Logo

Kary już się sypią. Po dwóch miesiącach służby wlepiają mandaty za złe wyposażenie

  • Od 1 marca ruszyły kary za przepis obowiązujący już od początku roku. Dotyczy tachografów i jest ważny we wszystkich krajach UE
  • Jedna z pierwszy kar miała miejsce we Włoszech. Kierowca stracił uprawnienia
  • W Polsce brak wymaganego tachografu wiąże się z karą 10 000 zł dla firmy i 2000 zł dla zarządzającego transportem
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Włoska policja z regionu Puglia, z okolic Bari, w pierwszym dniu obowiązywania nowych przepisów dotyczących obowiązku posiadania inteligentnego tachografu, czyli 1 marca, przeprowadziła kontrolę bułgarskiej ciężarówki. W wyniku inspekcji stwierdzono, że pojazd nie został wyposażony w nowy typ tachografu, zgodnie z wymaganiami.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie kary grożą w Polsce za brak tachografu?
Od kiedy obowiązują nowe przepisy dotyczące tachografów?
Jakie są terminy wymiany tachografów dla ciężarówek?
Gdzie jeszcze mogą obowiązywać podobne kary za brak tachografu?

Kary w całej Unii Europejskiej. Kierowcy muszą mieć nowy tachograf

Za to wykroczenie kierowca ciężarówki został ukarany grzywną w wysokości 866 euro (ok. 3600 zł) – to minimalna stawka przewidziana we Włoszech. W przypadkach szczególnie poważnych kwota ta może wzrosnąć do 3464 euro (ok. 14 500 zł). W dodatku władze zatrzymały prawo jazdy kierowcy i skierowały sprawę do sądu, który zadecyduje o okresie zawieszenia uprawnień kierowcy od 15 do 90 dni.

W Polsce z kolei brak wymaganego tachografu wiąże się z karą wynoszącą 10 tys. zł dla firmy transportowej i 2000 zł dla osoby zarządzającej transportem. Warto podkreślić, że podobne konsekwencje mogą spotkać przewoźników w całej Unii Europejskiej, a także w Norwegii, Szwajcarii oraz Wielkiej Brytanii. Wysokość kar za brak nowych tachografów może się różnić, w zależności od przepisów obowiązujących w poszczególnych krajach.

Zmiany się zaczęły, ale nie skończyły. To początek

Harmonogram wprowadzanych zmian:

  • Do 31 grudnia 2024 r. (z dodatkowym okresem przejściowym do 28 lutego 2025 r.), wszystkie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony, które dotychczas wyposażone były w tachografy analogowe lub cyfrowe, muszą zostać wyposażone w inteligentne tachografy drugiej generacji. Dotyczy to pojazdów zarejestrowanych przed 15 czerwca 2019 r., które wykonują transport międzynarodowy.
  • Do 21 sierpnia 2025 r., wymiana na inteligentne tachografy drugiej generacji obejmie ciężarówki o DMC powyżej 3,5 tony z tachografami pierwszej generacji, zarejestrowane między 15 czerwca 2019 a 21 sierpnia 2023 r.
  • Do 1 lipca 2026 r., nowe tachografy muszą znaleźć się w samochodach ciężarowych o DMC od 2,5 do 3,5 tony, które prowadzą zarobkowy transport międzynarodowy.

Przypominamy, że terminy te są ostateczne i nieprzestrzeganie ich może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi oraz prawnymi dla przewoźników.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium
Skrót artykułu