- W drugim Wielkim Teście Mobilności Miejskiej porównano różne środki transportu podczas poruszania się w Warszawie
- Uczestnicy korzystali z samochodów, jednośladów i komunikacji miejskiej
- Optymalne środki transportu mogą być różne w zależności od warunków, jednak jest kilku faworytów
Poruszanie się po miejskiej dżungli nie należy do najłatwiejszych, choć problemy "mieszczuchów" są zupełnie inne niż osób z małych miejscowości i wsi. Duże miasta wręcz dają gwarancję, że na ulicach będą korki, a odnalezienie miejsca parkingowego zajmie dłuższą chwilę. Może więc lepiej wybrać komunikację miejską albo jednoślady? Na to pytanie spróbowała odpowiedzieć firma Arval, organizując już drugi raz Wielki Test Mobilności Miejskiej w Warszawie.
Do przeprowadzenia tego testu wykorzystano aż siedem różnych środków transportu:
- samochód spalinowy (w tym hybrydy i hybrydy PHEV);
- samochód elektryczny;
- skuter elektryczny;
- rower elektryczny;
- rower konwencjonalny;
- komunikacja miejska;
- karta przedpłacona Arval Mobility Pass umożliwiająca opłacanie komunikacji, taksówek, aut na minuty itp.
Czym do pracy? Najszybszy skuter
W teście wzięły udział 42 osoby, które z sześciu różnych punktów w Warszawie ruszyły do biura w centrum miasta, w okolicy Ronda Daszyńskiego. W teście jednak nie liczył się jedynie czas dojazdu, ale też koszty, emisja, czy dostępność określonego środka transportu. Wyniki potwierdziły, że w zatłoczonym mieście lekkie pojazdy elektryczne odnoszą sukces, oferując szybkość i oszczędności.
Średnia prędkość każdego środka transportu wyglądała następująco:
- skuter elektryczny: 24 km/h;
- rower elektryczny: 18 km/h;
- samochód elektryczny: 18 km/h brutto, 20 km/h netto*;
- samochód spalinowy: 17 km/h brutto, 21 km/h netto*;
- rower konwencjonalny: 16 km/h;
- komunikacja miejska: 14 km/h.
*Prędkość brutto uwzględnia czas parkowania i dojścia do celu.
- Przeczytaj także: Dowody rejestracyjne się posypią. Zaczyna się masowa kontrola aut. Każdy jest zagrożony
Koszty podróży. Na co dzień zwycięzców może być kilku
Kwestię kosztów bezsprzecznie wygrywa rower konwencjonalny, bowiem przemieszczanie się nim nic nie kosztuje. Drugi był rower elektryczny, a na trzecim miejscu uplasował się skuter elektryczny. Poniżej przedstawiamy dokładne koszty każdego środka transportu w przeliczeniu na jeden przejazd i roczne średnie koszty dojazdu do pracy.
Rodzaj pojazdu | Koszt jednego przejazdu w teście (zł) | Roczny średni koszt przejazdów (zł) | Roczny średni koszt przejazdów oraz parking w strefie płatnego parkowania (zł) |
Rower konwencjonalny | 0 | 0 | 0 |
Rower elektryczny | 0,2 | 98 | 98 |
Skuter elektryczny | 0,7 | 329 | 329 |
Auto elektryczne | 2,2 | 1106 | 1106 |
Komunikacja miejska | 4,2 | 1121 | 1121 |
Auto spalinowe/hybrydowe | 4,6 | 2301 | 12564 |
Arval Mobility Pass | 24,9 | 12450 | 12450 |
Specjaliści obliczyli, że koszty parkowania samochodu spalinowego w centrum miasta przez 8,5 godz. i 250 dni w roku, kosztuje 10 tys. zł. To oczywiście wyklucza ten środek transportu, jako tani i nawet bez kosztów parkingu, koszt paliwa sprowadza takie auto na sam dół tabeli. Z kolei prąd do auta elektrycznego będzie kosztował tyle, ile w tabeli, przy założeniu, że jest on ładowany z gniazdka w domu w taryfie G11.
Należy także zaznaczyć, że transport publiczny nie jest numerem jeden, ale miesięczny bilet pozwala na przemieszczanie się po całym mieście za jedną kwotę, często nieprzekraczającą 100 zł za miesiąc. Arval Mobility to z kolei rozwiązanie głównie dla firm, które mogą wyposażyć pracowników w kartę przedpłaconą, zamiast na przykład samochodu służbowego.
Ekologia? Najlepiej nic nie emitować
Najbardziej ekologiczny okazał się również rower. Średnia emisja CO2 dla przejazdów na trasach w teście (kg CO2 na przejazd):
- rower konwencjonalny: 0,000;
- rower elektryczny: 0,034;
- skuter elektryczny: 0,054;
- komunikacja miejska: 0,556;
- Mobility Pass: 1,038;
- samochód elektryczny: 1,344;
- samochód spalinowy: 1,568.
Kto wygrał Wielki Test Mobilności Miejskiej?
Rodzaj pojazdu | Czas przejazdu (pkt) | Koszt (pkt) | Emisja (pkt) | Dostępność (pkt) | Suma punktów |
---|---|---|---|---|---|
Rower konwencjonalny | 24 | 42 | 42 | 42 | 150 |
Rower elektryczny | 30 | 36 | 32 | 36 | 134 |
Skuter elektryczny | 41 | 30 | 27 | 24 | 122 |
Komunikacja miejska | 12 | 20 | 25 | 42 | 99 |
Arval Mobility Pass | 16 | 9 | 23 | 42 | 90 |
Samochód elektryczny | 26 | 22 | 11 | 6 | 65 |
Samochód spalinowy/hybrydowy | 20 | 9 | 10 | 12 | 51 |
Samochody, jak można było przypuszczać, przegrały test, z kolei najlepiej poradziły sobie jednoślady. Wyniki testu nie zaskakują, choć trzeba pamiętać, że nie zawsze jednoślad jest optymalnym środkiem transportu, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę klimat, w którym znajduje się Polska.
Bezsprzecznie jednak najlepszym wyborem przy codziennym poruszaniu się są jednoślady i komunikacja miejska. Warto także zauważyć, że jeśli nie dotyczą nas problemy z poszukiwaniem miejsc parkingowych, cały czas najszybszym środkiem transportu są skutery, a zaraz za nimi samochody, których można używać przez cały rok, nie martwiąc się o warunki panujące za oknem.