- Do stacji demontażu trafia najwięcej samochodów w wieku 20, 21 i 22 lat
- W 2019 roku do kasacji najczęściej trafiały Ople. Również wśród modeli pierwsze miejsce zajął Opel – Astra I
- Samochody oddają na złom w 99 proc. osoby prywatne – firmy co do zasady jeżdżą młodszymi samochodami, które na złom trafiają nie ze starości, a z powodu zniszczenia
Popularnym modelem samochodu można jeździć 20 lat, a przynajmniej tyle dało się wycisnąć z samochodów produkowanych pod koniec ubiegłego stulecia – taki wniosek można wysnuć z opracowania Instytutu Samar, który podsumował ile i jakich samochodów osobowych trafiło do stacji demontażu w ubiegłym roku. Z raportu wynika, że w Polsce w 2019 roku z powodu zezłomowania wyrejestrowano 468 882 samochody osobowe.
Znakomita większość z nich – ok. 70 proc. – to pojazdy wyprodukowane przed 2000 rokiem. Większość zezłomowanych samochodów (75 proc.) wyposażona była w silniki benzynowe, większość pochodziła z importu – to samochody sprowadzane masowo do Polski po wejściu naszego kraju do UE. Ranking wygrywają Ople – na złom trafiło najwięcej pojazdów właśnie tej marki, również w kategorii najpopularniejszych modeli wygrywa Opel. W zestawieniu zarówno modeli jak i marek aut najpopularniejszych na stacjach demontażu brakuje zarówno produktów Mercedesa jak i BMW. Przypadek?
Najczęściej złomowane auta w 1999 roku – ranking marek
Marka | Liczba złomowanych egzemplarzy |
Opel | 77 453 szt. |
Volkswagen | 61 055 szt. |
Fiat | 60 928 szt. |
Renault | 42 873 szt. |
Ford | 41 374 szt. |
Daewoo | 29 409 szt. |
Peugeot | 16 231 szt. |
Audi | 15 518 szt. |
Seat | 14 461 szt. |
Skoda | 13 120 szt. |
Źródło: SAMAR |