Japoński producent motocykli, firma Honda, ma w swojej ofercie motocykle turystyczne od wielu lat. Na szczycie oferty króluje Honda GL1800A Goldwing z 6-cylindrowym silnikiem typu bokser o mocy 87 kW (118 KM) przy 5500 obr./min i momencie obrotowym 167 Nm przy 4000 obr./min. Głównymi atutami Goldwinga są prestiż i image maszyny, niedogodnością wysoka masa 369 kg i astronomiczna cena nabycia.
W klasie premium motocykli turystycznych Honda zastąpiona jest modelem ST1300 Pan-European. Widlasty 4-cylindrowy silnik oferuje 93 kW (126 KM) mocy i 125 Nm momentu obrotowego, co daje mu dobre właściwości podczas wycieczek we dwoje z pełnymi walizkami. Na niekorzyść Pan-European działa duża konkurencja w tej klasie.
Jednak Pan-European to nadal duży motocykl turystyczny z ceną nabycia ponad 400 tys. koron. Tak więc Honda wykorzystała lukę na rynku i zainteresowanie klientów, którym zaoferowała mniejszy motocykl turystyczny NT700V Deauville. Motocykl posiada wszystkie cechy jednośladu na długie wycieczki we dwoje.
Motocykli turystycznych o pojemności silnika poniżej 1000 cm3 nie jest zbyt wiele, tak więc Honda Deauville ma dużą szansę na sukces. Poważnym konkurentem jest np. Moto Guzzi Norge 850, które też ma dużą owiewkę z pleksiglasu, elastyczny silnik 2-cylindrowy, wał kardana i oferuje wyprostowaną i komfortową pozycję za kierownicą.
Honda NT700V Deauville - przedstawienie modelu
Linia modelowa NTV powstała już w roku 1988 jako następca VT500E. Motocykl NT650V napędzany był 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 650 cm3 chłodzonym cieczą. Pierwszy Deauville Honda zaprezentowała w roku 1998. Filozofia modelu do dziś pozostaje taka sama: praktyczny i kompaktowy motocykl turystyczny.
Osoby, które znały starszą wersję Deauville, na pierwszy rzut oka rozpoznają, że motocykl poddano kuracji odmładzającej. Nowa owiewka ze zintegrowanymi kierunkowskazami i relatywnie dużym pleksiglasem, to dominujące elementy stylistyki. Czasami może się wydawać, że Deauville to mniejszy brat pożeracza kilometrów STX 1300 Pan European.
Boczna owiewka otrzymała ostrzejsze linie. Tylna część ze zintegrowanymi bagażami wygląda teraz muskularniej, jednak trochę nie pasuje do reszty motocykla. Warta uwagi jest tylna lampa z udaną stylistyką i zintegrowanymi kierunkowskazami.
Motocykl napędzany jest widlastym 8-zaworowym silnikiem 2-cylindrowym o pojemności 680 cm3, który produkuje 48,5 kW (66 KM) przy 8000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 66 Nm przy 6500 obr./min. Dzięki takim wynikom motor rozpędza się do 225 km/h. Siła napędowa przenoszona jest na tylne koło za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni biegów i wału kardana. Na kołach o średnicy 17 cali zamontowano opony w rozmiarze 120/70 R 17 z przodu i 150/70 R 17 z tyłu. Rozstaw kół wynosi 1476 mm, a wysokość do siedzenia 806 mm. Masa netto Hondy NT700V Deauville to 236 kg.
Honda NT700V Deauville - wrażenia z jazdy
Relatywnie wysoko umieszczona kierownica, przyjemnie wyprofilowane siedzenie i nisko położone podnóżki zmuszają kierowcę do siedzenia w wyprostowanej pozycji. Negatywne emocje wywołuje deska rozdzielcza w Hondzie Deauville. Z jednej strony jej rozplanowanie jest doskonałe i czytelne, niestety wykończenie i stylistyka przypomina wnętrza samochodów zapomnianych już czasów.
Po odpaleniu silnika z długiej, trójkątnej końcówki wydobywa się głęboki dźwięk 2-cylindrówki, który przy wyższych obrotach staje się aksamitny. Jeśli gwałtownie nie dodajemy gazu silnik spokojnie przędzie. Wrzucam jedynkę, silnik dobrze przyśpiesza już od najniższych obrotów, jednak nie jest tak mocny, jak pierwotnie myślałem. Nie szkodzi, siedzę przecież na długodystansowcu Hondy, od którego nie mogę wymagać, by zachowywał się surowo. Powinienem docenić linearny przyrost mocy aż do 8 tys. obrotów.
Moc silnika wystarcza, bym ze swoją ponad 100-kilogramową masą bez problemu przy wyższych prędkościach wyprzedził przeszkadzający samochód, czyli nie ma co narzekać na niską moc jednostki. Nawet po zredukowaniu biegów i przebudzeniu wszystkich 66 koni do życia można zapewnić sobie wiele wrażeń ze sportowej jazdy Hondą Deauville.
Niestety podczas jazdy po autostradzie czy równych odcinkach drogi odczuwalne są boczne porywy wiatru. Odczuwalna jest pewna niepewność Deauville, która zapewne nie była wywołana jakością nawierzchni. Na szczęście problem nie jest tak odczuwalny, by nie można się było do tego przyzwyczaić. Również pęd powietrza od przedniego pleksiglasu nie był przy prędkościach powyżej 120 km/h zbyt przyjemny. Pędzące powietrze wywoływało turbulencje w okolicach głowy, które przy prędkościach ok. 130 – 140 km/h rozchwiewało moje włosy.
Tym bardziej zaskakująca była jazda na krętych drogach krajowych. Honda NT700V Deauville pewnie się przechyla i na zakrętach dobrze trzyma się drogi. Nawet „polerowanie” nisko położonych podnóżek albo nierówna nawierzchnia nie narusza spokojnej jazdy. Duża w tym zasługa doskonałego zawieszenia z możliwością regulacji tylnego centralnego amortyzatora. Doskonale zachowują się także hamulce z systemem CBS.
Honda NT700V Deauville - pasażer, akcesoria i zużycie paliwa
Osobą, która na pewno doceni Deuville, jest pasażer jadący z tyłu. Doskonałe siedzenie, dostateczna ilość miejsca, wygodna pozycja, to tylko podstawowe atuty. Praktyczne są długie uchwyty po bokach maszyny, których dobrze się trzyma i ich długość zapewnia, że nawet po dłuższej podróży nie odczujemy zmęczenia rąk. Dzięki kulturalnej pracy silnika pasażer nie będzie zaskakiwany ostrym przyśpieszeniem czy szarpnięciami podczas zmiany biegów.
Jeśli wybierzecie Hondę Deuville jako pojazd do długich podróży, na pewno docenicie pleksiglas, którego wysokość i pochylenie można regulować. W wyższej pozycji owiewka jest wyższa o 170 mm. W ofercie wyposażenia opcjonalnego znajdziemy np. oryginalny duży bagażnik o pojemności 45 l, torbę na zbiornik paliwa o pojemności 13 l, podgrzewane rękojeści, przednie i tylne światła przeciwmgielne, 12-V gniazdko czy zestaw audio z dwoma głośnikami i możliwością podłączenia odtwarzacza MP3 czy CD.
Podczas jazdy zaskoczyło mnie niskie zużycie paliwa. Przy spokojnej jeździe autostradą Honda NT700V Deauville zużywała średnio 4,9 l benzyny na 100 km. Podczas krótszych podróży z przejazdami ulicami miast zużycie wzrastało do 5,5 l/100 km, co nadal jest przyjemnym wynikiem. W czasie całego testu (ok. 950 km) średnie zużycie ustaliło się na poziomie 5,25 l/100 km. Zważając, że Honda Deauville ma zbiornik na 19,7 l paliwa, zasięg motocykla wynosi ok. 370 km.
Honda NT700V Deauville - plusy
- w swojej klasie praktycznie nie ma konkurenta
- komfort podczas dłuższych wycieczek
- wał kardana
- niskie zużycie paliwa
- cena nabycia
Honda NT700V Deauville - minusy
- czułość na boczne porywy powietrza
- nieprzyjemne turbulencje przy wyższych prędkościach
Honda NT700V Deauville - dane techniczne
- Rozmiary całkowite: 2 218 x 810 x 1 320 mm
- Rozstaw kół/wysokość do siedzenia: 1 476 mm/806 mm
- Silnik, pojemność: 2-cylindrowy w układzie V, 680 cm3
- Ilość zaworów/chłodzenie: 8/ciecz
- Moc: 48,5 kW (66 k)/8 000 obr.
- Moment obrotowy: 66 Nm/6 500 obr.
- Przeniesienie napędu/skrzynia biegów: wał kardana/5-biegowa
- Rozmiar i typ kół: 17-calowe ze stopów lekkich
- Rozmiar opon (przód/tył): 120/70 ZR17, 150/70 ZR17
- Hamulce przód: 2x tarcza 296 mm, 3-tłoczkowe zaciski, CBS
- Hamulce tył: 1x tarcza 276 mm, 2-tłoczkowe zaciski
- Zawieszenie przód: widelec teleskopowy, średnica 41 mm
- Zawieszenie tył: wahacz, amortyzator centralny
- Zbiornik paliwa: 19,7 l
- Średnie zużycie paliwa: 5,25 l
- Masa netto: 236 kg
- Cena: 36 900 zł
Honda NT700V Deauville - podsumowanie
Nowa Honda NT700V Deauville oferuje zrównoważoną mieszankę sterowności, mocy i komfortu jazdy. Motocykl ma wszystkie atuty turystycznych jednośladów: elastyczny, 2-cylindrowy silnik w układzie V o pojemności 680 cm3 i mocy 48,5 kW (66 KM), wał kardana, duży i praktyczny pleksiglas oraz dwa zintegrowane bagaże. Motocykliści lubiący sportowe maszyny mogą się trochę nudzić, jednak nie dla nich Deauville powstał. Jest to odpowiedni towarzysz do codziennej eksploatacji czy weekendowych wycieczek we dwoje.