Wbrew pozorom niełatwo jest ominąć Kraków. Wciąż bowiem brakuje wygodnego połączenia po północnej stronie miasta (tzw. północnej obwodnicy POK). Ciągle niełatwo jest się wydostać w kierunku Kielc i Warszawy czy Tarnowa i Rzeszowa. Dla dojeżdżających od północy i zmierzających w stronę Tatr oznacza to przejazd przez dość mocno zatłoczone miasto. Nie dziwi zatem, że Kraków jest jednym z tych miast w Polsce, który potrzebuje pełnej obwodnicy, by zapewnić wygodny ruch tranzytowy i miejski. Stąd decyzja z 2016 r., by rozpocząć przygotowania do budowy brakującego połączenia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Tak potrzebne połączenie będzie stanowić nowa droga ekspresowa S52. To 12 km dwujezdniowej drogi od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice. Kierowcy zyskają drogę ekspresową z trzema pasami ruchu i tunelami pod rzeką Prądnik, miejscowością Zielonki i wzgórzami w Batowicach i Krakowem (tzw. "Syberia"), a także cztery węzły (Modlnica, Zielonki, Węgrzce i Batowice).

Droga S52 w budowie z unijnym wsparciem

Od 2020 r. trwa budowa POK realizowana przez polsko-tureckie konsorcjum Mosty Łódź i Gulermak. Prace wyceniono na kwotę 1 427 968 500 zł, z czego aż 680 mln zł dołoży Unia Europejska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Północna Obwodnica Krakowa Foto: GDDKiA / GDDKiA
Północna Obwodnica Krakowa

Po dwóch latach od rozpoczęcia budowy dalej wykonywane są prace ziemne (wykonano ok. 793 tys. m3 wykopów i 390 tys. m3 nasypów). Wzmocniono podłoże i wymieniono ponad 90 proc. gruntów. Według danych GDDKiA największe zaawansowanie prac dotyczy branży mostowej (sięga 58 proc.). Na niektórych obiektach ułożono już krawężniki i elementy chodnikowe.

Dość zaawansowane prace dotyczą też tuneli pod wzgórzem w Batowicach (w lipcu zakończą się prace nad materiałem ziemnym) oraz pod rzeką Prądnik i w Zielonkach (zaawansowanie prac nad ścianami szczelinowymi sięga 85 proc.).

W trakcie budowy dokonano zmian w planach. Po zgłoszeniach od pasjonatów transportu zaprojektowano m.in. dodatkowy pas w prawo na węźle Zielonki i dodatkowe pasy na wlocie wschodnim i zachodnim. Przeprojektowano także węzeł Węgrzce i dodano pas na wlocie północnym i wschodnim.