Zbliżający się sezon Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) będzie 50. w historii. Ponadto najlepsze auta rajdowe już nie nazywają się WRC, a Rally1. Bez wątpienia jednak największą zmianą są układy napędowe samych aut, ponieważ rozpoczynają one hybrydową erę rajdów.

WRC — silnik elektryczny może sprawić, że rajdy będą bardziej emocjonujące

Do walki o mistrzostwo staną samochody Forda, Toyoty i Hyundaia. Napęd elektryczny tych rajdówek, to silnik elektryczny o mocy 136 koni mechanicznych, który będzie zasilany z baterii o pojemności 3,9 kWh. Naładowanie akumulatora będzie trwało około 25 minut, a cały elektryczny zespół waży 95 kilogramów.

Silnik spalinowy pozostał bez zmian, to jednostka o pojemności 1,6 litra oraz mocy około 400 KM, która jest sprzężona ze skrzynią biegów o pięciu przełożeniach. Łączna moc układu hybrydowego to około 500 KM. Samochody mają oczywiście napęd na cztery koła, choć został on uszczuplony o centralny mechanizm różnicowy.

Użycie całej mocy nie jest jednak dowolne. To, jak i kiedy kierowca może korzystać z pełnego potencjału, jest określone w regulaminie. Silnik elektryczny ma poprawiać przyspieszenie rajdówek, ale co istotne, ma on służyć na dojazdach i w strefach serwisowych, tak by auta nie emitowały wtedy spalin i hałasu.

WRC — ekologia w każdym calu

Ekologia wpłynęła nie tylko na samochody, ale także na organizację całych rajdów. WRC przechodzi na zrównoważone paliwa, a w strefach serwisowych energia ma być czerpana jedynie z odnawialnych źródeł energii.

Od tego sezonu dostawcą opon do WRC zostało Pirelli i pozostanie nim co najmniej do 2024 r. Co ciekawe producent opon musiał zmierzyć się z trudnym zadaniem stworzenia mieszanki dostosowanej do samochodów z silnikiem elektrycznym. W tym celu wykorzystał swoje doświadczenie zdobyte w Formule 1, aby rajdówki mogły się dobrze prowadzić w każdych warunkach.

Kalendarz jubileuszowego, 50. Sezonu WRC składa się z 13 imprez i ponownie wystartuje z Monte Carlo. Mimo że są to mistrzostwa świata, poza Europą odbywają się zaledwie trzy rajdy, choć może się to jeszcze zmienić. Organizatorzy jeszcze nie wiedzą, gdzie odbędzie się jeden z rajdów i wiadomo jedynie, że prawdopodobnie będzie składał się z odcinków asfaltowych.

WRC — kalendarz mistrzostw:

  • Rajd Monte Carlo 20.01. - 23.01.2022
  • Rajd Szwecji 24.02. - 27.02.2022
  • Rajd Chorwacji 21.04. - 24.04.2022
  • Rajd Portugalii 19.05. - 22.05.2022
  • Rajd Sardynii 02.06. - 05.06.2022
  • Rajd Safari w Kenii 23.06. - 26.06.2022
  • Rajd Estonii 14.07. - 17.07.2022
  • Rajd Finlandii 04.08. - 07.08.2022
  • Miejsce niepotwierdzone 18.08. - 21.08.2022
  • Rajd Akropolu 08.09. - 11.09.2022
  • Rajd Nowej Zelandii 29.09. - 02.10.2022
  • Rajd Katalonii 20.10. - 23.10.2022
  • Rajd Japonii 10.11. - 13.11.2022