- Najbardziej wyczekiwany nie tylko przez warszawiaków tunel na obwodnicy nie przeszedł kontroli pożarowej, ale GDDKiA szacuje, że pojedziemy nim jeszcze w tym roku
- Prace na odcinku drogi S7 między Płońskiem a Napierkami nie skończą się w 2021 r., ale cześć trasy zostanie oddana do ruchu
- Na wschodzie stolicy powstaje trzypoziomowy węzeł drogowy
- Więcej informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Faktyczne prace budowlane trwają na długości ok. 100 km, a dla pozostałych 135 km zaplanowanych tras trwają prace nad projektami lub oczekiwanie na wydanie niezbędnych decyzji. Jednym z najbardziej wyczekiwanych dróg na Mazowszu są: trasa S7, poszerzenie autostrady A2 między Warszawą a Strykowem oraz ostatnie elementy obwodnicy, w tym teoretycznie skończony już tunel pod warszawskim Ursynowem, który nadal nie jest oddany do użytku. Oto aktualny raport z placów budowy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
S2 Puławska - Warszawa Wilanów (tunel pod Ursynowem)
Tunel jest, ale nadal nie udało się uzyskać wszystkich niezbędnych zezwoleń i odbiorów. W trakcie kontroli straży pożarnej okazało się, że zepsuł się rezerwowy wentylator. Wykonawca podobno usuwa już usterkę, po czym ponownie odbędzie się kontrola. To jednak nie koniec formalności. Kolejnym krokiem będzie złożenie wniosku do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie (WINB) o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Pracownicy WINB muszą sprawdzić obszerną dokumentację powykonawczą, następnie przeprowadzić kontrolę w terenie i wydać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie.
Ostatnim etapem będzie kontrola wojewody mazowieckiego. Po sprawdzeniu dokumentacji w zakresie bezpieczeństwa oraz otrzymaniu opinii urzędnika bezpieczeństwa wojewoda wyda zgodę na otwarcie tunelu. Dopiero wtedy na trasę zostaną wpuszczone auta. Drogowcy szacują, że uda się to jeszcze tej jesieni.
S17 Warszawa Wschód (Zakręt) – Lubelska – nowy węzeł
Aktualnie w budowie jest trzypoziomowy węzeł u zbiegu DK2 i DK17 w Zakręcie. Węzeł Warszawa Wschód będzie umożliwiał relacje we wszystkich kierunkach. Na północ, w kierunku Marek, kierowcy będą mieli do dyspozycji odcinek drogi ekspresowej przebiegającej na poziomie "+1". Kierunek Warszawa - Mińsk Mazowiecki - Warszawa będzie przebiegał na poziomie "-1" jako droga dwukierunkowa jednopasowa w każdą stronę. Z kolei na poziomie "0" powstanie rondo umożliwiające zjazd i wjazd na S17. Projekt przewiduje tu także przejścia podziemne dla pieszych oraz rowerzystów. Zaawansowanie budowy to ok. 69 proc.
Nie wiadomo jednak, kiedy węzeł zostanie ukończony. Aktualnie wykonawca złożył roszczenia o wydłużenie terminu realizacji lub o przyznanie dodatkowych środków, w związku z długotrwałą procedurą uzyskiwania decyzji ZRID oraz przebudowy kolizji uzbrojenia terenu. Po ich rozpatrzeniu będzie można określić termin zakończenia umowy.
S7 Napierki - Płońsk
Jeden z bardziej wyczekiwanych odcinków drogi S7 jest już na ukończeniu, jednak obietnice, co do oddania do użytku gotowej trasy do końca 2021 r., nie zostaną spełnione. Ale jest też dobra wiadomość – GDDKiA szacuje, że do końca tego roku kierowcy będą korzystali z jednej bądź dwóch jezdni trasy głównej, w zależności od odcinka.
S7 Płońsk - Czosnów
Niestety, ukończenie odcinka Napierki - Płońsk nie oznacza zlikwidowania utrudnień dla kierowców podróżujących z Warszawy do Trójmiasta. Niebawem ruszy budowa 35 km S7 na odcinku od Płońska do Czosnowa. Budowę podzielono na trzy odcinki. Dla wszystkich odcinków wojewoda mazowiecki prowadzi postępowania administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Spodziewamy się otrzymania decyzji w pierwszym kwartale 2022 r., co umożliwi rozpoczęcie prac w terenie. Zakończenie robót dla odcinka najbliżej Warszawy przewidziane zostało na początku 2024 r., a dwa kolejne zakończą się wiosną 2025 r.
S7 Warszawa - Czosnów
Przebudowana zostanie także najbardziej zakorkowany wyjazd z Warszawy (przynajmniej latem), mowa o odcinku między stolicą a Czosnowem. Tu jednak trudno jeszcze o szczegóły i daty, bowiem w przygotowaniu jest dopiero dokumentacja do ogłoszenia przetargu w systemie Projektuj i buduj.
S7 Warszawa - Grójec
Prace trwają także na trasie S7 na południe od Warszawy. Ponad 29-kilometrowy odcinek podzielono na trzy zadania. Kierowcy korzystają już z odcinka od Tarczyna do początku obwodnicy Grójca. Na dwóch pozostałych odcinkach, Warszawa Lotnisko - Lesznowola i Lesznowola - Tarczyn Północ, GDDKiA zerwała umowy z poprzednimi wykonawcami.
Dla pierwszego odcinka nowy kontrakt został zawarty w lutym 2020 r., a zakończenie robót przewidziane jest w październiku 2022 r. Dla drugiego odcinka umowę podpisaliśmy w czerwcu br. z zapewnieniem przejezdności ciągu głównego w październiku 2022 r.
A2 zyska dodatkowy pas ruchu
W lipcu 2021 r. GDDKiA uzyskała pozwolenie dla poszerzenia A2 o jeden pas ruchu. Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. Nie jest jeszcze znany wykonawca, ani terminy realizacji.
A2 Warszawa - granica państwa w Kukurykach
Wiosną 2020 r. podpisano także umowy na realizację dwóch kolejnych odcinków A2, pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki oraz Gręzów i Siedlce Zachód. Przewidywany termin ukończenia prac to jesień 2023 r. W przypadku środkowego odcinka pomiędzy węzłami Groszki i Gręzów umowę podpisano w styczniu 2021 r. z terminem zakończenia latem 2024 r.