Auto Świat Wiadomości Aktualności Kary już się sypią. Po dwóch miesiącach służby wlepiają mandaty za złe wyposażenie

Kary już się sypią. Po dwóch miesiącach służby wlepiają mandaty za złe wyposażenie

Zakończył się okres przejściowy, w którym kierowcy nie byli karani za niestosowanie się do prawa, które obowiązuje od początku roku. Pierwszy kierowca dostał karę, wynoszącą aż 366 euro. Przewoźnicy nie wymieniają swoich urządzeń i muszą płacić.

Od 1 marca kierowcy i przewoźnicy dostają kary za nieprawidłowy tachograf na pokładzie ciężarówki
Od 1 marca kierowcy i przewoźnicy dostają kary za nieprawidłowy tachograf na pokładzie ciężarówkiTobias Arhelger / Shutterstock
  • Od 1 marca ruszyły kary za przepis obowiązujący już od początku roku. Dotyczy tachografów i jest ważny we wszystkich krajach UE
  • Jedna z pierwszy kar miała miejsce we Włoszech. Kierowca stracił uprawnienia
  • W Polsce brak wymaganego tachografu wiąże się z karą 10 000 zł dla firmy i 2000 zł dla zarządzającego transportem

Włoska policja z regionu Puglia, z okolic Bari, w pierwszym dniu obowiązywania nowych przepisów dotyczących obowiązku posiadania inteligentnego tachografu, czyli 1 marca, przeprowadziła kontrolę bułgarskiej ciężarówki. W wyniku inspekcji stwierdzono, że pojazd nie został wyposażony w nowy typ tachografu, zgodnie z wymaganiami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Kary w całej Unii Europejskiej. Kierowcy muszą mieć nowy tachograf

Za to wykroczenie kierowca ciężarówki został ukarany grzywną w wysokości 866 euro (ok. 3600 zł) – to minimalna stawka przewidziana we Włoszech. W przypadkach szczególnie poważnych kwota ta może wzrosnąć do 3464 euro (ok. 14 500 zł). W dodatku władze zatrzymały prawo jazdy kierowcy i skierowały sprawę do sądu, który zadecyduje o okresie zawieszenia uprawnień kierowcy od 15 do 90 dni.

W Polsce z kolei brak wymaganego tachografu wiąże się z karą wynoszącą 10 tys. zł dla firmy transportowej i 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Warto podkreślić, że podobne konsekwencje mogą spotkać przewoźników w całej Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii. Wysokość kar za brak nowych tachografów może się różnić, w zależności od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach.

Zmiany się zaczęły, ale nie skończyły. To początek

Harmonogram wprowadzanych zmian:

  • Do 31 grudnia 2024 r. (z dodatkowym okresem przejściowym do 28 lutego 2025 r.), wszystkie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas wyposażone były w tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Dotyczy to pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 r., które wykonują transport międzynarodowy.
  • Do 21 sierpnia 2025 r., wymiana na inteligentne tachografy drugiej generacji obejmie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony z tachografami pierwszej generacji, zarejestrowane między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 r.
  • Do 1 lipca 2026 r., nowe tachografy muszą znaleźć się w samochodach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które prowadzą zarobkowy transport międzynarodowy.

Przypominamy, że terminy te są ostateczne i nieprzestrzeganie ich może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz prawnymi dla przewoźników.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków