- Pierwszy SUV przygotowany na rynki europejskie we współpracy z Ford Performance kontra elektryczna replika wykonana w skali 1:10
- Autami pokierowali gwiazdy w swoich dziedzinach – rajdowa mistrzyni Louise Cook i utytułowany profesjonalny kierowca RC Lee Martin
- Wynik zmagań na torze – zgodnie z przewidywaniami – bardzo zbliżony
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Wyścig odbył się na torze Brands Hatch w Wielkiej Brytanii. Pełnowymiarowy Ford Puma ST miał do pokonania 1,9-kilometrową pętlę Indy Circuit, a jego miniaturowy konkurent – 220-metrowy tor kartingowy, będący kopią dużego toru z jego sześcioma wymagającymi zakrętami.
Ford Puma ST kontra Ford Puma RC – wyścig mistrzów
Za sterami 200-konnego Forda Pumy ST zasiadła Louise Cook, zdobywczyni Pucharu FIA w klasie produkcyjnych samochodów z napędem na jedną oś i mistrzyni w klasyfikacji kobiet brytyjskich mistrzostw rajdowych. Jej przeciwnikiem był Lee Martin, profesjonalny kierowca zdalnie sterowanych modeli klasy RC, legitymujący się 6 tytułami mistrza Europy i 13 tytułami mistrza Wielkiej Brytanii.
Ford Puma ST napędzany jest 1,5-litrowym silnikiem benzynowym EcoBoost o mocy 200 KM. Sportowy SUV wyróżnia mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i opatentowane przez Forda sprężyny zawieszenia o zmiennym kierunku działania. Napęd przenoszony jest na przednie koła, przyspieszenie od 0-100 km/h wynosi 6,7 sekundy, a maksymalna prędkość to 220 km/h.
Przeczytaj też:
- Ford Puma ST – szybki drapieżnik
- Porównanie: Ford Puma, Kia Stonic, Opel Crossland i Skoda Kamiq
- Sprawdź, jakie korzyści daje subskrypcja Auto Świata
Ford Puma RC jest repliką spalinowego SUV-a wykonaną przez brytyjską firmę Designworks w skali 1:10. Miniatura ma lekką polistyrenową karoserię, waży 1,3 kg, w przybliżeniu tysiąc razy mniej niż „dorosła” Puma – oba auta polakierowano w tym samym kolorze Mean Green. Mini-Puma powstała na podstawie danych zeskanowanych z pełnowymiarowego samochodu. Detale wydrukowano w najdrobniejszych szczegółach na drukarce 3D. 402-watowy silnik elektryczny pozwala na przyspieszenie autka 0-80 km/h w 3,0 s, przy czym 80 km/h to jego maksymalna prędkość.
Pojedynek z wynikiem 01:01,65 wygrała Louise Cook za kierownicą „dorosłej” Pumy, ale jej rywal nie sprzedał tanio skóry, uzyskując czas 1:02,08. Lee Martin zaproponował, żeby następnym razem zamienić się samochodami.
Nie wiadomo, czy powstanie więcej zdalnie sterowanych Pum. Ford utrzymuje wprawdzie, że ten ścigający się na torze jest jedyny w swoim rodzaju, ale zrobić swoim fanom taki prezent na Dzień Dziecka – to byłby też niezły pomysł.
Ford Puma ST kontra Ford Puma RC – dane techniczne
Puma ST | Puma RC | |
Silnik | 1.5 EcoBoost o mocy 200 KM | bezszczotkowy silnik elektryczny o mocy 402 W |
Przekładnia | 6-biegowa, manualna | jednobiegowa |
Napęd | na przednie koła | na przednie koła |
Przyspieszenie | 0-100 km/h w 6,7 sekundy | 0-80 km/h w 3,0 sekundy |
Prędkość maksymalna | 220 km/h | 80 km/h |
Koła | 19-calowe | 1,9-calowe |
Długość | 4226 mm | 420 mm |
Wysokość | 1533 mm | 155 mm |
Masa | 1358 kg | 1,3 kg |