Auto Świat Wiadomości Aktualności Kierowcy obawiają się bramownic na drogach ekspresowych. Nie są od mandatów

Kierowcy obawiają się bramownic na drogach ekspresowych. Nie są od mandatów

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad często podkreśla, że budowa nowej drogi wcale nie ogranicza się tylko do asfaltu, po którym jeżdżą kierowcy. To także potężne inwestycje w całą okolicę. I wcale nie chodzi tylko o węzły, MOP-y czy lokalne drogi. Dobry przykład widać na S3 i S8.

Bramownice na S3 i S8
GDDKiA
Bramownice na S3 i S8

Nie da się ukryć, że w Polsce od wielu lat trwa regularna wojna z kierowcami, którzy łamią przepisy. Stawiane są kolejne odcinkowe pomiary, także na drogach szybkiego ruchu, a policja często prowadzi kontrole z wiaduktów, sprawdzając, czy przestrzegana jest bezpieczna odległość. W wielu zaniepokojenie budzą wielkie bramownice na S3 i S8. Nie mają jednak nic wspólnego z policją i przepisami ruchu drogowego.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Po co na S3 i S8 stoją takie wielkie bramownice?

inżynierowie z Polski wprowadzili nowatorskie rozwiązania, by chronić nietoperze migrujące wzdłuż ekspresówek S3 i S8. Specjalne bramownice, które pojawiły się nad odcinkami Szczecin-Gorzów i Wieluń-Złoczew, są jednymi z pierwszych tego typu konstrukcjami w Europie. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpiecznego przejścia dla tych latających ssaków.

Bramownice, które zadebiutowały przy oddawaniu odcinków dróg w latach 2010 i 2013, przyjmują formę litery Y z siatką o oczkach nie większych niż 5x5 cm, co zapobiega wlatywaniu nietoperzy pod konstrukcję. Rozpiętość przejścia wynosi od 50 do 100 metrów, a siatkę montuje się również przy podporach, by zwiększyć bezpieczeństwo.

Przeczytaj także: Pojechałem do komisu po chińskiego SUV-a. Czegoś takiego jeszcze nie widziałem

Alternatywnym rozwiązaniem są siatki ochronne montowane wzdłuż dróg, które spotkać można przy S3 w rejonie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego czy też wzdłuż S6. Siatki te mają na celu podniesienie toru lotu nietoperzy, umożliwiając im bezpieczne przeloty nad drogami. Są wykonane z plecionki z pasków o szerokości co najmniej 0,5 cm i oczkach 5x5 cm, sięgając wysokości 4-5 metrów.

Tak wyglądają bramownice dla nietoperzy - galeria

Jak GDDKiA dba o zwierzęta na drogach?

W latach 1995-2024 na sieci dróg krajowych zarządzanych przez GDDKiA oraz na odcinkach koncesjonariuszy powstało 5624 przejść dla zwierząt. Zdecydowaną większość z nich stanowią przepusty i przejścia dla płazów i małych zwierząt (4187 szt.), a pozostałe to przejścia dla dużych i średnich zwierząt dolne (1202 szt.) i górne (226 szt.). Te ostatnie to duże obiekty inżynierskie nad autostradami lub drogami ekspresowymi, odpowiednio zaaranżowane, aby umożliwić zwierzętom przejście nad oraz pod drogą szybkiego ruchu

- komentuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w swoim komunikacie. Mówimy o naprawdę poważnych pieniądzach. Średni koszt realizacji urządzeń ochrony środowiska (przejść dla zwierząt, ogrodzeń drogowych i herpetologicznych, systemu odwodnienia i ekranów przeciwhałasowych), to ok. 11 proc. łącznych kosztów budowy dróg szybkiego ruchu. Przy czym koszt przejść dla zwierząt stanowi ponad 6,5 proc.

Przeczytaj także: To najdłuższe mosty w Polsce. Nie Warszawa czy Wrocław. Rekordzista jest na A1

Przejście dla zwierząt nad S61
Przejście dla zwierząt nad S61GDDKiA
Autor Filip Trusz
Filip Trusz
Zastępca Redaktora Naczelnego AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:DrogiGDDKiAKierowcyS8S5
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków