BMW serii 1 to idealny samochód dla singli lub par! Owszem, nie jest funkcjonalny i przesadnie ekonomiczny, ale kapitalnie odgrywa rolę dyskretnego wyznacznika statusu społecznego. Do tego można liczyć na: szeroką gamę silnikową, dynamicznie zestrojone podwozie, tylny napęd (dziś to ewenement w klasie kompakt) i często bogate wyposażenie. Czego chcieć więcej? Atrakcyjniejszej ceny zakupu BMW serii 1 (nawet na rynku używanych „jedynka” jest droga), niższych kosztów eksploatacji (megadrogie ASO) i lepszej trwałości, szczególnie w przypadku kilku wersji, bo są silniki w BMW serii 1, które często się psują i wymagają kosztownych napraw!

POLECAMY

  • Silnik 2.0/150 KM. Dwulitrowy benzyniak (montowany w latach 2004-07) montowany w serii 1 ma klasyczną konstrukcję (np. brak wtrysku bezpośredniego), jest dynamiczny i trwały (nawet po większych przebiegach).„Jedynkę” z motorem 2.0/170 KM. Polecamy osobom szukającym BMW serii 1 po liftingu (2007 r.). Owszem, silnik ten miewa problemy z cewkami i nagarem odkładającym się na zaworach, ale to efektywny napęd („setka” w mniej niż 8 s), który do tego nie pali przesadnie dużo.Motor 3.0 R6/265 KM – mocny oraz trwały. Zastrzeżenia mamy tylko do wysokiego zużycia paliwa. BMW 130i testowaliśmy na dystansie 100 tys. km i wypadła celująco!

ODRADZAMY

  • BMW serii 1 z silnikiem 1.6/116 KM. Podstawowy motor benzynowy, montowany w latach 2004-07, który okazał się niewypałem – poważne problemy z trwałością napędu rozrządu, przepustnicą i elektroniką sterującą. Do tego kiepska dynamika.Silnik 2.0d. Dwulitrowe diesle montowane w BMW serii 1 są motorami podwyższonego ryzyka. Dotyczy to zarówno wersji z początku (M47), jak i szczególnie– zmodyfikowanej – z końca produkcji (N47). Te pierwsze początkowo miały m.in. kłopoty z pękającymi korbowodami, natomiast drugie do dziś borykają się z poważną wadą jakościową napędu rozrządu (droga naprawa!). Jeśli jednak upieracie się przy zakupie „jedynki” z turbodieslem, to polecamy 122-konną odmianę z lat 2006-07.

BMW serii 1 – DANE TECHNICZNE

  • Nadwozie Htb 3d i 5d: wym. 4239/1748/1421 mm, poj. bagażnika 330/1150 l; coupé: dł. 4360 mm, poj. bagażnika 305 l.Silniki Benz., R4: 1.6/116 i 122, 2.0/122, 129, 143, 150 i 170 KM, R6: 3.0/265, 3.0T/306 i 340 KM; t.diesel, R4: 2.0/115, 122, 143, 163, 177 i 204 KM.Podwozie Napęd na oś tylną, skrzynia 5b bądź 6b man. lub 6b aut. Zawieszenie: z przodu kolumny resorujące i wahacze trójkątne, z tyłu wielowahaczowe.

BMW serii 1 – TYPOWE USTERKI

  • Niedomagania elektryki pokładowej, np. kłopoty z domykaniem szyb, a także systemu start-stop (jeśli występuje).Awarie układu wtryskowego oraz napędu rozrządu (kiepska trwałość kół zębatych i łańcucha) w dieslu 2.0 N47. W innych motorach wysokoprężnych – problemy z turbiną, „dwumasem” i kołem pasowym.Nietrwały rozrząd i szwankująca przepustnica w benzyniaku 1.6 (wersja 116).