Zachęcają też funkcjonalnością i pomysłowymi rozwiązaniami, które umilają podróż. Trzeba jednak pamiętać, że koszty utrzymania niektórych modeli mogą być bardzo wysokie. Na początku trzeba sprecyzować swoje oczekiwania i dopiero wtedy rozpocząć poszukiwania.
Liczba propozycji na rynku wtórnym jest duża. Wśród nich znajdziemy kompaktowe minivany i znacznie większe auta, mogące funkcjonować niemal jako mały autobus. Aby ułatwić wybór, porównamy 9 vanówz trzech klas, z różnych lat i pokażemy, czego można się po nich spodziewać.
Dobre na początek, gdy rodzina jest niewielka
Jeśli argument przewozu 7 osób nie jest najważniejszy, a przeważa troska o przystępne koszty eksploatacji, to warto rozejrzeć się za minivanem.W naszym zestawieniu reprezentują je Mitsubishi Space Star, Opel Zafira i pionier w tej kategorii, czyli Renault Mégane Scénic.
W czym są lepsze od zwykłych kompaktów? Podwyższone nadwozie daje większe poczucie swobody, a bardzo praktyczne wnętrze można zaadaptować na różne sposoby. Najłatwiej w gusta szerokiego grona osób trafia Scénic. Ma dość atrakcyjną sylwetkę, przyjemne wnętrze (jasne kolory) i 5 oddzielnych foteli (np. tylny środkowy można wyjąć lub przekształcić w stolik).
W Mitsubishi Space Starze również można poczuć się swobodnie, mimo że zastosowano tu tradycyjny układ siedzeń. Na szczęście kanapę można przesuwać w zakresie 15 cm - pozwala to zmieniać pojemność kufra(z bazowej 370 l na nieco większą). Na tym tle 600-litrowy bagażnik Opla Zafiry to prawdziwy olbrzym. Poza tym zaletą niemieckiego minivana jest seryjny system Flex7 (trzeci rząd siedzeń schowany pod podłogą).
Przekształcenie Oplaw 7-osobowy autobus odbywa się łatwo i szybko. Nawet przy tylu pasażerach jego bagażnik ma jeszcze 150 l pojemności.W wyposażeniu mamy tylko niezbędne dodatki.
Scénic i Zafira oferują podobny poziom wyposażenia. Ale już jakość wykończenia nieznacznie przemawia za Oplem. Poza tym oba auta łączy szeroka oferta jednostek napędowych - od oszczędnych diesli do bardzo mocnych motorów benzynowych.
Podobny jest też poziom kosztów utrzymania (oczywiście, przy porównywalnych układach napędowych). Na tle konkurentów wyraźnie w tyle zostaje Space Star - uboga gama silnikowa, znikoma oferta tanich zamienników. Jest jednak szansa, że to auto będzie się psuło najrzadziej.
W klasie pełnowymiarowych vanów 7 siedzeń i duża liczba schowków to niemal standard
Jedną z najtańszych propozycji na rynku jest Espace II generacji. Można go kupić już za kilka tys. zł. W zamian otrzymamy pojemne auto,z wygodnymi fotelami i dobrym wyposażeniem - to najciekawsza propozycja z przełomu lat 90. Niestety, od młodszych vanów Espace odstaje nie tylko w dziedzinie estetyki, ale przede wszystkim kosztami utrzymania.
Model ten nigdy nie należał do bezawaryjnych, a im starszy, tym gorszy. Ta propozycja w ogólnym rozrachunku na pewno nie będzie najtańsza. Lepiej rozejrzeć się za dużo lepiej wykonanym Espace'em III generacji, którego można kupić już za 12 tys. zł. Uwagę przyciąga też atrakcyjna cena Kii Carnival, która może pochwalić się bardzo obszernym, funkcjonalnym i nieźle wyposażonym nadwoziem.
Niestety, trzeba uważać na awaryjne egzemplarze sprzed modernizacji (przeprowadzona w 2001 r.) - silnik Diesla często ulegał zatarciu na skutek uszkodzenia napędu pompy olejowej. Poza tym lista usterek tego auta okazuje się równie długa jak Espace'a, ale zaletą "francuza" jest szeroka oferta tanich zamienników.
Można też dołożyć kilka tys. zł i zainwestować np. w VW Sharana - auto mniej usterkowe, które również zapewnia komfortowe warunki podróży dla 5- lub 7-osobowej rodziny. Wystarczy też miejsca na zabranie dużego bagażu. Warte uwagi są egzemplarze po 1998 r. - wprowadzono wtedy dużo poprawek. Zainteresowani mają do wyboru wiele silników (polecamy oszczędnego diesla 1.9 TDI).
Autobusy dla rodziny i nie tylko...
Pozostały jeszcze vany największego formatu. Kto szuka samochodu uniwersalnego, ten na pewno znajdzie w nich rozwiązanie problemu. Dlaczego? Ponieważ są idealne, nie tylko jako transportowce dużych rodzin z ekwipunkiem wakacyjnym, ale także świetnie się nadają do przeprowadzek i małego biznesu. Niestety, liczba propozycji jest tu ograniczona, a lista niedomagań często dość długa.
Nasze propozycje? Chrysler Grand Voyager, Mercedes klasy V oraz VW T4
Pierwszy z nich świetnie wypada pod względem użytkowym. Oferuje ogromną ilość miejsca we wnętrzu, które jest przytulne, komfortowe i praktyczne. Niestety, Grand Voyager nie należy do wzorców jakości. Kiepski jest montaż twardego plastiku, występują zastrzeżenia do trwałości automatycznych skrzyń biegów i głowic w turbodieslu.
Często mechanicy wykrywają nieszczelności w układzie chłodzenia oraz luzy na półosiach i w zawieszeniu. Poza tym silniki nie należą do najoszczędniejszych. Nie lepiej wypada Mercedes klasy V. Jeśli chodzio jakość wykonania, prezentuje się bardzo mizernie - awarie automatycznych skrzyń biegów, nietrwałe sprzęgła, wycieki oleju, a przede wszystkim korozja!
Jakości nie poprawił lifting przeprowadzony w 1999 r., dlatego też klasa V nigdy nie zdobyła uznania, pomimo że walory użytkowe i szeroka gama silnikowa są imponujące. Dobrą funkcjonalność i obszerną ofertę silnikową znajdziemy też w VW T4 (odmianach Caravelle i Multivan). Poza tym to auto wyraźnie trwalsze od rywali. Jeśli ktoś trafi na egzemplarz z pewnych rąk, może liczyć na mało problemową eksploatację przez długie lata.
Opel Zafira (1999-2005)
Prezentacja minivana Opla odbyła się już w 1997 r. na salonie we Frankfurcie, ale na rynek auto trafiło dopiero w kwietniu 1999 r. Na początku oferowano tylko najsłabsze silniki. Jednak już w 2000 r. doszedł mocniejszy, 100-konny t.diesel i nowa jednostka benzynowa 2.2 16V (147 KM). Rok później zaprezentowano topową wersję OPC oraz Zafirę CNG - zasilaną gazem ziemnym. W 2002 r. pojawił się t.diesel 2.2 DTI (w tej wersji standardem było ESP).
Mitsubishi Space Star (1998-2006)
Do rywalizacji w klasie minivanów Space Star dołączył w 1998 r. Wiosną następnego roku w Europie rozpoczęto sprzedaż aut z silnikiem GDI (bezpośredni wtrysk benzyny). W 2001 r. paletę motorów wzbogacił turbodiesel 1.9 DI-D. Przy okazji modernizacji modelu w 2002 r. wycofano sprawiającą problemy jednostkę GDI.
Renault Megane Scenic (1996-2003)
Debiutujący w 1996 r. Renault Mégane Scénic jest pionierem klasy minivan. Popularność auta była tak duża, że po modernizacji przeprowadzonej jesienią 1999 r. Scénic stał się odrębnym modelem. Rok później w gamie pojawił się nowoczesny diesel 1.9 dCi i wersja z napędem na wszystkie koła (RX4).
KIA Carnival (1997-2006)
Kia Carnival zadebiutowała w 1997 r. na rynku amerykańskim. W roku 1999trafiła również do Europy (w tym także do Polski). Auto w Europie było oferowane tylko z dwoma silnikami: benzynowym 2.5 V6/165 KM oraz turbodieslem z bezpośrednim wtryskiem (pompa wtryskowa) 2.9 Di/126 KM.
Można było liczyć na bogate wyposażenie seryjne, które obejmowało dwie poduszki powietrzne, ABS, klimatyzację, elektrycznie regulowane lusterka oraz przednie i tylne szyby. Niestety, Carnival okazał się bardzo awaryjny.
Sytuację poprawiła dopiero gruntowna modernizacja przeprowadzona w 2001 r., podczas której zastąpiono awaryjnego diesla nową jednostką 2.9 CRDi, osiągającą moc 144 KM.2002 r. - nowy silnik benzynowy 3.5 V6/198 KM.
Renault Espace (1991-1996)
Pierwsza europejska odpowiedź na coraz popularniejsze za oceanem vany pojawiła się w 1984 r. Zaprezentowana przez Renault wielkogabarytowa limuzyna Espace przystosowana była do przewozu 7 osób i zgodnie z filozofią tego typu aut umożliwiała dowolne kształtowanie wnętrza - łatwo można wyjąć siedzenia.
Druga generacja Espace'a weszła na rynek w 1991 r. Montowano trzy silniki benzynowe: 2.0/103, 2.2/107, 2.8 V6/150 KM oraz turbodiesla 2.1/88 KM. Auta z jednostkami 2.2 i 2.8 V6 mogły mieć automatyczną skrzynię biegów i napęd wszystkich kół.
Zaletą auta jest dobra widoczność w każdym kierunku i zwrotność - średnica zawracania wynosi 11 m. W 1996 r. zadebiutowała znacznie atrakcyjniejsza3. generacja Espace'a.
VW Sharan (1995-2006)
Volkswagen Sharan trafił na rynek w 1995 r. Równocześnie przez Forda i Seata oferowane były bliźniacze konstrukcje Galaxy i Alhambra. Auto dostępne byłow wersji z dodatkowym rzędem siedzeń, umożliwiającym przewóz 7 osób. Początkowo do napędu służyły dwie jednostki benzynowe 2.0/116 KM i 2.8 VR6/ 174 KM oraz diesel 1.9 TDI o mocy 90 KM.
W 1996 r. pojawiła się wersja Syncro z napędem 4x4, dostępna z silnikiem 2.8 VR6, a także 110--konna jednostka 1.9 TDI. Rok później gama poszerzyła się o motor 1.8T. W sezonie2000 Sharan został gruntownie odmłodzony.
W nowym, atrakcyjniejszym wnętrzu pojawiło się więcej praktycznych schowków. Jednocześnie wprowadzono zmodernizowane silniki 2.8 VR6/204 KMi 1.9 TDI/115 KM (również 4x4).
Chrysler Grand Voyager (1996-2001)
Kolejna generacja ChrysleraVoyagera pojawiła się w 1995 r. Do napędu auta producent przewidział sprawdzony silnik benzynowy 3.3 V6 oraz turbodiesla 2.5. Na początku 1996 r. w ofercie znalazła się wersja z większym rozstawem osi (wariant przedłużony otrzymał przydomek Grand).
W gamie pojawił się też silnik 3.8 ze stałym napędem 4x4.Dwa lata później dodano nową, 4-cylindrową jednostkę benzynową 2.4 o mocy 154 KM. Silnik widniał w ofercie przez 2 lata.
W 1999 r. wprowadzono topową wersję wyposażeniową LX zarezerwowaną dla wariantu 3.8 AWD (w standardzie m.in.: ABS, 2 airbagi, alufelgi, pełna "elektryka", klimatyzacja, komputer pokładowy). W 2001 r. zaprezentowano następcę, który przejął zmodernizowane silniki poprzednika.
Mercedes Klasy V (1996-2003)
Wielkogabarytowy samochód Mercedesa - klasy V - pojawił się na rynku w 1996 r. Jest to "uszlachetniona" odmiana modelu Vito. Początkowo w ofercie znalazł się jeden silnik benzynowy 2.3/143KM oraz turbodiesel 2.3/98 KM. W 1997 r. pojawiła się nowa jednostka benzynowa 2.8 V6/174 KM.
Dwa lata później samochód przeszedł drobne modernizacje, polepszono wyposażenie i wzbogacono gamę silnikową. W ofercie znalazła się jednostka benzynowa 2.0/136 KM, a miejsce turbodiesla 2.3 zajęły dwie nowoczesne konstrukcje CDI (wykorzystujące wtrysk bezpośredni z systemem Common Rail) - 2.0/102 i 2.2 /122 KM. W 2001 r. z oferty wycofano najmocniejszy, 174-konny silnik V6. We wrześniu 2003 r. zakończono produkcję modelu opisywanej generacji.
VW T4 Caravelle/Multivan (1990-2003)
Czwarte wcielenie transportowego VW pojawiło się w połowie 1990 r. Kilka miesięcy później na rynek trafiły specjalne odmiany osobowe, czyli Caravelle i Multivan. W ofercie znalazły się silniki benzynowe: 2.0/84 i 2.5/110 KM i diesle: 1.9 D/60, 1.9 TD/68 i2.4 D/78 KM. W 1993 r. pojawiła się wersja Syncro (4x4), zarezerwowana dla wersji 2.5/110 oraz 2.4 D/78 KM.
W 1995 r. do oferty wprowadzono turbodiesla z bezpośrednim wtryskiem paliwa TDI - 2.5 o mocy 102 KM. Rokpóźniej auto poddano drobnym modernizacjom, polepszono wyposażenie seryjne i odnowiono gamę silnikową (oferta: 2.0/84, 2.5/115, 2.8 VR6/140, 2.8/204, 1.9 TD/68, 2.4 D/75, 2.5 TDI/88 i 102 KM). 1998 r. - silnik 2.5 TDI/102 KM z napędem 4x4 oraz wersja 150-konna TDI. Następca (T5) w 2003 r.
Podsumowanie
Vany mogą różnić się od siebie na wiele sposobów - rozwiązaniamikonstrukcyjnymi, walorami użytkowymi, przyjemnością z jazdy, kosztami eksploatacji czy awaryjnością. Wszystko jest równie ważne przy zakupie. Trzeba też pamiętać, żeby nie poddać się emocjom i wybrać auto stosowne do własnych potrzeb.
Jeśli np. mamy tylko 4-osobową rodzinę i poruszamy się głównie po mieście, minivan powinien nam wystarczyć - po co płacić za "wożenie powietrza"? Im większe auto, tym droższe jest jego utrzymanie. Kupno tak dużego samochodu, jak np. Chrysler Grand Voyager, jest uzasadnione tylko wtedy, gdy na pewno będziemy wykorzystywać w pełni jego możliwości.