Auto Świat Wiadomości Aktualności Chciał dotrzeć do Ukrainy, skończył na strzeżonym parkingu w Polsce

Chciał dotrzeć do Ukrainy, skończył na strzeżonym parkingu w Polsce

13 tys. zł kaucji na poczet możliwych przyszłych kar miał wpłacić kierowca ciężarówki przewożącej ładunek z Polski do Ukrainy. Ponieważ tego nie zrobił, zestaw trafił na parking strzeżony. Wszystko zaczęło się od kontroli, która wykazała m.in. mocno odbiegający od wymaganego stan techniczny pojazdu.

Inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciężarówkę z naczepą. Kierowca dalej już nie pojechał
WITD w Olsztynie
Inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciężarówkę z naczepą. Kierowca dalej już nie pojechał

Nawet jeżeli liczba kontroli prowadzonych przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) jest niewielka w porównaniu z liczbą ciężarówek poruszających się po polskich drogach, to i tak kierowcy powinni liczyć się z możliwością nieplanowego spotkania z "krokodylami". Już choćby dlatego w interesie przewoźników i kierowców ciężarówek powinna leżeć dbałość m.in. o stan techniczny pojazdów. W ten sposób można bowiem uniknąć nieplanowanego postoju.

Był ładunek, ale nie było hamulców

O podstawowych zasadach najwyraźniej zapomniał (lub być może świadomie je zignorował) jeden z ukraińskich przewoźników. Należącą do niego ciężarówkę zatrzymali do kontroli przy drodze ekspresowej S7 inspektorzy iławskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (WITD) w Olsztynie. Kierowca wiózł z Polski do Ukrainy 22 t nawozu. Już w chwilę po rozpoczęciu kontroli okazało się, że naczepa jest niesprawna technicznie. Inspektorzy stwierdzili brak tarcz hamulcowych przy kołach pierwszej osi.

Inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciężarówkę z naczepą. Kierowca dalej już nie pojechał
Inspektorzy ITD zatrzymali do kontroli ciężarówkę z naczepą. Kierowca dalej już nie pojechałWITD w Olsztynie

Brak tarcz był tylko jednym z zarzutów ze strony inspektorów. Kolejnym było manipulowanie czasem pracy. Po zweryfikowaniu wszystkich zapisów ITD potwierdziła, że w połowie czerwca kierowca przez dwa dni nie rejestrował swoich aktywności na karcie za pomocą tachografu. Jakby tego było mało, kierowca podlegał przepisom ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. To oznacza, że przewoźnik z państwa trzeciego, delegując kierowcę na terytorium Polski, jeszcze przed rozpoczęciem przewozu drogowego miał obowiązek wystawić potwierdzenie delegowania kierowcy. W tym przypadku przewoźnik tego nie zrobił.

Dla kierowcy ciężarówki kontrola skończyła się mandatami karnymi i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego naczepy w związku z jej złym stanem technicznym. Ponieważ kierowca nie wpłacił kaucji w łącznej wysokości 13 tys. zł na poczet kary pieniężnej, cały zestaw trafił na parking strzeżony do czasu wpłacenia powyższej kwoty.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków