• Klasa A na początku zaliczyła dużą wpadkę w teście łosia
  • Mały Mercedes idealnie sprawdzi się jako samochód do miasta
  • Niektóre naprawy mogą być droższe z racji ciasnej zabudowy silnika

Pierwszy pokaz prototypu kompaktowego Mercedesa Klasy A miał miejsce 24 lata temu i był odpowiedzią niemieckiego producenta na rosnące zapotrzebowanie na mniejsze i bardziej ekonomiczne samochody. Początkowy zachwyt nowym pojazdem popsuł tzw. test łosia (energiczne ominięcie przeszkody i powrót na wyjściowy pas ruchu), który A-klasa oblała. To zmobilizowało koncern do wprowadzenia zmian konstrukcyjnych w pojeździe. Zmieniono m.in. stabilizatory, amortyzatory, rozmiar obręczy kół i ogumienia. Niżej zawieszony i utwardzony samochód otrzymał również seryjnie montowany system stabilizacji toru jazdy ESP. Efektem było pewniejsze zachowanie auta w zakrętach.

A-klasa to zaprzeczenie powszechnej opinii o Mercedesie jako producencie klasycznych i statecznych pojazdów. Jednak, chcąc błyszczeć w segmencie kompaktów, producenci już 10 lat temu musieli wprowadzać awangardowe rozwiązania nadwozia, by wyprzedzić konkurentów. Stylistyczne szaleństwo niemieckiego producenta przy projektowaniu kompaktowego Mercedesa klasy A jest więc jak najbardziej zrozumiałe. Najmniejszy Mercedes zwraca na siebie uwagę przede wszystkim wysokością nadwozia oraz pochyloną pod ostrym kątem ścianą przednią.

Mercedes klasy A - minivan dobry do miasta

Auto z początkowego okresu produkcji, mierzące 3,5 m długości, oferuje wnętrze niezbyt przyjazne pasażerom. Osoby siedzące na tylnej kanapie mogą narzekać na zbyt mało miejsca na nogi. A pięciu pasażerów, których może przewieźć mały Mercedes klasy A, to tylko teoria, chyba że mamy na myśli pasażerów w wieku przedszkolnym. Dużo więcej miejsca znajdziemy w wydłużonej o 17 cm wersji L, której produkcję rozpoczęto w marcu 2001 r. Pod względem ilości miejsca stanowi ciekawą alternatywę dla minivanów.

Na pochwałę zasługują zwłaszcza przednie fotele. Bardzo dobre wyprofilowanie siedziska i oparcia nie powoduje zmęczenia nawet po przejechaniu kilkuset kilometrów. Przednie fotele świetnie trzymają na boki. Zaletą Mercedesa klasy A jest wysoka pozycja za kierownicą, dzięki temu kierowca ma doskonałą widoczność na wszystkie strony. Zastrzeżenia można mieć tylko do zbyt szerokiego przedniego słupka. Podczas jazdy, np. górskimi serpentynami, może on całkowicie zasłonić pojazd nadjeżdżający z przeciwka.

Wnętrze auta wykonane jest z bardzo dobrej jakości materiałów, a tapicerka siedzeń jest odporna na zabrudzenia i przetarcia. Przyzwyczajenia wymaga obsługa przycisków i przełączników. W Mercedesie klasy A nie znajdziemy gałki obsługi wycieraczek po prawej stronie kierownicy. Wycieraczki przedniej szyby uruchamia się tą samą dźwignią co kierunkowskazy, a sterowanie wycieraczki tylnej szyby ulokowano na środkowym panelu. Jest to zresztą cecha wszystkich współczesnych modeli Mercedesa. Mała A-Klasa ma sporą liczbę schowków i półek. Bagażnik zmieści 390 l, a przy wyciągnięciu tylnego siedziska przestrzeń bagażowa wzrasta do 1740 l, zaś w przypadku wersji L - do 1930 l. Wysokie nadwozie sprawia, że we wnętrzu można przewozić nawet 2-3 rowery w pozycji pionowej.

Mercedes klasy A - bezpieczeństwo

Wpadka z testem łosia paradoksalnie sprawiła, że Mercedes klasy A stał się jednym z najbezpieczniejszych samochodów kompaktowych. Standardowo wyposażony jest w poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki, automatyczną dezaktywację poduszki pasażera, ABS oraz ESP. Ponadto samochód ma system ASR, który można wyłączyć.

Mercedes klasy A - silniki

Mercedes Klasy A rozpoczął swoją karierę z tylko dwoma silnikami benzynowymi w modelach A140 (80 KM) i A160 (100 KM), później ofertę poszerzono o turbodiesle: 170 (60 KM lub 90 KM). W 1999 r. do gamy benzynowych silników dołączył motor 190 o mocy 125 KM. Wraz z wprowadzaniem do produkcji przedłużonej wersji L wprowadzono nowe silniki 170 CDI (common rail, 60, 75, 90 lub 95 KM). W 2002 r. Mercedes wprowadził najmocniejszy silnik benzynowy 210 Evolution o mocy 140 KM.

Mercedes klasy A - zalety

  • duża ilość miejsca w wersji L
  • wysoki poziom bezpieczeństwa
  • dobre właściwości jezdne

Mercedes klasy A - wady

  • zbyt mało miejsca na nogi w krótkiej wersji
  • paliwożerne silniki benzynowe
  • nieergonomiczne ułożenie niektórych przełączników

Mercedes klasy A - typowe usterki

  • awarie elektroniki (immobilizer, układ sterujący, zamek centralny)
  • nieszczelny dach zsuwany
  • problemy z przednim i tylnym zawieszeniem
  • rozklejona tylna klapa
  • miękki lakier, dający się łatwo uszkodzić
  • niedokładny wskaźnik poziomu paliwa

Mercedes klasy A - zdaniem eksperta

Mercedes klasy A to auto godne polecenia wszystkim, którzy używają samochodu głównie do jazdy miejskiej. Doskonale nadaje się na drugie auto w rodzinie. Jego walory użytkowe to: łatwe parkowanie i manewrowanie, dobra widoczność, przyjazne wnętrze oraz niezła dynamika jazdy. W mieście sprawdza się wersja z pięciobiegową automatyczną skrzynią biegów, która w połączeniu z silnikiem benzynowym zapewnia bardzo spokojną i cichą pracę układu napędowego.

Z punktu widzenia kosztów utrzymania auta trzeba pamiętać, że klinowa zabudowa zespołu napędowego jest powodem utrudnionego dostępu do podzespołów (np. rozrusznika) w przeprowadzaniu napraw, które są droższe w porównaniu do aut z typowym ułożeniem silnika. W wersjach benzynowych Mercedesa klasy A nierzadkie są awarie silnika spowodowane zerwaniem łańcucha rozrządu, nawet przy przebiegu zaledwie 120 tys. km.

Twarde zawieszenie gwarantujące bezpieczeństwo skutkuje małym komfortem jazdy po dziurawych lub nierównych nawierzchniach. W efekcie pękanie sprężyn zawieszenia zdarza się dość często. Mimo tych przypadłości Mercedes klasy A ma zdecydowanie więcej zalet niż wad i dobrze wypada w swoim segmencie w porównaniu z konkurencją - Sławomir Kozakowski, rzeczoznawca, właściciel serwisu samochodowego Auto Ars w Szczecinie