- Do stacji demontażu trafia najwięcej samochodów w wieku 20, 21 i 22 lat
- W 2019 roku do kasacji najczęściej trafiały Ople. Również wśród modeli pierwsze miejsce zajął Opel – Astra I
- Samochody oddają na złom w 99 proc. osoby prywatne – firmy co do zasady jeżdżą młodszymi samochodami, które na złom trafiają nie ze starości, a z powodu zniszczenia
Popularnym modelem samochodu można jeździć 20 lat, a przynajmniej tyle dało się wycisnąć z samochodów produkowanych pod koniec ubiegłego stulecia – taki wniosek można wysnuć z opracowania Instytutu Samar, który podsumował ile i jakich samochodów osobowych trafiło do stacji demontażu w ubiegłym roku. Z raportu wynika, że w Polsce w 2019 roku z powodu zezłomowania wyrejestrowano 468 882 samochody osobowe.
Przeczytaj też:
Znakomita większość z nich – ok. 70 proc. – to pojazdy wyprodukowane przed 2000 rokiem. Większość zezłomowanych samochodów (75 proc.) wyposażona była w silniki benzynowe, większość pochodziła z importu – to samochody sprowadzane masowo do Polski po wejściu naszego kraju do UE. Ranking wygrywają Ople – na złom trafiło najwięcej pojazdów właśnie tej marki, również w kategorii najpopularniejszych modeli wygrywa Opel. W zestawieniu zarówno modeli jak i marek aut najpopularniejszych na stacjach demontażu brakuje zarówno produktów Mercedesa jak i BMW. Przypadek?
Najczęściej złomowane auta w 1999 roku – ranking marek
Marka | Liczba złomowanych egzemplarzy |
Opel | 77 453 szt. |
Volkswagen | 61 055 szt. |
Fiat | 60 928 szt. |
Renault | 42 873 szt. |
Ford | 41 374 szt. |
Daewoo | 29 409 szt. |
Peugeot | 16 231 szt. |
Audi | 15 518 szt. |
Seat | 14 461 szt. |
Skoda | 13 120 szt. |
Źródło: SAMAR |
LIsta najczęściej złomowanych modeli w 2019 roku według Samaru
Galeria zdjęć
W ubiegłym roku zezłomowano ponad 25 tys. egzemplarzy tego modelu. Auto kupowane nie z miłości, a częściej z rozsądku, w swoim czasie absolutnie idealne do współpracy z tanią instalacją LPG.
Nudne do bólu,. ale dobre auto występujące zarówno w wersji 3-drzwiowej jak i rodzinnej. Wszystko, co dobre, kiedyś jednak się kończy – w 2019 roku do stacji demontażu w Polsce trafiło 24 290 sztuk tego modelu.
Seicento to w naszym zestawieniu auto wyjątkowe – znakomitą większość tych aut kupiono w Polsce jako pojazdy nowe, co nie powinno dziwić, gdyż produkowane były w Tychach. Liczba zezłomowanych egzemplarzy w 2019 roku: 18 080.
Auto małe i niedrogie. Czwarte miejsce w rankingu z liczbą 17 429 zezłomowanych w 2019 pojazdów.
Kiedyś powód do dumy posiadacza, dziś... pojazd za 2,5 tys. zł – jeśli celujemy w ładny egzemplarz. Naprawa zardzewiałych starych Opli żadną miarą się nie opłaca, stąd dobre, piąte miejsce w rankingu – 16 973 egzemplarzy.
Według dzisiejszych standardów auto o ekstremalnie prostej budowie, całkiem udane, zdarzają się dobrze wyposażone egzemplarze. Dziś Polo III do jazdy można kupić za 2 tys. zł. Liczba zezłomowanych w 2019 aut: 13 688 szt.
W swoim czasie konkurent Fiata Seicento – dziś coraz większa rzadkość, zwłaszcza w dużych miastach. Samochód popularny za sprawą produkcji w Polsce, jednak jego czas już przeminął. Liczba zezłomowanych egzemplarzy: 11 374.
Auto, które w chwili debiutu (1998) zrobiło sporo zamieszania na rynku za sprawą świeżego wzornictwa i znakomitego zawieszenia. Niektórzy twierdzą, że żaden kolejny Focus nie był tak odkrywczy i tak dobry. 8. miejsce w rankingu, liczba zezłomowanych aut: 11 295.
Kolejne auto z Żerania. Był dobry, bo był tani, porównywany często z Polonezem, co nie stanowi komplementu. Lanosów jest coraz mniej – liczba zezłomowanych sztuk – 9609.
Kiedyś auto całkiem popularne, zwłaszcza chętnie kupowane jako używane z racji szybko malejącej wartości. dziś zamyka nasz ranking TOP 10 pojazdów złomowanych w 2019 roku z liczbą 9500 sztuk. Gratulujemy!