• Wielki producent aut zamyka siedzibę w Monachium i likwiduje miejsca pracy
  • Trudności związane z rosnącą konkurencją i słabą sprzedażą aut spowodowały decyzję o wycofaniu się

Prędzej czy później musiało do tego dojść. Producenci zaczynają rezygnować z obecności w Europie. Wszystko przez rosnącą konkurencję i słabą sprzedaż aut elektrycznych.

Znany chiński koncern motoryzacyjny Great Wall Motor (GWM) zdecydował zakończyć swoją działalność w Europie. Jak informuje serwis Automotive News Europe, firma zamierza zamknąć siedzibę w Monachium i powoli likwidować miejsca pracy na Starym Kontynencie.

Odchodzą, ale auta zostają

Co ciekawe, mimo tych zmian Great Wall Motor nadal zamierza sprzedawać swoje pojazdy na rynkach europejskich, w tym w Niemczech i Wielkiej Brytanii. Sprzedaż będzie jednak prowadzona przez lokalne sieci dealerów i nadzorowana bezpośrednio z Chin.

Korzenie tej decyzji tkwią w coraz gorszych warunkach rynkowych dla samochodów elektrycznych. Jak tłumaczy rzecznik GWM, znaczące spowolnienie sprzedaży i trudności z utrzymaniem tempa konkurencji stworzyły niepewność, która zagraża dalszej działalności firmy w Europie. Na decyzję wpłynęły też realne obawy związane z możliwością nałożenia ceł na chiński import. Unia Europejska prowadzi obecnie śledztwo dotyczące chińskich subsydiów na samochody elektryczne. Mimo że dochodzenie ma zakończyć się w listopadzie, Komisja Europejska zastanawia się nad nałożeniem cła jeszcze przed zakończeniem postępowania.

GWM ORA Funky Cat Foto: GWM
GWM ORA Funky Cat

Pracownicy zostają na lodzie

Niestety, decyzja o wycofaniu z europejskiego rynku wiąże się z masowymi zwolnieniami. Już ponad 100 pracowników GWM w Monachium otrzymało wypowiedzenia. Niemiecki dziennik "Frankfurter Allgemeine Zeitung" skrytykował te działania, podkreślając, że to nie pierwszy raz, kiedy chiński producent jest obiektem krytyki. Wcześniej, na początku roku, firma znalazła się w centrum kontrowersji związanych z "toksycznym" środowiskiem pracy.

Mimo tych trudności, w ciągu pierwszych czterech miesięcy tego roku GWM sprzedał w Europie 1621 pojazdów. Najpopularniejszym modelem okazał się kompaktowy Ora 03, znany w Europie jako Funky Cat, z liczbą 1149 sprzedanych egzemplarzy. Na drugim miejscu znalazł się model Way 05, który sprzedał się w liczbie 297 egzemplarzy.