Auto Świat Wiadomości Aktualności Jaki środek transportu opłaca się najbardziej w mieście? Wielki Test Mobilności Miejskiej

Jaki środek transportu opłaca się najbardziej w mieście? Wielki Test Mobilności Miejskiej

Od dawna mówi się, że samochody nie są optymalnym środkiem transportu do przemieszczania się po mieście. Co jednak jest najlepsze? Sprawdzono to podczas drugiej edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej, gdzie w szranki z autami stanęły inne popularne pojazdy, w tym komunikacja miejska. Wnioski nie są oczywiste.

Warszawa
Auto Świat
Warszawa
  • W drugim Wielkim Teście Mobilności Miejskiej porównano różne środki transportu podczas poruszania się w Warszawie
  • Uczestnicy korzystali z samochodów, jednośladów i komunikacji miejskiej
  • Optymalne środki transportu mogą być różne w zależności od warunków, jednak jest kilku faworytów

Poruszanie się po miejskiej dżungli nie należy do najłatwiejszych, choć problemy "mieszczuchów" są zupełnie inne niż osób z małych miejscowości i wsi. Duże miasta wręcz dają gwarancję, że na ulicach będą korki, a odnalezienie miejsca parkingowego zajmie dłuższą chwilę. Może więc lepiej wybrać komunikację miejską albo jednoślady? Na to pytanie spróbowała odpowiedzieć firma Arval, organizując już drugi raz Wielki Test Mobilności Miejskiej w Warszawie.

Do przeprowadzenia tego testu wykorzystano aż siedem różnych środków transportu:

  • samochód spalinowy (w tym hybrydy i hybrydy PHEV);
  • samochód elektryczny;
  • skuter elektryczny;
  • rower elektryczny;
  • rower konwencjonalny;
  • komunikacja miejska;
  • karta przedpłacona Arval Mobility Pass umożliwiająca opłacanie komunikacji, taksówek, aut na minuty itp.

Czym do pracy? Najszybszy skuter

W teście wzięły udział 42 osoby, które z sześciu różnych punktów w Warszawie ruszyły do biura w centrum miasta, w okolicy Ronda Daszyńskiego. W teście jednak nie liczył się jedynie czas dojazdu, ale też koszty, emisja, czy dostępność określonego środka transportu. Wyniki potwierdziły, że w zatłoczonym mieście lekkie pojazdy elektryczne odnoszą sukces, oferując szybkość i oszczędności.

Średnia prędkość każdego środka transportu wyglądała następująco:

  • skuter elektryczny: 24 km/h;
  • rower elektryczny: 18 km/h;
  • samochód elektryczny: 18 km/h brutto, 20 km/h netto*;
  • samochód spalinowy: 17 km/h brutto, 21 km/h netto*;
  • rower konwencjonalny: 16 km/h;
  • komunikacja miejska: 14 km/h.

*Prędkość brutto uwzględnia czas parkowania i dojścia do celu.

Koszty podróży. Na co dzień zwycięzców może być kilku

Kwestię kosztów bezsprzecznie wygrywa rower konwencjonalny, bowiem przemieszczanie się nim nic nie kosztuje. Drugi był rower elektryczny, a na trzecim miejscu uplasował się skuter elektryczny. Poniżej przedstawiamy dokładne koszty każdego środka transportu w przeliczeniu na jeden przejazd i roczne średnie koszty dojazdu do pracy.

Rodzaj pojazdu Koszt jednego przejazdu w teście (zł)Roczny średni koszt przejazdów (zł)Roczny średni koszt przejazdów oraz parking w strefie płatnego parkowania (zł)
Rower konwencjonalny 0
Rower elektryczny 0,298 98 
Skuter elektryczny 0,7329 329 
Auto elektryczne 2,2 1106 1106 
Komunikacja miejska 4,21121 1121 
Auto spalinowe/hybrydowe 4,62301 12564 
Arval Mobility Pass 24,912450 12450 

Specjaliści obliczyli, że koszty parkowania samochodu spalinowego w centrum miasta przez 8,5 godz. i 250 dni w roku, kosztuje 10 tys. zł. To oczywiście wyklucza ten środek transportu, jako tani i nawet bez kosztów parkingu, koszt paliwa sprowadza takie auto na sam dół tabeli. Z kolei prąd do auta elektrycznego będzie kosztował tyle, ile w tabeli, przy założeniu, że jest on ładowany z gniazdka w domu w taryfie G11.

Należy także zaznaczyć, że transport publiczny nie jest numerem jeden, ale miesięczny bilet pozwala na przemieszczanie się po całym mieście za jedną kwotę, często nieprzekraczającą 100 zł za miesiąc. Arval Mobility to z kolei rozwiązanie głównie dla firm, które mogą wyposażyć pracowników w kartę przedpłaconą, zamiast na przykład samochodu służbowego.

Ekologia? Najlepiej nic nie emitować

Najbardziej ekologiczny okazał się również rower. Średnia emisja CO2 dla przejazdów na trasach w teście (kg CO2 na przejazd):

  • rower konwencjonalny: 0,000;
  • rower elektryczny: 0,034;
  • skuter elektryczny: 0,054;
  • komunikacja miejska: 0,556;
  • Mobility Pass: 1,038;
  • samochód elektryczny: 1,344;
  • samochód spalinowy: 1,568.

Kto wygrał Wielki Test Mobilności Miejskiej?

Rodzaj pojazdu Czas przejazdu (pkt) Koszt (pkt) Emisja (pkt) Dostępność (pkt) Suma punktów 
Rower konwencjonalny 24 42 42 42 150 
Rower elektryczny 30 36 32 36 134 
Skuter elektryczny 41 30 27 24 122 
Komunikacja miejska 12 20 25 42 99 
Arval Mobility Pass 16 23 42 90 
Samochód elektryczny 26 22 11 65 
Samochód spalinowy/hybrydowy 20 10 12 51 

Samochody, jak można było przypuszczać, przegrały test, z kolei najlepiej poradziły sobie jednoślady. Wyniki testu nie zaskakują, choć trzeba pamiętać, że nie zawsze jednoślad jest optymalnym środkiem transportu, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę klimat, w którym znajduje się Polska.

Bezsprzecznie jednak najlepszym wyborem przy codziennym poruszaniu się są jednoślady i komunikacja miejska. Warto także zauważyć, że jeśli nie dotyczą nas problemy z poszukiwaniem miejsc parkingowych, cały czas najszybszym środkiem transportu są skutery, a zaraz za nimi samochody, których można używać przez cały rok, nie martwiąc się o warunki panujące za oknem.

Druga edycja Wielki Test Mobilności Miejskiej
Druga edycja Wielki Test Mobilności MiejskiejArval
Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji