Auto Świat Wiadomości Aktualności Chińskie auta rozbite przez Euro NCAP. Znowu pokazały, jakie są bezpieczne

Chińskie auta rozbite przez Euro NCAP. Znowu pokazały, jakie są bezpieczne

Euro NCAP ogłosiło wyniki kolejnej tury testów zderzeniowych, podczas których rozbito 12 najnowszych modeli dostępnych na Starym Kontynencie. Wśród nich znalazły się m.in. auta z Chin, Tesla, elektryczna Kia czy dwa Volkswageny. Co naturalne, biorąc pod uwagę rosnącą popularność chińskich aut i wątpliwości co do ich poziomu bezpieczeństwa, najwięcej uwagi przykuwają rezultaty osiągnięte przez samochody z Państwa Środka, w tym przedstawiciela najpopularniejszej w Polsce chińskiej marki - MG. Potwierdziło się to, co pokazały poprzednie testy zderzeniowe z udziałem chiśkich samochodów.

Testy zderzeniowe Euro NCAP
Euro NCAP
Testy zderzeniowe Euro NCAP

Testy zderzeniowe Euro NCAP 2025 - jak wypadły chińskie auta?

Poniżej tabela z wynikami wszystkich samochodów przetestowanych w najnowszej serii prób Euro NCAP:

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

Marka i modelWyposażenie z zakresu bezpieczeństwaOcena ogólna (liczba gwiazdek)Ochrona dorosłychOchrona dzieciOchrona pieszychSystemy bezpieczeństwa
Audi Q5Standard585%86%79%77%
Ford Tourneo CustomStandard486%86%79%66%
Kia EV3Standard483%84%77%67%
Kia EV3Pakiet dodatkowy583%84%78%78%
MG MG55 EVStandard590%82%82%78%
Opel/Vauxhall GrandlandStandard482%85%79%62%
Peugeot 3008Standard482%85%79%62%
Peugeot 5008Standard482%85%79%62%
Tesla Model 3Standard590%93%89%87%
Voyah COURAGEStandard590%88%76%87%
VW TayronStandard587%85%83%80%
VW TransporterStandard486%86%79%66%

Czasy, kiedy Chińczycy produkowali jedynie nieudane podróbki europejskich samochodów, bezpowrotnie minęły. Dowodzą temu nie tylko wyniki sprzedaży chińskich samochodów w Europie (i w Polsce), ale też kolejne tury testów zderzeniowych.

W tej najnowszej oba sprawdzone chińskie samochody MG MGS5 EV oraz Voyah Courage znalazły się w gronie pojazdów nagrodzonych pięcioma gwiazdkami.

Które samochody dostały najwyższą notę bezpieczeństwa?

Poza wspomnianymi MG i Voyahem na pięć gwiazdek oceniono jeszcze:

  • Audi Q5,
  • Volkswagen Tayron,
  • Tesla Model 3,
  • Kia EV3 w bogatszym pakiecie wyposażenia bezpieczeństwa.

Niższe, bo czterogwiazdkowe oceny, przyznano sześciu innym samochodom:

  • Fordowi Tourneo Custom,
  • bazowej odmianie Kii EV3,
  • Oplowi Grandlandowi,
  • Peugeotowi 3008,
  • Peugeotowi 5008,
  • Volkswagenowi Transporterowi.

Skąd te cztery gwiazdki?

Słabsza, 4-gwiazdkowa nota nikogo nie zaskakuje w przypadku osobowych wersji dostawczaków takich jak Ford Tourneo Custom czy Volkswagen Transporter. Jednak fakt, że auta grupy Stellantis wypadają słabiej niż przedstawiciele chińskich marek, pokazuje skalę wyzwania, z jakim mierzą się europejscy producenci.

Kluczowym problemem Opla Grandlanda i obu Peugeotów okazały się zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Każdy z tych samochodów otrzymał zbliżone wartości punktowe za ochronę dorosłych podróżnych (82 proc.), dzieci (85 proc.) i pieszych (79 proc.). Niższą, bo wynoszącą 62 proc., notę przyznano im natomiast za dostępność i skuteczność elektronicznych asystentów. I to właśnie ta ostatnia składowa spowodowała obniżenie oceny o jedną gwiazdkę.

Co pokazały poprzednie testy zderzeniowe?

W poprzednich testach z połowy kwietnia EuroNCAP również przetestowało osiem pojazdów, z czego cztery wyprodukowano w Chinach. Wszystkie finalnie otrzymały wówczas maksymalną liczbę pięciu gwiazdek, co ugruntowało opinię, że konstrukcje z Państwa Środka nie odbiegają dziś od reszty światowych producentów pod względem bezpieczeństwa. Szczegółowe wyniki znajdziecie tu: Euro NCAP rozbiło cztery chińskie auta. Jakie wyniki osiągnęły?

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków