- Via Baltica będzie elementem transeuropejskiego korytarza transportowego. Docelowo trasa ma biec od Finlandii przez Litwę i Łotwę aż do Polski
- Na niektórych odcinkach prace nie idą zgodnie z planem. Większość prac powinna się jednak zakończyć do końca przyszłego roku
- Więcej takich historii znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
GDDKiA podaje informacje o postępach prac na poszczególnych odcinkach Via Baltica.
"W ubiegłym roku oddaliśmy do ruchu cztery odcinki S61 o łącznej długości ok. 72 km. W połączeniu z funkcjonującymi wcześniej fragmentami wydłużyło tę ekspresówkę do ponad 105 km. Kierowcy mają do dyspozycji trasę od Śniadowa do węzła Łomża Południe, od węzła Kolno do końca obwodnicy Szczuczyna oraz Wysokie — koniec obwodnicy Suwałk" — czytamy w komunikacie. Kiedy kolejne odcinki?
Podborze — Śniadowo
Trwa budowa połączenia drogi ekspresowej S8 z S61 o długości blisko 19,5 km wraz z nowym węzłem Podborze na S8. Inwestycja przewiduje również przebudowę ok. 3 km tej trasy. Prace nad tym odcinkiem zostały rozpoczęte w grudniu 2021 r. mimo zimowego okresu.
"Zakończenie robót i udostępnienie kierowcom tego odcinka S61 planowane jest jesienią 2023 r." — dodaje białostocki oddział GDDKiA.
Łomża Południe — Łomża Zachód
Realizacja tego odcinka ma opóźnienie.
"Z łącznic węzła Łomża Południe kierowcy już korzystają, natomiast cała trasa, o łącznej długości ok. 7,2 km, choć jest już gotowa, pozostaje wyłączona z ruchu. Węzeł Łomża Zachód, z którym ten fragment S61 ma się połączyć, jest realizowany w ramach sąsiedniego odcinka — obwodnicy Łomży" — tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.
"Ta zaś będzie zrealizowana w nieco późniejszym terminie ze względu na nierzetelnego wykonawcę, z którym zmuszeni byliśmy w ubiegłym roku rozwiązać umowę" — zaznacza GDDKiA.
Łomża Zachód — Kolno
To kolejny fragment, w którym był problem z wykonawcą. "Kolejny odcinek pomiędzy węzłami Łomża Zachód i Kolno stanowi obwodnicę Łomży o długości 12,9 km z nowym mostem na Narwi. W maju 2021 r. odstąpiliśmy od umowy z winy wykonawcy, który po uzyskaniu decyzji ZRID nie zamierzał przejść do fazy budowy, oficjalnie powołując się m.in. na pandemię COVID-19 i niemożność przyjazdu kilkudziesięciu pracowników z Włoch" — czytamy w wytłumaczeniu opóźnienia.
Ten fragment zostanie oddany do użytku w 2024 r., ale pełna przejezdność jest planowana dopiero na 2025 r.
Szczuczyn — Ełk Południe
"Na budowie pierwszego z trzech odcinków, ponad 23-kilometrowego Szczuczyn - Ełk Południe położono już 90 proc. nawierzchni betonowej, a na pozostałej części trwają intensywne prace mające na celu połączenie wszystkich wykonanych fragmentów" — informuje GDDKiA.
Przewidywany termin zakończenia wszystkich prac to III kwartał 2022 r.
Ełk Południe — Wysokie
Intensywne prace trwają również na budowie kolejnego, 23-kilometrowego odcinka w okolicy Ełku. Prace ruszyły jesienią 2020 r., po uzyskaniu decyzji ZRID. "Obecnie wykonawca przystępuje do układania nawierzchni betonowej. Powstaje również łącznik w ciągu przyszłej S16 i węzeł Ełk Wschód na połączeniu z S61. Zaawansowanie całej inwestycji wynosi obecnie ponad 60 proc." — czytamy w informacji.
Termin zakończenia prac szacuje się na II kwartał 2023 r.
Suwałki — Budzisko
"Ostatni, przygraniczny odcinek S61 ma długość ponad 24 km. Zaawansowanie rzeczowe prac szacowane jest na około 75 proc. (...) W ramach inwestycji wybudowane zostaną Miejsca Obsługi Podróżnych Żubryn Zachód i Żubryn Wschód oraz Budzisko Zachód i Budzisko Wschód" — czytamy w informacji.
Drogę planują oddać do użytku już we wrześniu tego roku.
Via Baltica stworzy korytarz transportowy
W zamyśle droga ekspresowa S61 będzie łączyła się z drogą S8 Wrocław–Warszawa–Białystok, tworząc wspomniany międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica, który docelowo przejmie ruch tranzytowy pomiędzy krajami Bałtyckimi i Europą Zachodnią.
Z ponad 311 km przyszłej Via Baltica w Polsce, kierowcy mają już do dyspozycji nieco ponad 200 km.