Testy zderzeniowe Euro NCAP 2025 - jak wypadły chińskie auta?
Poniżej tabela z wynikami wszystkich samochodów przetestowanych w najnowszej serii prób Euro NCAP:
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Marka i model | Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa | Ocena ogólna (liczba gwiazdek) | Ochrona dorosłych | Ochrona dzieci | Ochrona pieszych | Systemy bezpieczeństwa |
Audi Q5 | Standard | 5 | 85% | 86% | 79% | 77% |
Ford Tourneo Custom | Standard | 4 | 86% | 86% | 79% | 66% |
Kia EV3 | Standard | 4 | 83% | 84% | 77% | 67% |
Kia EV3 | Pakiet dodatkowy | 5 | 83% | 84% | 78% | 78% |
MG MG55 EV | Standard | 5 | 90% | 82% | 82% | 78% |
Opel/Vauxhall Grandland | Standard | 4 | 82% | 85% | 79% | 62% |
Peugeot 3008 | Standard | 4 | 82% | 85% | 79% | 62% |
Peugeot 5008 | Standard | 4 | 82% | 85% | 79% | 62% |
Tesla Model 3 | Standard | 5 | 90% | 93% | 89% | 87% |
Voyah COURAGE | Standard | 5 | 90% | 88% | 76% | 87% |
VW Tayron | Standard | 5 | 87% | 85% | 83% | 80% |
VW Transporter | Standard | 4 | 86% | 86% | 79% | 66% |
Czasy, kiedy Chińczycy produkowali jedynie nieudane podróbki europejskich samochodów, bezpowrotnie minęły. Dowodzą temu nie tylko wyniki sprzedaży chińskich samochodów w Europie (i w Polsce), ale też kolejne tury testów zderzeniowych.
W tej najnowszej oba sprawdzone chińskie samochody MG MGS5 EV oraz Voyah Courage znalazły się w gronie pojazdów nagrodzonych pięcioma gwiazdkami.
Które samochody dostały najwyższą notę bezpieczeństwa?
Poza wspomnianymi MG i Voyahem na pięć gwiazdek oceniono jeszcze:
- Audi Q5,
- Volkswagen Tayron,
- Tesla Model 3,
- Kia EV3 w bogatszym pakiecie wyposażenia bezpieczeństwa.
Niższe, bo czterogwiazdkowe oceny, przyznano sześciu innym samochodom:
- Fordowi Tourneo Custom,
- bazowej odmianie Kii EV3,
- Oplowi Grandlandowi,
- Peugeotowi 3008,
- Peugeotowi 5008,
- Volkswagenowi Transporterowi.
Skąd te cztery gwiazdki?
Słabsza, 4-gwiazdkowa nota nikogo nie zaskakuje w przypadku osobowych wersji dostawczaków takich jak Ford Tourneo Custom czy Volkswagen Transporter. Jednak fakt, że auta grupy Stellantis wypadają słabiej niż przedstawiciele chińskich marek, pokazuje skalę wyzwania, z jakim mierzą się europejscy producenci.
Kluczowym problemem Opla Grandlanda i obu Peugeotów okazały się zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Każdy z tych samochodów otrzymał zbliżone wartości punktowe za ochronę dorosłych podróżnych (82 proc.), dzieci (85 proc.) i pieszych (79 proc.). Niższą, bo wynoszącą 62 proc., notę przyznano im natomiast za dostępność i skuteczność elektronicznych asystentów. I to właśnie ta ostatnia składowa spowodowała obniżenie oceny o jedną gwiazdkę.
Co pokazały poprzednie testy zderzeniowe?
W poprzednich testach z połowy kwietnia EuroNCAP również przetestowało osiem pojazdów, z czego cztery wyprodukowano w Chinach. Wszystkie finalnie otrzymały wówczas maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, co ugruntowało opinię, że konstrukcje z Państwa Środka nie odbiegają dziś od reszty światowych producentów pod względem bezpieczeństwa. Szczegółowe wyniki znajdziecie tu: Euro NCAP rozbiło cztery chińskie auta. Jakie wyniki osiągnęły?