wspomniana korozja oraz awaryjny diesel.
Nasza ocena: 4—