Generalna dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na zaprojektowanie i budowę dwóch odcinków lubelskiej S19: Międzyrzec Podlaski - Radzyń Podlaski oraz Radzyń Podlaski – Kock.

Pierwsza z tras ma mieć 22 km i prowadzić na początku w śladzie drogi krajowej nr 19, a następnie będzie wytyczona nowym korytarzem, który ominie od zachodniej strony Kąkolewnicę. Planowane są dwa węzły: Kąkolewnica i Radzyń Podlaski Północ.

Z kolei odcinek Radzyń Podlaski-Kock będzie miał 18 km i powstanie w korytarzu DK19. Także tutaj będą dwa węzły: Radzyń Podlaski Południe oraz Borki. Po drodze planowane są dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP Sitno oraz MOP Paszki).

Obie inwestycje realizowane będą w systemie "Projektuj i buduj", co oznacza, że wykonawca ma za zadanie zaprojektować drogę, uzyskać zezwolenie na budowę, zbudować ją oraz dopuścić do ruchu. Inwestycje mają być zrealizowane także z uwzględnieniem mostów oraz wiaduktów, przejść dla dużych i małych zwierząt oraz dróg dojazdowych i lokalnych.

S19 postęp prac Foto: GDDKiA
S19 postęp prac

Via Carpatia - ostatnia prosta lubelskiej S19

Są to ostatnie dwa odcinki lubelskiej ekspresówki. Przypominamy, że niedawno drogowcy ogłosili postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy ok. 14-kilometrowego odcinka tej trasy od granicy woj. lubelskiego i mazowieckiego do Międzyrzeca Podlaskiego (wraz z dobudową drugiej jezdni obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego). Na początku sierpnia ogłoszone zostały także dwa przetargi na zaprojektowanie i budowę drogi S19 między Kockiem a Lubartowem. To łącznie blisko 24 km drogi ekspresowej. Jej przedłużeniem będzie kolejny 23-kilometrowy odcinek Lubartów - Lublin, na którego realizację podpisano umowę pod koniec lutego.

Prace są także zaawansowane na trasie na południe od Lublina do granicy województwa lubelskiego i podkarpackiego, a otwarta dla kierowców jest trasa od węzła Janów Lubelski Południe do węzła Lasy Janowskie.

Via Carpatia będzie miała 700 km

Via Carpatia zależnie od odcinka będzie mieć parametry drogi ekspresowej lub autostrady. W Polsce będą to drogi ekspresowe S61, S16 oraz S19. Wytyczono je na terenie pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego oraz podkarpackiego.

Jest to kluczowa inwestycja międzynarodowej trasy Via Carpatia ciągnąca się przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię, Bułgarię i Grecję. Ma ona połączyć polskie i litewskie porty z tymi na wybrzeżach Morza Czarnego, Egejskiego oraz Adriatyku.