• Do stacji demontażu trafia najwięcej samochodów w wieku 20, 21 i 22 lat
  • W 2019 roku do kasacji najczęściej trafiały Ople. Również wśród modeli pierwsze miejsce zajął Opel – Astra I
  • Samochody oddają na złom w 99 proc. osoby prywatne – firmy co do zasady jeżdżą młodszymi samochodami, które na złom trafiają nie ze starości, a z powodu zniszczenia

Popularnym modelem samochodu można jeździć 20 lat, a przynajmniej tyle dało się wycisnąć z samochodów produkowanych pod koniec ubiegłego stulecia – taki wniosek można wysnuć z opracowania Instytutu Samar, który podsumował ile i jakich samochodów osobowych trafiło do stacji demontażu w ubiegłym roku. Z raportu wynika, że w Polsce w 2019 roku z powodu zezłomowania wyrejestrowano 468 882 samochody osobowe.

Znakomita większość z nich – ok. 70 proc. – to pojazdy wyprodukowane przed 2000 rokiem. Większość zezłomowanych samochodów (75 proc.) wyposażona była w silniki benzynowe, większość pochodziła z importu – to samochody sprowadzane masowo do Polski po wejściu naszego kraju do UE. Ranking wygrywają Ople – na złom trafiło najwięcej pojazdów właśnie tej marki, również w kategorii najpopularniejszych modeli wygrywa Opel. W zestawieniu zarówno modeli jak i marek aut najpopularniejszych na stacjach demontażu brakuje zarówno produktów Mercedesa jak i BMW. Przypadek?

Najczęściej złomowane auta w 1999 roku – ranking marek

Marka Liczba złomowanych egzemplarzy
Opel 77 453 szt.
Volkswagen 61 055 szt.
Fiat 60 928 szt.
Renault 42 873 szt.
Ford 41 374 szt.
Daewoo 29 409 szt.
Peugeot 16 231 szt.
Audi 15 518 szt.
Seat 14 461 szt.
Skoda 13 120 szt.
Źródło: SAMAR

LIsta najczęściej złomowanych modeli w 2019 roku według Samaru