BelAZ, czyli Białoruskie Zakłady Samochodowe, to firma założona w 1948 r. Specjalizuje się w produkcji górniczych wywrotek, wagonów towarowych i ciężkiego sprzętu. Nazwa BelAZ nie jest przypadkowa – podobnie jak inne przedsiębiorstwa z czasów ZSRR, kończy się na "AZ", co nawiązuje do jej radzieckiej przeszłości.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNajwiększa ciężarówka świata, a dokładniej rzecz ujmując - największe na świecie wozidło sztywno-ramowe, BelAZ 75710 może przewieźć aż 450 ton ładunku. Pusty pojazd waży 360 ton, co daje maksymalną masę całkowitą 810 ton. Aby poruszać taką masę, BelAZ 75710 wyposażono w dwa szesnastocylindrowe silniki wysokoprężne MTU DD 16V4000, każdy o pojemności 65 litrów, mocy 2332 KM i momencie obrotowym 9313 Nm przy 1500 obr./min.
Co ciekawe, silniki te nie napędzają kół bezpośrednio. Zamiast tego, są one podłączone do generatorów, które wytwarzają energię elektryczną dla czterech silników w osiach. Każdy z tych silników ma moc 1632 KM, co łącznie daje imponujące 6528 KM. Dzięki przekładni planetarnej moment obrotowy jest maksymalizowany na kołach.
BelAZ 75710 posiada zbiorniki na olej napędowy o łącznej pojemności 5,6 tys. l, co pozwala mu pokonać ponad 400 km bez tankowania. Obwód chłodzący mieści 890 l płynu, a każdy silnik zawiera 269 l oleju. Dodatkowo pojazd jest wyposażony w automatyczny system gaśniczy i system kamer monitoringu.
Wymiary tego kolosa są równie imponujące co jego osiągi. BelAZ 75710 ma długość 20,6 metra, szerokość 9,87 metra i wysokość 8,165 metra, a rozstaw osi wynosi osiem metrów. Kabina, do której prowadzą schody, jest przeznaczona dla dwóch osób i wyposażona w klimatyzację. Hałas wewnątrz kabiny nie przekracza 80 dB.
Pojazdy te są wykorzystywane w kopalniach. Co ciekawe, na miejsce nie dojeżdżają same, ale są dowożone TIRami. Inna forma transportu ze względu na ich ogromne rozmiary jest niemożliwa.
BelAZ 75710 został zaprojektowany tak, aby można go było prowadzić w taki sam sposób jak mniejsze wywrotki górnicze, co eliminuje potrzebę dodatkowego szkolenia kierowców. Ten gigantyczny pojazd, wyprodukowany na 65-lecie zakładów BelAZ w 2013 r., do dziś pozostaje największym samochodem na świecie.