- Rynek nowych samochodów w Polsce w 2023 r. odnotował kilkunastoprocentowy wzrost sprzedaży w porównaniu z 2022 r.
- Polscy klienci niemal przez cały rok najchętniej kupowali modele trzech marek, ale to japoński koncern może mówić o prawdziwym sukcesie
- Ciekawostką jest model klasy premium, który pozostaje liderem sprzedaży w swojej kategorii już od 15 lat
Prezentując wstępne dane sprzedażowe za 2023 r., Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego (IBRM) Samar podkreśla, że ostatnie 12 miesięcy było kolejnym już okresem podwyżek. Ale na plus trzeba zaliczyć poprawę dostępności samochodów, a w szczególności pojawienie się rabatów, na które nie można było liczyć w poprzednich latach.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Auta coraz droższe, ale rośnie też wartość nabywcza Polaków
Ten ostatni aspekt z pewnością przełożył się na poprawę wyników sprzedażowych koncernów motoryzacyjnych. IBRM Samar zwraca uwagę, że w 2023 r. średnia ważona cena nowych aut ponownie wzrosła, tym razem o 18 tys. zł, i zbliżyła się już do 173 tys. zł.
Na przestrzeni ostatnich pięciu lat ceny nowych samochodów poszybowały w górę o aż 70 proc. Co ciekawe, mimo to na statystyczne nowe auto Polacy wciąż potrzebują około 32 średnich wynagrodzeń netto.
Firmy wybierają Skody, osoby fizyczne preferują samochody Kia
Biorąc pod uwagę same wyniki sprzedażowe, największe powody do zadowolenia ma Toyota, która na rynku nowych aut osobowych dominowała przez cały rok. Od stycznia do 20 grudnia 2023 r. Japończycy sprzedali 89 tys. 533 samochody i przekonali do swoich modeli zarówno klientów firmowych, jak i prywatnych.
Na drugim miejscu uplasowała się Skoda, ale z wynikiem 50 tys. 403 sprzedanych aut jest daleko za Toyotą. O sukcesie czeskiego producenta zadecydowały firmy, bo to właśnie wśród klientów firmowych Skoda była wiceliderem. W przypadku osób fizycznych więcej niż Skoda zaoferowała Kia i m.in. dzięki temu zdołała zakończyć rok, o ile w ostatnich 10 dniach grudnia nie nastąpiło coś nieprzewidzianego, na trzeciej pozycji (35 tys. 490 sztuk).
- Przeczytaj także: Podwyżka opłaty paliwowej, czyli "ostatnie tankowanie w normalnej cenie". Armagedon na stacjach czy kpina z inteligencji kierowców?
Na kolejnych miejscach wśród producentów znalazły się Volkswagen (33 tys. 099), Hyundai (26 tys. 327), Audi (25 tys. 415), BMW (22 tys. 464), Mercedes (20 tys. 593), Renault (17 tys. 521) i Dacia (17 tys. 216).
Wzrostowy trend także w 2024 r., również w klasie premium
Ogólnie cały rynek nowych samochodów zanotował lepszy wynik sprzedaży niż w 2022 r. Według prognoz Polacy kupili w 2023 r. ok. 476 tys. nowych aut osobowych, co oznacza wzrost o 13 proc. IBRM Samar przewiduje, że obecny rok może okazać się jeszcze lepszy i że w 2024 r. zostanie zarejestrowanych 485 tys. nowych samochodów osobowych.
Ciekawie prezentują się wyniki sprzedaży modeli z segmentu premium. Wśród marek niekwestionowanym liderem od początku roku jest Audi, a dalej uplasowały się BMW, Mercedes, Volvo i Lexus. Łącznie wszystkie marki premium miały w ubiegłym roku 23-procentowy udział w rynku i po raz pierwszy zanotowały sprzedaż na poziomie powyżej 100 tys. aut — wynik w granicach 109 tys. sztuk oznacza wzrost sprzedaży o 17 proc.
Jak na razie prognozy wskazują, że udział modeli premium w rynku w 2024 r. może jeszcze wzrosnąć. Być może bieżący rok będzie także kolejnym, w którym najpopularniejszym modelem w swojej kategorii pozostanie Volvo XC60. Okazuje się, że ten szwedzki SUV był w 2023 r. niekwestionowanym liderem już 15. rok z rzędu i z wynikiem 6 tys. 023 sztuk okazał się najpopularniejszym modelem w klasie premium, wyprzedzając Audi A3 (4 tys. 115) i Lexusa NX (3 tys. 944).