- Emisja gazów cieplarnianych i innych zanieczyszczeń oraz wydajność energetyczna są kryteriami oceny nowych samochodów przez Green NCAP działającą pod egidą Euro NCAP
- Pięć gwiazdek dla elektrycznego Fiata 500, który zebrał maksymalną liczbę punktów we wszystkich kategoriach, trzy i pół gwiazdki dla hybrydowej Hondy Jazz i trzy dla Peugeota 208 z dieslem
- Green NCAP nie uwzględnia (na razie) sposobu pozyskiwania energii elektrycznej, skupiając się na jakości i ilości spalin wydzielanych przez samochód
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Green NCAP, inaczej niż Euro NCAP znany od wielu lat ze swoich ocen bezpieczeństwa samochodów, jest stosunkowo nową inicjatywą. Za cel postawiła sobie promowanie samochodów "czystych", wydajnych energetycznie i nieszkodzących środowisku. Auta oceniane są w trzech obszarach – czyste powietrze, wydajność energetyczna i gazy cieplarniane. Najwięcej gwiazdek (maksymalnie pięć) otrzymują samochody, które powodują najmniej zanieczyszczeń i emitują najmniej gazów cieplarnianych, przy jednoczesnym jak najbardziej wydajnym wykorzystaniu jak najmniejszej ilości paliw kopalnych. W tej chwili Green NCAP nie ocenia jeszcze całego śladu węglowego nowych samochodów, biorąc pod uwagę jedynie emisję spalin.
W najnowszej rundzie testowej do sprawdzianu Green NCAP stanęły małe samochody. Najwyższą, pięciogwiazdkową ocenę uzyskał pełni elektryczny Fiat 500 (118 KM, automat), który nie emituje żadnych zanieczyszczeń i ma bardzo wysoki indeks wydajności energetycznej. W rezultacie "pięćsetka" zgarnęła komplet punktów (10/10) w każdej kategorii – na tym etapie oceny nie może być lepiej!
Green NCAP promuje auta "czyste" i wydajne
Testowane Honda Jazz i Peugeot 208 miały silniki spalinowe. W Hondzie Jazz (1.5 i-MMD hybrid ze skrzynią CVT) 1,5-litrowy, 4-cylindrowy wolnossący benzyniak współpracuje z 109-konnym silnikiem elektrycznym i 95-konnym generatorem prądu. Auto uzyskało dobry wynik w kategorii wydajności energetycznej (7,0/10) i czystego powietrza (6,7/10), a także niezły dla emisji gazów cieplarnianych (5,6/10), co w sumie wystarczyło na ocenę 3,5-gwiazdkową.
Najsłabiej, choć nadal całkiem dobrze, wypadł Peugeot 208 (1.5 Blue HDI z ręczną skrzynią biegów). Auto napędzane 102-konnym dieslem osiągnęło indeks wydajności energetycznej na poziomie 7,2 pkt., czystego powietrza – 5,1, a gazów cieplarnianych – 4,5. Finalny rezultat to 3 gwiazdki.
W tym systemie oceny oczywiste jest, że „najczystszymi” pojazdami są samochody w pełni elektryczne. Takie wyniki powodują, że coraz więcej producentów zapowiada w ciągu najbliższej dekady odejście od silników spalinowych i rozwój modeli napędzanych prądem. Ten pęd ku elektrycznej przyszłości niesie ze sobą nowe wyzwania – znacznie większe zapotrzebowanie energię elektryczną, której wytwarzanie będzie musiało stać się jak najbardziej ekologiczne. Na razie Green NCAP tego nie uwzględnia.
Wyniki testów Green NCAP dla małych aut (lipiec 2021)
Fiat 500 (elektryczny) | Honda Jazz 1.5 i-MMD (hybrydowa) | Peugeot 208 1.5 Blue HDI 100 (diesel) | |
Indeks czystego powietrza (maks. 10) | 10 | 6,7 | 5,1 |
Indeks wydajności energetycznej (maks. 10) | 10 | 7,0 | 7,2 |
Indeks gazów cieplarnianych (maks. 10) | 10 | 5,6 | 4,5 |
Liczba gwiazdek | 5 | 3,5 | 3 |